Prawo
Na tej stronie prezentujemy przepisy dotyczące zasad funkcjonowania przedszkola.
Samorządowe Przedszkole nr 95 jest przedszkolem publicznym prowadzonym przez Gminę Miejską Kraków, które m.in. realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programowa wychowania przedszkolnego oraz zapewnia ich realizację w czasie bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki w godzinach od 8.00 do 13.00 oraz od 13.00 realizację podstawy programowej w czasie pobytu dziecka opłacanego przez rodziców . Przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności; zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach. Wysokość opłat za świadczenia udzielane przez przedszkole w czasie przekraczającym powyższy bezpłatny wymiar zajęć ustala organ prowadzący. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów). Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań.
Nadzór pedagogiczny sprawuje Małopolski Kurator Oświaty.
Zadaniem przedszkola jest:
wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji; budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe; kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek; rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi; stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych; troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych; budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych; wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne; kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej; zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej; umożliwianie dzieciom podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej; wspomaganie rodziców w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do podjęcia obowiązków szkolnych. .
Organami przedszkola są:
Dyrektor Przedszkola;
Rada Pedagogiczna;
Rada Rodziców.
Kompetencje Dyrektora przedszkola:
- kieruje bieżącą działalnością placówki i reprezentuje ją na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki do harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola;
- odpowiada za dydaktyczny i wychowawczy poziom placówki;
- realizuje uchwały rady pedagogicznej oraz rady placówki podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
- zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań i wspomaga w doskonaleniu zawodowym;
- współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk;
- tworzy właściwą atmosferę pracy;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole;
- organizuje w porozumieniu z organem prowadzącym wczesne wspomaganie rozwoju dziecka;
- opracowuje arkusz organizacyjny przedszkola i ramowy rozkład dnia;
- powiadamia dyrektora szkoły w obwodzie której dziecko 6- letnie mieszka, o spełnianiu przez nie obowiązku rocznego przygotowania do podjęcia nauki szkolnej w tym przedszkolu;
- dopuszcza zaproponowane przez nauczyciela lub nauczycieli programy nauczania do użytku przedszkolnego, przed dopuszczeniem programu może zasięgnąć opinii Rady pedagogicznej.
- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i innych pracowników,
- w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola; przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom;
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady przedszkola w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników.
- w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, radą przedszkola i rodzicami, a w szczególności:
- zapewnia bieżący przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi organami przedszkola;
- w przypadku wyrażania sprzecznych opinii organizuje spotkania negocjacyjne zainteresowanych organów przedszkola.
- ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz za wydawanie przez przedszkole dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją.
- rozpatruje skargi, wnioski, zażalenia wg opracowanych procedur.
- realizuje zalecenia Organu Prowadzącego i Nadzorującego.
- zarządza personelem przedszkola poprzez wydawanie wewnętrznych aktów prawnych tj. zarządzeń, instrukcji, procedur i poleceń służbowych.
Statut Przedszkola 2022
UCHWAŁA NR XCVII/2647/22 RADY MIASTA KRAKOWA z dnia 12 października 2022 r. zmieniająca uchwałę nr XCVII/2509/18 w sprawie określenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego uczniów objętych wychowaniem przedszkolnym w przedszkolach prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków.
UCHWAŁA NR XCVII/2509/18 RADY MIASTA KRAKOWA z dnia 14 marca 2018 r. w sprawie określenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego uczniów objętych wychowaniem przedszkolnym
w przedszkolach prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków.
Ustawy dotyczące Przedszkola nr 95
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. /z późn. zm./
ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.-Karta Nauczyciela /z późn. zm./
Rozporządzenia dotyczące Przedszkola Nr 95
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
Metka:
Osoba odpowiedzialna:
MGR AGNIESZKA JASTRZEWSKA
Osoba publikująca:
VIOLETTA BUREK
Data wytworzenia:
2009-02-17
Data publikacji:
2010-12-03
Data aktualizacji:
2023-07-20