Na tej stronie prezentujemy:
STATUT
SPECJALISTYCZNEJ PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
“KRAKOWSKI OŚRODEK TERAPII”
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna “Krakowski Ośrodek Terapii” w Krakowie,
w skrócie SPPP "KOT", zwana dalej Poradnią, jest publiczną specjalistyczną poradnią, zajmującą
się terapią dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi i zaburzeniami zachowania oraz terapią
ich rodzin.
2. SPPPKOT ma siedzibę w Krakowie przy ul. Helclów 23 a.
3. Organem prowadzącym dla SPPP "KOT" jest Gmina Miejska Kraków, Plac Wszystkich Świętych 3/4.
4. SPPPKOT jest jednostką budżetową finansowaną przez Miasto Kraków.
5. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad SPPP "KOT" jest Małopolski Kurator Oświaty.
6. SPPPKOT działa na podstawie aktualnych przepisów prawa oświatowego.
7. Terenem działalności SPPPKOT jest obszar Gminy Miejskiej Kraków.
8. Pomoc udzielana w SPPPKOT jest nieodpłatna, a korzystanie z niej jest dobrowolne.
9. SPPPKOT używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
10. Treści nie objęte statutem regulują odrębne przepisy wewnętrzne.
CELE I ZADANIA PORADNI
§ 2
1. Celem Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej “Krakowski Ośrodek Terapii” jest
zapewnienie dzieciom, młodzieży i ich rodzinom specjalistycznej opieki terapeutycznej, prowadzącej
do poprawy funkcjonowania psychicznego, emocjonalnego i społecznego.
2. Do zadań Poradni należy:
1) świadczenie specjalistycznej krótko i długoterminowej terapii dla dzieci, młodzieży i ich rodzin;
2) prowadzenie diagnozy psychologicznej, pedagogicznej i terapeutycznej dzieci, młodzieży i ich
rodzin objętych opieką w SPPP "KOT";
3) prowadzenie działalności profilaktycznej na rzecz poprawy funkcjonowania psychicznego
dzieci, młodzieży i rodzin oraz wspieranie rozwoju emocjonalno - społecznego dziecka w wieku
od urodzenia do ukończenia edukacji w szkole ponadpodstawowej;
4) wspieranie i wspomaganie, w zakresie specjalizacji SPPP "KOT", nauczycieli przedszkoli, szkół
i placówek, w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i edukacyjnych, związanych z pracą
z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami psychicznymi i zaburzeniami zachowania:
5) współpraca z poradniami psychologiczno - pedagogicznymi oraz innymi instytucjami, w tym
medycznymi, organizacjami pozarządowymi, świadczącymi poradnictwo, leczenie i pomoc
dzieciom, młodzieży i rodzicom.
3. Sposoby realizacji zadań w SPPPKOT to:
1) w zakresie diagnozy:
a) rozpoznawanie mechanizmów zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania oraz deficytów
rozwojowych dzieci i młodzieży, a także zaburzeń relacji rodzinnych, z zastosowaniem
metody dialogu terapeutycznego,
b) prowadzenie diagnozy psychologicznej i pedagogicznej, z użyciem obserwacji, wywiadu oraz
wystandaryzowanych narzędzi diagnostycznych
c) podjęcie decyzji o objęciu dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią opieką
psychologiczno-pedagogiczną,
2) w zakresie terapii:
a) prowadzenie psychoterapii indywidualnej i grupowej dla dzieci i młodzieży w szczególności
w nurcie psychodynamicznym i poznawczo – behawioralnym,
b) prowadzenie psychoterapii rodzin w szczególności w nurcie systemowym i
psychodynamicznym,
c) udzielanie pomocy psychologicznej dzieciom, młodzieży i rodzinom;
3) w zakresie profilaktyki:
a) prowadzenie konsultacji i porad dla dzieci, młodzieży i ich rodzin,
b) prowadzenie warsztatów, wykładów i prelekcji,
c) prowadzenie psychoedukacji dla dzieci, młodzieży i ich rodzin,
4) w zakresie wspierania i wspomagania, uwzględniającego specjalizację SPPPKOT współpraca
z psychologami, pedagogami, nauczycielami i wychowawcami w realizacji ich zadań w
placówkach oświatowych poprzez :
a) prowadzenie superwizji,
b) prowadzenie konsultacji, psychoedukacji i porad,
c) prowadzenie warsztatów, wykładów i prelekcji,
d) prowadzenie grup wsparcia,
5) w zakresie współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi instytucjami
świadczącymi pomoc dzieciom, młodzieży i rodzinie:
a) współdziałanie w celu zapewnienia kompleksowej pomocy dziecku i rodzinie poprzez
superwizję, konsultacje i porady,
b) współdziałanie przy organizowaniu szkoleń, seminariów, warsztatów i konferencji,
c) wspólne podejmowanie działań, w tym profilaktycznych, na rzecz dzieci, młodzieży, rodziny
i środowiska lokalnego,
d) propagowanie idei psychoterapii w środowisku pracowników przedszkoli, szkół i poradni
psychologiczno – pedagogicznych, w tym specjalistycznych.
6) Cele i zadania statutowe pracownicy SPPP "KOT" realizują we współpracy ze środowiskiem
rodzinnym, szkolnym i pozaszkolnym dzieci, młodzieży i rodzin zgodnie z założeniami procesu
terapeutycznego.
7) Zadania w SPPP "KOT" są realizowane w szczególności przy pomocy psychoterapii
dzieci,młodzieży i rodzin.
8) Metody psychoterapii oraz pomocy psychologicznej wymienione w § 2 pkt.3 2a), 2b) i 2c)
realizowane są zgodnie ze standardami i kodeksami podejść terapeutycznych obowiązujących
w SPPPKOT.
9) Zakres współpracy Poradni z innymi Poradniami Psychologiczno - Pedagogicznymi oraz
Poradniami Specjalistycznymi, przedszkolami, szkołami, placówkami, organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc nauczycielom uzależniony
jest od specyfiki problemów oraz indywidualnych potrzeb dzieci, młodzieży i rodzin.
10) Zadania w SPPP KOT realizowane są na terenie poradni lub w szczególnych przypadkach z
wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Szczegółową organizację zajęć z
wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość reguluje wewnętrzna procedura pracy
zdalnej.
ORGANY PORADNI
§ 3
1. Organami Poradni są Dyrektor i Rada Pedagogiczna.
2. Organy SPPP "KOT" współdziałają ze sobą w celu zapewnienia optymalnych warunków realizacji
celów i zadań statutowych.
3. W sprawach spornych między organami wykorzystywane są metody mediacji i negocjacji,
z możliwością zaangażowania profesjonalnego mediatora.
4. W przypadku zaistnienia sporu kompetencyjnego pomiędzy organami Dyrektor lub Rada
Pedagogiczna występuje do Małopolskiego Kuratora lub organu prowadzącego o zajęcie stanowiska
i rozstrzygnięcie sporu.
§ 3a
SPPPKOT kieruje Dyrektor, do którego kompetencji należy w szczególności:
1) kierowanie bieżącą działalnością merytoryczną SPPPKOT i reprezentowanie jej na zewnątrz;
2) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podejmowanych w ramach jej określonych
kompetencji;
3) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym SPPPKOT oraz ponoszenie
odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie;
4) organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi SPPPKOT
5) wykonywanie funkcji kierownika zakładu pracy i podejmowanie decyzji zwłaszcza w sprawach:
a) sprawowania nadzoru pedagogicznego nad pracownikami,
b) zatrudniania i zwalniania pracowników SPPPKOT
c) przyznawania nagród i wymierzania kar porządkowych,
d) występowania z wnioskami o nagrody, odznaczenia oraz inne wyróżnienia dla
pracowników SPPPKOT po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
6) Dyrektor opracowuje szczegółową organizację pracy SPPPKOT zgodnie ze stosownymi
przepisami.
§ 3b
1. W SPPPKOT tworzy się stanowisko Wicedyrektora, którego kompetencje określa dyrektor Poradni
w ramach podziału zadań kierowniczych.
2. Do zadań Wicedyrektora SPPPKOT należy:
1) pod nieobecność dyrektora SPPPKOT podejmowanie decyzji w sprawach pilnych; z wyłączeniem
spraw kadrowych i finansowych zastrzeżonych przepisami prawa wyłącznie dyrektorowi;
2) zastępowanie dyrektora podczas jego nieobecności:
a) podpisywanie dokumentów w zastępstwie lub z upoważnienia dyrektora, używając własnej
pieczątki,
b) reprezentowanie SPPPKOT na zewnątrz,
c) współdziałanie na bieżąco z organem prowadzącym SPPP "KOT", organem nadzorującym
SPPPKOT, związkami zawodowymi oraz innymi instytucjami,
3) współorganizowanie z dyrektorem pracy psychoterapeutycznej, pomocy psychologicznej oraz
innych zajęć wynikających z działalności statutowej SPPP "KOT", w szczególności opracowywanie
rocznego planu i harmonogramu pracy, wynikającego z realizacji zadań statutowych SPPP "KOT" ;
4) sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w SPPP "KOT".
5) współpraca z dyrektorem w zakresie ewaluacji pracy SPPP "KOT";
6) nadzorowanie pracy pracowników obsługi;
7) wykonywanie innych czynności wynikających z potrzeb i realizacji zadań statutowych SPPP "KOT"
oraz zleconych przez dyrektora.
§ 3c
1. W SPPPKOT działa Rada Pedagogiczna, w skład której wchodzą pracownicy pedagogiczni.
2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej w Poradni jest dyrektor; pod jego nieobecność obradami
Rady Pedagogicznej kieruje wicedyrektor Poradni. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą
także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą
lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
3. Zebrania Rady Pedagogicznej mogą być zwoływane z inicjatywy dyrektora SPPPKOT, organu
prowadzącego jak i sprawującego nadzór merytoryczny albo na wniosek co najmniej 1/3 członków
Rady Pedagogicznej.
4. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co
najmniej połowy jej członków.
5. Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po
zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i w miarę bieżących potrzeb.
6. Wszystkie zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane w formie określonej w odrębnym
regulaminie Rady Pedagogicznej.
7. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
a. zatwierdzanie planów pracy SPPPKOT;
b. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
c. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego pracowników SPPPKOT
d. przygotowanie projektu statutu SPPPKOT i zmian oraz jego zatwierdzenie.
e. ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad
Poradnią przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Poradni.
8. Do kompetencji opiniujących Rady Pedagogicznej zalicza się:
a. opiniowanie organizacji pracy SPPPKOT, w tym zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć;
b. opiniowanie projektu planu finansowego SPPPKOT
c. opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie pracownikom SPPPKOT odznaczeń,nagród i
innych wyróżnień;
d. opiniowanie propozycji dyrektora SPPPKOT w sprawach przydziału pracownikom
pedagogicznym stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz zajęć dodatkowo
płatnych.
9. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie nauczyciela
ze stanowiska dyrektora SPPPKOT
10. Do pozostałych kompetencji opiniujących Rady Pedagogicznej należą:
a. opiniowanie powierzenia stanowiska dyrektora SPPPKOT gdy konkurs nie wyłonił kandydata albo
do konkursu nikt się nie zgłosił;
b. opiniowanie w sprawie przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora;
c. opiniowanie w sprawie powierzenia lub odwołania ze stanowiska wicedyrektora.
PRACOWNICY PORADNI
§ 4
1. W SPPPKOT zatrudnieni są pracownicy pedagogiczni, niepedagogiczni oraz pracownicy administracji
i obsługi, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Pracownikami pedagogicznymi są osoby posiadające wymagane kwalifikacje zgodnie z odrębnymi
przepisami.
3. SPPPKOT w zależności od potrzeb, zatrudnia pracowników niepedagogicznych, w tym lekarzy
psychiatrów, których udział jest niezbędny do efektywnej realizacji celów i zadań statutowych.
4. Każdy pracownik pedagogiczny SPPPKOT posiada kompetencje gwarantujące rzetelne i etyczne
realizowanie powierzonych mu zadań statutowych, zgodnie ze sposobami ich realizacji wymienionymi
w par. 2 pkt.3.
§ 4 a
1.Do zadań pracowników pedagogicznych należy:
1) prowadzenie diagnozy psychologicznej, pedagogicznej i terapeutycznej, zgodnie z posiadanymi
kwalifikacjami,
2) prowadzenie psychoterapii indywidualnej i grupowej dla dzieci, młodzieży i ich rodzin,
3) prowadzenie pomocy psychologicznej i pedagogicznej dla dzieci, młodzieży i ich rodzin,
4) prowadzenie konsultacji i porad dla dzieci, młodzieży i ich rodzin,
5) prowadzenie warsztatów, wykładów i prelekcji,
6) prowadzenie psychoedukacji dla dzieci, młodzieży i ich rodzin,
7) doskonalenie swoich umiejętności i kompetencji poprzez udział w superwizjach,specjalistycznych
kursach, szkoleniach i konferencjach,
8) dokumentowanie pracy zgodnie z odrębnymi przepisami,
9) współpraca z psychologami, pedagogami, nauczycielami i wychowawcami w realizacji ich zadań
w placówkach oświatowych poprzez:
a) prowadzenie superwizji,
b) prowadzenie konsultacji, psychoedukacji i porad,
c) prowadzenie warsztatów, wykładów i prelekcji,
d) prowadzenie grup wsparcia.
§ 4 b
1. Do zadań lekarzy psychiatrów w SPPPKOT należą:
1) konsultacje medyczne dzieci i młodzieży będących pod opieką SPPPKOT;
2) uczestnictwo w zespołach orzekających;
3) prowadzenie grupowych superwizji i konsultacji z pracownikami merytorycznymi SPPPKOT.
§ 4 c
1. Pracownicy administracyjni i obsługi to w szczególności:
1) Pracownicy administracji;
2) Główny księgowy;
3) Pracownicy obsługi - konserwator i woźny.
Pracownicy administracji prowadza bieżącą obsługę biurowo-kancelaryjną, kadrową i finansowo-
księgową poradni.
§ 4 d
1. Pracownicy SPPPKOT ze względu na specyfikę pracy, mają prawo do:
1) organizacji pracy sprzyjającej rzetelnej i kompetentnej realizacji zadań statutowych;
2) warunków pracy sprzyjającej ochronie zdrowia fizycznego i psychicznego;
3) ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych w związku z pełnieniem
obowiązków służbowych;
4) dokształcania oraz realizowania ważnych społecznie zadań;
5) realizacji swoich zadań w atmosferze życzliwości i zaufania.
2. Prawa i obowiązki pracowników SPPPKOT zasady ich zatrudniania i wynagradzania oraz sprawy
nie ujęte w statucie regulują odrębne przepisy.
ORGANIZACJA PRACY PORADNI
§ 5
1) Pracownicy merytoryczni SPPPKOT pracują w zespołach terapeutycznych.Kryteriami
wyodrębnienia zespołów są specyfika pracy wynikająca z wieku osób objętych pomocą
psychologiczno-pedagogiczną, bądź specyfika metody terapeutycznej:
1) Zespół Terapii Dziecka i Rodziców;
2) Zespół Terapii Młodzieży;
3) Zespół Terapii Rodzin;
4) Zespół Profilaktyki Wychowawczej.
2) Zakres zadań pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników SPPP "KOT"zgodnych z
kwalifikacjami wymaganymi na danym stanowisku jest zawarty w imiennych przydziałach
czynności, opracowywanych przez dyrektora Poradni.
§ 5a
1. Szczegółową organizację działania SPPPKOT w danym roku szkolnym określa arkusz
organizacyjny. Arkusz organizacji opracowuje dyrektor po zasięgnięciu opinii zakładowych
organizacji związkowych. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący po zasięgnięciu
opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny. W przypadku wprowadzenia do 30 września
zmian do zatwierdzonego arkusza stosuje się przepisy jak przy zatwierdzaniu arkusza
organizacyjnego.
2. SPPPKOT jest placówką nieferyjną, realizuje zadania w trakcie całego roku kalendarzowego.
3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji dyrektor SPPPKOT ustala tygodniowy
rozkład pracy z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 5b
1. Do SPPPKOT przyjmowani są stażyści i wolontariusze.
2. Zasady kwalifikacji i zakres obowiązków stażystów i wolontariuszy określają odrębne przepisy.
3. W SPPPKOT działa Zespół Orzekający, którego funkcjonowanie określają odrębne przepisy
dotyczące orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych
poradniach psychologiczno-pedagogicznych w tym poradniach specjalistycznych.
DOKUMENTACJA PORADNI
§ 6
1. SPPPKOT prowadzi następującą dokumentację:
1) wykaz alfabetyczny dzieci, młodzieży i rodzin korzystających z pomocy SPPP
"KOT"zawierający numer porządkowy, imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia, PESEL,
adres zamieszkania, numer szkoły i klasę;
2) rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń, zawierający numer opinii lub
orzeczenia oraz datę wydania opinii lub orzeczenia;
3) indywidualną dokumentację z przebiegu terapii dzieci, młodzieży i rodzin;
4) baza danych Zintegrowanego Systemu Informacji Oświatowej, której administratorem
jest Urząd Miasta Krakowa;
5) indywidualne dzienniki pracy pracowników pedagogicznych;
6) terminarze pracy poszczególnych zespołów;
7) księga protokołów z posiedzeń Rady Pedagogicznej;
8) plan pracy Poradni.
2. Dokumentacja SPPPKOT może być prowadzona także w formie elektronicznej, zgodnie z
powszechnie obowiązującymi przepisami prawa."
3. SPPPKOT prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 7
1. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej SPPP "KOT" określają odrębne przepisy.
§ 7b
Traci moc statut Poradni z dnia 31.08.2021 r.
Statut uchwalono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej SPPPKOT w dniu: 5.09.2022 r