Dokument archiwalny
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
ZARZĄDU DRÓG I TRANSPORTU W KRAKOWIE
I. Podstawa prawna
§ 1
1. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 nr 142, poz. 1591 z p. zm.)
2. Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1592 z p. zm.)
3. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249 poz. 2104 z p. zm.)
4. Uchwała Nr XVI /204/07 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 czerwca 2007 r. w sprawie reorganizacji jednostki budżetowej Krakowski zarząd Dróg w Krakowie, zmiany jej nazwy i nadania statutu oraz upoważnienia Dyrektora Zarządu Dróg i Transportu
w Krakowie do załatwienia indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej (Dz. Urz. Woj. Małopolskiego Nr 559, poz. 3714).
II. Postanowienia ogólne.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1. „Mieście” – należy przez to rozumieć Gminę Miejską Kraków,
2. „Powiecie” – należy przez to rozumieć Gminę Miejską Kraków wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w ustawie o samorządzie powiatowym,
3. „Radzie” - należy przez to rozumieć Radę Miasta Krakowa,
4. „Dzielnicy” - należy przez to rozumieć Rady i Zarządy Dzielnic Krakowa,
5. „Prezydencie” - należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Krakowa,
6. „Skarbniku” - należy przez to rozumieć Skarbnika Miasta Krakowa (Głównego Księgowego Budżetu),
7. „Wydziale” - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną wchodzącą w skład struktury organizacyjnej Zarządu Dróg i Transportu w Krakowie,
8. „Dziale” - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Zarządu Dróg
i Transportu w Krakowie na prawach Wydziału,
9. „Biurze Dyrektora” - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Zarządu Dróg
i Transportu w Krakowie na prawach Wydziału,
10. „Oddziale” - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Zarządu Dróg
i Transportu w Krakowie wchodzącą w skład Wydziału,
11. „Referacie” – należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Zarządu Dróg
i Transportu w Krakowie wchodzącą w skład Wydziału , Działu,
12. „Kierowniku” – należy przez to rozumieć kierownika komórki organizacyjnej dowolnego szczebla,
13. „Regulaminie” – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Zarządu Dróg
i Transportu w Krakowie.
§ 3
1. Zarząd Dróg i Transportu w Krakowie (ZDiT) jest miejską jednostką budżetową
w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249 poz. 2104 z p. zm.) w zakresie nie objętym zadaniami innych jednostek organizacyjnych Gminy Miejskiej Kraków.
2. Siedzibą ZDiT jest miasto Kraków.
3. Obszarem działania ZDiT jest miasto Kraków.
a) Obszarem działania ZDiT są także powiaty sąsiadujące w zakresie właściwości miejscowej i rzeczowej określonej w ustawie o transporcie drogowym.
b) Obszarem działania ZDiT mogą zostać objęte także inne Gminy leżące
w sąsiedztwie i funkcjonalnie powiązane z Miastem Kraków w ramach zawartych porozumień lub utworzonych związków między gminnych, w sprawie wspólnej realizacji komunikacji miejskiej na swoim obszarze.
4. Dyrektor ZDiT podlega Prezydentowi Miasta Krakowa.
5. ZDiT działający jako jednostka organizacyjna Gminy Miejskiej Kraków realizuje zadania z zakresu dróg, infrastruktury tramwajowej, transportu publicznego, oświetlenia, zarządzania ruchem oraz ochrony środowiska w zakresie uregulowanym Statutem ZDiT i przepisami prawa.
6. ZDiT jest zarządem. Prace wykonawcze zlecane są w systemie umów cywilno – prawnych, zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych oraz obowiązującymi w tym zakresie przepisami wewnętrznymi Gminy Miejskiej Kraków.
7. ZDiT współpracuje z organami Dzielnic Miasta Krakowa pełniąc funkcję inwestora zadań powierzonych i priorytetowych Dzielnic w zakresie objętym przedmiotem działania ZDiT .
8. ZDiT pełni funkcje inwestorskie dla zadań inwestycyjnych realizowanych przez Gminę Miejską Kraków.
III. Ogólne zasady funkcjonowania ZDiT .
§ 4
1. Na czele ZDiT stoi Dyrektor, który kieruje jednostką jednoosobowo i ponosi pełną odpowiedzialność za całokształt jej pracy i osiągnięte przez jednostkę wyniki.
2. Dyrektora ZDiT zatrudnia i zwalnia Prezydent Miasta Krakowa.
§ 5
Zastępcy Dyrektora i Główny Księgowy działają w ramach udzielonych przez Prezydenta Miasta Krakowa i Dyrektora ZDiT pełnomocnictw. Kierują zagadnieniami wynikającymi
z zakresu zadań określonych w niniejszym regulaminie.
§ 6
1. Zadania określone w niniejszym regulaminie jako zakres działania ZDiT są wykonywane przez komórki organizacyjne i stanowią zakresy działania tych komórek.
2. Działalnością poszczególnych Działów (Wydziałów) ZDiT kierują Kierownicy.
3. W Działach (Wydziałach) mogą być zatrudniani Zastępcy Kierowników.
4. Kierownicy Działów (Wydziałów) kierują powierzonymi im komórkami i podlegają bezpośrednio Dyrektorowi bądź jednemu z Zastępców Dyrektora,
w zależności od podziału kompetencji ustalonego niniejszym regulaminem.
5. W strukturze Wydziału mogą być powoływane oddziały i referaty, w strukturze Działu referaty.
6. Zasady pracy oraz prawa i obowiązki pracowników określa „Regulamin Pracy” obowiązujący w ZDiT .
IV. Struktura Organizacyjna ZDiT.
§ 7
1. Dyrektorowi (D) podlegają bezpośrednio:
- Zastępca Dyrektora ds. Rozwoju i Zarządzania Mobilnością (R)
- Zastępca Dyrektora ds. Technicznych (T)
- Zastępca Dyrektora ds. Zarządzania Transportem Publicznym(Z)
- Zastępca Dyrektora ds. Administracyjnych (A)
- Zastępca Dyrektora - Główny Księgowy (K)
- Biuro Dyrektora (DB)
W strukturze Działu Biuro Dyrektora funkcjonują stanowiska pracy bezpośrednio podległe w sprawach merytorycznych Dyrektorowi ZDiT a mianowicie: Audytor Wewnętrzny, Pełnomocnik ds. informacji niejawnych, Radca Prawny, Specjalista ds. BHP.
2. Zastępcy Dyrektora ds. Administracji (A) podlegają bezpośrednio:
- Dział Administracji (AA)
- Dział Zamówień Publicznych (AZ)
- Dział Ewidencji i Zarządzania Majątkiem (AS)
3. Zastępcy Dyrektora ds. Technicznych (T) podlegają bezpośrednio:
- Wydział Zarządzania Drogami (TZ)
- Wydział Modernizacji i Utrzymania Infrastruktury (TI)
- Dział Głównego Dyspozytora (TD)
4. Zastępcy Dyrektora ds. Rozwoju i Zarządzania Mobilnością (R) podlegają bezpośrednio:
- Dział Planowania i Programowania (RP)
- Dział Inżynierii i Sterowania Ruchem (RI)
- Dział Uzgodnień (RU)
5. Zastępcy Dyrektora ds. Zarządzania Transportem Publicznym (Z) podlegają bezpośrednio:
- Dział Planowania i Organizacji Transportu Publicznego (ZP)
- Dział Nadzoru Usług Przewozowych (ZZ)
6. Zastępcy Dyrektora - Głównemu Księgowemu (K) podlega bezpośrednio
- Dział Ekonomiczno – Księgowy (KE)
7. Podporządkowanie komórek organizacyjnych ZDiT wykazane jest w schemacie organizacyjnym , który stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.
§ 8
Do obowiązków Zastępcy Dyrektora ds. Rozwoju i Zarządzania Mobilnością należy:
1. Nadzorowanie i koordynacja komórek organizacyjnych bezpośrednio sobie podporządkowanych.
2. Organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie realizacji zadań w zakresie :
- programowania i rozwoju systemów transportu
- przygotowania inwestycji i remontów
- pozyskiwania i wydatkowania środków zewnętrznych w tym z funduszy Unii Europejskiej
- przeciwdziałania niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać
w następstwie budowy i eksploatacji dróg
- zarządzania ruchem
- uzgadniania i opiniowania projektów
- prace planistyczne w zakresie logistyki miejskiej
3. Sprawowanie nadzoru w zakresie celowości, rzetelności, efektywności wydatkowania środków na realizację powierzonych zadań.
4. Zapewnienie prawidłowego stosowania przepisów o zamówieniach publicznych przez pracowników podległych komórek organizacyjnych.
§ 9
Do obowiązków Zastępcy Dyrektora ds. Technicznych należy:
1. Nadzorowanie i koordynacja komórek organizacyjnych bezpośrednio sobie podporządkowanych.
2. Organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie realizacji zadań w zakresie :
- bieżącego utrzymania i zarządzania pasem drogowym i urządzeniami oraz infrastrukturą znajdującą się w pasie drogowym służącą gospodarce drogowej
- realizacji inwestycji i remontów
- ochrony pasa drogowego
- oświetlenia miejskiego i iluminacji
- współpracy z organami Dzielnic Miasta Krakowa
3. Sprawowanie nadzoru w zakresie celowości, rzetelności, efektywności wydatkowania środków na realizację powierzonych zadań.
4. Zapewnienie prawidłowego stosowania przepisów o zamówieniach publicznych przez pracowników podległych komórek organizacyjnych.
§ 10
Do obowiązków Zastępcy Dyrektora ds. Zarządzania Transportem Publicznym należy:
1. Nadzorowanie i koordynacja komórek organizacyjnych bezpośrednio sobie podporządkowanych.
2. Organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie realizacji zadań w zakresie :
- zarządzania lokalnym transportem zbiorowym na terenie Gminy Miejskiej Kraków
- prace nad wprowadzeniem wspólnej komunikacji zbiorowej w obszarze aglomeracji
- realizacji uprawnień określonych w ustawie o transporcie drogowym
- opiniowania projektów
3. Sprawowanie nadzoru w zakresie celowości, rzetelności, efektywności wydatkowania środków na realizację powierzonych zadań.
4. Zapewnienie prawidłowego stosowania przepisów o zamówieniach publicznych przez pracowników podległych komórek organizacyjnych.
§ 11
Do obowiązków Zastępcy Dyrektora ds. Administracyjnych należy:
1. Nadzorowanie i koordynacja komórek organizacyjnych bezpośrednio sobie podporządkowanych.
2. Organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie realizacji zadań w zakresie :
- zabezpieczenia administracyjnego ZDiT
- całokształtu spraw związanych z postępowaniem o udzielenie zamówień publicznych
- prowadzenia dokumentacji i ewidencji infrastruktury drogowej
- trwałego zarządu gruntami w pasie drogowym
- prowadzenia gospodarki gruntami w pasie drogowym
3. Sprawowanie nadzoru w zakresie celowości, rzetelności, efektywności wydatkowania środków na realizację powierzonych zadań.
4. Zapewnienie prawidłowego stosowania przepisów o zamówieniach publicznych przez pracowników podległych komórek organizacyjnych.
§ 12
Do obowiązków Zastępcy Dyrektora - Głównego Księgowego należy:
1. Nadzorowanie i kontrolowanie prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie realizacji zadań w zakresie:
- dokonywania rozliczeń finansowych
- przeprowadzania inwentaryzacji
- planowania i kontroli wykonywania budżetu oraz planu rzeczowo – finansowego
- kontroli dokumentów finansowo- księgowych
- egzekwowania należności ZDiT oraz prawidłowości w naliczaniu kar i odsetek karnych
2. Kontrasygnowanie zawieranych umów i zleceń do wysokości kwot zatwierdzonych
w planie rzeczowo – finansowym.
3. Sprawowanie nadzoru w zakresie celowości, rzetelności, efektywności wydatkowania środków na realizację powierzonych zadań.
4. Zapewnienie prawidłowego stosowania przepisów o zamówieniach publicznych przez pracowników podległych komórek organizacyjnych.
§ 13
Komórki Organizacyjne w pionie Dyrektora (D)
Do zakresu działania Biura Dyrektora (DB) należy realizacja działań
i załatwianie wszelkich spraw z zakresu organizacji i kadr ZDiT, wykonywanie zadań
z zakresu audytu, kontroli wewnętrznej, obsługi prawnej i kontaktów z mediami oraz
prowadzenie spraw BHP, p. poż., obronności i obrony cywilnej, a także skarg i wniosków,
a w szczególności:
1. Kompleksowe załatwianie spraw związanych z zatrudnianiem i zwalnianiem pracowników.
2. Opracowywanie wewnętrznych aktów normatywnych i decyzji Dyrektora dotyczących doskonalenia organizacji i zarządzania, prowadzenie ich rejestru i czuwanie nad ich prawidłowym stosowaniem.
3. Informowanie pozostałych jednostek organizacyjnych o aktualnie obowiązujących przepisach wewnętrznych Gminy Miejskiej Kraków i ZDiT .
4. Prowadzenie spraw socjalno-bytowych pracowników i osób uprawnionych do korzystania z ZFŚS.
5. Prowadzenie spraw związanych ze szkoleniem i doskonaleniem zawodowym pracowników.
6. Nadzór nad dyscypliną pracy, kontrolowanie czasu pracy i jego rozliczanie.
7. Prowadzenie spraw ubezpieczeń społecznych pracowników i ich rodzin oraz byłych pracowników.
8. Wydawanie zaświadczeń i świadectw pracy.
9. Prowadzenie zbioru wydawnictw urzędowych.
10. Opracowywanie planów a następnie prowadzenie i sprawozdawanie Dyrektorowi
z przeprowadzonych audytów i kontroli wewnętrznych poszczególnych komórek organizacyjnych ZDiT .
11. Prowadzenie ewidencji audytów i kontroli własnych, zewnętrznych, zaleceń pokontrolnych, wniosków i zawiadomień do organów ścigania.
12. Koordynacja wykonania oraz nadzór nad realizacją wniosków i wystąpień pokontrolnych sporządzonych przez Biuro, Wydziały UMK, komisje Rady Miasta Krakowa oraz organy kontroli zewnętrznej.
13. Niezależne badanie systemów zarządzania i kontroli w ZDiT, w tym procedur kontroli finansowej w wyniku którego Dyrektor ZDiT uzyskuje obiektywną i niezależną ocenę adekwatności, efektywności i skuteczności tych systemów a w szczególności ocena:
1) zgodności prowadzonej działalności z przepisami prawa oraz obowiązującymi w jednostce procedurami wewnętrznymi;
2) efektywności i gospodarności podejmowanych działań w zakresie systemów zarządzania i kontroli;
3) wiarygodności sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu.
14. Czynności doradcze, w tym składanie wniosków, mające na celu usprawnienie funkcjonowania jednostki.
15. Analiza przyczyn i skutków uchybień oraz przedstawianie Dyrektorowi propozycji rozwiązań i wniosków mających na celu zapobieganie powstawaniu nieprawidłowości w działalności komórek ZDiT, w tym szczególności w zakresie gospodarowania środkami publicznymi.
16. Wykonywanie obsługi prawnej przez radców prawnych zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 6 lipca 1982 roku o radcach prawnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 123 poz. 1059 z p. zm.).
17. Prowadzenie korespondencji Dyrektora oraz organizowanie narad i konferencji prowadzonych przez Dyrektora.
18. Obsługa kontaktów z mediami m. in. poprzez organizację konferencji prasowych, organizowanie spotkań Dyrektora i innych pracowników ZDiT z przedstawicielami mediów, udzielanie odpowiedzi na publikacje prasowe oraz audycje radiowe
i telewizyjne, a także wydawanie oświadczeń, rozpowszechniane materiałów informacyjnych w środkach masowego przekazu.
19. Przekazywanie do prasy komunikatów na temat awarii uzbrojenia podziemnego
i planowanych zmianach oraz utrudnieniach na drogach, a także o terminach otwarcia ulic.
20. Monitoring i prowadzenie dokumentacji publikacji medialnych dotyczących działalności ZDiT .
21. Prowadzenie spraw z zakresu obronności i obrony cywilnej na zasadach określonych w odrębnych przepisach oraz poleceniach Dyrektora.
22. Prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy oraz p. poż.
23. Prowadzenie dokumentacji postępowań powypadkowych i odszkodowawczych pracowników ZDiT .
24. Dokonywanie okresowych ocen i analiz stanu BHP i p.poż oraz sporządzanie w tym zakresie stosownych sprawozdań i zaleceń.
25. Przeprowadzanie szkoleń pracowników ZDiT w zakresie obowiązujących przepisów BHP i p.poż.
26. Realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005r. Nr 196.poz. 1631 z póź. zm.)
27. Współudział w realizacji obowiązków wynikających z Ustawy z dnia
6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 112, poz. 1198).
W strukturze Biuro Dyrektora funkcjonuje Referat Interpelacji, Skarg i Wniosków, do którego zadań należy prowadzenie rejestru skarg i wniosków, interpelacji Radnych RMK, korespondencji Przewodniczącego RMK oraz czuwanie nad ich prawidłowym załatwianiem a w szczególności:
1) prowadzenie rejestru interpelacji radnych, spraw przekazanych przez Przewodniczącego Rady Miasta Krakowa, wniosków komisji Rady Miasta Krakowa, interwencji poselskich i senatorskich,
2) prowadzenie rejestru skarg, wniosków i interwencji skierowanych do ZDiT
3) nadzór nad prawidłowością i terminowością udzielanych odpowiedzi,
4) informowanie bezpośredniego przełożonego o nieprawidłowościach i nieprzestrzeganiu terminów odpowiedzi
§ 14
Komórki Organizacyjne w pionie Zastępcy Dyrektora ds. Rozwoju i Zarządzania
Mobilnością (R)
I. Do zakresu działania Działu Planowania i Programowania (RP) należy programowanie rozwoju i modernizacji systemów transportu, przygotowanie inwestycji i remontów, pozyskiwanie środków zewnętrznych w tym z funduszy Unii Europejskiej, przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać w następstwie budowy i eksploatacji dróg, a w szczególności:
1. Zlecanie analiz, studiów oraz niezbędnych opracowań koncepcyjnych, celem ustalenia zakresu projektowania dla zgłoszonych wniosków i postulatów dotyczących przebudowy elementów systemów transportu.
2. Opracowywanie wniosków do planów w zakresie budowy, przebudowy, remontów
i utrzymania obiektów oraz urządzeń infrastruktury drogowej i transportu zbiorowego, tramwajowej i systemu elektroenergetycznego ZDiT , sieci trakcji tramwajowej, oświetlenia i iluminacji oraz urządzeń bezpieczeństwa i organizacji ruchu zgodnie
z obowiązującymi przepisami w tym z zakresu obronności kraju.
3. Udostępnianie posiadanych opracowań projektowych dotyczących rozwoju sieci drogowej oraz bieżące informowanie o tych projektach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
4. Programowanie rozwoju sieci drogowej Krakowa poprzez opiniowanie, w zakresie układu drogowego, materiałów planistycznych (planów szczegółowych) dla poszczególnych obszarów Krakowa.
5. Opiniowanie planów zagospodarowania terenu w zakresie lokalizacji obiektów budowlanych względem drogi i związanej z nią infrastruktury, powiązań z istniejącym i docelowym układem komunikacyjnym pod kątem przygotowywanych
i planowanych zadań inwestycyjnych.
6. Opiniowanie wniosków dot. przyjmowania i zbywania mienia gminnego związanego
z realizacją układu drogowego.
7. Prowadzenie działań ochronnych w zakresie rezerwy terenu pod budowę
i przebudowę układu drogowego w oparciu o plany zagospodarowania przestrzennego i inne dokumenty planistyczne Gminy Miejskiej Kraków oraz właściwych organów państwa.
8. Rozpoznawanie możliwych do uzyskania funduszy zewnętrznych tj. środków pozabudżetowych na finansowanie projektów z zakresu infrastruktury transportowej oraz warunków ich pozyskania, w tym szczególnie funduszy Unii Europejskiej.
9. Przygotowywanie projektów wniosków stanowiących podstawę ubiegania się o środki w ramach funduszy Unii Europejskiej, funduszy celowych oraz innych środków pomocowych.
10. Standaryzacja rozwiązań technicznych w zakresie proponowanych i stosowanych przez wykonawców technologii i urządzeń.
11. Opracowywanie w ramach bieżącej działalności koncepcji rozbudowy, wytycznych oraz opiniowanie rozwiązań podstawowych elementów systemu transportu (drogi publiczne: krajowe, wojewódzkie i powiatowe, transport zbiorowy, sterowanie ruchem, parkingi i inne) mających zasadnicze znaczenie w jego funkcjonowaniu ze względu na: właściwą obsługę terenów przyległych, bezpieczeństwo ruchu, sprawność funkcjonalną ruchu pieszego i kołowego oraz transportu zbiorowego.
12. Przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstawać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg.
13. Organizacja pomiarów poziomów w środowisku substancji lub energii wprowadzanych w związku z eksploatacją dróg.
14. Sporządzanie, co pięć lat, mapy akustycznej terenów, na których eksploatacja dróg może powodować przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku oraz prowadzenie działań zapewniających właściwy dla wymagań norm Unii Europejskiej poziom ochrony środowiska.
15. Sporządzanie planów gospodarki zielenią w zakresie przygotowywanych przez Dział inwestycji.
16. Opracowywanie, uzgadnianie, korygowanie harmonogramów wg "Instrukcji monitorowania realizacji zadań inwestycyjnych".
17. Uzyskiwanie opinii i warunków technicznych celem przygotowywania specyfikacji istotnych warunków zamówień.
18. Zlecanie kompletu opracowań (np. prac przedprojektowych, koncepcji, materiałów geodezyjno-prawnych, ocena oddziaływania na środowisko, studiów wykonalności projektów budowlanych, wykonywanych z przedmiarami
i kosztorysami inwestorskimi) niezbędnych do realizacji zadań zgodnie
z obowiązującymi przepisami, w tym z zakresu obronności kraju.
19. Odbiór dokumentacji, sprawdzanie jej kompletności i zgodności opracowania
z zamówieniem oraz wymogami uzgodnień branżowych.
20. Uzyskiwanie niezbędnych decyzji administracyjnych w ścisłej współpracy
z właściwymi organami dla potrzeb realizacji zadań.
21. Udział w procesie pozyskiwania i przygotowania terenu dla zadań inwestycyjnych.
22. Opracowywanie porozumień pomiędzy Gminą Miejską Kraków, a właścicielami urządzeń lub obiektów nie związanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego zlokalizowanych w pasie drogowym na realizację przekładek w/w urządzeń lub obiektów przy realizacji inwestycji drogowych ( budowa, przebudowa lub remont drogi).
23. Bieżąca analiza wykorzystania planowych nakładów środków finansowych w zakresie przygotowywanych przez Dział inwestycji.
24. Opracowywanie specyfikacji technicznych oraz warunków umownych celem udzielenia zamówień publicznych na przygotowanie dokumentacji projektowej
i projektów budowlanych dla realizowanych zadań .
25. Zapewnienie warunków sprawowania nadzoru autorskiego, dokonywanie ewentualnych zmian oraz egzekwowanie usunięcia wad dokumentacji przez jednostkę projektową stwierdzonych w trakcie realizacji.
26. Prace planistyczne w zakresie logistyki miejskiej
II. Do zakresu działania Działu Inżynierii i Sterowania Ruchem (RI) należy realizacja zadań z zakresu zarządzania ruchem a w szczególności:
1. Opracowywanie prognoz ruchu dla Krakowa.
2. Organizacja i opracowywanie wyników kompleksowych badań ruchu dla miasta Krakowa.
3. Opracowywanie i opiniowanie koncepcji organizacji ruchu dla układu podstawowego systemu transportu.
4. Określanie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach publicznych oraz w strefach zamieszkania, a zwłaszcza podejmowanie działań w zakresie wprowadzania oznakowania pionowego, poziomego, sygnalizacji świetlnej
i dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu, a w szczególności:
- wprowadzanie zakazów wykonywania niektórych manewrów,
- ustalanie zakazów i nakazów ruchu określonych rodzajów pojazdów lub uczestników ruchu,
- wyznaczanie miejsc i określanie sposobów oraz warunków parkowania pojazdów,
- określanie przejść dla pieszych i ciągów pieszych,
- ograniczanie rodzajów ruchu na drodze,
- ograniczanie zatrzymywania lub postojów pojazdów,
- stosowanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
- ustalanie granic obszarów zabudowanych,
- ustalanie granic stref zamieszkania,
- zatwierdzanie projektów organizacji ruchu,
- opiniowanie projektów układu drogowego podstawowego i uzupełniającego pod kątem organizacji ruchu oraz weryfikacja funkcjonujących programów sygnalizacji,
- wykonywanie lub zlecanie opracowania niezbędnych zmian projektowych
w istniejących programach sygnalizacji wynikających z analizy bezpieczeństwa
i warunków ruchu.
5. Opracowywanie w ramach bieżącej działalności programów poprawy bezpieczeństwa ruchu na terenie miasta Krakowa i współdziałanie z innymi jednostkami organizacyjnymi w tym zakresie.
6. Opiniowanie wniosków o zaliczaniu ulic do odpowiedniej kategorii.
7. Opracowywanie i analizy zgłoszonych wniosków i postulatów odnośnie zmian
w organizacji ruchu.
8. Udzielanie informacji dot. stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego i natężeń ruchu dla potrzeb bieżącego zarządzania ruchem na drogach.
9. Prowadzenie ewidencji projektów organizacji ruchu.
10. Opiniowanie i zatwierdzanie projektów organizacji ruchu na czas prowadzenia robót w pasie drogowym.
11. Wydawanie zezwoleń na korzystanie z dróg w sposób szczególny.
12. Organizacja i przeprowadzanie pomiarów natężeń ruchu na ulicach m. Krakowa, będących w zarządzie ZDiT, opracowywanie wyników pomiarów natężenia ruchu.
13. Wykonywanie okresowych analiz i raportów bezpieczeństwa ruchu i formułowanie wniosków w tym zakresie.
14. Prowadzenie baz danych o zdarzeniach drogowych i pomiarach natężenia ruchu, pozyskiwanie i weryfikacja danych dot. występowania zdarzeń .
15. Wdrażanie do realizacji działań zwiększających bezpieczeństwo ruchu drogowego
i eliminujących występujące zagrożenia oraz propagowanie problematyki bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie miasta, a także dla zainteresowanych stron.
16. Współudział w programowaniu rozwoju sieci drogowej Krakowa poprzez opiniowanie w zakresie układu drogowego, materiałów planistycznych (planów szczegółowych) dla poszczególnych obszarów Krakowa.
17. Prowadzenie całokształtu spraw związanych z Systemem Sterowania Ruchem
w zakresie działania ZDiT.
18. Opiniowanie podziałów geodezyjnych działek w zakresie prawidłowej obsługi komunikacyjnej.
III. Do zakresu działania Działu Uzgodnień (RU) należy realizacja zadań z zakresu
uzgadniania rozwiązań projektowych i dokumentacji i wydawania w tym zakresie
wymaganych decyzji, a w szczególności:
Opiniowanie wniosków o udzielenie wskazań lokalizacyjnych autostrad i dróg ekspresowych.
Opiniowanie wniosków na lokalizowanie w pasie drogowym obiektów budowlanych lub urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami zarządzania ruchem drogowym w tym wydawanie parametrów technicznych oraz umieszczenia.
Opiniowanie planów zagospodarowania terenu w zakresie lokalizacji obiektów budowlanych względem drogi i związanej z nią infrastruktury, powiązań z istniejącym i docelowym układem komunikacyjnym.
Opiniowanie przebiegu projektowanych ciągów uzbrojenia w pasie drogowym istniejącej i projektowanej sieci drogowej.
Opiniowanie koncepcji nowoprojektowanych tras i węzłów komunikacyjnych oraz przebudowy istniejących, układu drogowego podstawowego i uzupełniającego.
Opiniowanie materiałów do decyzji o warunkach zabudowy, ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz ustaleniu lokalizacji drogi.
Wydawanie oświadczeń o warunkach przyłączenia do dróg lądowych dla projektowanych inwestycji
Opiniowanie podziałów geodezyjnych działek w zakresie prawidłowej obsługi komunikacyjnej.
Opiniowanie i uzgadnianie dokumentacji projektów budowlanych w zakresie infrastruktury będącej w zarządzie Gminy Miejskiej Kraków oraz przejść urządzeń obcych przez te obiekty.
Uzgadnianie rozwiązań projektowych zjazdów do obiektów zlokalizowanych
w sąsiedztwie pasa drogowego i włączeń dojazdów do obszarów zagospodarowania budownictwa mieszkaniowego, usługowo-handlowego, stacji paliw i przekroczeń ulic, w tym wydawanie zgody na przyłączenie obiektów budowlanych do sieci drogowej.
Wydawanie zgody na przebudowę i remont istniejących w pasie drogowym obiektów budowlanych i urządzeń niezwiązanych z gospodarką drogową lub obsługą ruchu, które nie powodują zagrożenia i utrudnień ruchu drogowego i nie zakłócają wykonywania zadań zarządu drogi, mogą pozostać w dotychczasowym stanie.
Prowadzenie działań ochronnych w zakresie rezerwy terenu pod budowę
i przebudowę układu drogowego w oparciu o plany zagospodarowania przestrzennego i inne dokumenty planistyczne Gminy Miejskiej Kraków oraz właściwych organów państwa.
Dokonywanie uzgodnień w zakresie lokalizacji obiektów budowlanych w sąsiedztwie pasa drogowego i torowisk, tras kabli i obiektów systemu elektroenergetycznego ZDiT
Udział w posiedzeniach Zespołu Koordynującego Usytuowanie Projektowanej Sieci
i Uzbrojenia Terenu.
§ 15
Komórki Organizacyjne w pionie Zastępcy Dyrektora ds. Technicznych (T)
I. Do zakresu działania Wydziału Zarządzania Drogami (TZ) należy wykonywanie
zadań i prowadzenie całości spraw związanych z utrzymaniem pasa drogowego
w należytym stanie i jego ochroną, a w szczególności:
1. Wykonywanie przeglądów i ocena stanu technicznego administrowanych dróg (jezdnia, chodniki), wraz ze ścieżkami rowerowymi, urządzeniami bezpieczeństwa
i organizacji ruchu drogowego, odwodnienia ulic (kratki ściekowe
wraz z przykanalikami), rowami odwadniającymi drogi, a także torowisk tramwajowych (będących częścią pasa drogowego), pętli i dworców autobusowych, peronów przystankowych i parkingów w pasie drogowym oraz tworzenie informacji
w tym zakresie.
2. Opracowywanie materiałów do planów remontów a także planów mających na celu porządkowanie i rozwój sieci drogowej oraz poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.
3. Kompleksowa realizacja zadań wskazanych przez rady dzielnic.
4. Prowadzenie ewidencji lokalizacji kiosków w pasie drogowym.
5. Zlecanie ekspertyz i przeprowadzanie badań z zakresu oceny stanu technicznego pasa drogowego i jego poszczególnych elementów.
6. Przyjmowanie w użytkowanie dróg, ścieżek rowerowych, pętli autobusowych
i peronów przystankowych, urządzeń bezpieczeństwa i organizacji ruchu, odwodnienia ulic, parkingów w pasie drogowym, po budowie, przebudowie
i remontach.
7. Opracowywanie specyfikacji technicznych oraz warunków umownych celem udzielania zamówień na realizację robót z zakresu bieżącego utrzymania i ochrony dróg wraz ze ścieżkami rowerowymi, urządzeniami bezpieczeństwa i organizacji ruchu odwodnienia ulic, a także pętlami autobusowymi, peronami przystankowymi
i parkingami w pasie drogowym.
8. Udział w czynnościach związanych z przekazywaniem placu budowy do realizacji prac budowlanych.
9. Nadzór nad stosowaniem przez wykonawców prawidłowej technologii, odbieranie
i rozliczanie zleconych robót z zakresu bieżącego utrzymania.
10. Prowadzenie nadzoru w zakresie jakości robót dla prac nie związanych z budową, przebudową i remontami dróg.
11. Planowanie, zlecanie, koordynacja i nadzór prac w zakresie utrzymania dróg.
12. Zlecanie prac i nadzór nad zabezpieczaniem skutków wypadków i usuwanie szkód
w infrastrukturze drogowej powstałych wskutek wypadków drogowych.
13. Gromadzenie informacji o stanie przejezdności ulic.
14. Nakładanie mandatów karnych w stosunku do osób naruszających przepisy ustawy
o drogach publicznych.
15. Koordynacja robót w pasie drogowym.
16. Kontrola prawidłowości doprowadzenia do należytego stanu technicznego pasa drogowego po rozkopach oraz w okresie gwarancji.
17. Prowadzenie całokształtu spraw dotyczących odszkodowań z tytułu:
- uszczerbku na zdrowiu poniesionego przez osoby na drogach publicznych, będących w zarządzie ZDiT ,
- uszkodzenia pojazdów wynikłe ze stanu pasa drogowego, będącego w zarządzie ZDiT .
18. Przygotowywanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz akcji prowadzonych na rzecz obronności kraju, w ramach zarządzania kryzysowego oraz ochrony ludności w zakresie powierzonych zadań.
19. Zarządzanie zielenią w pasach drogowych.
20. Wydawanie zezwoleń i rejestrowanie oraz pobieranie opłat na przejazdy pojazdów nienormatywnych na drogach, wymierzanie kar za przejazdy bez zezwolenia.
21. Prowadzenie całokształtu spraw dotyczących lokalizacji tymczasowych obiektów handlowych w pasie drogowym.
22. Naliczanie opłat za zajęcie pasa drogowego i opłaty targowej dla handlu okrężnego.
23. Wydawanie i rejestrowanie zezwoleń na lokalizacje reklam oraz naliczanie opłat.
24. Wydawanie i rejestrowanie zezwoleń (decyzji) na zajęcie pasa drogowego na cele nie związane z budową, modernizacją, utrzymaniem i ochroną dróg oraz pobieranie opłat za zajęcie pasa drogowego.
25. Wymierzanie kar za zajmowanie pasa drogowego, gdy zajęcie nastąpiło bez zezwolenia lub z przekroczeniem terminu zajęcia określonego w zezwoleniu lub
o powierzchni większej niż w zezwoleniu oraz za wybudowanie lub przebudowę zjazdu: bez zezwolenia lub o powierzchni większej niż określona w zezwoleniu.
26. Przyjmowanie od prowadzących roboty zawiadomień w razie konieczności usunięcia awarii urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego, a znajdujących się w pasie drogowym oraz ustalanie wysokości
i naliczanie opłaty za zajęcie pasa drogowego ze względu na konieczność usunięcia awarii.
27. Orzekanie w drodze decyzji administracyjnej o przywróceniu pasa drogowego do stanu poprzedniego w przypadku zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia lub niezgodnie z warunkami podanymi w zezwoleniu.
28. Prowadzenie rejestru wydanych zezwoleń i decyzji.
29. Udział w opracowywaniu specyfikacji technicznych oraz warunków umownych celem udzielania zamówień na realizację wszystkich inwestycji oraz remontów realizowanych przez ZDiT .
30. Sprawowanie nadzoru inwestorskiego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
31. Przywracanie poprzedniego stanu lub dokonanie zmiany w przypadku, gdy budowa lub przebudowa drogi w miejscu jej przecięcia się z inną drogą transportu lądowego - z wyjątkiem skrzyżowania z linią kolejową w poziomie szyn -wodnego, korytarzem powietrznym w strefie lotniska lub urządzeniem typu liniowego (w szczególności linią energetyczną lub telekomunikacyjną, rurociągiem, taśmociągiem) powoduje naruszenie tych obiektów lub urządzeń albo konieczność zmian dotychczasowego ich stanu z wyjątkiem przypadków określonych w przepisach.
32. Wykonywanie czynności związanych z przekazywaniem do realizacji robót (przekazywanie wykonawcom dokumentacji, placu budowy).
33. Organizacja odbiorów robót i przekazywanie inwestycji wraz z dokumentacją powykonawczą do utrzymania.
34. Przeprowadzanie okresowych przeglądów gwarancyjnych i egzekucja warunków gwarancji.
35. Rozliczanie należności za prace wykonane zgodnie z warunkami umów na realizację zadań.
36. Opracowywanie umów pomiędzy Gminą Miejską Kraków, a Inwestorem na budowę lub przebudowę dróg publicznych spowodowanych inwestycją niedrogową.
37. Opiniowanie projektów zarządzeń prezydenta w sprawie wykazów dróg powierzonych w zarząd.
W strukturze Wydziału Zarządzania Drogami funkcjonuje Referat Współpracy z Dzielnicami do którego zadań należy koordynacja planów i zadań w ramach zadań priorytetowych i powierzonych rad dzielnic a w szczególności:
1) koordynacja współpracy z Dzielnicami Gminy Miejskiej Kraków oraz z komórkami organizacyjnymi Urzędu Miasta Krakowa, miejskimi jednostkami organizacyjnymi i innymi podmiotami,
2) prowadzenie planu rzeczowo-finansowego Dzielnic i kontrola jego wykonania oraz sporządzanie okresowych sprawozdań z realizacji zadań,
3) nadzór nad analizą i opiniowaniem wniosków i uchwał skierowanych do realizacji ZDiT zgodnie z obowiązującymi procedurami,
4) kontrola realizacji zadań wskazanych przez Dzielnice do realizacji prac ZDiT zgodnie z obwiązującymi przepisami,
5) koordynacja nad sporządzaniem stosownych dokumentów w celu dokonania korekty na zadaniach Dzielnic oraz nad sporządzaniem na bieżąco informacji o zadaniach zagrożonych.
II. Do zakresu działania Wydziału Modernizacji i Utrzymania Infrastruktury (TI) należy wykonywanie zadań i prowadzenie całości spraw związanych z utrzymaniem
w należytym stanie drogowych obiektów inżynierskich, infrastruktury torowej, elektroenergetycznej, sieci trakcyjnej, oświetlenia, iluminacji oraz drogowej sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej oraz realizacji wszystkich inwestycji i remontów, a w szczególności:
1. Prowadzenie przeglądów bieżących i okresowych oraz ustalanie potrzeb naprawczych i remontowych drogowych obiektów inżynierskich wraz z ekranami akustycznymi
i infrastruktury torowej (torowiska, przystanki, pętle), elektroenergetycznej, sieci trakcyjnej, oświetlenia, iluminacji oraz drogowej sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej.
2. Opracowywanie wniosków do planów rocznych i wieloletnich, opiniowanie planów rozwoju oraz wniosków lokalizacyjnych dotyczących budowy, przebudowy oraz remontów w zakresie zadań działu.
3. Określanie potrzeb i zlecanie remontów bieżących, prac konserwacyjnych dla zadań realizowanych i nadzorowanych przez dział.
4. Udział w czynnościach związanych z przekazywaniem placu budowy do realizacji prac budowlanych.
5. Udział w opracowywaniu specyfikacji technicznych oraz warunków umownych celem udzielenia zamówień w trybie przepisów o zamówieniach publicznych na realizację robót w zakresie bieżącego utrzymania, dla zadań realizowanych i nadzorowanych przez dział oraz nadzór nad realizacją zawartych umów.
6. Opiniowanie warunków wykorzystania infrastruktury tramwajowej (wygrodzenia, słupy, tereny i obiekty podstacji itp.) do celów innych niż prowadzenie komunikacji.
7. Przygotowywanie decyzji dotyczących ograniczenia nośności, ograniczenia ruchu lub ewentualnego zamknięcia obiektów dla ruchu.
8. Czuwanie nad bezpieczeństwem powodziowym i pożarowym obiektów inżynierskich, udział w akcji przeciwpowodziowej i w akcji usuwania skutków powodzi i pożarów.
9. Wykonywanie nadzoru technicznego w zakresie utrzymania i ochrony obiektów infrastruktury technicznej.
10. Kontrolowanie oraz egzekwowanie prawidłowego funkcjonowania sygnalizacji świetlnych i dźwiękowych w zakresie uzgodnionych programów przed dopuszczeniem do ruchu i w czasie eksploatacji.
11. Wnioskowanie o wydanie decyzji o dopuszczeniu do eksploatacji i zamykaniu odcinków torowisk.
12. Przygotowywanie infrastruktury dla potrzeb obronnych oraz akcji prowadzonych na rzecz obronności kraju, w ramach zarządzania kryzysowego oraz ochrony ludności
w zakresie powierzonych zadań.
13. Wnioskowanie o wydawanie pozwoleń na podłączenie urządzeń obcych do instalacji oświetlenia miejskiego.
14. Zarządzanie systemem elektroenergetycznym, siecią trakcji tramwajowej
i oświetleniem m.in. poprzez nadzór nad eksploatacją i utrzymaniem podstacji, kabli trakcyjnych i sieci 15 kV, sieci trakcyjnej i urządzeń towarzyszących (np. zwrotnice, sygnalizacje), oświetlenia, podejmowanie decyzji o ruchu elektrycznym w zakresie urządzeń systemu elektroenergetycznego, podejmowanie decyzji o dopuszczeniu do eksploatacji i zamykaniu odcinków sieci trakcyjnej.
15. Dokonywanie rozliczeń w zakresie zużycia energii elektrycznej z dostawcą na potrzeby infrastruktury miejskiej i innych użytkowników z nią związanych.
16. Usuwanie zniszczeń infrastruktury technicznej powstałych w wyniku wypadków drogowych.
17. Planowanie zapotrzebowania mocy i energii elektrycznej na poszczególne podstacje trakcyjne.
18. Opiniowanie projektów zarządzeń prezydenta w sprawie wykazów dróg powierzonych w zarząd.
III. Do zakresu działania Działu Głównego Dyspozytora (TD) należy zbieranie informacji na temat bieżącego stanu infrastruktury będącej w zarządzie ZDiT oraz przekazywanie dyspozycji, a w szczególności:
1. Zbieranie informacji o stanie przejezdności ulic.
2. Decydowanie o zamknięciu drogi dla ruchu i wyznaczenie objazdów w przypadku, gdy wymaga tego stan techniczny drogi bądź gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia.
3. Zabezpieczanie miejsc wypadków drogowych i ich dokumentowanie.
4. Ujawnianie i ewidencjonowanie pojazdów mechanicznych powodujących zanieczyszczenie ulic ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów wyjeżdżających
z placu budów oraz wjeżdżających na chodniki, zieleń niezgodnie z obowiązującymi przepisami o ruchu drogowym.
5. Wykonywanie kontroli dróg z zakresu ruchu drogowego zgodnie z obowiązującymi przepisami.
6. Przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników między innymi poprzez podejmowanie interwencji w stosunku do osób naruszających przepisy ustawy
o drogach publicznych.
7. Kontrola zgodności prowadzonych robót w pasie drogowym z warunkami określonymi w decyzji w trakcie realizacji.
8. Rejestrowanie stwierdzonych awarii uzbrojenia podziemnego oraz gromadzenie danych o planowanych zmianach i utrudnieniach na drogach, a także o terminach otwarcia ulic .
9. Sporządzanie dokumentacji celem wymierzania kar za zajmowanie pasa drogowego gdy zajęcie nastąpiło bez zezwolenia lub z przekroczeniem terminu zajęcia określonego w zezwoleniu lub o powierzchni większej niż w zezwoleniu oraz za wybudowanie lub przebudowę zjazdu: bez zezwolenia lub o powierzchni większej niż określona w zezwoleniu
10. Przyjmowanie od prowadzących roboty zawiadomień w razie konieczności usunięcia awarii urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego, a znajdujących się w pasie drogowym.
§ 16
Komórki organizacyjne w pionie Zastępcy Dyrektora ds. Zarządzania Transportem Publicznym (Z)
I. Do zakresu działania Działu Planowania i Organizacji Transportu Publicznego (ZP) należą zadania związane z wykonywaniem zadania własnego Gminy Miejskiej Kraków w ramach transportu publicznego oraz realizacja uprawnień określonych
w ustawie o transporcie drogowym w zakresie właściwości Prezydenta Miasta Krakowa jako organu administracji publicznej, a w szczególności:
1. Określanie standardów funkcjonowania systemu transportu zbiorowego.
2. Prowadzenie badań bieżących potrzeb przewozowych wraz z prowadzeniem stosownej bazy danych.
3. Opracowywanie prognoz ruchu pasażerskiego oraz modeli sieci i obsługi pasażerskiej w transporcie zbiorowym, a także analiz sytuacji rynkowej w zakresie regularnego przewozu osób, poprzedzających wydanie lub zmianę istniejącego zezwolenia.
4. Opracowywanie koncepcji obsługi rejonów miasta w zakresie lokalnego transportu zbiorowego oraz projektów racjonalizacji organizacji miejskiej komunikacji zbiorowej.
5. Kształtowanie oferty przewozowej, opracowywanie marszrut linii komunikacyjnych
i założeń do rozkładów jazdy.
6. Przygotowywanie i zawieranie umów o świadczenie usług przewozowych
z licencjonowanymi przewoźnikami, to jest: przygotowanie specyfikacji i udział
w przeprowadzanych postępowaniach dotyczących zamówień publicznych na usługi przewozowe.
7. Zatwierdzanie rozkładów jazdy dla stałych linii komunikacyjnych.
8. Opracowywanie marszrut i zatwierdzanie rozkładów jazdy dla linii tymczasowych i zastępczych.
9. Prowadzenie działań w celu zintegrowania usług przewozowych w transporcie publicznym na obszarze Miasta Krakowa i gmin leżących w jego sąsiedztwie
i funkcjonalnie z nim powiązanych.
10. Przygotowywanie projektów uchwał Rady Miasta Krakowa, zarządzeń Prezydenta Miasta Krakowa dotyczących komunikacji zbiorowej.
11. Przygotowywanie propozycji miejsc postoju lub zatrzymania środków transportu publicznego na terenie Miasta Krakowa, występowanie o stosowne opinie w tym zakresie.
12. Ustalanie dla przewoźników zasad korzystania z przystanków komunikacji miejskiej zlokalizowanych na terenie Miasta Krakowa.
13. Realizacja uprawnień określonych w ustawie o transporcie drogowym w zakresie właściwości Prezydenta Miasta Krakowa jako organu administracji publicznej:
udzielanie, odmowa udzielenia, cofnięcie, zmiana, lub wygaszenie zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych osób w krajowym transporcie drogowym na liniach komunikacyjnych w obszarze działania ZDiT wraz z prowadzeniem stosownej bazy danych,
uzgadnianie udzielenia lub zmiany zezwoleń na wykonywanie regularnych
i regularnych specjalnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym dla linii autobusowych przebiegających przez obszar Gminy Miejskiej Kraków, dla których zezwolenie wydaje Marszałek Województwa Małopolskiego,
prowadzenie aktualizacji rozkładów jazdy według zasad określonych
w obowiązujących aktach prawnych,
występowanie o uzgodnienie udzielenia lub zmiany zezwolenia na wykonywanie regularnych i regularnych specjalnych przewozów osób w ramach linii komunikacyjnych obejmujących zasięgiem powiaty sąsiadujące.
14. Przyjmowanie informacji o zamiarze likwidacji linii kolejowych oraz ocena skutków w tym zakresie i podjęcie stosownych działań.
15. Wprowadzenie ograniczeń obowiązku przewozu transportem zbiorowym ze względu na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa państwa bądź w przypadku klęski żywiołowej
16. Określanie warunków (w odniesieniu do transportu zbiorowego) do decyzji
o warunkach zabudowy i ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dot. inwestycji transportowych oraz przyłączenia inwestycji niedrogowych do układu komunikacyjnego, opiniowanie koncepcji rozwiązań ważnych elementów systemu transportu zbiorowego, a także projektów drogowych i projektów organizacji ruchu
w zakresie transportu zbiorowego.
17. Współpraca z innymi Wydziałami ZDiT przy podejmowaniu przedsięwzięć inwestycyjnych w zakresie budowy, rozbudowy i modernizacji infrastruktury transportu publicznego oraz preferencji w systemie sterowania ruchem.
II. Do zakresu działania Działu Nadzoru Usług Przewozowych (ZZ) należy nadzór nad funkcjonowaniem usług przewozowych świadczonych w ramach lokalnego transportu zbiorowego oraz nadzór nad realizacją usług wspomagających, a w szczególności:
1. Udział w przygotowywaniu i zawieraniu umów o świadczenie usług przewozowych
z licencjonowanymi przewoźnikami, to jest: przygotowanie specyfikacji i udział
w przeprowadzanych postępowaniach dotyczących zamówień publicznych na usługi przewozowe.
2. Kontrola usług przewozowych realizowanych na podstawie zawartych umów
w ramach komunikacji miejskiej.
3. Przeprowadzanie kontroli przedsiębiorców w zakresie zgodności wykonywania transportu drogowego osób z przepisami ustawy o transporcie drogowym i warunkami określonymi w udzielonym zezwoleniu.
4. Kontrola jakości świadczonych usług przewozowych w zakresie:
ˇ punktualności kursowania pojazdów komunikacji zbiorowej,
ˇ realizacji kursów.
ˇ czystości pojazdów oraz ich oznakowania i wyposażenia technicznego
wraz z prowadzeniem bazy danych dotyczącej realizacji przewozów i jakości ich wykonania.
5. Sprawdzanie pod względem merytorycznym faktur za usługi przewozowe i usługi wspomagające.
6. Kontrola realizacji usług wspomagających, a w szczególności w zakresie:
- emisji i sprzedaży biletów uprawniających do korzystania z usług transportu publicznego realizowanych na zlecenie ZDiT ,
- wykonywania kontroli biletów i dokumentów uprawniających do przejazdów środkami transportu publicznego oraz windykacji,
6. Prowadzenie ewidencji dochodów (należności, wpływy, zaległości) wraz
z opracowywaniem analiz i prognoz.
7. Prowadzenie ewidencji dotyczącej ilości i rodzajów sprzedanych biletów.
§ 17
Komórki Organizacyjne w pionie Zastępcy Dyrektora ds. Administracyjnych (A)
I. Do zakresu działania Działu Administracyjnego (AA) należy wykonywanie zadań
z zakresu informatyki, oraz organizowanie i prowadzenie obsługi administracyjnej
i spraw związanych z obiektami i środkami trwałymi, a także wyposażeniem ZDiT,
a w szczególności:
1. Prowadzenie całokształtu spraw związanych z zakupami inwestycyjnymi i środkami trwałymi, zaopatrywanie w sprzęt biurowy, gospodarczy, techniczny, materiały biurowe, druki, środki czystości, itp.
2. Prowadzenie spraw administracyjno-gospodarczych związanych z użytkowaniem przez ZDiT budynków, placów i pomieszczeń (dozór, zabezpieczenie mienia, utrzymywanie w odpowiednim stanie sanitarnym).
3. Prowadzenie całokształtu spraw związanych z budową, rozbudową i remontami kapitalnymi obiektów kubaturowych dla potrzeb ZDiT .
4. Prowadzenie całokształtu zadań w zakresie informatyki ZDiT .
5. Obsługa sekretariatu ZDiT w zakresie czynności administracyjnych, technicznych
i transportowych.
6. Prowadzenie Dziennika Podawczego realizującego czynności związane
z przyjmowaniem, rejestrowaniem oraz wysyłaniem korespondencji i faktur.
7. Prowadzenie archiwum zakładowego.
8. Załatwianie spraw związanych z prenumeratą i wydawaniem publikacji urzędowych, czasopism i prasy.
9. Załatwianie spraw związanych z wykonywaniem, ewidencjonowaniem i likwidacją pieczątek służbowych.
10. Prowadzenie książek inwentarzowych środków trwałych i pozostałych środków wyposażenia ZDiT .
11. Prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem majątku będącego w zarządzie ZDiT .
12. Organizacja, nadzór i rozliczanie gospodarki środkami transportowymi.
13. Prowadzenie racjonalnej gospodarki cieplnej i utrzymania urządzeń cieplnych
w obiektach ZDiT .
14. Prowadzenie magazynu podręcznego przedmiotów nietrwałych, drobnego inwentarza, środków czystości materiałów biurowych, druków itp.
15. Załatwianie spraw związanych z konserwacją, naprawą sprzętu, urządzeń
i przedmiotów gospodarczych użytkowanych przez ZDiT .
16. Prowadzenie ewidencji i rozliczanie wydatków na utrzymanie i funkcjonowanie administracyjne ZDiT .
II. Do zakresu działania Działu Zamówień Publicznych (AZ) należy organizowanie
i prowadzenie całokształtu spraw związanych z postępowaniami o udzielenie
zamówień publicznych, a w szczególności:
1. Organizacja i przeprowadzanie przetargów zgodnie z obowiązującymi przepisami
o zamówieniach publicznych.
2. Weryfikacja kosztorysów inwestorskich
3. Zbieranie, opracowywanie i przekazywanie informacji dotyczących kosztorysowania (ustawy, normy, rozporządzenia, katalogi, ceny materiałów, sprzętu itp.), dla potrzeb ZDiT .
4. Przygotowywanie umów do zawarcia z wykonawcami wyłonionymi w wyniku przeprowadzonych postępowań przetargowych i sporządzanie aneksów do tych umów
5. Kontrola kosztorysów wykonawczych i faktur pod względem zgodności z umową
i prawidłowości zastosowania cen.
6. Prowadzenie rejestru zamówień publicznych.
7. Prowadzenie rejestru umów ZDiT.
III. Do zakresu działania Działu Ewidencji i Zarządzania Majątkiem (AS) należy
prowadzenia dokumentacji i ewidencji infrastruktury drogowej a także wykonywanie
zadań z zakresu trwałego zarządu gruntami i prowadzenia gospodarki gruntami
w pasie drogowym i obsługi geodezyjno-prawnej, a w szczególności:
1. Zakładanie, prowadzenie i nadzór nad aktualizacją ewidencji dróg, drogowych obiektów inżynierskich, kanałów technologicznych, pętli autobusowych
i tramwajowych oraz urządzeń odwodnienia ulic (kratki ściekowe), rowów odwadniających drogi, danych o oświetleniu i iluminacji na terenie Krakowa, danych o istniejących sygnalizacjach świetlnych, urządzeniach bezpieczeństwa ruchu, infrastrukturze elektroenergetycznej i sieci trakcji tramwajowej zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
2. Udostępnianie prowadzonej ewidencji na żądanie uprawnionym organom.
3. Oddawanie gruntów w pasie drogowym w najem, dzierżawę albo użyczenie w drodze umowy na cele związane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego, a także na cele związane z potrzebami obsługi użytkowników ruchu. Pobieranie opłaty w wysokości ustalonej w umowie najmu lub dzierżawy.
4. Wydawanie zezwoleń w drodze decyzji administracyjnej na lokalizowanie w pasie drogowym obiektów budowlanych lub urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami zarządzania ruchem drogowym.
5. Zarządzanie parkingami w pasie drogowym i wydzielonymi ogólnodostępnymi.
6. Udostępnianie w drodze umowy dzierżawy lub najmu kanałów technologicznych.
7. Przygotowywanie podkładów geodezyjnych i dokumentów dla celów wykupienia lub wydzierżawienia terenów.
8. Prowadzenie i nadzór nad archiwizacją dokumentacji technicznej i powykonawczej infrastruktury drogowej oraz tramwajowej i jej ewidencja.
9. Gromadzenie informacji o zmianach w istniejącym stanie wyposażenia
i przebudowach sieci drogowej w celu aktualizacji ewidencji.
10. Zawieranie umów z podmiotami korzystającymi z obiektów, urządzeń infrastruktury tramwajowej i przystankowej.
11. Przygotowywanie, nadzorowanie i odbiory robót geodezyjno-prawnych stosownie do potrzeb i planu robót ZDiT .
12. Wykonywanie opracowań geodezyjnych, pomiarów kontrolnych dla potrzeb wynikających z działalności ZDiT .
13. Udział w rozgraniczeniach i ustalaniu granic infrastruktury zarządzanej przez ZDiT .
14. Odbiory pod względem geodezyjno-prawnym infrastruktury przekazywanej w zarząd ZDiT .
15. Prowadzenie składnicy dokumentacji terenowo-prawnej dotyczącej infrastruktury zarządzanej przez ZDiT
16. Regulacja stanów prawnych dróg będących w zarządzie ZDiT – wydawanie opinii
w sprawie przejęcia nieruchomości pod drogami z mocy prawa na rzecz Gminy Miejskiej Kraków; opracowywanie listy hierarchicznej wykupów gruntów pod drogami.
17. Sprawowanie nieodpłatnego, trwałego zarządu gruntami w pasie drogowym i na gruntach będących własnością Gminy Miejskiej Kraków, na których zlokalizowane są obiekty infrastruktury transportu zbiorowego.
18. Występowanie z wnioskami o dokonanie podziału lub scalenia nieruchomości
w przypadkach nabywania gruntów przeznaczonych pod pas drogowy lub znajdujących się w pasach drogowych, zgodnie z przepisami o gospodarce nieruchomościami lub przepisami o scalaniu gruntów.
19. Sporządzanie informacji o drogach publicznych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad.
20. Prowadzenie rejestru i rozpatrywanie wpływających do ZDiT zawiadomień i decyzji Wydziałów właściwych ds. prawa budowlanego oraz planowania i zagospodarowania przestrzennego Urzędu Miasta Krakowa, Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz Samorządowego Kolegium Odwoławczego.
21. Bezpośrednia ścisła współpraca z Małopolskim Systemem Informacji Przestrzennej
w zakresie korzystania i uzupełniania baz danych.
22. Przygotowanie podkładów geodezyjnych i dokumentów geodezyjno - prawnych dla celów wykupienia, wydzierżawienia terenów, regulacji stanów prawnych dla zadań realizowanych przez ZDiT.
23. Przygotowywanie projektów zarządzeń prezydenta w sprawie wykazów dróg powierzonych w zarząd.
§ 18
Pion Zastępcy Dyrektora - Głównego Księgowego (K)
Do zakresu działania Działu Ekonomiczno – Księgowego (KE) należy prowadzenie księgowości i rozliczeń ZDiT zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i zasadami gospodarki finansowej oraz opracowywanie planów rzeczowo - finansowych, gospodarowanie funduszem płac a w szczególności:
1. Prowadzenie ksiąg rachunkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Kontrolowanie realizacji wydatków, czuwanie nad nie przekraczaniem zatwierdzonych limitów.
3. Współpraca z bankiem prowadzącym obsługę ZDiT .
4. Opracowywanie sprawozdawczości finansowej oraz z wykonania planu rzeczowo- finansowego.
5. Organizowanie prawidłowego obiegu dokumentów i czuwanie nad przestrzeganiem obowiązujących zasad i wzorów dokumentacji księgowej.
6. Sprawdzanie faktur pod względem formalnym i rachunkowym.
7. Terminowe regulowanie zobowiązań oraz egzekwowanie należności.
8. Naliczanie odsetek ustawowych w przypadku nieterminowego uiszczania opłat,
a także wpłat z tytułu umów oraz prowadzenie windykacji należności.
9. Prowadzenie kasy i wykonywanie czynności związanych z operacjami kasowymi.
10. Prowadzenie ewidencji środków trwałych, wyposażenia w użytkowaniu, materiałów
w magazynie oraz uzgadnianie stanu z osobami materialnie odpowiedzialnymi.
11. Rozliczanie inwentaryzacji i przedkładanie zestawień różnic inwentaryzacyjnych komisji inwentaryzacyjnej, księgowanie wyników inwentaryzacji.
12. Prowadzenie ewidencji analitycznej kosztów w układzie rodzajowym oraz kalkulacyjnym.
13. Prowadzenie ewidencji wydatków w układzie paragrafowym.
14. Analityczna ewidencja rozrachunków z dostawcami i odbiorcami.
15. Prowadzenie księgowości pracowniczej kasy zapomogowo-pożyczkowej.
16. Przechowywanie i zabezpieczanie dokumentów księgowych oraz sprawozdawczości finansowej.
17. Opracowywanie planów rzeczowo-finansowych rocznych i wieloletnich przy współpracy z pozostałymi Wydziałami.
18. Dokonywanie korekty opracowanych planów oraz sporządzanie wniosków o ich zatwierdzenie.
19. Kontrola realizacji planów zgodnie z obowiązującymi przepisami.
20. Sporządzanie analiz z realizacji planów dla potrzeb UMK oraz organów Dzielnic.
21. Bieżąca analiza wykorzystania środków finansowych i koordynacja działań w tym zakresie pomiędzy pozostałymi Działami (Wydziałami) ZDiT .
22. Rozliczanie funduszu płac i prowadzenie rachuby płac.
23. Prowadzenie spraw związanych z ZUS dla pracowników i byłych pracowników.
24. Terminowe regulowanie zobowiązań wynikających z umów o pracę i ubezpieczeń społecznych.
25. Ewidencja i rozliczanie umów-zleceń, umów o dzieło.
26. Prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących pasa drogowego w oparciu o ustawę o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
27. Prowadzenie spraw dotyczących rozliczania podatku VAT.
§ 19
Do zakresów działania wszystkich Działów (Wydziałów) należy:
1. Opracowywanie sprawozdawczości z zakresu działania Działu (Wydziału).
2. Współpraca z działem Ekonomiczno – Księgowym przy sporządzaniu planów finansowych z zakresu działania Działu (Wydziału).
3. Współpraca z Działem Zamówień Publicznych w zakresie przygotowania materiałów technicznych do przetargów, udział w pracach komisji przetargowych oraz zawieraniu umów.
4. Dokonywanie odbioru wykonywanych robót, sprawdzanie obmiarów oraz kosztorysów wykonawczych i faktur pod względem zgodności z umową, kosztorysem ofertowym, a także prawidłowości zastosowania cen.
5. Kontrolowanie, dokonywanie odbioru robót i rozliczanie wykonania prac w ramach zawartych umów.
6. Współpraca w zakresie dokumentacji branżowej.
7. Prowadzenie archiwizacji opracowanej dokumentacji i materiałów.
8. Sprawdzanie pod względem merytorycznym i rachunkowym dokumentów związanych z zakresem działalności Działów (Wydziałów).
9. Planowanie i nadzór nad wykorzystaniem środków budżetowych oraz prowadzenie stosownych rejestrów i opracowywanie sprawozdań.
10. Załatwianie interpelacji, postulatów, skarg i wniosków w zakresie zadań powierzonych Działowi (Wydziałowi).
7. Współpraca z Działami (Wydziałami) ZDiT
8. Informowanie Biura Dyrektora o aktualnie realizowanych ważnych zadaniach, które mogą być przedmiotem zainteresowania mediów, szczególnie uprzedzanie o sprawach mogących wywołać kontrowersje.
9. Udział w akcjach zarządzania kryzysowego i ochrony ludności.
10. Wykonywanie zadań na rzecz obronności kraju.
V. Postanowienia końcowe
§ 20
Wszystkie komórki organizacyjne działają w ramach ustalonych w niniejszym regulaminie.
§ 21
Liczbę indywidualnych stanowisk pracy w poszczególnych komórkach organizacyjnych określa Dyrektor ZDiT .