Jedną z zasad sprzedaży napojów alkoholowych jest wyrażony w art. 131 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2016 r., poz. 487 z późn. zm.) zakaz na obszarze kraju reklamy i promocji napojów alkoholowych. W wyniku przeprowadzonych analiz zdaniem Urzędu Miasta Krakowa, w świetle obowiązujących przepisów należy za nielegalną uznać również sytuację, gdy znaki towarowe napojów alkoholowych (oprócz piwa) są widoczne z zewnątrz sklepu, np. przez witrynę sklepową.
Informuję, że ujawnienie przypadków prowadzenia nielegalnej reklamy alkoholu jest podstawą do wszczęcia z urzędu postępowania w sprawie cofnięcia wydanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Jednocześnie proszę o podjęcie we własnym zakresie działań dostosowujących sposób eksponowania napojów alkoholowych do obowiązujących przepisów prawa.
Widoczne z zewnątrz punktu sprzedaży napojów alkoholowych butelki z etykietami, na których znajdują się znaki towarowe napojów alkoholowych lub symbole graficzne z nimi związane, a także nazwy i symbole graficzne przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniące się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, wypełniają znamiona reklamy napojów alkoholowych.
Ustawodawca w art. 21 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy zawarł definicje promocji i reklamy napojów alkoholowych. Zgodnie z tymi definicjami:
a) przez promocję napojów alkoholowych należy rozumieć między innymi: „(…)inne formy publicznego zachęcania do nabywania napojów alkoholowych.”;
b) przez reklamę napojów alkoholowych należy rozumieć „publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych (…) służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych.”
Zgodnie z art. 131 ustawy, dopuszczalna jest, po spełnieniu szeregu dodatkowych warunków, reklama i promocja piwa.
Powyższe znajduje także potwierdzenie w komentarzach do wspomnianej ustawy. Stanowisko takie prezentuje również Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Warszawie. Ponadto, organ II instancji – Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krakowie także uznało, iż ekspozycja napojów alkoholowych poprzez umieszczenie ich bezpośrednio za szybą sklepu nie różni się w istocie od wystawienia ich na zewnątrz placówki i jest formą niedozwolonej reklamy alkoholu.