Chłopców w wieku 13-18 lat, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy dla Chłopców
Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nr 2
Szkoła Podstawowa Specjalna nr 59
Branżowa Szkoła Specjalna I stopnia nr 59
Placówka posiada w swojej bazie dwa internaty, szkołę z salą gimnastyczną, budynek administracji, portiernię, kuchnię oraz stołówkę. Na terenie placówki znajduje się także siłownia, boisko do gry w siatkówkę oraz boisko do gry w piłkę nożną.
Każdy wychowanek objęty jest indywidualną psychoterapią i pozostaje pod opieką jednego z psychologów. Wszyscy chłopcy uczestniczą w cotygodniowej terapii grupowej. Wychowankowie borykający się z problemem nadużywania substancji psychoaktywnych uczestniczą w cyklu zajęć profilaktycznych, kierowanych do młodzieży zagrożonej uzależnieniem. Wychowankowie mający problemy z samokontrolą korzystają z zajęć Treningu Zastępowania Agresji. Dodatkowo niektórzy wychowankowie (zgodnie z zaleceniami) uczestniczą w treningu EEG Biofeedback, zalecanego osobom mającym problemy z koncentracją, nadpobudliwym i mającym trudności z zarządzaniem emocjami. Wszyscy wychowankowie uczestniczą w cotygodniowych zajęciach z socjoterapii. Placówka współpracuje z lekarzem psychiatrą, który w razie potrzeby wdraża leczenie farmakologiczne lub kieruje do innych form specjalistycznej pomocy medycznej.
Wychowankowie korzystają z licznych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z poszczególnych przedmiotów, zgodnie z zapotrzebowaniem. Uczniowie mający trudności z czytaniem i rozumieniem tekstu czytanego korzystają ze specjalnie przygotowanych zajęć w bibliotece, których celem jest doskonalenie podstawowych technik szkolnych. Na co dzień wychowankowie korzystają z pomocy tutorów w odrabianiu zadań i bieżącej nauce.
Każdy z wychowanków prowadzony jest przez wychowawcę-tutora, z którym tworzy plany naprawcze. Wychowawcy są ich opiekunami i mentorami na drodze planowania przyszłości. Przy wsparciu tutora wychowanek analizuje własne błędy oraz przewiduje trudności, jakie mogą pojawić się na drodze do realizacji założonych celów. Takie podejście umożliwia wychowankom odpowiednią modyfikację zachowania oraz kształtuje w nich postawę większej odpowiedzailności za własne postępowanie. Oddziaływania mają charakter rozmów indywidualnych, odkrywania indywidualnych zainteresowań, grupowych zajęć edukacyjnych, nauki działań i czynności praktycznych, wspólnego uczestnictwa w różnych zajęciach i wydarzeniach, uczenia zdrowej rywalizacji poprzez aktywność sportową.
W celu poszerzania horyzontów wychowanków oraz ich wiedzy o otaczającym świecie organizowanych jest wiele wycieczek turystyczno-krajoznawczych oraz wyjść na zajecia kulturalno-oświatowe. Podopieczni biorą udział w licznych turniejach i zawodach sportowych. Wychowankowie angażują się chętnie we wszelkiego rodzaju prace wolontaryjne (m.in. zajęcia z hipoterapii, zbiórki żywności).
Placówka zakwalifikowała się do udziału w ogólnopolskim projekcie pod nazwą "Wychować człowieka mądrego. Wprowadzenie modelu pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej z zastosowaniem metody tutoringu szkolnego jako profilaktyki pozytywnej problemów w polskiej szkole". Projekt finansowany jest ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej. Celem projektu jest wdrożenie modelu pracy zapobiegającej wykluczeniu społecznemu, poprzez wczesne rozpoznanie problemów, a w razie potrzeby podjęcie działań przywracających do społeczeństwa i wyprowadzających ucznia z sytuacji kryzysowej z perspektywą na sukces. Udział w projekcie ma pomóc w wytworzeniu w szkole klimatu opartego na "pedagogice dialogu", zbudowanie trwałej, wzajemnie uczącej się wspólnoty uczniów, nauczycieli i rodziców. Nacisk kładziony jest na rozwijanie samodzielności i poczucia odpowiedzialności uczniów za swój proces uczenia się, poprzez doskonalenie takich umiejętności jak: samodyscyplina, planowanie własnego rozwoju, prawidłowy wybór drogi życiowej, wyznaczanie celów i konsekwentne realizowanie przyjętych planów. Finalnym efektem projektu jest wzrost u uczniów samoakceptacji i poczucia własnej wartości.
W szkole realizowany jest projekt pod nazwą "Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II", dofinansowany z Funduszy Europejskich. Celem projektu jest wsparcie orientacji zawodowej uczniów gimnazjalnych poprzez zapewnienie im dostępu do doradztwa edukacyjno-zawodowego, tak aby ich przyszłe wybory edukacyjne, a następnie kariera zawodowa wynikały z właściwego rozpoznania osobistych predyspozycji oraz sytuacji na rynku pracy. W ramach projektu w szkole został utworzony Szkolny Punkt Informacji i Kariery (SPInKa), w którym uczniowie mają zapewniony dostęp do poradnictwa edukacyjno-zawodowego. Doradztwem tym zajmują się osoby wyznaczone przez dyrektora szkoły, które w ramach projektu uzyskały możliwość odbycia przedmiotowych studiów podyplomowych z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego oraz innych szkoleń z tego zakresu. Projekt zakłada także organizację raz do roku regionalnych targów edukacyjnych pn. "Festiwal zawodów". W trakcie targów uczniowie mogą na żywo skonfrontować wiedzę teoretyczną na temat danego zawodu z jego praktycznym wymiarem. Targi przyjmują postać "laboratoriów" promujących poszczególne branże i zawody, przygotowywanych wspólnie przez szkoły zawodowe i pracodawców.
Młodzieżowy Dom Kultury im. Janusza Korczaka w Krakowie
Bank Żywności w Krakowie
Ognisko TKKF "Przyjaciel Konika" w Krakowie
Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne w Krakowie
Małopolski Ogród Sztuki w Krakowie
Centrum Macierz Polonii
Schronisko Młodzieżowe Dolina Pięciu Stawów
Schronisko Młodzieżowe Markowe Szczawiny
Fundacja Banku BZ WBK
Fundacja Banku PKO
Fundacja Orlen
Fundacja Alma Spei
Dyrektor mgr Grzegorz Rzeźnik
tel./fax: +48 12 415 00 40 sekretariat wew.: 230
adres e-mail: zprs@mjo.krakow.pl
strona internetowa: http://zprskrakow.pl
od al. 29-tego Listopada
Autobusy MPK: 217, 247, 257 (przystanek - Belwederczyków, 1 strefa; przystanek - Trzecia Góra, 2 strefa)