Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna nr 1 w Krakowie jest placówką rejonu dzielnic I - III (Śródmieście). Udzielamy pomocy uczniom, ich rodzicom, nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania naszej poradni. W przypadku dzieci nieuczęszczających do przedszkola, szkoły z pomocy naszej placówki korzystać mogą te, które mieszkają w Śródmieściu. Usługi poradni są nieodpłatne, dobrowolne, z pełnym poszanowaniem praw dziecka i jego rodziców (opiekunów prawnych).
Celem poradni jest udzielanie dzieciom, młodzieży, rodzicom, nauczycielom i wychowawcom pomocy psychologicznej, pedagogicznej, terapeutycznej, pomoc uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego itp. Realizacja tych zadań odbywa się na terenie poradni, w szkole, innych placówkach, a także w środowisku rodzinnym dziecka.
W Poradni działa zespół orzekający, który wydaje:
• orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, z uwagi na:
- niepełnosprawność dziecka lub ucznia:
niesłyszące
słabosłyszące
niewidzące
słabowidzące
niepełnosprawne ruchowo, w tym z afazją
niepełnosprawne intelektualnie w stopniu lekkim
niepełnosprawne intelektualnie w stopniu umiarkowanym
niepełnosprawne intelektualnie w stopniu znacznym
z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
z niepełnosprawnością sprzężoną
- niedostosowanie społeczne
- zagrożenie niedostosowaniem społecznym.
• orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej,
• orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola oraz szkoły,
• orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu głębokim,
• opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
Doskonale wyposażone w specjalistyczny sprzęt i oprogramowanie gabinety psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne, reedukacyjne. Gabinety terapii indywidualnej i rodzinnej, gabinet biofeedback'u, sala konferencyjna do zajęć warsztatowych i cyklicznych spotkań z pedagogami szkolnymi.
1. Diagnozowaniu psychologicznym, pedagogicznym i logopedycznym dzieci i młodzieży.
2. Rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia.
3. Rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych.
4. Wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami.
5. Organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
6. Podejmowaniu działań profilaktyczno - wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły i wspieraniu nauczycieli w tym zakresie.
7. Wspieraniu uczniów metodami aktywnymi w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym zakresie.
8. Wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia.
9. Udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do możliwości psychofizycznych ucznia.
10. Wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
11. Umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli.
12. Podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
13. Wielospecjalistycznej diagnozie i terapii nasilonych zaburzeń u dzieci i młodzieży ze specyficznymi problemami w uczeniu się o typie dysleksji, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii.
14. Wczesnej interwencji i wspomaganiu rozwoju dziecka w wieku od urodzenia do czasu podjęcia nauki szkolnej.
15. Udzielaniu pomocy dzieciom i młodzieży niepełnosprawnym lub z dysfunkcjami rozwojowymi oraz ich rodzicom.
16. Udzielaniu pomocy młodzieży w rozwiązywaniu problemów okresu dojrzewania.
17. Profilaktyce problemowej, w tym profilaktyce uzależnień dzieci i młodzieży.
18. Wspomaganiu wychowawczej funkcji rodziny.
19. Wspomaganiu szkół i placówek w ramach sieci współpracy dla nauczycieli oraz całościowego lub problemowego wspomagania.
Konsultacje psychiatryczne, udział lekarzy specjalistów w posiedzeniach Zespołu Orzekającego.
- Szkoły, organizacje i placówki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej
- Fundacje na rzecz osób niepełnosprawnych
- Stowarzyszenia rodziców dzieci niepełnosprawnych
- MOPS
- Sądy
- Służba Zdrowia
mgr MAŁGORZATA OSTROWSKA-KRĘPA
ul. Chmielowskiego 1,31-067 Kraków
Telefon: 12 430 50 52
Email: ppp1@mjo.krakow.pl
WWW: http://www.poradnia.oswiata.org.pl
Dojazd
Przystanek - Plac Wolnica (ul. Krakowska)