”Dzieci – to przyszli ludzie. Więc dopiero będą, więc jakby ich jeszcze nie było.
A przecież jesteśmy: żyjemy, czujemy, cierpimy."
Janusz Korczak
Celem naszej szkoły jest dobre przygotowanie uczniów do podjęcia dalszej nauki na wyższym etapie kształcenia. Będziemy nieustannie wspierać każdego ucznia w drodze do sukcesu, jego harmonijnego, wszechstronnego rozwoju, zgodnego z jego osobistymi potrzebami i możliwościami.
Dbamy o to, aby spontaniczna motywacja poznawcza dziecka w wyniku naszych oddziaływań rozwijała się i przekształcała w motywację świadomą. Nauczymy naszych wychowanków wrażliwości na piękno otaczającego świata, umiejętności korzystania z dóbr kultury i uczestniczenia w życiu kulturalnym. Chcemy, aby nasi uczniowie umieli odnajdywać cel i sens w podejmowanych działaniach, potrafili sprostać wymaganiom, jakie niesie życie we współczesnym świecie, potrafili odróżniać dobro od zła, szanowali ludzką godność oraz wartości dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego. Rozwijamy u dzieci i młodzieży poczucie odpowiedzialności, miłości do ojczyzny oraz poszanowania polskiego dziedzictwa narodowego, przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultur Europy i świata.
Każdy uczeń jest dla nas jednakowo ważny i każdemu będziemy pomagać, by osiągnął sukces.
Chcemy uczyć się i pracować w szkole:
- umożliwiającej pełny i wszechstronny rozwój osobowości i zainteresowań Uczniów i nauczycieli,
- rozwijającej twórczą aktywność Uczniów, a w szczególności ich indywidualne uzdolnienia,
- przyjaznej zarówno dla uczniów, jak i rodziców i nauczycieli,
- opartej na partnerskich relacjach między dorosłymi i dziećmi,
- bezpiecznej dla całej społeczności szkolnej,
- promującej zdrowy tryb życia – bez przemocy, agresji i nałogów,
- spełniającej oczekiwania wszystkich klientów szkoły (Uczniów, Nauczycieli i Rodziców),
- otwartej i elastycznej, reagującej na potrzeby środowiska,
- aktywnie uczestniczącej w życiu naszej dzielnicy, naszego miasta i regionu,
- dobrze zorganizowanej i zarządzanej,
- pielęgnującej szkolne tradycje i zwyczaje,
- rozwijającej miłość do ojczyzny i otwarcie na inne kultury,
- promującej własne działania, sukcesy uczniów,
- nieustanie podnoszącej jakość pracy.
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Szkoły: pobierz dokument pdf
Aktywny
Bezinteresowny
Samodzielny
Odpowiedzialny
Lingwista
Wrażliwy
Elokwentny
Niezawodny
Twórczy
- Potrafi porozumiewać się w języku ojczystym – ma zdolność wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie, posiada wysoki zasób wiedzy i umiejętności umożliwiających mu kontynuowanie nauki w dowolnie wybranej szkole, jest ELOKWENTNY, ambitny, dociekliwy, poszukuje dobra, prawdy i piękna w świecie, planuje działania i przewiduje ich efekty, korzysta z różnych źródeł informacji, jest dumnym Polakiem i krakowianinem – zna historię swojej „małej ojczyzny” Krakowa, regionu oraz dziedzictwo kulturowe, zna swój region i kultywuje tradycje narodowe i rodzinne;
- Potrafi porozumiewać się w językach obcych – ma zdolność do rozumienia, wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie w odpowiednim zakresie kontekstów społecznych i kulturalnych, rozumie różnice kulturowe, zna dziedzictwo kulturowe Europy i świata, otwiera się na światowe i europejskie kultury, LINGWISTA;
- Posiada kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne, rozwija i wykorzystuje myślenie matematyczne w celu rozwiązywania problemów wynikających z codziennych sytuacji, potrafi myśleć logiczne, formułować pytania i wyciągać wnioski oparte na dowodach, stosuje tej wiedzę i metodologię w odpowiedzi na postrzegane potrzeby lub pragnienia ludzi, rozumienie zmiany powodowane przez działalność ludzką oraz jest ODPOWIEDZIALNY za stan środowiska przyrodniczego, dba o swoje zdrowie – aktywnie spędza wolny czas, potrafi organizować czas wolny i własną pracę, zna zagrożenia związane z nałogami;
- Posiada kompetencje informatyczne – umiejętne i krytyczne wykorzystuje technologie społeczeństwa informacyjnego (TSI) w szkole, rozrywce i podczas porozumiewania się, wykorzystuje komputer do uzyskiwania, oceny, przechowywania, tworzenia, prezentowania i wymiany informacji oraz do porozumiewania się i uczestnictwa w sieciach współpracy za pośrednictwem Internetu, rozpoznaje zagrożenia wynikające z korzystania z technologii informatycznych, potrafi właściwie zareagować na niebezpieczeństwa w sieci, szanuje własność intelektualną innych;
- Posiada umiejętność uczenia się - konsekwentnie i wytrwale chce się uczyć, potrafi organizować własny proces uczenia się, w tym poprzez efektywne zarządzanie czasem i informacjami, zarówno indywidualnie, jak i w grupach, identyfikuje dostępne możliwości oraz uczy się pokonywania przeszkód, korzysta ze wskazówek, wierzy w siebie i zna swoje mocne strony – potrafi dokonać samooceny, akceptuje siebie jako wartościową jednostkę, jest AKTYWNY, potrafi sobie radzić w sytuacjach trudnych, właściwie reaguje na sugestie i krytykę, przestrzega zasad moralnych, zna i potrafi egzekwować swoje prawa, wykorzystuje możliwości, jakie daje dom i szkoła – identyfikuje się w działaniu ze społecznością szkolną i lokalną, potrafi przyjąć odpowiedzialność za powierzone zadania i swoje czyny, jest SAMODZIELNY;
- Posiada kompetencje społeczne i obywatelskie – jest przygotowany do pełnego uczestnictwa w życiu publicznym, w oparciu o znajomość pojęć i struktur społecznych, poczuwa się do aktywnego i demokratycznego uczestnictwa, dostrzega potrzeby własne i innych, umie nieść pomoc potrzebującym – jest otwarty i WRAŻLIWY na potrzeby drugiego człowieka, umie zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym, jest aktywnym wolontariuszem, jest tolerancyjny i dostrzega przejawy nietolerancji, jest szczery, potrafi skutecznie komunikować się oraz właściwie funkcjonować w grupie społecznej; jest BEZINTERESOWNY;
- Jest zdolny do realizowania swoich pomysłów, przejawia inicjatywę i przedsiębiorczość, jest kreatywny i umie podejmować ryzyko, ma zdolność do planowania przedsięwzięć i prowadzenia ich dla osiągnięcia zamierzonych celów, aktywnie uczestniczy w projektach, innowacjach i eksperymentach, szanuje zdanie i pracę innych, potrafi być wsparciem dla innych osób, nie tylko w ich codziennym życiu prywatnym i społecznym, zdobył umiejętności pracy w zespole i chętnie współpracuje z innymi, jest NIEZAWODNY, ma świadomość wartości etycznych i moralnych;
- Ma świadomość i ekspresję kulturalną - docenia znaczenia twórczego wyrażania idei, doświadczeń i uczuć za pośrednictwem szeregu środków wyrazu, w tym muzyki, sztuk teatralnych, literatury i sztuk wizualnych, jest wrażliwy na piękno otaczającego świata – posiada umiejętność korzystania z dóbr kultury i uczestniczenia w życiu kulturalnym, jest TWÓRCZY i kreatywny.
1 IX 1957 r Powstaje świecka Szkoła Ćwiczeń nr 12 przy Liceum Pedagogicznym nr 2, ul. Oleandry 8, liczba uczniów ? 285, Kierownikiem szkoły zostaje Janina Kwasowa.
1 II 1958 r. Szkoła została włączona pod względem administracyjnym do Studium Nauczycielskiego mieszczącego się przy ul. Krupniczej 48, jako Szkoła Ćwiczeń dla studentów tego studium.
Szkołę odwiedzają m.in. nauczyciele z Węgier, którzy przybyli razem z doc. dr Krystyna Krygowską z WSP, by zapoznać się z nauczaniem matematyki metodą ?kolorowych klocków?, a także z Niemiec i Czechosłowacji, by zapoznawać się z innymi eksperymentami.
Okrągłą rocznicę powstania państwowości naszego kraju władze komunistyczne postanowiły uczcić budową nowych szkół. Jedną z 1417 tysiąclatek jest nasz szkoła! Powołana jako 1008 Pamiątka Tysiąclecia Państwa Polskiego im. Wandy Wasilewskiej Szkoła Ćwiczeń nr 12 I Studium Nauczycielskiego w Krakowie przy ul. Misjonarskiej 8, 20 XI 1965 r. o godzinie 12.00 nastąpiło uroczyste otwarcie nowej szkoły.
Otwierane są klasy eksperymentalne, które hospitują zarówno przez słuchacze Studium Nauczycielskiego, studenci UJ, WSP, jak i goście zagranicznych.
Dwunastka jest jedyną eksperymentalną szkołą w Krakowie.
?Prowadzony jest eksperyment z języka polskiego. Dotyczy on pisania w zeszytach w pojedyncze linie (na podstawie wytycznych z Instytutu Pedagogiki ? Pracowni Metodyki Nauczania Początkowego pod kierunkiem dr. T. Wróbla). Cele eksperymentu to uzyskanie oszczędności papieru i przyspieszenie pisania?(z KRONIKI SZKOŁY)
Mimo, że szkoła znacząco zmieniła swój charakter - od 1999 roku dzięki staraniom poprzednich Dyrektorów jest szkołą integracyjną, nadal współpracuje ze wszystkimi uczelniami Krakowa, przyjmując studentów na praktyki pedagogiczne. Nadal odwiedzają szkołę Goście z zagranicy: z Niemiec, Norwegii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Litwy czy Rosji poznając specyfikę pracy w klasach integracyjnych i nie tylko. Nasi uczniowie osiągają bardzo wysokie wyniki w egzaminach zewnętrznych i konkursach, a absolwenci kształcą się w najlepszych krakowskich liceach a później uczelniach.
W skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych Nr 1 w Krakowie wchodzą dwie szkoły: Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 12 im. Janusza Korczaka oraz Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi Nr 15 im. Janusza Korczaka.
Szkoła znajduje się na terenie gminy Krowodrza, w bliskim sąsiedztwie centrum miasta Krakowa, terenów zielonych.
Do szkoły uczęszcza rokrocznie ok. 600 uczniów, w tym ok. stu skierowanych do kształcenia specjalnego w systemie klasy integracyjnej. W szkole zlikwidowano bariery architektoniczne. Szczególny nacisk kładzie się na dostosowanie wymagań programowych do możliwości i potrzeb wszystkich uczniów, modyfikując programy i indywidualizując tok nauczania, w celu osiągnięcia sukcesu przez każdego ucznia. Sukces ucznia postrzegany jest w zależności od indywidualnych predyspozycji intelektualnych i psychofizycznych.
Cała społeczność szkolna jednoczy się w realizowaniu wspólnych celów: stworzenie środowiska przyjaznego uczniom, stworzenie właściwego klimatu pedagogicznego, integracja uczniów zdrowych z niepełnosprawnymi rówieśnikami, wszechstronny rozwój wychowanka na miarę jego maksymalnych możliwości intelektualnych i psychofizycznych. W działaniach szkoła opiera się na uniwersalnych zasadach etycznych, respektując chrześcijański system wartości. Najważniejszymi wartościami dla placówki są: mądrość, miłość, sprawiedliwość.
Szkoła współpracuje z Radą Dzielnicy V Krowodrza, MOPS-em, MCDN-em, Policją, Strażą Miejską, klubami sportowymi, domami kultury, w tym szczególnie z MDK "Dom Harcerza", przy ul. Reymonta, stowarzyszeniami np. "U Siemachy", poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, wyższymi uczelniami, pozyskuje rodziców i innych przyjaciół szkoły do wspierania działalności statutowej.
Realizujemy liczne projekty unijne w ramach programu Comenius i Erasmus +.
***
Od 1 września 2017r. w zwiazku z reformą oświaty jesteśmy Szkołą Podstawową z Oddziałami Integracyjnymi nr 12 im. Janusza Korczaka, a do 31.08.2019r. funkcjonują oddziały Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 im. Janusza Korczaka.
Inspektor Ochrony Danych Osobowych
Krzysztof Krall, e-mail: inspektor3@mjo.krakow.pl
Ustawa o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 r.:
Polityka bezpieczeństwa danych osobowych w naszej szkole: