Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna jest placówką świadczącą usługi w rejonie Krowodrzy – dzielnice IV-VII. Pomocy udzielamy uczniom, ich rodzicom, nauczycielom szkół i placówek z rejonu działania poradni. W przypadku dzieci nieuczęszczających do przedszkola, szkoły z pomocy naszej poradni mogą korzystać dzieci zamieszkałe w rejonie Krowodrzy.
Pomoc udzielana klientom jest dobrowolna i nieodpłatna, realizowana z pełnym poszanowaniem praw dziecka i jego rodziców/prawnych opiekunów. Klientom niepełnoletnim pomocy udzielamy na pisemny wniosek rodzica/prawnego opiekuna. Uczeń pełnoletni ma prawo samodzielnie wnioskować o objęcie opieką poradni. Poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodzica dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia.
Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych:
„Publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym publiczne poradnie specjalistyczne, zwane dalej „poradniami”, udzielają dzieciom, od momentu urodzenia, i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udzielają rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomagają przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Zadania swoje poradnia realizuje poprzez prowadzenie: indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży, konsultacji i terapii rodzinnej, grup wsparcia, mediacji, interwencji kryzysowej, warsztatów, porad i konsultacji, wykładów i prelekcji, działalności informacyjno-szkoleniowej.
Aktualne informacje na stronie internetowej poradni: www.poradnia2krakow
Kadra jednostki to nauczyciele - specjaliści: psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi. Pracownicy posiadają dodatkowe kwalifikacje: psychoterapeuty, terapeuty pedagogicznego, terapeuty rodzinnego, socjoterapeuty, uprawnienia do prowadzenia terapii biofeedback, uprawnienia do prowadzenia terapii SI, uprawnienia do prowadzenia coachingu.
Zaangażowanie pracowników w różnorodne formy samodoskonalenia zawodowego przynosi wymierne korzyści dla Poradni w postaci poszerzenia i pogłębienia określonych kierunków specjalizacji ( praca z trudnymi zachowaniami, socjoterapia, praca z uzależnieniami, Zespół ADHD, praca z małym dzieckiem, Zespół Aspergera ).
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna i specjalistyczna polega na:
1. Diagnozowaniu psychologicznym i pedagogicznym dzieci i młodzieży.
2. Rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia.
3. Rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych.
4. Wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami.
5. Organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
6. Podejmowaniu działań profilaktyczno - wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły i wspieraniu nauczycieli w tym zakresie.
7. Wspieraniu uczniów metodami aktywnymi w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym zakresie.
8. Wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia.
9. Udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do możliwości psychofizycznych ucznia.
10. Wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
11. Umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli.
12. Podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
13. Wielospecjalistycznej diagnozie i terapii nasilonych zaburzeń u dzieci i młodzieży ze specyficznymi problemami w uczeniu się o typie dysleksji, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii.
14. Wczesnej interwencji i wspomaganiu rozwoju dziecka w wieku od urodzenia do czasu podjęcia nauki szkolnej.
15. Udzielaniu pomocy dzieciom i młodzieży niepełnosprawnym lub z dysfunkcjami rozwojowymi oraz ich rodzicom.
16. Udzielaniu pomocy młodzieży w rozwiązywaniu problemów okresu dojrzewania.
17. Profilaktyce problemowej, w tym profilaktyce uzależnień dzieci i młodzieży.
18. Wspomaganiu wychowawczej funkcji rodziny.
W Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 2 działa zespół orzekający. Zespół wydaje orzeczenia i opinie:
Udział dwóch lekarzy psychiatrów oraz otolaryngologa w posiedzeniach Zespołu Orzekającego.
ZAKRES WSPÓŁPRACY PPP2 Z INSTYTUCJAMI |
|
|
Współpraca z poradniami
PPP z Dolnego Kubina na Słowacji PPP z Wilna na Litwie |
podjęcie współpracy z PPP z Dolnego Kubina na Słowacji oraz z Wilna na Litwie – wymiana doświadczeń |
|
Współpraca z innymi placówkami (lecznicze, rehabilitacyjne, stowarzyszenia i organizacje na rzecz dziecka i rodziny) Stowarzyszenie rodziców dzieci z ZA „Jestem |
konsultacje w sprawach podopiecznych
Prowadzenie grupy wsparcia dla rodziców dzieci z ZA, stworzenie ogrodu sensorycznego na terenie Poradni, wspólne tworzenie materiałów merytorycznych (ulotki), uczestnictwo dzieci z ZA warsztatach naukowych na PK |
|
Współpraca z instytucjami pomocowymi (MOPS, Sądownictwo – kuratorzy, RODK, Policja, Straż Miejska) Działania międzyinstytucjonalnego zespołu zadaniowego (od 2012 roku)
|
konsultacje w sprawach podopiecznych, opracowywanie i realizacja wspólnych strategii działań: wypracowanie procedur postępowania i pracy terapeutycznej
|
|
Współpraca z innymi Urzędami (Urząd Marszałkowski, Wojewódzki Urząd Pracy)
|
Urząd Marszałkowski: realizacja wspólnego projektu: Festiwal Zawodów Wojewódzki Urząd Pracy: czynne uczestnictwo w pracach grupy zadaniowej” Doradztwo zawodowe” Małopolskiego Partnerstwa na rzecz Kształcenia Ustawicznego |
|
Współpraca z placówkami doskonalenia zawodowego Krakowski Instytut Rozwoju Edukacji Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli |
KIRE -wsparcie w organizacji 2 konferencji dotyczących ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym, praktyki dla nauczycieli realizujących różne formy doskonalenia w KIRE ODN - uczestnictwo w pracach komisji konkursowej oceniającej projekty nauczycieli |
|
Współpraca z uczelniami wyższymi (Uniwersytet Pedagogiczny, Uniwersytet Jagielloński, Akademia Krakowska, Politechnika Krakowska, Akademia Ignatianum, AWF) |
praktyki studenckie, staże studenckie, wolontariat w PPP2, zajęcia dla studentów na uczelni, Akademia Krakowska – wspólna organizacja 2 konferencji nt. ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym„Przemoc – prawda i mity” (2013), „Skrojeni nie na miarę” (2016); UJ – współpraca z Instytutem Pedagogiki nad adaptacją testu Aschenbacha, uczestnictwo pracowników poradni w seminarium dotyczącym wspomagania pracy szkół/przedszkoli (2015) UP – współorganizacja konferencji „Współpraca w szkole, jak organizować pracę zespołową nauczycieli |
|
Ośrodek Rozwoju Edukacji |
Wystąpienia na ogólnopolskich konferencjach dotyczące krakowskiego modelu wspomagania szkół i przedszkoli (Falenty – 2015, Paprotnia -2016). Przygotowanie 2 tekstów dotyczących wspomagania: „Perspektywa Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w procesie wdrażania nowej formuły wspomagania rozwoju szkół”(2015) ” Organizacja wspomagania pracy szkół |
Poradnia mieści się w budynku wolnostojącym, jednokondygnacyjnym, otoczonym terenem zielonym. Część terenu otaczającego budynek została wykorzystana na ogród sensoryczny. W części zajmowanej przez Poradnię znajduje się:
- 16 gabinetów specjalistycznych (psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne, gabinet biofeedback)
- 2 sale do zajęć grupowych
- pomieszczenia administracyjne.
ul.Siewna 23d
31-231 Kraków
tel.12.4156968
e-mail: ppp2@mjo.krakow.pl
Nasza poradnia mieści się w dzielnicy IV (Biały Prądnik), przy ul. Siewnej 23d, w głębi osiedla, w wolno stojącym budynku z ogrodem.
Samochody najlepiej parkować przy supermarkecie Auchan.
Można również dojechać autobusem linii 137, 164,169, 267, 287 (wysiadamy przy supermarkecie Auchan ).