Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania oraz analizować ruch na stronie. Szczegółowe informacje w
polityce prywatności. Klikając "Tak", akceptujesz te warunki.
Specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi- Biuletyn Informacji Publicznej Miasta Krakowa - BIP MK
Specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi
OGŁOSZENIE
DYREKTOR MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W KRAKOWIE
OGŁASZA OTWARTY KONKURS OFERT
ORAZ
NABÓR NA CZŁONKÓW KOMISJI KONKURSOWEJ
na realizację w formie powierzenia zadania publicznego w zakresiepomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób
Tytuł zadania publicznego: Specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi
Komórka realizująca: Dział Koordynacji Pracy Filii – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie
Planowana wysokość środków publicznych na realizację zadania: 12 083 500,00 zł (słownie: dwanaście milionów osiemdziesiąt trzy tysiące pięćset złotych 00/100), w tym:
- od 1 października 2025 r. do 31 grudnia 2025 r.: 1 012 000,00 zł (słownie: jeden milion dwanaście tysięcy złotych 00/100),
- od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2026 r.: 4 026 000,00 zł (słownie: cztery miliony dwadzieścia sześć tysięcy złotych 00/100),
- od 1 stycznia 2027 r. do 31 grudnia 2027 r.: 4 026 000,00 zł (słownie: cztery miliony dwadzieścia sześć tysięcy złotych 00/100),
- od 1 stycznia 2028 r. do 30 września 2028 r.: 3 019 500,00 zł (słownie: trzy miliony dziewiętnaście tysięcy pięćset złotych 00/100).
Termin realizacji zadania: od 1 października 2025 r. do 30 września 2028 r.
Miejsce realizacji zadania: Gmina Miejska Kraków
Środki przekazane na realizację zadań tego samego rodzaju:
Gmina Miejska Kraków w roku bieżącym oraz w roku 2024 przekazała na realizację tego samego rodzaju zadań publicznych środki finansowe w wysokości 5 378 870,13 zł (słownie: pięć milionów trzysta siedemdziesiąt osiem tysięcy osiemset siedemdziesiąt złotych 13/100).
Warunki realizacji zadania publicznego: W przypadku ewentualnego wystąpienia decyzji rządowych o ograniczeniu funkcjonowania z uwagi na obostrzenia wynikające np. z możliwości wystąpienia stanu epidemii, oferent będzie zobligowany do zapewnienie realizacji zadania w możliwych do wykonania częściach w formie online i będzie zobowiązany do stosowania się do obowiązujących ograniczeń i obostrzeń wynikających z obowiązującego w tym okresie na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii.
Odbiorcami zadania zleconego są osoby z zaburzeniami psychicznymi w rozumieniu ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, tj. osoby, u których rozpoznanie zaburzeń psychicznych zostało dokonane zgodnie ze stanem wiedzy medycznej przez uprawionego lekarza specjalistę, a w przypadku dzieci i młodzieży również przez zespół orzekający działający w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym w publicznych poradniach specjalistycznych.
Zlecenie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi obejmuje realizację:
1) w 2025 r. – 18 400 godzin specjalistycznych usług;
2) w 2026 r. – 73 200 godzin specjalistycznych usług;
3) w 2027 r. – 73 200 godzin specjalistycznych usług;
4) w 2028 r. – 54 900 godzin specjalistycznych usług.
W przypadku zmiany wysokości środków z budżetu Państwa na realizację zadania, Zleceniodawca zastrzega sobie możliwość odpowiednio zwiększenia/zmniejszenia liczby godzin specjalistycznych usług opiekuńczych zleconych do realizacji w danym roku, przy uwzględnieniu potrzeb środowiska.
Pod warunkiem akceptacji Zleceniodawcy i uzyskania zgody Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, możliwe jest również zwiększenie stawki za godzinę specjalistycznych usług opiekuńczych.
Ostateczna wysokość dotacji w danym roku zostanie ustalona jako suma części stałej i części zmiennej. Część zmienną ustala się jako iloczyn średniego kosztu godziny pracy osób bezpośrednio wykonujących czynności w ramach specjalistycznych usług opiekuńczych oraz liczby zrealizowanych godzin specjalistycznych usług opiekuńczych.
Do liczby zrealizowanych godzin specjalistycznych usług, na podstawie których ustala się wysokość części zmiennej dotacji, wlicza się również jedną godzinę usługi, w sytuacji, w której:
1) Zleceniobiorca pozostawał w gotowości do świadczenia usługi zaplanowanej w harmonogramie
oraz
2) wykonanie usługi, o której mowa w ust. 5 pkt. 1, nie było możliwe ze względu na nieobecność Świadczeniobiorcy lub z uwagi na inne przyczyny leżące po stronie Świadczeniobiorcy uniemożliwiające realizację usługi, w tym również brak warunków do realizacji usługi
oraz
3) usługa, o której mowa w ust. 5 pkt. 1, nie została w żaden sposób odwołana
oraz
4) sytuacja, o której mowa w ust. 5 pkt. 1-3 została zgłoszona mailowo do właściwej Filii MOPS najpóźniej w kolejnym dniu roboczym od jej wystąpienia, który po weryfikacji przekazanych mu informacji wyraził zgodę na rozliczenie tej usługi.
Warunki przekazywania dotacji:
1) Część stała dotacji będzie przekazywana w terminie do ostatniego dnia miesiąca w następującej miesięcznej wysokości w danym roku:
a) 1/3 kwoty należnej dotacji w zakresie części stałej dotacji w roku 2025;
b) 1/12 kwoty należnej dotacji w zakresie części stałej dotacji w roku 2026, 2027;
c) 1/9 kwoty należnej dotacji w zakresie części stałej dotacji w roku 2028.
2) Część zmienna będzie przekazywana w terminie do ostatniego dnia miesiąca:
a) w: październiku 2025 roku, styczniu 2026 roku, styczniu 2027 roku, styczniu 2028 roku – w oparciu o liczbę godzin planowaną do realizacji w tym miesiącu;
b) w okresie: od października do listopada 2025 roku, od lutego do listopada 2026 roku, od lutego do listopada 2027 roku, od lutego do sierpnia 2028 roku – w oparciu o liczbę godzin usług zrealizowanych w poprzednim miesiącu, na podstawie przedłożonego rozliczenia miesięcznego;
c) w: grudniu 2025 roku, grudniu 2026 roku, grudniu 2027 roku i wrześniu 2028 roku – w oparciu o liczbę godzin wyliczoną w następujący sposób: liczba zrealizowanych godzin usług do listopada danego roku (sierpnia 2028 roku) plus liczba godzin przewidywanych do realizacji w grudniu danego roku (wrześniu 2028 roku) minus liczba godzin, za które dotacja została przekazana w danym roku.
Realizacja zadania polegającego na świadczeniu specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi obejmuje wykonywanie następujących czynności:
1) uczenie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia, w tym zwłaszcza:
a) kształtowanie umiejętności zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych i umiejętności społecznego funkcjonowania, motywowanie do aktywności, leczenia i rehabilitacji, prowadzenie treningów umiejętności samoobsługi i umiejętności społecznych oraz wspieranie, także w formie asystowania w codziennych czynnościach życiowych, w szczególności takich jak:
- samoobsługa, zwłaszcza wykonywanie czynności gospodarczych i porządkowych, w tym umiejętność utrzymania i prowadzenia domu,
- utrzymanie czystości w pomieszczeniach użytkowanych przez osobę korzystającą z pomocy,
- utrzymanie w czystości naczyń stołowych, kuchennych i innego sprzętu gospodarstwa domowego, dbanie o higienę żywności,
- dbałość o higienę i wygląd, w tym: mycie, czesanie, ubieranie, kąpiel,
- pranie bielizny osobistej i odzieży,
- pranie i zmiana bielizny pościelowej lub zanoszenie bielizny pościelowej do pralni,
- utrzymywanie kontaktów z domownikami, rówieśnikami, w miejscu nauki i pracy oraz ze społecznością lokalną,
- wspólne organizowanie i spędzanie czasu wolnego, organizowanie spacerów, podtrzymywanie kontaktów ze środowiskiem,
- korzystanie z usług różnych instytucji,
- przygotowywanie posiłków uwzględniających dietę, przynoszenie posiłków z jadłodajni, spożywanie posiłków,
- pomoc w opiece nad zwierzętami domowymi,
b) interwencje i pomoc w życiu w rodzinie, w tym:
- pomoc w radzeniu sobie w sytuacjach kryzysowych - poradnictwo specjalistyczne, interwencje kryzysowe, wsparcie psychologiczne, rozmowy terapeutyczne,
- ułatwienie dostępu do edukacji i kultury,
- doradztwo, koordynacja działań innych służb na rzecz rodziny, której członkiem jest osoba uzyskująca pomoc w formie specjalistycznych usług,
- kształtowanie pozytywnych relacji osoby wspieranej z osobami bliskimi,
- współpraca z rodziną – kształtowanie odpowiednich postaw wobec osoby chorującej, niepełnosprawnej, dostarczanie osobie wspieranej i jej rodzinie wiedzy o schorzeniu i metodach leczenia, treningi umiejętności aktywnego udziału osoby chorującej w jej własnym leczeniu farmakologicznym i radzenia sobie z objawami choroby,
c) pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, w tym:
- w uzyskaniu świadczeń socjalnych, emerytalno-rentowych,
- w wypełnieniu dokumentów urzędowych,
- załatwianie spraw urzędowych, opłacanie rachunków, odbieranie emerytury lub renty,
d) wspieranie i pomoc w uzyskaniu zatrudnienia, w tym zwłaszcza:
- w szukaniu informacji o pracy, pomoc w znalezieniu zatrudnienia lub alternatywnego zajęcia, w szczególności uczestnictwo w zajęciach warsztatów terapii zajęciowej, zakładach aktywności zawodowej, środowiskowych domach samopomocy, centrach i klubach integracji społecznej, klubach pracy,
- w kompletowaniu dokumentów potrzebnych do zatrudnienia,
- w przygotowaniu do rozmowy z pracodawcą, wspieranie i asystowanie w kontaktach z pracodawcą,
- w rozwiązywaniu problemów psychicznych wynikających z pracy lub jej braku,
e) pomoc w gospodarowaniu pieniędzmi, w tym:
- nauka planowania budżetu, asystowanie przy ponoszeniu wydatków,
- pomoc przy sporządzaniu listy zakupów, informowanie o cenach towarów, towarzyszenie podczas robienia zakupów,
- zakup podstawowych artykułów spożywczych oraz artykułów gospodarstwa domowego,
- pomoc w uzyskaniu ulg w opłatach,
- zwiększenie umiejętności gospodarowania własnym budżetem oraz usamodzielnianie finansowe.
2) pielęgnacja – jako wspieranie procesu leczenia, w tym:
a) pomoc w dostępie do świadczeń zdrowotnych,
b) uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt lekarskich, badań diagnostycznych, kontakt z lekarzem w sprawach dotyczących zdrowia osoby objętej opieką,
c) pomoc w wykupywaniu lub zamawianiu leków w aptece,
d) pilnowanie przyjmowania leków oraz obserwowanie ewentualnych skutków ubocznych ich stosowania,
e) w szczególnie uzasadnionych przypadkach zmiana opatrunków, pomoc w użyciu środków pomocniczych i materiałów medycznych, przedmiotów ortopedycznych, a także w utrzymaniu higieny,
f) pomoc w dotarciu do placówek służby zdrowia,
g) pomoc w dotarciu do placówek rehabilitacyjnych.
3) pomoc mieszkaniowa, w tym:
a) w uzyskaniu mieszkania, negocjowaniu i wnoszeniu opłat,
b) w organizacji drobnych remontów, adaptacji, napraw, likwidacji barier architektonicznych,
c) kształtowanie właściwych relacji osoby uzyskującej pomoc z sąsiadami i gospodarzem domu.
W wyjątkowo uzasadnionych przypadkach istnieje możliwość poszerzenia zakresu wsparcia, o którym mowa w ust. 7, o inne czynności wynikające ze zdiagnozowanych potrzeb odbiorców zadania, które zostały wykazane w Rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych(Dz. U. z 2024 r. poz. 816).
Realizacja dodatkowych form wsparcia będzie się odbywać w ramach przyznanych środków finansowych, po uprzednim dokonaniu uzgodnień między Zleceniodawcą a Zleceniobiorcą.
Specjalistyczne usługi opiekuńcze mają charakter wspierająco – aktywizujący, w związku z czym czynności wymienione w ust. 7-8 powinny być organizowane i realizowane w sposób zapewniający możliwie jak najszersze uczestnictwo w nich osoby objętej wsparciem (przy uwzględnieniu jej aktualnej kondycji zdrowotnej) oraz ścisłej współpracy w realizacji usług z najbliższym otoczeniem osoby.
Zleceniobiorca zobowiązuje się zatrudnić do świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych osoby spełniające wymagania określone w § 3 Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 r. (Dz. U. z 2024 poz. 816).
Osoby świadczące specjalistyczne usługi opiekuńcze powinny posiadać również przeszkolenie w zakresie udzielania pierwszej pomocy lub pomocy przedmedycznej, odnawiane nie rzadziej niż raz na trzy lata.
Z zastrzeżeniem ust. 11 i 12.
W przypadku wykorzystania możliwości przewidzianej w § 3 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 816), Zleceniobiorca zobowiązany jest udokumentować możliwość konsultacji osób zdobywających lub podnoszących wymagane kwalifikacje zawodowe z osobami świadczącymi specjalistyczne usługi, które te kwalifikacje posiadają.
Osoby świadczące specjalistyczne usługi opiekuńcze w zakresie wskazanym w ust. 7 pkt. 1 lit. a muszą posiadać przeszkolenie i doświadczenie w zakresie:
1) umiejętności kształtowania motywacji do akceptowanych przez otoczenie zachowań;
2) kształtowania nawyków celowej aktywności;
3) prowadzenia treningu zachowań społecznych.
Zleceniobiorca zobowiązany jest gromadzić dokumentację potwierdzającą fakt posiadania przez osoby świadczące usługi ww. kwalifikacji i doświadczenia.
Zasady dotyczące ustalania wymiaru i zakresu usług.
1) Świadczenie w postaci specjalistycznych usług opiekuńczych przyznawane jest na podstawie przeprowadzonego postępowania administracyjnego zakończonego wydaniem decyzji administracyjnej. Osoba, która ma zostać objęta wsparciem w postaci specjalistycznych usług opiekuńczych wraz z decyzją otrzyma „Regulamin korzystania ze specjalistycznych usług opiekuńczych”, w którym określone zostaną jej prawa i obowiązki. Wzór Regulaminu zostanie przekazany do wiadomości Zleceniobiorcy w terminie do 7 dni od daty rozstrzygnięcia konkursu;
2) Przyznanie osobie świadczenia w formie specjalistycznych usług opiekuńczych poprzedzone będzie dokonaniem ustaleń dotyczących wymiaru i zakresu usług pomiędzy Zleceniobiorcą, Zleceniodawcą a osobą, która ma być objęta wsparciem. Ustalenia dokonywane będą w trakcie wspólnego spotkania diagnostycznego przy wykorzystaniu narzędzia „Ankieta – Potrzeby w zakresie specjalistycznych usług opiekuńczych”. Przy ustalaniu wymiaru i zakresu usług uwzględnione zostaną:
a) poziom sprawności osoby,
b) jej uzasadnione potrzeby,
c) możliwość wsparcia i udzielenia pomocy ze strony rodziny i środowiska,
d) warunki jakie muszą być spełnione w celu realizacji specjalistycznych usług opiekuńczych.
Wzór narzędzia diagnostycznego „Ankieta – Potrzeby w zakresie specjalistycznych usług opiekuńczych” zostanie opracowany przez Zleceniodawcę i przekazany do wiadomości Zleceniobiorcy w terminie 7 dni od daty rozstrzygnięcia konkursu.
Ustalenia dokonywane będą w miejscu zamieszkania lub pobytu osoby i będą dotyczyć co najmniej:
a) rodzaju wykonywanych czynności,
b) sporządzenia Harmonogramu realizacji usług, określającego dni tygodnia, w jakich realizowane będą usługi oraz przedział czasowy (godziny wykonywania czynności w ramach usług). W miarę możliwości, Harmonogram sporządzany jest podczas spotkania diagnostycznego.
3) W uzasadnionych przypadkach, w szczególności w sytuacji konieczności niezwłocznego zapewnienia pomocy w postaci specjalistycznych usług opiekuńczych Zleceniodawca może zlecić realizację specjalistycznych usług opiekuńczych przed zorganizowaniem spotkania diagnostycznego. W takiej sytuacji spotkanie diagnostyczne zostanie przeprowadzone w terminie 14 dni od wydania decyzji administracyjnej przyznającej specjalistyczne usługi opiekuńcze.
4) Rozpoczęcie świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych przez Zleceniobiorcę nastąpi na podstawie pisemnego Zlecenia przekazanego przez właściwą Filię zawierającego:
a) dane osobowe osoby objętej usługami (imię i nazwisko, miejsce zamieszkania/ pobytu),
b) datę objęcia usługami,
c) czynności do wykonania w ramach specjalistycznych usług opiekuńczych,
d) tygodniową liczbę godzin usług,
e) liczbę dni w tygodniu, w jakie realizowane będą usługi,
5) Świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych nastąpi niezwłocznie, nie później niż do 24 godzin od chwili otrzymania zlecenia, pod warunkiem, że zlecenie zostało przekazane nie później niż do godziny 14 w przypadku dnia roboczego poprzedzającego dzień wolny od pracy. W przeciwnym razie Zleceniobiorca może rozpocząć realizację specjalistycznych usług opiekuńczych w ciągu 24 godzin od rozpoczęcia pracy w pierwszym dniu roboczym po otrzymaniu zlecenia.
Zleceniodawca może określić inny termin rozpoczęcia wykonywania specjalistycznych usług opiekuńczych.
Zleceniobiorca zobowiązuje się realizować specjalistyczne usługi opiekuńcze w godz. od 6.00 do 21.00 przez siedem dni w tygodniu, w miejscu wskazanym w decyzji administracyjnej przyznającej świadczenie tj. miejscu zamieszkania lub pobytu osoby objętej wsparciem oraz jej najbliższym otoczeniu (przychodnia, sklep, urząd, itp.).
Zleceniobiorca zobowiązuje się prowadzić dokumentację świadczonych specjalistycznych usług opiekuńczych obejmującą co najmniej:
1) Harmonogram realizacji specjalistycznych usług opiekuńczych, (o którym mowa w ust. 13 pkt. 2), który może być sporządzony na okres na jaki zostanie przyznane świadczenie.
a) Dopuszcza się w szczególnych okolicznościach (np. załatwianie spraw urzędowych, zamawianie wizyt lekarskich, kontakt z lekarzem w sprawach dotyczących zdrowia osoby objętej opieką) możliwość wykonywania usług w innym dniu i/lub innych godzinach niż zostało to określone w Harmonogramie realizacji specjalistycznych usług opiekuńczych. Każda zmiana w tym zakresie powinna być zaakceptowana przez osobę objętą specjalistycznymi usługami oraz przez osobę wyznaczoną przez Zleceniobiorcę i odnotowana w Miesięcznej Karcie Usług wraz z uzasadnieniem zmiany.
b) W pozostałych sytuacjach zmiana Harmonogramu realizacji specjalistycznych usług opiekuńczych możliwa jest po uzyskaniu przez Zleceniobiorcę akceptacji osoby objętej usługami oraz zgody Zleceniodawcy.
2) Miesięczną kartę usług realizowanych w ramach specjalistycznych usług opiekuńczych zawierający informację na temat rodzaju czynności i terminu – data i przedział godzinowy, wykonanych czynności (bez konieczności określania czasu wykonywania poszczególnych czynności). Wykonanie czynności w ramach usług będzie każdorazowo potwierdzane przez osobę, na rzecz której są one świadczone.
W sytuacji, kiedy osoba objęta specjalistycznymi usługami opiekuńczymi odmawia lub nie może potwierdzić wykonania specjalistycznych usług opiekuńczych, osoba bezpośrednio wykonująca czynności w ramach usług wskazuje przyczynę w miesięcznej karcie usług, a Zleceniobiorca w terminie 2 dni roboczych przekazuje tę informację właściwej Filii. Jeżeli brak możliwości ma charakter trwały z uwagi przykładowo na stan zdrowia, niepełnosprawność osoby, ustalany jest przez Filię ze Zleceniobiorcą sposób monitorowania prawidłowości realizowanych specjalistycznych usług opiekuńczych. Pracownik koordynujący pracę osób bezpośrednio wykonujących czynności w ramach specjalistycznych usług opiekuńczych ustali harmonogram wizyt w środowisku osoby z ramienia Zleceniobiorcy, celem monitorowania prawidłowości realizowanych usług, który przekaże do wiadomości Filii. Jeden raz na kwartał Zleceniobiorca prześle do Filii informację o wynikach monitoringu.
3) Dziennik wydatków w przypadku dokonywania zakupów lub opłat przez osoby wykonujące czynności w ramach specjalistycznych usług opiekuńczych, zawierający następujące elementy:
a) datę i wysokość kwoty pobranej od osoby,
b) datę wydatku, ze szczegółowym opisem wydatków,
c) wklejone paragony potwierdzające wydatki,
d) kwotę zwróconą w ramach rozliczenia, wraz z datą zwrotu,
e) podpis osoby potwierdzającej dokonanie rozliczenia.
4) Miesięczne zestawienieliczby zrealizowanych specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi u poszczególnych osób. Zestawienie winno zawierać w szczególności: dane osobowe Świadczeniobiorców, miejsce zamieszkania/pobytu, liczbę zaplanowanych i zrealizowanych godzin usług oraz przyczyny braku realizacji zleconego wymiaru wsparcia. Zleceniobiorca zobowiązany jest przekazać ww. zestawienie w formie elektronicznej na adres dm@mops.krakow.pl w terminie do 10-go dnia roboczego miesiąca następującego po każdym miesiącu realizowania usługi.
5) Rozliczenie zrealizowanej liczby specjalistycznych usług opiekuńczych z wykorzystaniem przekazanej przez Zleceniodawcę aplikacji. Wypełnione przez Zleceniobiorcę rozliczenie należy odesłać do MOPS w terminie do 9-go dnia miesiąca. O przesłaniu rozliczenia należy w sposób mailowy poinformować właściwą Filię.
Zleceniobiorca zobowiązany jest do dokonywania ewaluacji realizacji z uwzględnieniem następujących czynników:
a) ewaluacja okresowa obejmować będzie okres od 01.10.2025 r. do 31.12.2026 r., a jej wyniki doręczone zostaną do Zleceniodawcy do 15.03.2027 r.;
b) ewaluacja końcowa obejmować będzie okres realizacji całego zadania, a jej wyniki doręczone zostaną Zleceniodawcy w terminie do 30 dni od daty zakończenia realizacji tego zadania;
c) ewaluacja obejmowała będzie co najmniej takie dane jak:
- cel i zakres ewaluacji,
- kluczowe pytania badawcze, na jakie ma odpowiedzieć przeprowadzona ewaluacja,
- sposób realizacji ewaluacji oraz narzędzia badawcze skonstruowane w sposób pozwalający na udzielenie odpowiedzi na pytania badawcze oraz uwzględniające profil osób objętych badaniem;
d) ewaluacja będzie uwzględniała ocenę realizacji zadania również z punktu widzenia odbiorców Świadczenia;
e) ewaluacja nie może stanowić powielenia danych zawieranych w sprawozdaniach z realizacji zadania.
Zleceniobiorca ma obowiązek podejmować działania w zakresie:
1) Udziału przedstawiciela Zleceniobiorcy w spotkaniu diagnostycznym, w trakcie którego uzgodniony zostaje wymiar i zakres usług;
2) Świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych na rzecz osób wskazanych przez Filię, zgodnie z zakresem określonym w zleceniu oraz Harmonogramie realizacji specjalistycznych usług;
3) Zapewnienia w nagłych sytuacjach niezbędnej pomocy osobom, na rzecz których świadczone są specjalistyczne usługi opiekuńcze, w szczególności w przypadku:
a) odniesienia poważnych obrażeń,
b) ciężkiego stanu zdrowia,
c) zatrucia pokarmowego lub choroby zakaźnej,
d) wypadku podczas świadczenia usług,
- polegającej na niezwłocznym udzieleniu pierwszej pomocy przedmedycznej i wezwaniu właściwej służby ratunkowej;
W przypadku:
a) Zaginięcia osoby, na rzecz której świadczone są specjalistyczne usługi opiekuńcze,
b) Zniszczenia domu/mieszkania w wyniku wandalizmu, pożaru lub z innych przyczyn,
c) Kradzieży lub podejrzenia kradzieży na szkodę osoby objętej usługami,
- Zleceniobiorca zobowiązany jest poinformować Policję.
W przypadku wystąpienia ww. zdarzeń, Zleceniobiorca zobowiązany jest do niezwłocznego powiadomienia Zleceniodawcy.
4) Przekazywania właściwej Filii w ciągu 5 dni od podjęcia wykonywania specjalistycznych usług opiekuńczych, a następnie w ciągu 3 dni po każdej zmianie, informacji dotyczącej:
a) Osób bezpośrednio wykonujących specjalistyczne usługi, w tym przede wszystkim: imię i nazwisko, nr telefonu, kwalifikacje zawodowe (tj. wykształcenie i doświadczenie zawodowe).
W przypadku zmiany osoby świadczącej specjalistyczne usługi, która nie ma charakteru tymczasowego, Zleceniobiorca winien przekazać również przyczynę zmiany.
b) Osoby sprawującej nadzór nad wykonywaniem obowiązków przez osoby bezpośrednio świadczące specjalistyczne usługi (koordynatora), godziny jego pracy oraz numer telefonu pod którym możliwy będzie kontakt w sytuacjach tego wymagających,
c) daty rozpoczęcia wykonywania specjalistycznych usług opiekuńczych.
5) Przekazywania właściwej Filii informacji w zakresie:
a) sytuacji wymienionych w pkt 4) oraz informacji o wydarzeniach, które mogą wpłynąć na zmianę zakresu wymaganej opieki, włączając w to zmiany w sytuacji osobistej i rodzinnej, zmiany stanu zdrowia lub kilkakrotne odwoływanie przez osobę korzystającą z usług możliwości ich wykonania,
b) uniemożliwiania przez osobę korzystającą ze specjalistycznych usług opiekuńczych wykonania czynności niezbędnych do realizacji tych usług przez Zleceniobiorcę, a także o wszelkich żądaniach kierowanych pod adresem osoby świadczącej usługi, dotyczących realizacji czynności nieuwzględnionych w zleceniu,
c) próśb o informację na temat osoby objętej specjalistycznymi usługami opiekuńczymi, zgłaszanych przez jakiekolwiek podmioty, np.: policję, straż miejską, przedstawicieli środków masowego przekazu,
d) wszelkich powziętych informacjach (również uzyskanych od osób trzecich, a także organów ścigania) na temat podejrzeń o działanie innych osób, w tym w szczególności osób świadczących specjalistyczne usługi opiekuńcze na szkodę osób objętych usługami.
6) W przypadku osób, u których specjalistyczne usługi opiekuńcze maja być świadczone po raz pierwszy, co do zasady, pierwsza wizyta osoby bezpośrednio wykonującej czynności w ramach specjalistycznych usług w środowisku odbywa się w towarzystwie:
a) pracownika Zleceniobiorcy uczestniczącego w spotkaniu diagnostycznym w sytuacji jeśli, przyznanie specjalistycznych usług opiekuńczych zostało poprzedzone spotkaniem diagnostycznym;
b) pracownika Zleceniodawcy w sytuacji, jeśli przyznanie specjalistycznych usług opiekuńczych nastąpiło przed spotkaniem diagnostycznym.
W sytuacji, gdy z przyczyn obiektywnych pracownik Zleceniobiorcy uczestniczący w spotkaniu diagnostycznym lub pracownik Zleceniodawcy nie może wprowadzić takiej osoby w środowisko, osoba ta podejmuje realizację specjalistycznych usług samodzielnie, a wizyta pracownika wraz z tą osobą odbywa się w najkrótszym możliwym terminie, w którym pracownik Zleceniobiorcy lub Zleceniodawcy zadania może w niej uczestniczyć.
7) Zapewnienia osobom bezpośrednio wykonującym czynności w ramach specjalistycznych usług opiekuńczych:
a) Odpowiednich warunków pracy, w tym: odzieży ochronnej, rękawiczek jednorazowych, środka do dezynfekcji rąk;
b) Pokrycia kosztów przejazdów związanych z realizacją usług, np.: do urzędów, ośrodków zdrowia, jadłodajni;
c) Ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków;
d) Warunków do ustawicznego doskonalenia poprzez dostęp do różnorodnych materiałów i ofert edukacyjnych;
e) Systematycznych szkoleń uaktualniających oraz podnoszących wiedzę i umiejętności;
f) Wsparcia osób bezpośrednio wykonujących czynności w ramach specjalistycznych usług opiekuńczych, np. poprzez zapewnienie superwizji lub doradztwa metodycznego;
g) Identyfikatorów lub legitymacji służbowych;
h) Możliwość kontaktu telefonicznego w godzinach realizacji specjalistycznych usług.
8) Regularnego monitorowania świadczonych specjalistycznych usług opiekuńczych.
9) Współpracy ze Zleceniodawcą w ramach przedsięwzięć, projektów, realizowanych na rzecz osób z zaburzeniami psychicznymi mających na celu wdrażanie nowych form wsparcia i pomocy dedykowanym tym osobom.
Zleceniobiorca winien sporządzić zestawienie kosztów realizacji zadania publicznego zgodnie z poniższym:
1) Koszty obejmujące:
- koszt wynagrodzenia osób świadczących specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi z wyodrębnieniem kosztów pracodawcy;
- koszt ubezpieczeń NNW ww. osób;
- koszt przejazdów związanych z realizacją specjalistycznych usług opiekuńczych;
winny stanowić nie mniej niż 80% dotacji.
Ww. koszty będą podstawą określenia średniego kosztu godziny pracy osób bezpośrednio wykonujących czynności w ramach specjalistycznych usług opiekuńczych oraz wyliczenia części zmiennej dotacji.
2) Pozostałe koszty (nie ujęte w pkt. 1)) będą stanowić podstawę do określenia części stałej dotacji, której koszt nie może stanowić więcej niż 20% dotacji.
Zleceniobiorca zobowiązuje się kontynuować świadczenie w postaci specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, którym przed 1 października 2025 r. została przyznana ww. pomoc na podstawie przeprowadzonego postępowania administracyjnego zakończonego wydaniem decyzji administracyjnej.
Zleceniobiorca zobowiązany jest realizować zadanie publiczne zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym w szczególności zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 816) w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych.
Zleceniobiorca zastrzega możliwość zmiany umowy na wniosek Zleceniodawcy w przypadku zmiany przepisów prawa, w tym zmiany Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 816) w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych.
Oczekiwany cel zlecanego zadania publicznego:
Celem realizacji specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi jest poprawa jakości życia osób z zaburzeniami psychicznymi poprzez wspieranie procesu ich leczenia oraz aktywizowanie przez zapewnienie jak najszerszego uczestnictwa w nich osób objętych wsparciem i ścisłej współpracy w realizacji usług z najbliższym otoczeniem osoby.
Oczekiwane rezultatyzlecanego zadania publicznego:
Realizacja specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi na terenie Gminy Miejskiej Kraków na poziomie minimum 90% w stosunku do zleconych do realizacji specjalistycznych usług opiekuńczych.
Oferent zobowiązany jest do stosowania przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1).
Dofinansowanie dla organizacji pozarządowej lub podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nastąpi w trybie powierzeniarealizacji zadania publicznego.
W celu wyeliminowania podwójnego dofinansowania, z budżetu Miasta może być przyznana tylko jedna dotacja na realizację konkretnej oferty zgłoszonej do konkursu w ramach poszczególnych zadań.
Oferent może złożyć wyłącznie jedną ofertęna realizację zadania publicznego określonego w ogłoszeniu konkursowym.
W przypadku zlecania realizacji zadania publicznego organizacjom pozarządowym lub podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, które złożyły ofertę wspólną, w umowie o powierzenie realizacji zadania publicznego wskazane zostaną prawa i obowiązki każdej z organizacji lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy, w tym zakres ich świadczeń składających się na realizowane zadanie.
Beneficjentami realizowanego zadania publicznego mogą być wyłącznie mieszkańcy Gminy Miejskiej Kraków.
Oferent zobowiązany jest podczas realizacji zleconego zadania publicznego do poszanowania praw każdej osoby bez względu na takie cechy jak płeć, rasa, pochodzenie etniczne, narodowość, religia, wyznanie, światopogląd, niepełnosprawność, wiek, orientacja seksualna lub tożsamość płciowa.
Oferent prowadzący w ramach realizowanego zadania publicznego działalność związaną z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi, zobowiązany jest podczas realizacji zadania publicznego do stosowania ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnymi ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024 r. poz. 1802 ze zm.), w szczególności do spełnienia wymogów określonych w art. 21 ustawy oraz do wprowadzenia i opublikowania na swojej stronie internetowej „Standardów ochrony małoletnich” (także w wersji skróconej dla dzieci) oraz wywieszenie tego dokumentu w widocznym miejscu w swoim lokalu - zgodnie z art. 22 b i art. 22c ww. ustawy.
Oferent zobowiązany jest do niepobierania opłat z tytułu wszelkich działań prowadzonych w ramach realizacji zadania publicznego od jego beneficjentów.
Dopuszcza się przesunięcia pomiędzy pozycjami kosztów określonymi w kalkulacji przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego w trakcie jego realizacji, tj. przesunięcie uznaje się za zgodne z umową gdy wartość danej pozycji kosztorysu nie zmieniła się o więcej niż 15%.
W przypadku wykazywania w kosztorysie oferty wkładu osobowego i/lub rzeczowego, oferent jest zobligowany do oszacowania wartości (w zł) działań w ramach wkładu osobowego i/lub rzeczowego wskazanego w kosztach realizacji zadania, poprzez uzupełnienie sekcji VI poz. 3 oferty – „Inne działania, które mogą mieć znaczenie przy ocenie oferty, w tym odnoszące się do kalkulacji przewidywanych kosztów oraz oświadczeń zawartych w sekcji VII” – stosując wytyczne zawarte w załączniku nr 10 do ogłoszenia.
W kosztorysie realizacji zadania nie uwzględnia się wyceny wkładu osobowego i/lub rzeczowego, z tym że w razie wykazywania wkładu osobowego i/lub rzeczowego, traktowanego wyłącznie jako zasób, należy szczegółowo opisać przewidziany do wykorzystania przy realizacji zadania publicznego wkład osobowy i/lub rzeczowy w sekcji IV poz. 2 oferty – „Zasoby kadrowe, rzeczowe i finansowe oferenta, które będą wykorzystane do realizacji zadania”.
Oferent jest zobowiązany do identyfikacji ryzyk związanych z realizacją zadania publicznego oraz wskazania sposobów zapobiegania im (w odniesieniu do poszczególnych działań zaplanowanych w harmonogramie działań) w postaci uzupełnionego obligatoryjnego załącznika do oferty – załącznik nr 1 do ogłoszenia.
Oferent jest zobowiązany do złożenia informacji o spełnieniu minimalnych wymagań służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, określonych w art. 6 i art. 7 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1411),wpostaci uzupełnionego obligatoryjnego załącznika do oferty — załącznik nr2 do ogłoszenia.
W przypadku niedopełnienia przez oferenta wymogów wskazanych w ust. 10-13niniejszego ogłoszenia konkursowego, oferta zostanie odrzucona z powodu niespełnienia kryterium formalnego.
Nieosiągnięcie zaplanowanych w ofercie rezultatów może rodzić konsekwencję proporcjonalnego zwrotu przyznanych środków dotacyjnych.
W okresie występowania stanu zagrożenia epidemicznego lub epidemii, z powodu którego zadanie publiczne mogłoby nie być zrealizowane (w części lub w całości) zgodnie z ofertą lub jego realizacja byłaby utrudniona, w szczególności z uwagi na wytyczne administracji rządowej i reżim sanitarny, oferent i komórka merytoryczna mogą dokonać, w trybie roboczym stosownych ustaleń – w tym poprzez korespondencję mailową i bez konieczności zawierania aneksu do umowy dotacyjnej – oraz ustalić w szczególności alternatywny sposób realizacji zadania publicznego (w części lub całości), w tym osiągania założonych rezultatów.
Oferent jest zobowiązany do stosowania przepisów prawa powszechnie obowiązującego, w szczególności przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.), ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.), ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320) po spełnieniu przesłanek z niej wynikających oraz ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 104).
Terminowe złożenie poprawnej i kompletnej oferty nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji.
W związku z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług i niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1018 ze zm.) obowiązkowi umieszczania w wykazie podatników VAT prowadzonym przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej podlega numer rachunku rozliczeniowego podatnika podatku VAT. W związku z powyższym organizacje pozarządowe przystępujące do otwartych konkursów ofert, które są czynnymi podatnikami podatku VAT powinny posiadać aktualne informacje widniejące w wykazie podatników podatku VAT Krajowej Administracji Skarbowej.
Dotacja nie może zostać przeznaczona na cele inwestycyjne, w tym zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których jednostkowy koszt przekracza 10 000 zł.
Warunkiem przekazania dotacji jest zawarcie umowy w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
Po rozstrzygnięciu otwartego konkursu ofert, w przypadku, gdy oferent otrzyma dotację w wysokości niższej niż wnioskowana, przed podpisaniem umowy oferent oraz Dział Koordynacji Pracy Filii Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie dokonują uzgodnień, których celem jest doprecyzowanie warunków i zakresu realizacji zadania publicznego lub odstąpienie oferenta od jego realizacji.
W przypadku wystąpienia np. siły wyższej, klęsk żywiołowych lub innych okoliczności niezależnych od Prezydenta Miasta Krakowa, jak również w przypadku rezygnacji ze zlecania zadania publicznego, Prezydent zastrzega sobie prawo rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert bez przyznania dotacji.
Decyzja o przyznaniu dotacji nie jest decyzją administracyjną w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego i nie przysługuje od niej odwołanie.
Dotacja zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2024 r. poz. 1491 ze zm.) po podpisaniu umowy z wyłonionym oferentem zostanie przekazana w następujący sposób:
1) Część stała dotacji będzie przekazywana w terminie do ostatniego dnia miesiąca w następującej miesięcznej wysokości w danym roku:
a) 1/3 kwoty należnej dotacji w zakresie części stałej dotacji w roku 2025;
b) 1/12 kwoty należnej dotacji w zakresie części stałej dotacji w roku 2026, 2027;
c) 1/9 kwoty należnej dotacji w zakresie części stałej dotacji w roku 2028.
2) Część zmienna będzie przekazywana w terminie do ostatniego dnia miesiąca:
a) w październiku 2025 roku, styczniu 2026 roku, styczniu 2027 roku, styczniu 2028 roku – w oparciu o liczbę godzin planowaną do realizacji w tym miesiącu;
b) w okresie: od listopad do grudnia 2025 roku, od lutego do listopada 2026 roku, od lutego do listopada 2027 roku, od lutego do sierpnia 2028 roku
– w oparciu o liczbę godzin usług zrealizowanych w poprzednim miesiącu, na podstawie przedłożonego rozliczenia miesięcznego;
c) w grudniu 2025 roku, grudniu 2026 roku, grudniu 2027 roku i wrześniu 2028 roku – w oparciu o liczbę godzin wyliczoną w następujący sposób: liczba zrealizowanych godzin usług do listopada danego roku (sierpnia 2028 roku) plus liczba godzin przewidywanych do realizacji w grudniu danego roku (wrześniu 2028 roku) minus liczba godzin, za które dotacja została przekazana w danym roku.
Upoważnieni przedstawiciele oferenta zobowiązani są do kontaktu z Działem Koordynacji Pracy Filii Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie w celu potwierdzenia gotowości do realizacji zadania publicznego i ustalenia warunków jego realizacji w terminie do 14 dni od ogłoszenia wyników konkursu.
Niedotrzymanie powyższego terminu jest równoznaczne z rezygnacją z przyznanej dotacji.
Oferent przyjmując zlecenie realizacji zadania zobowiązuje się do wykonania zadania publicznego w zakresie i na zasadach określonych w umowie, o której mowa w pkt 21.
Oferent, któremu udzielono dotacji na realizację zadania publicznego będzie zobowiązany do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej środków otrzymanych z dotacji na realizację umowy oraz wydatków dokonywanych z tych środków.
Wykorzystanie dotacji będzie możliwe nie wcześniej niż po zawarciu umowy dotacyjnej z Gminą Miejską Kraków oraz nie później niż do 14 dni po zakończeniu realizacji zadania publicznego, nie przekraczając jednocześnie 31 grudnia danego roku budżetowego, w którym przyznano dotację.
Dotacje udzielone z budżetu Miasta wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości podlegają zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.
Z wykonania zadania publicznego objętego umową, w tym z zaangażowania środków własnych w jego realizację, oferent sporządza sprawozdania, zgodne ze wzorem określonym w aktualnym Rozporządzeniu Przewodniczącego Komitetu Do Spraw Pożytku Publicznego (załącznik nr 3do ogłoszenia) w terminach określonych w umowie dotacyjnej z wykorzystaniem narzędzia NGO Generator.
SPOSÓB I TERMIN SKŁADANIA OFERT:
Organizacja pozarządowa lub podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zainteresowane udziałem w niniejszym otwartym konkursie ofert, zakładają konto w obowiązującym w GMK elektronicznym NGO Generatorze na stronie internetowej https://krakow.ngogenerator.pl na co najmniej 24 godziny przed zakończeniem terminu składania ofert, z pominięciem dni ustawowo wolnych od pracy oraz dni wolnych od pracy wynikających z organizacji pracy UMK.
Założone konto służy do sporządzenia i przesłania oferty za pośrednictwem obowiązującego elektronicznego NGO generatora ofert wskazanego w ogłoszeniu konkursowym.
Dla prawidłowego działania NGO Generatora niezbędne jest urządzenie umożliwiające dostęp do sieci Internet oraz korzystanie z jednej z przeglądarek internetowych: Chrome, FireFox, Edge lub Safari w najnowszej wersji z włączoną obsługą JavaScript, a także włączoną obsługą ciasteczek (ang. cookies) wraz z oprogramowaniem pozwalającym na pracę w plikach eksportowanych z NGO Generatora lub importowanych do NGO Generatora w ogólnie znanych formatach np. pdf, xls lub rtf.
Z uwagi na wykorzystywane technologie zaleca się pracę z jednego loginu w danym momencie, tylko i wyłącznie nad jedną ofertą.
Z uwagi na uwarunkowania systemu NGO Generator, aby wygenerować ofertę ostatniego dnia terminu składania ofert prace nad nią w systemie należy rozpocząć tego dnia do godz. 8.00.
W przypadku stwierdzenia błędów czy zastrzeżeń do poprawnej pracy elektronicznego generatora ofert, Oferent powinien dokonać zgłoszenia na adres mailowy: dm@mops.krakow.pl na co najmniej 24 godziny przed zakończeniem terminu składania ofert, z pominięciem dni ustawowo wolnych od pracy oraz dni wolnych od pracy wynikających z organizacji pracy UMK.
Obligatoryjnym jestskładanie oferty do otwartego konkursu poprzez: 1) wygenerowanie oferty poprzez elektroniczny NGO Generator, załączenie plików z załącznikami do oferty, podpisanie oferty i każdego z załączników profilem zaufanym i przesłanie poprzez NGO Generator do komórki merytorycznej odpowiedzialnej za ogłoszony konkurs ofert LUB 2) wygenerowanie oferty poprzez elektroniczny NGO Generator, załączenie plików z załącznikami do oferty, przesłanie plików w wersji elektronicznej poprzez NGO Generator, a następnie wydruk oferty, dołączenie załączników, podpisanie każdego z dokumentów podpisem tradycyjnym i dostarczenie w zaklejonej, opieczętowanej pieczęcią organizacji i opisanej kopercie do komórki merytorycznej ogłaszającej otwarty konkurs ofert. Oferta złożona w wersji papierowej musi posiadać taki sam prefix, jak ta złożona w NGO Generatorze.
Oferta oraz załączniki składane w formie papierowej dla swojej ważności muszą być opatrzone datą, podpisem uprawnionej (-ych) statutowo osoby (-ób) oraz pieczątką (-mi) imienną (-ymi) z zastrzeżeniem ust. 9.
Jeżeli osoby uprawnione do podpisania oferty nie dysponują pieczątkami imiennymi, podpis musi być złożony pełnym imieniem i nazwiskiem (czytelnie) z zaznaczeniem pełnionej funkcji.
Termin składania ofert na realizację zadania publicznego upływa 18.08.2025 r. o godz. 8:00.
Ofertę po wygenerowaniu w NGO Generatorze wraz załącznikami należy: 1) przesłać w postaci plików pdf opatrzonych (każdy z osobna) Profilem Zaufanym poprzez NGO Generator zgodnie z wymogami określonymi w Regulaminie użytkowania NGO Generatora stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 336/2023 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 6 lutego 2023 roku LUB 2) wysłać pocztą/kurierem lub dostarczyć osobiście w wersji papierowej w zaklejonej, opieczętowanej pieczęcią oferenta kopercie z zaznaczeniem na kopercie nazwy i adresu oferenta wyłącznie do siedzibyMiejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie, ul. Józefińska 14, Dziennik Podawczy.
Oferty złożone w innych lokalizacjach Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie lub dostarczone po upływie terminu składania ofert (decyduje data wpływu do MOPS lub data przesłania poprzez NGO Generator) uznane będą za niespełniające wymogów formalnych.
TRYB I KRYTERIA STOSOWANE PRZY WYBORZE OFERTY ORAZ TERMIN DOKONANIA WYBORU OFERT:
Do złożenia ofert w konkursie uprawniona jest organizacja pozarządowa oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzące (lub, które będą prowadzić) działalność pożytku publicznego na rzecz mieszkańców GMK, niedziałające w celu osiągnięcia zysku oraz których działalność statutowa obejmuje pomoc społeczną, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób.
Warunkiem przystąpienia do konkursu jest wypełnienie właściwego formularza oferty (wraz z załącznikami), zgodnego ze wzorem określonym w aktualnym Rozporządzeniu Przewodniczącego Komitetu Do Spraw Pożytku Publicznego (załącznik nr 4 do ogłoszenia) przy wykorzystaniu elektronicznego NGO Generatora ofert wskazanego w ogłoszeniu konkursowym.
Po wypełnieniu formularza oferty należy postąpić zgodnie z zapisami pkt. 11 „Sposobu i terminu składania ofert” ogłoszenia konkursowego.
W przypadku, kiedy prowadzona działalność pożytku publicznego oraz upoważnienie do reprezentowania organizacji pozarządowej wynika z innych rejestrów niż Krajowy Rejestr Sądowy, Organizacja zobowiązana jest do dołączenia odpisu z właściwych rejestrów do składanej oferty.
Oferent winien przedstawić ofertę zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, gwarantując wykonanie zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy.
Oferent odpowiada za rzetelność, poprawność i kompletność oferty oraz zawartych w niej informacji.
Komisja konkursowa opiniuje oferty najpóźniej do 30 dni od daty określającej końcowy termin składania ofert.
Ostatecznego wyboru ofert wraz z decyzją o wysokości kwoty przyznanej dotacji dokonuje Prezydent lub osoba przez niego upoważniona w terminie do 60 dni od daty określającej końcowy termin składania ofert.
Oferta nie podlega ocenie i zostaje odrzucona z powodu następujących błędów formalnych:
1) złożenie oferty po terminie,
2) złożenie oferty w sposób niezgodny z ogłoszeniem konkursu (tj. np. z pominięciem obowiązującego w GMK elektronicznego NGO Generatora ofert; nieprzesłanie oferty wraz z załącznikami podpisanymi Profilem Zaufanym poprzez NGO Generator lub niedostarczenie wersji papierowej oferty wraz z załącznikami; przesłanie oferty i załączników mailowo lub faxem; czy wnioskowana kwota dotacji nie przekracza maksymalnej kwoty dotacji możliwej do wnioskowania określonej w ogłoszeniu konkursowym; złożenie oferty przekraczającej limit składanych ofert określony w ogłoszeniu konkursowym),
3) złożenie formularza oferty bez wymaganych załączników (w tym analizy ryzyka, informacji o spełnieniu minimalnych wymagań służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami),
4) złożenie oferty na niewłaściwym formularzu, innym niż określony w ogłoszeniu konkursowym,
5) niewypełnienie wszystkich punktów formularza,
6) złożenie oferty przez organizację pozarządową, która zgodnie z celami ujawnionymi w Krajowym Rejestrze Sądowym lub innym rejestrze lub ewidencji nie realizuje rodzaju zadania publicznego wskazanego w ogłoszeniu konkursowym,
7) złożenie oferty nie w jednoznacznie zdefiniowanym zakresie zadania publicznego (w tym np. czy termin realizacji zadania wskazany w ofercie jest zgodny z ogłoszeniem konkursu),
8) złożenie oferty niepodpisanej przez osoby upoważnione do tego zgodnie z danymi ujawnionymi w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w innym dokumencie potwierdzającym status prawny podmiotu i umocowanie osób go reprezentujących. W przypadku zmian osobowych w reprezentacji organizacji pozarządowej lub podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, nieujawnionych na dzień składania oferty w KRS, dla wykazania umocowania do działania w imieniu Oferenta należy przedłożyć uchwałę podjętą we właściwym dla Oferenta trybie oraz potwierdzenie złożenia wniosku o dokonanie wpisu zmian w KRS.
Komisja konkursowa może żądać od oferentów dodatkowych informacji oraz wyjaśnień dotyczących złożonych ofert, m. in. odnośnie działalności statutowej oferenta w kontekście zakresu zadania publicznego w ogłoszonym konkursie ofert.
Komisja dokonuje oceny oferty pod względem formalnym na podstawie karty oceny formalnej stanowiącej załącznik nr 5 do ogłoszenia.
Po przeprowadzeniu oceny formalnej oferty, komisja konkursowa sporządza listę ofert spełniających wymogi formalne i listę ofert niespełniających wymogów formalnych.
Komisja konkursowa po zaopiniowaniu ofert spełniających wymogi formalne, przystępuje do ich oceny pod względem merytorycznym, zgodnie z kartą oceny merytorycznej, stanowiącą załącznik nr 6do ogłoszenia, zawierającą szczegółowe kryteria oceny merytorycznej.
Ocena merytoryczna dokonywana jest w oparciu o następujące kryteria:
1) możliwość realizacji zadania publicznego przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy,
2) kalkulację kosztów zadania publicznego, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania,
3) jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których organizacja pozarządowa lub podmioty określone w art. 3 ust. 3 ustawy będą realizować zadanie publiczne,
4) planowany przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy wkład własny niefinansowy (w tym osobowy i rzeczowy), niewyceniony, opisany, traktowany wyłącznie jako zasób,
5) analizę i ocenę realizacji zleconych zadań publicznych w przypadku organizacji pozarządowej lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy, które w latach poprzednich realizowały zlecone zadania publiczne biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.
Ostatecznego wyboru ofert wraz z decyzją o wysokości kwoty dotacji dokonuje Prezydent lub osoba przez niego upoważniona.
Każdy w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia wyników konkursu może żądać uzasadnienia wyboru lub odrzucenia oferty.
Wyniki otwartego konkursu ofert, komórka merytoryczna zamieszcza niezwłocznie:
1) w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa,
2) na tablicy ogłoszeń w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie oraz udostępnia się je w miejskim portalu dla organizacji pozarządowych: www.ngo.krakow.pl.
Otwarty konkurs ofert może zostać unieważniony w przypadku, gdy:
1) nie zostanie złożona żadna oferta,
2) żadna ze złożonych ofert nie będzie spełniać wymogów formalnych i merytorycznych zawartych w niniejszym ogłoszeniu.
INFORMACJE O KONKURSIE:
Informacje dotyczące otwartego konkursu ofert można uzyskać od poniedziałku do piątku w godz. od 7:00 – 15:00 w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Krakowie pod numerem tel. 12 616 53 55 lub w pokoju nr 207 w przypadku merytorycznych zagadnień dotyczących ogłoszenia konkursowego oraz zasad wypełniania formularza oferty i jej składania.
Zgłoszenia w zakresie funkcjonowania NGO Generatora należy zgłaszać mailowo na adres: dm@mops.krakow.pl
Dodatkowo pomoc przy wypełnieniu formularza oferty można uzyskać (po uprzedniej telefonicznej lub mailowej rezerwacji terminu konsultacji):
- w „Centrum Obywatelskim – ul. Reymonta 20”, tel. 669528-381, e-mail: centrum@krafos.pl, godziny funkcjonowania dostępne na stronie internetowej www.co.krakow.pl;
- w „Centrum Obywatelskim Centrum C 10”, tel. 578562-000, e-mail: c10@ipp.expert, godziny funkcjonowania dostępne na stronie internetowej www.c10.krakow.pl;
DYREKTOR MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W KRAKOWIEOGŁASZA NABÓR NA CZŁONKÓW KOMISJI KONKURSOWEJ:
Ogłasza się nabór do komisji konkursowej w celu dokonania oceny ofert złożonych przez organizacje pozarządowe lub podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w otwartym konkursie ofert na realizację zadania publicznego pn. „Specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi”w zakresie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób.
Komisja konkursowa powoływana jest w celu opiniowania ofert złożonych w ramach otwartego konkursu ofert na realizację zadania publicznego określonego w niniejszym ogłoszeniu.
W skład komisji konkursowej wchodzi do 7 osób z prawem głosu:
1) przewodniczący komisji - przedstawiciel komórki merytorycznej, odpowiedzialnej za dany konkurs,
2) do czterech przedstawicieli komórki merytorycznej, w tym zastępca przewodniczącego,
3) osoby wskazane przez organizacje pozarządowe lub podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, Krakowska Rada Działalności Pożytku Publicznego może rekomendować jedną z nich.
W sytuacjach wyjątkowych komisja może obradować przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Decyzję o obradach komisji z wykorzystaniem narzędzi teleinformatycznych podejmuje Przewodniczący komisji.
Komisja konkursowa dokumentuje swoją pracę w formie pisemnej, zgodnie z ogłoszonymi warunkami konkursowymi.
W przypadku pracy komisji konkursowej z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, członkowie komisji zobowiązani są do niezwłocznego złożenia swoich podpisów na kartach oceny formalnej i merytorycznej ocenianych ofert.
Do prac komisji konkursowej przewodniczący komisji może zaprosić z głosem doradczym osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy.
Dopuszcza się powołanie komisji konkursowej w składzie przekraczającym liczbę określoną w ust. 3.
Komisja konkursowa powoływana jest przez Prezydenta lub osobę przez niego upoważnioną w drodze zarządzenia.
Prezydent lub osoba przez niego upoważniona powołuje do komisji przedstawicieli organizacji pozarządowych lub podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz innych podmiotów spośród zgłoszonych wcześniej kandydatur.
Kandydaci muszą spełniać łącznie następujące kryteria:
1) są obywatelami RP i korzystają w pełni z praw publicznych,
2) nie podlegają wyłączeniu określonemu w art. 24 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572),
3) zgłoszą swoją kandydaturę poprzez formularz zgłoszeniowy, stanowiący załącznik nr 7do ogłoszenia, podpisany i wypełniony przez kandydata oraz przez podmiot zgłaszający kandydata/kandydatkę.
Udział w pracach komisji konkursowej jest nieodpłatny i za udział w posiedzeniach jej członkom nie przysługuje zwrot kosztów podróży.
Reprezentant organizacji pozarządowych powołany do komisji konkursowej będzie zobowiązany, po zapoznaniu się z listą złożonych do konkursu ofert, do złożenia na pierwszym posiedzeniu komisji konkursowej oświadczenia o braku konfliktu interesów wobec oferentów uczestniczących w konkursie, zgodnie z załącznikiem nr 8do ogłoszenia konkursowego oraz, w przypadku pracy komisji konkursowej z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, do wypełnienia także oświadczenia o niezachowaniu kopii dokumentacji konkursowej, stanowiącego załącznik nr 9 do ogłoszenia konkursowego.
Termin zgłaszania kandydatów upływa z dniem 04 sierpnia 2025 roku o godz. 8:00.Wypełniony i podpisany formularz zgłoszeniowy należy:
- przesłać w postaci skanu pocztą elektroniczną na adres: do@mops.krakow.pl lub - wysłać pocztą/kurierem lub dostarczyć osobiście wyłącznie do siedziby Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie, ul. Józefińska 14, Dziennik Podawczy
lub
- przesłać poprzez e-PUAP w formacie podpisanego elektronicznie pliku pdf adresowanego do komórki merytorycznej ogłaszającej konkurs ofert.
Pracownicy komórki merytorycznej UMK powoływani do komisji konkursowej przez Prezydenta oraz pracownicy MJO powoływani do komisji konkursowych przez Dyrektora MJO są zobowiązani do wypełnienia jedynie oświadczenia o bezstronności przy opiniowaniu ofert w stosunku do oferentów biorących udział w konkursie ofert.
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofertokreśla załącznik nr 1 do Programu Współpracy Gminy Miejskiej Kraków na rok 2025 z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami określonymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przyjęty uchwałą nr XIV/358/24 Rady Miasta Krakowa z dnia 20 listopada 2024 r. w sprawie przyjęcia Programu Współpracy Gminy Miejskiej Kraków na rok 2025 z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami określonymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa pod adresem: https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=167&sub_dok_id=167&sub=uchwala&query=id%3D28241%26typ%3Du.
Obowiązujące formularze oferty i sprawozdania z realizacji zadania dostępne są na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Miasta Krakowa: www.bip.krakow.pl, w miejskim portalu dla organizacji pozarządowych:www.ngo.krakow.pl, a także w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej – Dział Koordynacji Pracy Filii, ul. Józefińska 14, 30-529 Kraków.