ZARZĄDZENIE NR 2411/2024
PREZYDENTA MIASTA KRAKOWA
Z DNIA 12 września 2024r.
w sprawie wprowadzenia Polityki przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji
w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kraków
Na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 i
721) w związku z art. 18³ª § 1 i 6 oraz art. 94³ ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U.
z 2023 poz. 1465, z 2024 r. poz. 878) zarządza się, co następuje:
Preambuła
Przyjmując założenia wskazane w Planie Równości Płci dla Urzędu Miasta Krakowa
i miejskich jednostek organizacyjnych w Krakowie, w celu zagwarantowania równego
traktowania i ochrony przed dyskryminacją i mobbingiem pracowników
i pracowniczek jednostek organizacyjnych Gminy Miejskiej Kraków opracowano Politykę
przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w jednostkach organizacyjnych Gminy
Miejskiej Kraków.
§ 1. Wprowadza się Politykę przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w jednostkach
organizacyjnych Gminy Miejskiej Kraków.
§ 2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) jednostce – należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną Gminy Miejskiej Kraków
nieposiadającą osobowości prawnej, a także jednostkę organizacyjną Gminy Miejskiej Kraków
posiadającą osobowość prawną, nadzorowaną przez Prezydenta Miasta Krakowa, i działającą
w oparciu o odrębne przepisy;
2) kierowniku jednostki - należy przez to rozumieć osobę kierującą jednostką, o której mowa
w pkt 1;
3) mobbingu – należy przez to rozumieć działania lub zachowania dotyczące pracownika lub
skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub
zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej,
powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub
wyeliminowanie z zespołu współpracowników;
4) dyskryminacji – należy przez to rozumieć nierówne traktowanie pracowników,
w szczególności, ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość,
przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie,
orientację seksualną, zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony, zatrudnienie w pełnym
lub w niepełnym wymiarze czasu pracy, w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy,
warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia
kwalifikacji zawodowych;
5) molestowaniu – należy przez to rozumieć niepożądane zachowania, których celem lub
skutkiem jest naruszanie godności pracownika i stworzenie wobec niego zastraszającej,
wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery. Molestowanie jest jedną
z form dyskryminacji;
6) molestowaniu seksualnym – należy przez to rozumieć każde niepożądane zachowanie
o charakterze seksualnym lub odnoszące się do płci pracownika, którego celem lub skutkiem
jest naruszenie godności pracownika, w szczególności poprzez stworzenie wobec niego
zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery; na zachowanie
to mogą się składać fizyczne, werbalne lub pozawerbalne elementy. Molestowanie seksualne
jest rodzajem dyskryminacji ze względu na płeć;
7) pracodawcy – należy przez to rozumieć odpowiednio właściwą jednostkę, o której mowa
w pkt 1;
8) pracowniku – należy przez to rozumieć osobę fizyczną zatrudnioną w jednostce w ramach
stosunku pracy, a także osobę fizyczną zatrudnioną w jednostce na podstawie umowy
cywilnoprawnej;
9) Komisji ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub dyskryminacji lub Komisji – należy przez
to rozumieć zespół osób każdorazowo powoływanych przez Prezydenta Miasta Krakowa lub
osobę upoważnioną, który za zadanie ma przeanalizowanie i wyjaśnienie sprawy oraz
wskazanie rekomendowanych działań naprawczych;
10) dniach roboczych – należy przez to rozumieć dni od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem
dni ustawowo wolnych od pracy, przypadających w tych dniach.
§ 3. Podejmowanie działań o charakterze mobbingu lub dyskryminacji jest zabronione.
§ 4. 1. Pracodawca zobowiązany jest podejmować wszelkie dozwolone przepisami prawa
działania, celem zapobiegania mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy lub w związku
z wykonywaną pracą, w szczególności promować pożądane, zgodne z zasadami współżycia
społecznego, postawy i zachowania w relacjach między pracownikami, prowadzić szkolenia
z tego zakresu, rozpowszechniać wśród pracowników informację o obowiązujących
u pracodawcy przepisach antymobbingowych i antydyskryminacyjnych.
2. Pracodawca zobowiązany jest podejmować wszelkie przewidziane przepisami prawa
działania, celem niwelowania skutków społecznych mobbingu i dyskryminacji, a w tym
w szczególności podejmować działania interwencyjne i udzielać pomocy osobom, które
doświadczyły tych zjawisk.
3. Pracodawca jest uprawniony i zobowiązany do podejmowania wszelkich
przewidzianych przepisami prawa, w tym w szczególności przepisami Kodeksu pracy, działań
wobec osób będących sprawcami mobbingu lub dyskryminacji.
§ 5. Zobowiązuje się kierowników jednostek do:
1) posiadania wewnątrzzakładowych procedur przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji;
2) udostępnienia pracownikom procedur, o których mowa w pkt 1, w wersji on-line na stronie
Biuletynu Informacji Publicznej jednostki oraz na wewnętrznej (intranetowej) stronie
jednostki, jeśli jednostka taką posiada, a także w inny sposób przyjęty u danego pracodawcy,
tak aby pracownik miał stały i otwarty dostęp do treści tych procedur oraz mógł korzystać
z nich z zachowaniem poufności;
3) stałego i skutecznego podejmowania działań profilaktycznych, o których mowa
w § 4 ust. 1, podnoszących świadomość pracowników na temat zjawiska mobbingu oraz
dyskryminacji, w szczególności do przeprowadzania regularnych szkoleń oraz kampanii
edukacyjnych wewnątrz jednostki, a także do podejmowania działań, o których mowa
w § 4 ust. 2 i 3.
§ 6. 1. Każdy pracownik, który uzna, że został poddany mobbingowi lub dyskryminacji,
ma prawo żądania podjęcia przez pracodawcę środków zmierzających do anulowania tych
zjawisk oraz ich skutków.
2. Pracownik, o którym mowa w ust. 1, dokonuje zgłoszenia, zgodnie
z wewnątrzzakładową procedurą przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji, obowiązującą
w jednostce, w której jest zatrudniony, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. W przypadku gdy zgłoszenie dotyczy mobbingu lub dyskryminacji, ze strony
kierownika jednostki, pracownik dokonuje zgłoszenia, zgodnie z postanowieniami
zarządzenia.
4. Każdy pracownik, który poweźmie informację o przypadkach mobbingu lub
dyskryminacji, ma obowiązek zawiadomić o tym fakcie pracodawcę, a w przypadku gdy takich
zachowań dopuszcza się kierownik jednostki, pracownik dokonuje zawiadomienia do
Prezydenta Miasta Krakowa. Do zawiadomienia pracownika do Prezydenta Miasta Krakowa
stosuje się odpowiednio przepisy § 7 ust. 1 - 2 oraz 6 -7 o zgłoszeniu. Zawiadomienie dotyczące
mobbingu powinno zawierać przedstawienie stanu faktycznego, datę lub okres, którego
dotyczy, informacje o dowodach na okoliczności opisane w zawiadomieniu. Zawiadomienie
dotyczące dyskryminacji powinno zawierać przedstawienie stanu faktycznego, w tym
wskazanie kryterium dyskryminacyjnego, o którym mowa w § 2 pkt 4, datę lub okres, którego
dotyczy, informacje mogące stanowić uprawdopodobnienie okoliczności opisanych
w zawiadomieniu.
§ 7. 1. Każdy pracownik, który uzna, że został poddany mobbingowi lub dyskryminacji
przez kierownika jednostki, ma prawo do dokonania zgłoszenia o tym fakcie do Prezydenta
Miasta Krakowa, z pominięciem ustalonej w jednostce wewnątrzzakładowej procedury
przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji.
2. Zgłoszenie można złożyć w formie pisemnej lub drogą elektroniczną na adres:
wsparcie@um.krakow.pl.
3. Zgłoszenie dotyczące mobbingu powinno zawierać przedstawienie stanu faktycznego,
datę lub okres, którego dotyczy, informacje o dowodach na okoliczności opisane w zgłoszeniu,
w tym informację o ewentualnych świadkach, oraz inne informacje wymagane, zgodnie
z wzorem zgłoszenia w sprawie o mobbing, zawartym w załączniku nr 1 do zarządzenia.
4. Zgłoszenie dotyczące dyskryminacji powinno zawierać przedstawienie stanu
faktycznego, w tym wskazanie kryterium dyskryminacyjnego, o którym mowa w § 2 pkt 4,
datę lub okres, którego dotyczy, informacje mogące stanowić uprawdopodobnienie
okoliczności opisanych w zgłoszeniu, informację o ewentualnych świadkach, oraz inne
informacje wymagane, zgodnie z wzorem zgłoszenia w sprawie o dyskryminację, zawartym
w załączniku nr 1 do zarządzenia.
5. Wzór zgłoszenia w sprawie o mobbing i w sprawie o dyskryminację stanowi załącznik
nr 1 do zarządzenia.
6. Zgłoszenie powinno zostać podpisane przez składającego je pracownika.
7. Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpoznawane.
8. Jeśli Prezydent Miasta Krakowa, pomimo braku zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1 –
6, poweźmie informacje o tym, że kierownik jednostki dopuszcza się zachowań
o charakterze mobbingu lub dyskryminacji, poleca wskazanym osobom przeprowadzenie
postępowania wyjaśniającego. Zakres postępowania wyjaśniającego, w tym rodzaj działań
podejmowanych w ramach postępowania, uzależniony jest od okoliczności każdej sprawy.
§ 8. 1. Po otrzymaniu zgłoszenia, o którym mowa w § 7 ust. 2, Prezydent Miasta Krakowa
zleca przeprowadzenie wstępnego sprawdzenia zgłoszenia kierownikowi pionu, właściwemu
według zasad nadzoru nad daną jednostką lub dyrektorowi komórki organizacyjnej Urzędu
Miasta Krakowa, sprawującemu nadzór nad daną jednostką lub dyrektorowi miejskiej jednostki
organizacyjnej, sprawującemu nadzór nad daną jednostką, zgodnie ze schematem stanowiącym
załącznik nr 2 do zarządzenia.
2. Osoba wskazana w ust. 1:
1) dokonuje sprawdzenia, czy zgłoszenie spełnia wymogi formalne;
2) wzywa pracownika do uzupełnienia braków formalnych zgłoszenia, określając termin na
uzupełnienie zgłoszenia nie krótszy niż 5 dni roboczych i nie dłuższy niż 10 dni roboczych;
3) pozostawia zgłoszenie bez rozpatrzenia, w przypadku gdy zgłoszenie zawiera nieusuwalny
brak formalny (skarga anonimowa) lub w przypadku gdy zgłoszenie nie zostanie uzupełnione
w wyznaczonym terminie;
4) w przypadku ustalenia, że zgłoszenie spełnia wymogi formalne, wnioskuje do Prezydenta
Miasta Krakowa o powołanie Komisji ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub
dyskryminacji.
3. W przypadku gdy w oparciu o treść zgłoszenia, osoba, o której mowa w ust. 1 ustali, że
zgłoszenie dotyczy innych aniżeli mobbing lub dyskryminacja nieprawidłowych działań lub
zachowań, przekazuje sprawę komórce organizacyjnej Urzędu Miasta Krakowa, jednostce lub
podmiotowi, właściwym do załatwienia sprawy.
4. Postępowanie, o którym mowa w ust. 1, trwa nie dłużej niż 10 dni roboczych od dnia
złożenia prawidłowego zgłoszenia. Do terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym nie
wlicza się czasu na uzupełnienie zgłoszenia przez pracownika. W takim przypadku termin,
o którym mowa w zdaniu pierwszym biegnie na nowo, po przedłożeniu uzupełnionego
zgłoszenia.
§ 9. Prezydent Miasta Krakowa powołuje Komisję ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu
lub dyskryminacji w ciągu 10 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa
w § 8 ust. 2 pkt 4.
§ 10. 1. W skład Komisji ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub dyskryminacji
wchodzą:
1) kierownik pionu, właściwy według zasad nadzoru nad jednostką lub dyrektor komórki
organizacyjnej Urzędu Miasta Krakowa, sprawującej nadzór nad daną jednostką lub dyrektor
miejskiej jednostki organizacyjnej sprawującej nadzór nad daną jednostką, zgodnie ze
schematem stanowiącym załącznik nr 2 do zarządzenia, który pełni funkcję Przewodniczącego
Komisji;
2) Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Polityki Równościowej lub inna osoba
wskazana przez Prezydenta Miasta Krakowa;
3) przedstawiciel pracownika składającego zgłoszenie, wskazany przez pracownika;
4) przedstawiciel działającej w jednostce organizacji związkowej, wskazanej przez pracownika
składającego zgłoszenie lub działający w jednostce społeczny inspektor pracy;
5) przedstawiciel kierownika jednostki, wskazany przez kierownika jednostki.
2. W pracach Komisji ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub dyskryminacji mogą
również brać udział osoby zaproszone, posiadające wiedzę ekspercką z dziedzin potrzebnych
do rozpoznania zgłoszenia, w szczególności z zakresu zdrowia psychicznego, wsparcia
psychologicznego, prawa antydyskryminacyjnego, prawa pracy, komunikacji społecznej,
mediacji.
3. Komisja ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub dyskryminacji nie może liczyć mniej
niż 3 członków.
4. Komisja ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub dyskryminacji liczy nieparzystą ilość
członków. W przypadku parzystej liczby członków Prezydent Miasta Krakowa powołuje
w skład Komisji ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub dyskryminacji Dyrektora
Magistratu.
5. W przypadku gdy z uwagi na brak osób, o których mowa ust. 1 w pkt 3-5, nie można
powołać Komisji ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub dyskryminacji, w minimalnym
składzie, o którym mowa w ust. 3, Prezydent Miasta Krakowa w skład Komisji ds.
rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub dyskryminacji powołuje Dyrektora Magistratu.
6. Obsługę administracyjną posiedzeń Komisji ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub
dyskryminacji zapewnia Wydział Organizacji i Nadzoru Urzędu Miasta Krakowa, który także
gromadzi i przechowuje dokumentację i nagrania związane z prowadzonym postępowaniem.
§ 11. 1. Członkiem Komisji ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub dyskryminacji nie
może być:
1) pracownik składający zgłoszenie;
2) kierownik jednostki, któremu zarzucono zachowania o charakterze mobbingu lub
dyskryminacji;
3) osoba będąca małżonkiem, krewnym lub powinowatym albo pozostająca z pracownikiem
składającym zgłoszenie lub kierownikiem jednostki w takim stosunku prawnym lub
faktycznym, że może to budzić wątpliwości co do jej bezstronności.
2. Przedstawicielem pracownika składającego zgłoszenie lub kierownika jednostki,
o których mowa odpowiednio w § 10 ust. 1 pkt 3 lub pkt 5, może być wyłącznie pracownik
jednostki, w której zatrudniony jest pracownik i kierownik jednostki.
3. Członkowie Komisji ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub dyskryminacji na czas
pracy Komisji są zwolnieni z obowiązku wykonywania czynności służbowych z zachowaniem
prawa do wynagrodzenia.
4. Uczestnictwo w pracach Komisji ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub
dyskryminacji nie może być podstawą niekorzystnego traktowania członka Komisji przez jego
pracodawcę, a także nie może powodować jakichkolwiek negatywnych konsekwencji dla
pracownika będącego członkiem Komisji.
§ 12. 1. Komisja ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub dyskryminacji pracuje na
posiedzeniach, zwoływanych przez Przewodniczącego Komisji.
2. Komisja ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub dyskryminacji pracuje na
posiedzeniach w pełnym składzie.
3. Postępowanie przed Komisją ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub dyskryminacji
ma charakter poufny.
4. Członkowie Komisji ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub dyskryminacji, a także
inne osoby uczestniczące w pracach Komisji ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub
dyskryminacji, zobowiązani są do zachowania poufności co do wszystkich faktów poznanych
w toku pracy Komisji i w związku z nimi, i przed podjęciem pracy podpisują oświadczenie,
którego treścią jest zobowiązanie do zachowania poufności.
5. Informacje zawarte w dokumentach, stanowiące dane osobowe, podlegają ochronie na
podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa.
6. Każde posiedzenie Komisji ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub dyskryminacji
jest protokołowane przez pracownika Wydziału Organizacji i Nadzoru Urzędu Miasta
Krakowa. Protokół z posiedzenia Komisji ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu
i dyskryminacji podpisują wszyscy członkowie Komisji.
§ 13. 1. W toku postępowania Komisja ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub
dyskryminacji wysłuchuje wyjaśnień pracownika składającego zgłoszenie, kierownika
jednostki oraz odbiera zeznania świadków.
2. Przebieg postępowania przed Komisją ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub
dyskryminacji, w zakresie, o którym mowa w ust. 1, jest dokumentowany przy
wykorzystywaniu urządzeń technicznych rejestrujących dźwięk.
3. Po przeprowadzeniu postępowania dowodowego, Komisja ds. rozpatrywania zgłoszeń
mobbingu lub dyskryminacji ocenia zasadność zgłoszenia dokonanego przez pracownika.
4. Komisja ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub dyskryminacji dokonuje oceny,
o której mowa w ust. 3, zwykłą większością głosów.
5. Po zakończeniu postępowania przed Komisją ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub
dyskryminacji sporządzany jest protokół końcowy.
6. Protokół końcowy zawiera:
1) opis ustaleń faktycznych dokonanych przez Komisję;
2) opis przeprowadzonych przez Komisję dowodów;
3) rozstrzygnięcie Komisji dotyczące zasadności zgłoszenia dokonanego przez pracownika;
4) w przypadku uznania zgłoszenia pracownika za zasadne, rekomendacje w zakresie:
a) działań wspomagających osobę poszkodowaną,
b) działań organizacyjnych zmierzających do wyeliminowania przyczyn stwierdzonych
nieprawidłowości, w tym w zakresie poprawy komunikacji, zarządzania, przeprowadzenia
szkoleń i podjęcia innych środków mających na celu poprawę relacji i standardów
zachowania w miejscu pracy,
c) działań kadrowych w stosunku do kierownika jednostki.
7. Protokół końcowy podpisują wszyscy członkowie Komisji.
8. Protokół końcowy Komisja ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub dyskryminacji
przekazuje Prezydentowi Miasta Krakowa.
§ 14. 1. Komisja ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub dyskryminacji jest
zobowiązana zakończyć postępowanie najpóźniej w terminie do 30 dni roboczych od daty jej
powołania.
2. W sytuacjach wyjątkowych, w szczególności ze względu na stopień skomplikowania
sprawy, Prezydent Miasta Krakowa może wyrazić zgodę na przedłużenie terminu, o którym
mowa w ust. 1.
§ 15. 1. W przypadku uznania zgłoszenia pracownika za zasadne, w oparciu o ustalenia
i rekomendacje zawarte w protokole końcowym Komisji ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu
lub dyskryminacji, o którym mowa w § 13 ust. 5 – 8, Prezydent Miasta Krakowa może podjąć
w stosunku do kierownika jednostki adekwatne działania dyscyplinujące lub inne
konsekwencje służbowe, możliwe do zastosowania na podstawie ustawy z dnia
26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 poz. 1465, z 2024 r. poz. 878 ) lub przepisów
odrębnych regulujących stosunek zatrudnienia kierownika jednostki.
2. W przypadku podejrzenia popełnienia przez kierownika jednostki przestępstwa
ściganego z urzędu, Prezydent Miasta Krakowa składa zawiadomienie zgodnie z art. 304 § 2
ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 37) .
§ 16. Procedura określona w § 7 – 15 nie wyklucza możliwości dochodzenia przez
pracownika roszczeń na drodze sądowej.
§ 17. 1. Kierownicy jednostek w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku
kalendarzowego przedstawiają Prezydentowi Miasta Krakowa roczny raport z realizacji
Polityki przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w jednostce.
2. Wzór raportu, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia.
§ 18. 1. Kierownicy jednostek zobowiązani są do zapoznania podległych pracowników
z treścią zarządzenia w terminie 30 dni od dnia jego wejścia w życie.
2. Kierownicy jednostek zobowiązani są do udostępniania pracownikom zarządzenia
w wersji on-line na stronie Biuletynu Informacji Publicznej jednostki oraz na wewnętrznej
(intranetowej) stronie jednostki, jeśli jednostka taką posiada, a także w inny sposób przyjęty
u danego pracodawcy, tak aby pracownik miał stały i otwarty dostęp do treści tego zarządzenia
oraz mógł korzystać z jego postanowień z zachowaniem poufności.
§ 19. Wykonanie zarządzenia powierza się kierownikom jednostek.
§ 20. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
PREZYDENT MIASTA KRAKOWA
Aleksander Miszalski
Załącznik nr 1
do zarządzenia nr
Prezydenta Miasta Krakowa
z dnia
Zgłoszenie - wzór
Zgłoszenie w sprawie o mobbing
1. Imię i nazwisko pracownika/pracowniczki dokonującego/-ej zgłoszenia:
……………………………………………………………………………………………
2. Imię i nazwisko kierownika jednostki dopuszczającego się działań mających znamiona
mobbingu:
…………………………………………………………………………………………….
3. Relacja służbowa między osobami wymienionymi w ust. 1 i ust. 2:
……………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………...
4. Opis zachowania będącego przyczyną zgłoszenia×:
Wybierz z katalogu zachowań o charakterze mobbingu, te z którymi się zetknąłeś/zetknęłaś:
1) ograniczenie lub utrudnienie przez przełożonego/przełożoną możliwości
wypowiadania się, ciągłe przerywanie wypowiedzi;
2) reagowanie na wypowiedzi i uwagi podniesionym głosem, krzykiem, wyzwiskami,
ubliżaniem oraz groźbami;
3) stała i nieracjonalna krytyka wykonywanej pracy, życia zawodowego i osobistego;
4) pogróżki i groźby pisemne oraz ustne;
5) wykonywanie poniżających, obraźliwych gestów;
6) operowanie językiem obfitującym w różnego rodzaju aluzje;
7) unikanie rozmów;
8) izolowanie, wprowadzanie zakazu kontaktowania się ze współpracownikami
/współpracowniczkami;
9) ignorowanie, celowe niedostrzeganie pracownika/pracowniczki w środowisku
pracowniczym;
10) obmawianie, rozsiewanie plotek, wymyślanie przezwisk;
11) podejmowanie prób ośmieszenia i skompromitowania pracownika/pracowniczki,
różnych sfer jego/jej życia;
12) żarty na temat życia osobistego, parodiowanie sposobu chodzenia, mówienia, gestów i
mimiki;
13) wyśmiewanie i atakowanie, w szczególności ze względu na płeć, wiek,
niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, pochodzenie etniczne, wyznanie,
orientację seksualną, tożsamość płciową;
14) używanie wobec pracownika/pracowniczki wulgarnych przezwisk lub innych
upokarzających i poniżających wyrażeń;
15) wydawanie poleceń służbowych wymuszających wykonywanie obraźliwych prac,
naruszających godność osobistą;
16) kwestionowanie podejmowanych decyzji;
17) wydawanie absurdalnych lub bezsensownych poleceń;
18) przydzielanie wciąż nowych zadań z nierealnym terminem ich wykonania w celu
zdyskredytowania pracownika/pracowniczki;
19) zlecanie prac szkodliwych dla zdrowia, przewyższających fizyczne możliwości;
20) grożenie przemocą fizyczną, znęcanie się fizyczne;
21) inne (podać jakie):
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
Dokładny opis zachowań zaznaczonych powyżej lub innych, z którymi się zetknąłeś/zetknęłaś:
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
(można uzupełnić na dołączonej do zgłoszenia karcie)
× Zachowaniami mobbingowymi, co do zasady, nie są:
1) uzasadniona krytyka – wskazanie błędów przy wykonywaniu pracy;
2) sytuacje, w których strony wzajemnie utrudniają realizację swoich zadań;
3) niezadowolenie z przydzielonych obowiązków, niechęć do realizacji wyznaczonych zadań i brak
poczucia satysfakcji;
4) działania wywołujące u pracownika/pracowniczki stres związany z przydzielonymi obowiązkami;
5) pociąganie do odpowiedzialności z powodu niewypełnienia obowiązków lub łamania praw
pracowniczych;
6) stawianie wymagań co do jakości pracy.
5. Okres trwania zachowań będących przyczyną zgłoszenia (czy zachowania, wskazane w ust.
4 miały charakter jednorazowy czy powtarzający się, a jeśli powtarzający się to jak długo
trwały i z jaką częstotliwością):
……………...………………………………….……..................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
(można uzupełnić na dołączonej do zgłoszenia karcie)
6. Dowody:
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
(można uzupełnić na dołączonej do zgłoszenia karcie)
7. Skutki zachowań będących przyczyną zgłoszenia dla osoby doświadczającej mobbingu:
…………………………………………......................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
(można uzupełnić na dołączonej do zgłoszenia karcie)
8. Dane do kontaktu (telefon, adres e-mail):
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
9. Na wypadek decyzji o powołaniu Komisji ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub
dyskryminacji proszę wskazać:
1) przedstawiciela osoby dokonującej zgłoszenia, który będzie członkiem Komisji (imię,
nazwisko) oraz dane do kontaktu tej osoby (telefon, adres e-mail):
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
Osoba wskazana do prac Komisji jako przedstawiciel osoby dokonującej zgłoszenia musi
wyrazić zgodę na bycie członkiem Komisji;
2) organizację związkową, której przedstawiciel będzie członkiem Komisji (nazwa organizacji
związkowej) lub społecznego inspektora pracy (imię, nazwisko) oraz dane do kontaktu
społecznego inspektora pracy (telefon, adres e-mail):
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Data i podpis pracownika dokonującego zgłoszenia:
......................................................................................................................................................
Oświadczenie przedstawiciela osoby dokonującej zgłoszenia o wyrażeniu zgody na pracę
w Komisji ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub dyskryminacji:
Ja, niżej podpisany ..................................................................................................... (imię
i nazwisko) wyrażam zgodę na udział w pracach Komisji ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu
lub dyskryminacji.
Data i podpis przedstawiciela osoby dokonującej zgłoszenia:
.....................................................................................................................................................
Zgłoszenie – wzór
Zgłoszenie w sprawie o dyskryminację, w tym molestowanie/molestowanie seksualne
1. Imię i nazwisko pracownika/pracowniczki dokonującego/-ej zgłoszenia:
……………………………………………………………………………………………
2. Imię i nazwisko kierownika jednostki dopuszczającego się działań mających znamiona
dyskryminacji, w tym molestowania/molestowania seksualnego:
……………………………………………………………………………………………..........
3. Relacja służbowa między osobami wymienionymi w ust. 1 i ust. 2:
……………………………………………………………………………………………..........
... …………………………………………………………………………………………..........
4. Opis zachowania będącego przyczyną zgłoszenia:
Wybierz z katalogu zachowań o charakterze dyskryminacji, te z którymi się
zetknąłeś/zetknęłaś:
1) stosowanie środków, które różnicują sytuację prawną pracownika/pracowniczki
w stosunku pracy, ze względu na kryteria określone w § 2 pkt 4 zarządzenia,
w szczególności takie jak: płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość,
przekonania polityczne, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną,
tożsamość płciową – wskaż konkretne zachowanie:
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................;
2) podżeganie, nawoływanie do przemocy lub nienawiści w formie komunikacji werbalnej
lub niewerbalnej, wszelkie formy ekspresji, zarówno ustne, pisemne czy graficzne
mające charakter obraźliwy, dyskryminacyjny, w jakikolwiek sposób wyszydzające lub
poniżające kogokolwiek, ze względu na kryteria określone w § 2 pkt 4 zarządzenia
(mowa nienawiści) - wskaż konkretne przykłady:
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................;
3) zachowanie niepożądane, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności
pracownika/pracowniczki i stworzenie wobec niego/niej zastraszającej, wrogiej,
poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery (molestowanie):
a) dokuczliwe i obraźliwe wyzwiska,
b) nękanie,
c) przekraczanie granic fizycznych, psychicznych,
d) wykonywanie obraźliwych gestów lub dźwięków itd.
e) inne (podać jakie):..............................................................;
4) zachowanie niepożądane o charakterze seksualnym lub odnoszące się do płci, którego
celem lub skutkiem jest naruszenie godności pracownika/pracowniczki i stworzenie
wobec niego/niej zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej
atmosfery (molestowanie seksualne):
a) kontakt fizyczny (dotykanie, poklepywanie itp.),
b) komentarze odnoszące się do wyglądu, budowy ciała,
c) umieszczanie na widoku zdjęć przedstawiających np. kobiety jako obiekty seksualne;
d) seksistowskie żarty i nachalne komplementy,
e) propozycje seksualne,
f) przesyłanie treści o charakterze obscenicznym, mających wydźwięk seksualny,
g) inne (podać jakie):.....................................................;
5) działania polegające na zachęcaniu innej osoby do naruszenia zasady równego
traktowania w zatrudnieniu lub nakazaniu jej naruszenia tej zasady.
Dokładny opis zachowań zaznaczonych powyżej lub innych, z którymi się zetknąłeś/zetknęłaś,
wraz ze wskazaniem kryterium dyskryminacyjnego, o którym mowa w § 2 pkt 4 zarządzenia:
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
(można uzupełnić na dołączonej do zgłoszenia karcie)
5. Dane do kontaktu (telefon, adres e- mail):
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
6. Na wypadek decyzji o powołaniu Komisji ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub
dyskryminacji proszę wskazać:
1) przedstawiciela osoby dokonującej zgłoszenia, który będzie członkiem Komisji (imię,
nazwisko) oraz dane do kontaktu tej osoby (telefon, adres e-mail):
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
Osoba wskazana do prac Komisji jako przedstawiciel osoby dokonującej zgłoszenia musi
wyrazić zgodę na bycie członkiem Komisji;
2) organizację związkową, której przedstawiciel będzie członkiem Komisji (nazwa organizacji
związkowej) lub społecznego inspektora pracy (imię, nazwisko) oraz dane do kontaktu
społecznego inspektora pracy (telefon, adres e-mail):
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Data i podpis pracownika dokonującego zgłoszenia:
Oświadczenie przedstawiciela osoby dokonującej zgłoszenia o wyrażeniu zgody na pracę
w Komisji ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu lub dyskryminacji:
Ja, niżej podpisany ..................................................................................................... (imię
i nazwisko) wyrażam zgodę na udział w pracach Komisji ds. rozpatrywania zgłoszeń mobbingu
lub dyskryminacji.
.....................................................................................................................................................
Data i podpis przedstawiciela osoby dokonującej zgłoszenia
Załącznik nr 3
do zarządzenia nr
Prezydenta Miasta Krakowa
z dnia
Raport o przeciwdziałaniu mobbingowi i dyskryminacji w jednostce:
Nazwa jednostki:............................................................................................................
Rok:.................................................................................................................................
I. Liczba spraw wniesionych przez pracowników/pracowniczki jednostki w oparciu
o wewnątrzzakładowe procedury przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji:
1. sprawy o mobbing: ..............................................................................
2. sprawy o dyskryminację: .....................................................................
w tym o molestowanie seksualne.................................................
II. Informacja na temat spraw dotyczących mobbingu:
1. Zależność służbowa między stronami postępowań o mobbing w odniesieniu do każdej sprawy:
1)
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................;
2)
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................;
3)
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
2. Wynik postępowania w odniesieniu do każdej sprawy:
1)
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................;
2)
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................;
3)
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
III. Informacja na temat spraw dotyczących dyskryminacji:
1. Zależność służbowa między stronami postępowań dyskryminacyjnych w odniesieniu do
każdej sprawy:
1)
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................;
2)
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................;
3)
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
2. Wynik postępowania w odniesieniu do każdej sprawy:
1)
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................;
2)
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................;
3)
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
w tym, Informacja na temat spraw dotyczących molestowania seksualnego:
1. Zależność służbowa między stronami postępowań dotyczących molestowania seksualnego
w odniesieniu do każdej sprawy:
1)
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................;
2)
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................;
3)
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
2. Wynik postępowania w odniesieniu do każdej sprawy:
1)
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................;
2)