„Małopolska Chmura Edukacyjna” to innowacyjna propozycja przekazywania wiedzy oraz przybliżania osiągnięć naukowych uczelni wyższych przy wykorzystaniu technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych uczniom w Małopolsce. Przedsięwzięcie Małopolska Chmura Edukacyjna to wspólne partnerstwo i współpraca pomiędzy Województwem Małopolskim oraz wiodącymi uczelniami wyższymi z Małkopolski oraz organami prowadzącymi szkoły ponadgimnazjalne.
Przedsięwzięcie Małopolska Chmura Edukacyjna realizowane jest przez projekty które są wzajemnie ze sobą powiązane i obejmują:
wyposażenie szkół i uczelni wyższych w sprzęt służący do komunikacji poprzez sieć internetową w ramach projektu Małopolska Chmura Edukacyjna realizowanego z RPO WM 2014-2020 Poddziałanie 2.1.3 E-usługi w edukacji, którego liderem jest Akademia Górniczo-Hutnicza, a Województwo Małopolskie – wraz z uczelniami wyższymi oraz organami prowadzącymi szkoły ponadgimnazjalne – partnerem
koordynacja realizacji zajęć edukacyjnych w technikach i liceach, z przedmiotów ogólnych w ramach projektu „Małopolska Chmura Edukacyjna-nowy model nauczania”
koordynacja i realizacja zajęć z przedmiotów zawodowych dla techników w ramach projektu „Modernizacja kształcenia zawodowego II”
realizacja zajęć edukacyjnych w technikach i liceach, z przedmiotów ogólnych w ramach realizacji projektów konkursowych
Przedsięwzięcie Małopolska Chmura Edukacyjna zakłada prowadzenie innowacyjnych zajęć edukacyjnych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych z wykorzystaniem potencjału szkół wyższych w Regionie poprzez realizację wspólnych projektów badawczych, prowadzenie wirtualnych zajęć wykładowych i laboratoryjnych w oparciu o infrastrukturę i nowoczesną technologię. informacyjno-komunikacyjnych, co pozwoli na podniesienie poziomu nauczania oraz kształtowanie kompetencji kluczowych. Dzięki Małopolskiej Chmurze Edukacyjnej uczniowie szkół ponadgimnazjalnych otrzymają możliwość kontaktu z nauką, będą mogli rozwijać swoje zainteresowania i talenty przy wsparciu najlepszych uczelni, co ułatwi im wybór właściwego kierunku studiów. Z kolei uczelnie będą miały możliwość współpracy z najzdolniejszymi uczniami w Małopolsce.
Zajęcia dla uczniów liceów i techników prowadzone są przez pracowników naukowych uczelni wyższych przy współpracy z nauczycielami ze szkół do których uczęszczają uczniowie w oparciu o nowoczesne techniki informacyjno-komunikacyjne, umożliwiające wytwarzanie, przetwarzanie materiałów dydaktyczno-edukacyjnych, zdalną współpracę nauczycieli akademickich i szkół.
Projekt dotyczy działań z zakresu edukacji ekologicznej, a jego główne cele to:
Projekt "Eko-logiczni" to:
Projekt dotyczy działań z zakresu edukacji ekologicznej, a jego główne cele to:
Projekt skierowany jest do liceów ogólnokształcących/techników oraz przedszkoli, których organem prowadzącym jest Gmina Miejska Kraków oraz uczniów tych placówek.
W ramach projektu zorganizowane zostaly warsztaty ekologiczne dla uczniów liceów ogólnokształcących/techników, w Zespole Szkół Chemicznych. Swoim zakresem obejmowały trzy podstawowe bloki tematyczne tj.: powietrze, wodę oraz glebę.
W ramach projektu przewidziano także wycieczkę do Ekologicznej Spalarni Odpadów w Krakowie gdzie odbędą się zajęcia terenowe połączone ze ścieżką ekologiczną.
Dla przedszkolaków zostały zorganizowane zajęcia edukacyjno-ekologiczne w formie gier i zabaw również w Zespole Szkół Chemicznych.
Przez cały okres trwania projektu prowadzono kampania informacyjno – promocyjna, mająca na uwadze zwiększenie świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży, wskazanie odpowiedzialności indywidualnej i społecznej za działania człowieka wobec środowiska.
"Centrum Kompetencji Zawodowych w branży administracyjno-usługowej w Gminie Miejskiej Kraków"
W ZSCH uczniowie klas technikum mogą wziąć udział w projekcie: "Centrum Kompetencji Zawodowych w branży administracyjno-usługowej w Gminie Miejskiej Kraków". Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, Poddziałanie 10.2.1 "Kształcenie zawodowe uczniów - ZIT", współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach projektu przewiduje się następujące formy wsparcia:
kursy i szkolenia doskonalące umiejętności zawodowe branżowe i „interdyscyplinarne”
zajęcia wyrównawcze z przedmiotów zawodowych,
staże u pracodawców.
W naszej szkole realizowane będą:
Matematyka stosowana w naukach przyrodniczych
Zastosowanie nowoczesnej aparatury kontrolno-pomiarowej w naukach przyrodniczych
Chemia stosowana w naukach przyrodniczych
Język niemiecki zawodowy w branży chemicznej – zajęcia wyrównawcze
Zajęcia wyrównawcze – utrwalanie wiadomości i umiejętności do egzaminu zawodowej w branży chemicznej
Biologia, bioanalityka, biotechnologia w przemyśle chemicznym.
W Zespole Szkól Chemicznych od 5 wrzesnia 2015 r rozpoczynają się zajęcia warsztatowe dla 100 uczniów krakowskich gimnazjów.Projekt jest współfinansowany ze środków Wojewódzkiego Fnduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie.
Zajęcia te maja na celu:
Zachęcenie młodych ludzi do prowadzenia własnych obserwacji , badań i analizy środowiska
poprzez nabycie wiadomości o powietrzu, czynnikach zanieczyszczających powietrze oraz przeprowadzenie praktycznych laboratoryjnych badań związanych z analizą stanu powietrza.
Uczniowie pod opieką nauczycieli ZSCH przeprowadzą eksperymenty. Tematyka zajęć będzie następująca.
Budowa atmosfery. Energia słoneczna i odnawialne źródła energii. Gry dydaktyczne.
Badanie jakości powietrza z użyciem roślin wskaźnikowych
Badanie składników powietrza za pomocą przyrządów.
Badanie obecności pyłów i ozonu w powietrzu.
Badanie wpływu powietrza na różne materiały
Badanie jakości powietrza w terenie . Gry dydaktyczne.
Wizyta w stacji pomiaru jakości powietrza –wycieczka. Gry dydaktyczne.
Podczas zajęć uczniowie będą korzystać ze sprzętu laboratoryjnego, sprzętu specjalistycznego
a także sprzętu multimedialnego.
Fundacja ORLEN – DAR SERCA będzie kontynuowała ogólnopolski program stypendialny „Mistrzowie CHEMII”, przeznaczony dla uczniów ostatnich klas gimnazjum. Zdolni uczniowie, którzy wykazują zainteresowanie chemią oraz przedmiotami ścisłymi otrzymają wsparcie Fundacji na edukację w szkołach średnich w roku szkolnym 2015/2016. Rekrutacja do programu startuje 14 kwietnia 2015. Szczegóły można znaleźć na stronie internetowej Fundacji.
W roku 2014 (jako jedna z czterech szkół w województwie) przystąpiliśmy do realizacji pilotażowego projektu „Małopolska Chmura Edukacyjna”. Działania, które podjęliśmy wraz z pozostałymi szkołami, będą miały wpływ na rozwój edukacji województwa małopolskiego. Głównym celem tego projektu jest umożliwienie współpracy wiodących uczelni Małopolski ze szkołami ponadgimnazjalnymi. Efektem tej współpracy ma być podniesienie poziomu nauczania, kształcenie uczniów w obszarach nowoczesnej gospodarki oraz rozbudzenie zainteresowania kierunkami studiów zgodnymi ze specjalizacjami naszego regionu. Dzięki realizacji projektu powstanie innowacyjne środowisko wsparcia procesów edukacyjnych technologiami ICT bazujące na modelu chmurowym oraz wysokiej jakości komunikacji multimedialnej.
Województwo Małopolskie za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego realizuje projekt systemowy “Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce” w ramach działania 9.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Stanowi on największe i jedno z pierwszych tego typu przedsięwzięć w naszym kraju. Projekt jest realizowany w partnerstwie z 33 organami prowadzącymi szkoły zawodowe, którymi w większości są powiaty i będzie realizowany przez pięć lat, do końca roku 2014. Na terenie Gminy Miejskiej Kraków wsparciem objęte zostało 14 Zespołów Szkół Zawodowych mające status placówek publicznych, wśród nich znajduje się również nasze Technikum Chemiczne i Ochrony Środowiska nr 3.
Celem głównym projektu jest modernizacja oraz podniesienie jakości kształcenia zawodowego poprzez wsparcie szkół kształcących w Małopolsce w następujących branżach:
mechaniczno-mechatronicznej,
budowlanej,
informatyczno-elektronicznej,
turystyczno-gastronomicznej
oraz usługowej (ZSCh kształci młodzież w ramach tej branży)
Główny cel zostanie osiągnięty poprzez realizację celów szczegółowych:
podniesienie kompetencji zawodowych uczniów w wymienionych branżach poprzez uzyskanie dodatkowych kwalifikacji i umiejętności,
rozwój kompetencji kluczowych oczekiwanych przez pracodawców
podniesienie zdawalności egzaminów w zawodach technicznych o 5%, w zawodach robotniczych o 1,5%
wzrost odsetka absolwentów gimnazjów podejmujących naukę w ponadgimnazjalnych szkołach o 2,5%
podniesienie konkurencyjności szkół zawodowych poprzez wdrożenie programów rozwojowych oraz doposażenie szkół w nowoczesny sprzęt do zajęć praktycznych.
Projekt niesie za sobą bardzo wiele korzyści dla uczniów, nauczycieli (czyli pośrednio dla uczniów) jak i dla szkoły.
Uczniowie szkoły będą uczestniczyć w zajęciach wzmacniających kompetencje kluczowe (prowadzone będą dodatkowe zajęcia z matematyki i języka angielskiego, z wykorzystaniem słownictwa specjalistycznego ).
W Zespole Szkół Chemicznych w latach 2009 - 2012 odbywają się zajęcia pozalekcyjne w ramach projektu “ EKO-CHEMIK” realizowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Trzy cykle warsztatów chemicznych poszerzonych o tematykę ochrony środowiska:
zajęcia terenowe - poznawanie ekosystemu gleby i wody oraz sposobów pobierania próbek wody
zajęcia laboratoryjne z zakresu analizy jakościowe i ilościowej dotyczące wody
Trzy cykle warsztatów ekologicznych obejmujących sesje wyjazdowe – wycieczki (dwie krajowe i jedna zagraniczna).
Zajęcia pozalekcyjne będą prowadzone przez nauczycieli ZSCh i prelegentów- specjalistów.
Uczniowie będą rejestrować ciekawe zajęcia (zdjęcia i filmy) a także je prezentować na sesjach podsumowujących kolejne etapy projektu.
Bezpieczne Laboratorium cykl nieszablonowych szkoleń z zakresu BHP w laboratorium. Szkolenie „Bezpieczna Praca w Laboratorium” poświęcone jest tematyce bezpieczeństwa pracy przy narażeniu na czynniki chemiczne. W szczególności omówione zostaną nowości w obowiązujących aktach prawnych, zmieniających oznaczenia chemicznych, a także obowiązki prawne pracodawców oraz osób kierujących pracownikami, jak również dokumentacja wymagana podczas kontroli PIP i PIS. Drugie szkolenie w cyklu dotyczy „Pierwszej Pomocy Przedmedycznej w laboratorium” i obejmuje m.in. zaburzenia funkcji życiowych wynikające z kontaktu z substancjami chemicznymi oraz podstawowe zabiegi resuscytacyjne.
Czy można polubić rozwiązywanie zadań z matematyki czy chemii? Czy można efektywnie się uczyć? Czy teoretyczna wiedza do czegoś się przydaje?
Aby znaleźć odpowiedzi na te pytania należy zgłosić się do uczestnictwa w projekcie: WiP –wiedza i praktyka w naukach matematyczno-przyrodniczych. Rekrutacja rusza już 1 września!
Projekt jest częścią Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i jest współfinansowany w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Adresowany jest do uczniów klas I - III krakowskich liceów ogólnokształcących nr: III, X, XI, XIV, XVI, XXVI, XXVIII, XXX, XXXI.
Celem ogólnym projektu jest podniesienie poziomu wiadomości i umiejętności z matematyki, fizyki, chemii, biologii czy geografii tych uczniów, którzy uzyskali na egzaminie gimnazjalnym w części matematyczno-przyrodniczej wyniki na poziomie niskim lub średnim. W ten sposób uczestnicy otrzymają istotną pomoc w przygotowaniu się do matury.