Budżet Miasta Krakowa jest finansowym wyrazem całokształtu działalności samorządu, dlatego też w jego przygotowaniu z Prezydentem Miasta oraz jednostkami organizacyjnymi gminy i powiatu, współpracują wszystkie komisje merytoryczne Rady Miasta Krakowa. Ponieważ podstawą do opracowania projektu budżetu jest zakres rzeczowy potrzeb - jednostki organizacyjne gminy przygotowują każdego roku ich zestawienie według hierarchii ważności wraz z wyliczeniem orientacyjnych kwot na pokrycie realizowanych zadań. Ustalenia zawarte w uchwale budżetowej mogą ulec zmianie stosownie do postanowień statutu Miasta Krakowa. Wykonanie uchwały w sprawie budżetu miasta powierza się Prezydentowi Miasta Krakowa. Dwa razy w roku Prezydent Miasta Krakowa składa sprawozdanie z realizacji budżetu, pierwsze w terminie do 30 sierpnia danego roku, drugie w terminie do 20 marca następnego roku. Sprawozdania te stanowią podstawę do podjęcia uchwały w sprawie absolutorium dla Prezydenta Miasta Krakowa.