Załącznik do Zarządzenia
Dyrektora Miejskiego Ośrodka
Pomocy Społecznej w Krakowie
na realizację w formie powierzenia zadania publicznego z zakresu pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób, polegającego na świadczeniu usług opiekuńczych wykonywanych w miejscu zamieszkania osób wymagających opieki zamieszkałych na terenie Dzielnicy I Stare Miasto, Dzielnicy II Grzegórzki i Dzielnicy III Prądnik Czerwony Gminy Miejskiej Kraków w okresie od 1 października 2019 r. do 30 września 2023 r.
Tytuł zadania publicznego:
Realizacja usług opiekuńczych w zakresie zaspokajania codziennych potrzeb życiowych oraz w zakresie podstawowej pielęgnacji dla osób wymagających opieki w miejscu ich zamieszkania na terenie Obszaru I Gminy Miejskiej Kraków obejmującego Dzielnicę I Stare Miasto, Dzielnicę II Grzegórzki, Dzielnicę III Prądnik Czerwony.
Komórka realizująca: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie.
Planowana wysokość środków publicznych na realizację przedmiotowego zadania wynosi:
18 080 000,00 zł (słownie: osiemnaście milionów osiemdziesiąt tysięcy złotych 00/100), w tym:
1) w okresie od 1 października 2019 roku do 31 grudnia 2019 roku – 1 130 000,00 zł (słownie: jeden milion sto trzydzieści tysięcy złotych 00/100);
2) w 2020 roku – 4 520 000,00 zł (słownie: cztery miliony pięćset dwadzieścia tysięcy złotych 00/100);
3) w 2021 roku – 4 520 000,00 zł (słownie: cztery miliony pięćset dwadzieścia tysięcy złotych 00/100);
4) w 2022 roku – 4 520 000,00 zł (słownie: cztery miliony pięćset dwadzieścia tysięcy złotych 00/100)
5) w okresie od 1 stycznia 2023 roku do 30 września 2023 roku – 3 390 000,00 zł (słownie: trzy miliony trzysta dziewięćdziesiąt tysięcy złotych 00/100).
Termin realizacji zadania: od 1 października 2019 r. do 30 września 2023 r.
Miejsce realizacji zadania: Gmina Miejska Kraków.
Środki przeznaczone na realizację przedmiotowego zadania publicznego:
Gmina Miejska Kraków, w 2018 r., na realizację przedmiotowego zadania publicznego przeznaczyła środki finansowe w wysokości 16 312 962,13 zł. W 2019 r. na realizację zadania przekazano kwotę: 11 084 123,61 zł.
WARUNKI REALIZACJI ZADANIA PUBLICZNEGO:
1. Zlecenie usług opiekuńczych obejmuje:
1) w roku 2019 łącznie szacunkowo 50 000 godzin rocznie, w tym łącznie szacunkowo 15 000 godzin usług pielęgnacyjnych rocznie oraz łącznie szacunkowo 35 000 godzin usług gospodarczych;
2) w latach 2020-2022 łącznie szacunkowo 200 000 godzin rocznie, w tym łącznie szacunkowo 60 000 godzin usług pielęgnacyjnych rocznie oraz łącznie szacunkowo 140 000 godzin usług gospodarczych rocznie;
3) w roku 2023 łącznie szacunkowo 150 000 godzin, w tym łącznie szacunkowo 45 000 godzin usług pielęgnacyjnych oraz łącznie szacunkowo 105 000 godzin usług gospodarczych.
W przypadku zwiększenia środków na realizację przedmiotowego zadania, w tym, w przypadku pozyskania środków zewnętrznych w ramach Solidarnościowego Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych Zleceniodawca zastrzega sobie możliwość zwiększenia liczby godzin usług opiekuńczych zleconych do realizacji w danym roku lub zwiększenia kosztu jednej godziny usług opiekuńczych.
Możliwe jest zwiększenie dotacji bez zmiany przewidywanego zakresu rzeczowego (liczby godzin) na podstawie nowego kosztorysu przedłożonego przez Zleceniobiorcę, zaakceptowanego przez Realizatora zadania.
2. Zleceniodawca zastrzega sobie prawo ustalania liczby zlecanych godzin usług opiekuńczych oraz – odpowiednio – wysokości dotacji przeznaczonej na realizację zadania odpowiednio do potrzeb środowiska lokalnego, przy czym zwiększenie dotacji wymaga aneksu do umowy.
3. Ostateczna wysokość dotacji w danym roku zostanie ustalona jako suma części stałej i części zmiennej:
1) Część zmienną ustala się jako iloczyn średniego kosztu godziny pracy osób bezpośrednio wykonujących czynności w ramach usług opiekuńczych oraz liczby zrealizowanych godzin usług opiekuńczych. Średni koszt godziny pracy osób bezpośrednio wykonujących czynności w ramach usług opiekuńczych, obejmuje takie składniki jak: wynagrodzenie tych osób z wyodrębnieniem kosztów pracodawcy, koszty ich ubezpieczeń NNW oraz koszty przejazdów związane z realizacją usług opiekuńczych.
Do liczby godzin zrealizowanych, na podstawie których ustala się wysokość części zmiennej dotacji, wlicza się również jedną godzinę w sytuacji, w której Zleceniobiorca pozostawał w gotowości do realizacji usługi, a wykonanie tej usługi nie było możliwe ze względu na nieobecność osoby objętej wsparciem w ustalonym miejscu zamieszkania/pobytu, a usługa ta nie została w żaden sposób odwołana lub nie wykonana ze względu na brak warunków do jej realizacji, a jednocześnie sytuacja została zgłoszona przez Zleceniobiorcę właściwej Filii Realizatora zadania faksem lub e-mailem w tym samym lub następnym dniu roboczym od zaistnienia zdarzenia.
2) Część stała dotacji obejmuje pozostałe koszty realizacji zadania.
4. Część stała dotacji może ulec zmianie w przypadku zwiększenia lub zmniejszenia zleconej liczby godzin, o których mowa w ust. 1 o więcej niż 10%, z zachowaniem następujących warunków:
1) w przypadku zwiększenia liczby godzin o więcej niż 10 % Realizator zadania wystąpi o zmianę umowy w postaci Aneksu. Zleceniobiorca w „Kalkulacji przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego” przedkładanym do Aneksu może uwzględnić zmiany w kosztach wchodzących w skład części stałej dotacji. Wysokość części stałej dotacji po zmianie nie może przekroczyć wartości procentowej określonej w ofercie realizacji zadania publicznego złożonej w odpowiedzi na konkurs i będącej przedmiotem oceny (tzn. jeśli w ofercie realizacji zadania publicznego wysokość części stałej dotacji wynosiła np. 17,5% kosztów całkowitych zadania to po zmianie nie może wynosić więcej niż 17,5% kosztów całkowitych);
2) w przypadku zmniejszenia liczby godzin o więcej niż 10% Realizator zadania wystąpi o zmianę umowy w postaci Aneksu. Zleceniobiorca w „Kalkulacji przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego” przedkładanym do Aneksu uwzględni proporcjonalne zmniejszenie części stałej dotacji, nie więcej jednak niż do wartości procentowej określonej w ofercie złożonej w odpowiedzi na konkurs i będącej przedmiotem oceny (tzn. jeśli w ofercie realizacji zadania publicznego wysokość części stałej dotacji wynosiła np. 17,5% kosztów całkowitych zadania to po zmianie wysokość części stałej dotacji może wynosić do 17,5% kosztów całkowitych).
W uzasadnionych przypadkach, za zgodą Realizatora zadania, część stała dotacji nie musi ulegać zmniejszeniu.
5. Warunki przekazywania dotacji:
1) Część stała dotacji będzie przekazywana w terminie do 10 dnia miesiąca w następującej miesięcznej wysokości w danym roku:
a) 1/3 kwoty należnej dotacji w zakresie części stałej dotacji w roku 2019,
b) 1/12 kwoty należnej dotacji w zakresie części stałej dotacji w roku 2020, 2021 i 2022,
c) 1/9 kwoty należnej dotacji w zakresie części stałej dotacji w roku 2023.
2) Część zmienna będzie przekazywana w terminie do 20 dnia miesiąca:
a) w październiku 2019 r. oraz w styczniu w latach 2020-2023, w oparciu o:
- w 2019 r. 1/3 planowanej do realizacji liczby godzin usług opiekuńczych w 2019 roku,
- w latach 2020-2022 1/12 planowanej do realizacji w danym roku liczby godzin usług opiekuńczych,
- w 2023 r. 1/9 planowanej do realizacji liczby godzin usług opiekuńczych w 2023 roku,
b) w pozostałych miesiącach (z wyjątkiem ostatniego miesiąca realizacji zadania w danym roku) część zmienna będzie przekazywana w oparciu o liczbę godzin usług zrealizowanych w poprzednim miesiącu, na podstawie przedłożonego rozliczenia miesięcznego,
c) w grudniu 2019-2022 oraz wrześniu 2023 r. w oparciu o liczbę godzin wyliczoną
w następujący sposób: liczba zrealizowanych godzin usług do listopada danego roku (sierpnia 2023 r.) plus liczba godzin przewidywanych do realizacji w grudniu (wrześniu 2023 r.) minus liczba godzin, za które dotacja została przekazana w danym roku.
6. Oferent zobowiązany jest do złożenia oferty realizacji zadania publicznego zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do Rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu Do Spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań, ze szczególnym uwzględnieniem następującej informacji:
1) w części V. A. „Zestawienie kosztów realizacji zadania” – w pkt. I „Koszty realizacji działań” należy tak sporządzić kalkulację, aby możliwe było wyliczenie średniego kosztu godziny pracy osób bezpośrednio wykonujących czynności w ramach usług opiekuńczych, która może obejmować wydatki w odniesieniu do osób bezpośrednio wykonujących czynności w ramach usług opiekuńczych, takie jak: wynagrodzenie tych osób z wyodrębnieniem kosztów pracodawcy, koszty ich ubezpieczeń NNW, koszty przejazdów związane z realizacją usług opiekuńczych;
2) pozostałe koszty będą stanowiły podstawę do określenia części stałej dotacji, której wysokość nie może wynieść więcej niż 18% kosztów całkowitych zadania.
3) sporządzając „Zestawienie kosztów realizacji zadania” Zleceniobiorca zobowiązany jest zamieścić dane w zakresie wysokości wynagrodzenia oraz wymiaru godzinowego osób zatrudnionych do obsługi zadania publicznego, np. obsługa księgowa – ½ etatu – 2 500 zł/m-c, obsługa kadrowa – umowa zlecenie – 40 godzin/miesiąc – 15 zł/godzinę;
4) w części VI „Inne informacje” - należy przedstawić metodologię, zgodnie z którą Zleceniobiorca wyliczył wartość kosztów administracyjnych oraz kosztów obsługi zadania, w przypadku jeśli zasoby te wykorzystywane będą przez Oferenta również do realizacji zadań statutowych lub innych zadań, np. koszty zarządu, koszty obsługi kadrowej czy księgowej zadania, koszty telefonów, czynszu, energii itp. jeśli dotyczą całej organizacji. Metodologia powinna być przygotowana w odniesieniu do każdej kategorii kosztów, która została uwzględniona w zestawieniu kosztów realizacji zadania, jeśli kategoria ta obejmuje zasoby wykorzystywane przez Oferenta również do realizacji zadań statutowych lub innych.
7. W ramach części stałej dotacji Zleceniobiorca może wyodrębnić pulę środków w wysokości do 2 000 zł rocznie na pomoc interwencyjną dla osób objętych usługami, np. na zakup produktów żywnościowych, artykułów higienicznych czy środków czystości; w wyjątkowych sytuacjach, takich jak wypis ze szpitala osoby samotnej. Możliwość rozliczenia poniesionych wydatków może mieć miejsce przy zachowaniu opisanych poniżej warunków:
1) osoba dokonująca zakupów (osoba bezpośrednio wykonująca czynności w ramach usług lub koordynator usług) zobowiązana jest pobrać fakturę za zakupy wystawioną na Zleceniobiorcę;
2) sytuacja powinna zostać zgłoszona właściwej Filii MOPS niezwłocznie, nie później niż w następnym dniu roboczym pisemnie lub za pośrednictwem faksu lub maila. Zgłoszenie powinno zawierać dane osoby, na rzecz której dokonano zakupów, zakres zakupów, ich wartość oraz uzasadnienie.
8. Zleceniodawca może wyrazić zgodę na waloryzację ceny godziny usług opiekuńczych jeden
raz w roku. Waloryzacja nie może przekroczyć prognozowanego średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych określonego w projekcie ustawy budżetowej na dany rok. Pierwsza waloryzacja może nastąpić w 2020 r.
9. Miejsce i czas świadczenia usług.
Usługi opiekuńcze realizowane będą w miejscu wskazanym w decyzji administracyjnej przyznającej świadczenie, tj. w miejscu zamieszkania lub pobytu osoby objętej wsparciem, oraz w jej najbliższym otoczeniu (przychodnia, sklep, urząd).
Usługi, o których mowa powyżej świadczone będą w dni robocze w godzinach od 7.00 do 20.00,
a w szczególnie uzasadnionych przypadkach, uzgodnionych ze Zleceniobiorcą w trakcie spotkań diagnostycznych w godz. od 6.00 do 21.00 oraz w soboty, niedziele i święta w godzinach uzgadnianych ze Zleceniobiorcą w trakcie spotkań diagnostycznych.
10. Zakres realizacji zadania.
Usługi opiekuńcze mają charakter wspierająco-aktywizujący, w związku z czym czynności wymienione poniżej powinny być w taki sposób organizowane i realizowane, aby zapewnić jak najszersze uczestnictwo w nich osoby objętej wsparciem oraz współpracę w realizacji usług z najbliższym otoczeniem osoby.
11. Realizacja zadania obejmuje czynności określone w Uchwale Nr XXI/272/07 Rady Miasta Krakowa z dnia 26 września 2007 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad przyznawania przez Gminę Miejską Kraków pomocy w formie usług opiekuńczych, zakresu czynności wchodzących w skład usług opiekuńczych oraz szczegółowych zasad ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze (tekst jednolity Dz. Urz. Woj. Małopol. z 2018 r. poz. 5923 ze zm.).
12. Zasady dotyczące ustalania wymiaru i zakresu usług.
1) Świadczenie w postaci usług opiekuńczych przyznawane jest na podstawie przeprowadzonego postępowania administracyjnego zakończonego wydaniem decyzji. Osoba, która ma zostać objęta wsparciem w postaci usług opiekuńczych wraz z decyzją otrzyma „Regulamin korzystania z usług opiekuńczych”, w którym określone zostaną m.in. jej prawa i obowiązki. Wzór Regulaminu zostanie przekazany przez Realizatora Zleceniobiorcy w terminie 7 dni od podpisania umowy.
2) Przyznanie osobie świadczenia w formie usług opiekuńczych poprzedzone będzie dokonaniem ustaleń dotyczących m.in. wymiaru i zakresu usług pomiędzy Zleceniobiorcą, Realizatorem zadania a osobą, która ma być objęta wsparciem. Ustalenia dokonywane będą w trakcie tzw. wspólnego spotkania diagnostycznego przy wykorzystaniu narzędzia Ankieta – Potrzeby w zakresie usług opiekuńczych. Przy ustalaniu wymiaru i zakresu usług uwzględnione zostaną przede wszystkim:
a) poziom samodzielności osoby,
b) jej uzasadnione potrzeby,
c) możliwość wsparcia i udzielenia pomocy ze strony rodziny i środowiska,
d) warunki w jakich mają być świadczone usługi, w tym warunki lokalowe, dostęp do bieżącej wody, posiadane lub nie sprzęty codziennego użytku i gospodarstwa domowego itp.
(Wzór narzędzia diagnostycznego Ankieta – Potrzeby w zakresie usług opiekuńczych zostanie przekazany przez Realizatora Zleceniobiorcy w terminie 7 dni od podpisania umowy).
Ustalenia dokonywane będą w miejscu zamieszkania lub pobytu osoby i będą dotyczyć co najmniej:
- rodzaju wykonywanych czynności;
- liczby dni w tygodniu, w jakich będą realizowane czynności;
- tygodniowej liczby godzin usług.
3) W związku z koniecznością ustalenia konkretnych terminów oraz sposobu wykonywania czynności w ramach usług opiekuńczych ustalany będzie ponadto:
a) harmonogram realizacji usług - określający konkretne dni tygodnia w jakich realizowane będą usługi oraz ich przedział czasowy (godziny od-do),
b) oraz, jeśli to konieczne, warunki jakie muszą być spełnione w celu realizacji usług.
W miarę możliwości powyższe ustalenia dokonywane są podczas spotkania diagnostycznego.
4) W uzasadnionych przypadkach, w szczególności w sytuacji konieczności niezwłocznego zapewnienia pomocy w postaci usług opiekuńczych Realizator zadania może zlecić realizację usług opiekuńczych przed zorganizowaniem spotkania diagnostycznego. W takiej sytuacji spotkanie diagnostyczne zostanie przeprowadzone w terminie 14 dni od wydania decyzji administracyjnej przyznającej usługi opiekuńcze.
5) Rozpoczęcie świadczenia usług przez zleceniobiorcę nastąpi na podstawie pisemnego zlecenia przekazanego przez właściwą Filię Realizatora zadania zawierającego:
a) dane osobowe osoby objętej usługami (imię i nazwisko, miejsce zamieszkania/ pobytu, tel.),
b) czynności do wykonania w ramach usług opiekuńczych,
c) tygodniową liczbę godzin usług,
d) liczbę dni w tygodniu, w jakie realizowane będą usługi,
e) wysokość i termin odpłatności z tytułu świadczonych usług opiekuńczych, ponoszonej przez osobę objętą usługami.
Zlecenie może zostać przekazane papierowo lub za pośrednictwem faksu lub e-maila.
6) W uzasadnionych przypadkach, w szczególności w sytuacji kiedy zlecenie usług nastąpiło przed zorganizowaniem spotkania diagnostycznego lub w sytuacji kiedy podczas spotkania nie został uzgodniony Harmonogram realizacji usług w zleceniu mogą zostać określone dni tygodnia, w jakich będą realizowane usługi oraz dzienna liczba godzin usług.
7) Świadczenie usług opiekuńczych nastąpi nie później niż do 24 godzin od chwili otrzymania zlecenia, pod warunkiem, że zlecenie zostało przekazane nie później niż do godziny 14 w przypadku dnia roboczego poprzedzającego dzień wolny od pracy (tj.: soboty, niedzieli lub święta). W przeciwnym razie Zleceniobiorca może rozpocząć realizację usług opiekuńczych w ciągu 24 godzin od rozpoczęcia pracy w pierwszym dniu roboczym po ww. dniu wolnym od pracy.
Realizator zadania może określić inny, późniejszy termin rozpoczęcia wykonywania usług opiekuńczych.
13. Dokumentowanie realizacji usług.
Zleceniobiorca zobowiązuje się prowadzić dokumentację świadczonych usług opiekuńczych obejmującą co najmniej:
1) harmonogram realizacji usług – może być sporządzony na okres na jaki zostanie przyznane świadczenie i powinien zawierać informacje w które dni tygodnia w jakich godzinach będą wykonywane czynności w ramach usług opiekuńczych.
Zasady zmiany Harmonogramu realizacji usług:
a) dopuszcza się w szczególnych okolicznościach (np. załatwianie spraw urzędowych, zamawianie wizyt lekarskich, kontakt z lekarzem w sprawach dotyczących zdrowia osoby objętej opieką) możliwość wykonywania usług w innym dniu i/lub innych godzinach niż zostało to określone w Harmonogramie realizacji usług, przy czym zmiana dni, w których realizowane są usługi opiekuńcze może dotyczyć maksymalnie trzech dni w miesiącu. Każda zmiana w tym zakresie powinna być zaakceptowana przez osobę objętą usługami oraz przez osobę wyznaczoną przez Zleceniobiorcę i odnotowana w Harmonogramie realizacji usług wraz z uzasadnieniem zmiany,
b) w pozostałych sytuacjach zmiana Harmonogramu realizacji usług możliwa jest po uzyskaniu przez Zleceniobiorcę akceptacji osoby objętej usługami opiekuńczymi oraz zgody właściwej Filii Realizatora zadania;
2) dziennik czynności wykonywanych w ramach usług opiekuńczych lub inny równoważny dokument uzgodniony z Realizatorem zadania zawierający minimum: imię i nazwisko osoby objętej usługami wraz z adresem jej zamieszkania/pobytu, imię i nazwisko osoby bezpośrednio wykonującej czynności w ramach usług opiekuńczych, rodzaj usługi/usług wraz z ich wymiarem, wykaz dat i godzin wykonania usług, którego każda pozycja winna być potwierdzona własnoręcznym podpisem osoby objętej usługami.
W sytuacji, kiedy osoba objęta usługami odmawia lub nie może potwierdzić wykonania usług, osoba bezpośrednio wykonująca czynności w ramach usług wskazuje przyczynę w dzienniku, a Zleceniobiorca w terminie 2 dni roboczych przekazuje tę informację właściwej Filii. Jeżeli brak możliwości ma charakter trwały z uwagi przykładowo na stan zdrowia, niepełnosprawność osoby, ustalany jest przez właściwą Filię MOPS ze Zleceniobiorcą sposób monitorowania prawidłowości realizowanych usług. Pracownik koordynujący pracę osób bezpośrednio wykonujących czynności w ramach usług opiekuńczych ustali harmonogram wizyt w środowisku osoby z ramienia Zleceniobiorcy, celem monitorowania prawidłowości realizowanych usług, który przekaże do wiadomości Filii. Jeden raz na kwartał Zleceniobiorca prześle do Filii informację o wynikach monitoringu;
3) dziennik wydatków w przypadku dokonywania zakupów lub opłat przez osoby bezpośrednio wykonujące czynności w ramach usług opiekuńczych, zawierający następujące elementy:
a) datę i wysokość kwoty pobranej od osoby,
b) datę wydatku, z opisem wydatków (ewentualnie, jeśli klient wyrazi zgodę wklejone paragony potwierdzające wydatki),
c) kwotę zwróconą w ramach rozliczenia, wraz z datą zwrotu,
d) podpis osoby objętej usługami potwierdzający dokonanie rozliczenia.
14. Zakres i zasady przyznawania i wykonywania generalnych porządków, o których mowa w Załączniku Nr 1 do Uchwały Nr XXI/272/07 Rady Miasta Krakowa z dnia 26 września 2007 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad przyznawania przez Gminę Miejską Kraków pomocy w formie usług opiekuńczych, zakresu czynności wchodzących w skład usług opiekuńczych oraz szczegółowych zasad ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze (tekst jednolity Dz. Urz. Woj. Małopol. z 2018 r. poz. 5923 ze zm.):
1) przyznanie przez Realizatora zadania usług opiekuńczych polegających na wykonaniu generalnych porządków, możliwe będzie po dokonaniu ustaleń pomiędzy Zleceniobiorcą, Realizatorem zadania i osobą, u której mają być wykonywane;
2) ustalenia, o których mowa w pkt 1, dokonywane będą w miejscu zamieszkania osoby, której ma zostać udzielona pomoc w formie usług opiekuńczych polegających na wykonaniu generalnych porządków;
3) ustalenia, o których mowa w pkt 1 obejmować będą:
a) szczegółowy zakres prac do wykonania,
b) liczbę godzin niezbędnych do wykonania usługi,
c) liczbę osób niezbędnych do wykonania usługi,
d) termin realizacji usługi,
e) obowiązki Zleceniobiorcy, Realizatora zadania oraz osoby objętej usługą, w tym warunki jakie musza być spełnione w celu realizacji usługi, np. dostępność środków czystości, zapewnienie możliwości wywozu śmieci itd.;
4) jeśli podczas ustaleń, o których mowa w pkt 1, w ocenie Zleceniobiorcy wykonanie prac w ramach generalnych porządków jest niemożliwe, to może on odmówić ich wykonania w części lub całości, uzasadniając pisemnie swoje stanowisko;
5) ustalenia ze spotkania, o którym mowa w pkt 1, dokumentowane będą w formie protokołu, który będzie przyjmowany przez Realizatora zadania, Zleceniobiorcę i osobę objętą usługami;
6) potwierdzenie wykonania usługi polegającej na wykonaniu generalnych porządków nastąpi poprzez przyjęcie w terminie 5 dni od dnia jej zakończenia, protokołu odbioru przez Realizatora zadania i Zleceniobiorcę. W protokole wskazana zostanie łączna liczba godzin pracy wykonanej przez poszczególne osoby bezpośrednio realizujące czynności w ramach generalnych porządków.
15. Wymagania kwalifikacyjne dla osób bezpośrednio wykonujących czynności w ramach usług opiekuńczych. Zleceniobiorca odpowiada za zapewnienie osób posiadających kwalifikacje i umiejętności dostosowane do realizowanego zakresu usług opiekuńczych. Ponadto osoby wykonujące usługi opiekuńcze winny:
1) zostać zapoznane z warunkami umowy oraz zostać objęte instruktażem w zakresie prowadzonej dokumentacji wynikającej z umowy;
2) posiadać przeszkolenie w zakresie: bhp, udzielania pierwszej pomocy lub pomocy przedmedycznej w wymiarze min. 8 godz.;
3) osoby wykonujące usługi opiekuńcze, takie jak: przygotowywanie posiłków, karmienie lub pomoc przy spożywaniu posiłków winny posiadać ważne badania sanitarno-epidemiologiczne;
4) posiadać stan zdrowia pozwalający na świadczenie usług opiekuńczych. Zatrudnienie osób w wieku emerytalnym lub osób z orzeczonym stopniem niepełnosprawności może mieć miejsce wyłącznie w przypadku przedstawienia zaświadczenia wydanego przez lekarza medycyny pracy o braku przeciwwskazań do wykonywania pracy w charakterze opiekuna;
5) posiadać predyspozycje do pracy z ludźmi starszymi i niepełnosprawnymi;
6) opisane w pkt 2 i 4 wymagania kwalifikacyjne nie dotyczą osób wykonujących czynności w postaci generalnych porządków, o których mowa w ust. 14.
16. Wymagania kwalifikacyjne dla pracownika koordynującego pracę osób bezpośrednio wykonujących czynności w ramach usług opiekuńczych:
1) wykształcenie minimum średnie;
2) udokumentowane min. 6-miesięczne doświadczenie zawodowe.
17. Obowiązki Zleceniobiorcy w zakresie sposobu realizowania usług:
1) udział przedstawiciela Zleceniobiorcy w spotkaniu diagnostycznym, w trakcie którego uzgodniony zostaje wymiar i zakres usług;
2) realizacja usług na rzecz osób wskazanych przez właściwą Filię MOPS, zgodnie z zakresem określonym w zleceniu oraz Harmonogramie realizacji usług;
3) zapewnienie w nagłych sytuacjach niezbędnej pomocy osobom, na rzecz których świadczone są usługi opiekuńcze polegającej na niezwłocznym udzieleniu pierwszej pomocy przedmedycznej i wezwaniu właściwej służby ratunkowej, w szczególności w przypadku:
a) odniesienia poważnych obrażeń,
b) ciężkiego stanu zdrowia,
c) zatrucia pokarmowego lub choroby zakaźnej,
d) wypadku podczas świadczenia usług;
4) w przypadku stwierdzenia:
a) zaginięcia osoby, na rzecz której świadczone są usługi,
b) zniszczenia domu / mieszkania w wyniku wandalizmu, pożaru lub z innych przyczyn,
c) kradzieży lub podejrzenia kradzieży na szkodę osoby objętej usługami,
Zleceniobiorca zobowiązany jest poinformować Policję.
W przypadku wystąpienia zdarzeń wskazanych w pkt 3 i 4 Zleceniobiorca zobowiązany jest do niezwłocznego powiadomienia właściwej Filii MOPS;
5) przekazanie właściwej Filii MOPS w ciągu 5 dni od podjęcia wykonywania usług opiekuńczych pisemnej informacji zawierającej:
a) imię i nazwisko osoby bezpośrednio wykonującej usługi opiekuńcze wraz z podaniem numeru telefonu, pod którym możliwe będzie skontaktowanie się z tą osobą w sytuacjach tego wymagających (o ile jest to możliwe),
b) imię i nazwisko osoby koordynującej pracę osób bezpośrednio wykonujących usługi opiekuńcze, godziny jej pracy oraz numer telefonu pod którym możliwe będzie skontaktowanie się z tą osobą w sytuacjach tego wymagających,
c) datę rozpoczęcia wykonywania usług,
d) harmonogram realizacji usług,
Informacja o zmianie powyższych danych, z wyjątkiem zmian Harmonogramu realizacji usług, przekazywana jest nie później niż w ciągu trzech dni roboczych od ich zaistnienia. Zasady zmiany Harmonogramu realizacji usług określone zostały w ust. 13 pkt 1;
6) w przypadku osób, u których usługi opiekuńcze mają być świadczone po raz pierwszy, pierwsza wizyta osoby bezpośrednio wykonujących czynności w ramach usług opiekuńczych w środowisku odbywa się w towarzystwie:
a) pracownika Zleceniobiorcy uczestniczącego w spotkaniu diagnostycznym w sytuacji jeśli przyznanie usług opiekuńczych zostało poprzedzone spotkaniem diagnostycznym,
b) pracownika Realizatora zadania w sytuacji jeśli przyznanie usług opiekuńczych nastąpiło przed spotkaniem diagnostycznym.
W sytuacji, gdy z przyczyn obiektywnych pracownik Zleceniobiorcy uczestniczący w spotkaniu diagnostycznym lub pracownik Realizatora zadania nie może wprowadzić takiej osoby w środowisko, osoba ta podejmuje realizację usług samodzielnie;
7) przekazywanie informacji właściwej Filii MOPS w zakresie:
a) informacji o wydarzeniach, które mogą wpłynąć na zmianę zakresu wymaganej opieki, włączając w to zmiany w sytuacji osobistej, zmiany stanu zdrowia lub kilkakrotne odwoływanie przez osobę objętą usługami możliwości ich wykonania,
b) uniemożliwienia przez osobę objętą usługami wykonania czynności niezbędnych do realizacji tych usług przez Zleceniobiorcę, a także o wszelkich żądaniach kierowanych pod adresem osoby bezpośrednio wykonującej usługi, dotyczących realizacji czynności nieuwzględnionych w zleceniu,
c) próśb o informacje na temat osoby objętej usługami opiekuńczymi, zgłaszane przez jakiekolwiek podmioty, np.: policję, straż miejską, przedstawicieli środków masowego przekazu,
d) wszelkich powziętych informacjach (również uzyskanych od osób trzecich, a także organów ścigania) na temat podejrzeń o działanie osób bezpośrednio wykonujących usługi, na szkodę osób objętych usługami;
8) zapewnienie możliwości kontaktu telefonicznego w godzinach pracy z punktem opieki / koordynatorem usług;
9) prowadzenie ewidencji liczby zrealizowanych godzin usług u poszczególnych osób z wykorzystaniem przekazanej przez Realizatora aplikacji;
10) przekazywania Realizatorowi zadania w terminie do 10 dnia miesiąca informacji o liczbie godzin usług zrealizowanych w poprzednim miesiącu kalendarzowym:
a) rozliczenia w podziale na poszczególne i właściwe Filie MOPS oraz na usługi gospodarcze i pielęgnacyjne. Rozliczenie winno zostać uprzednio potwierdzone przez upoważnionych pracowników właściwej Filii, której dotyczy. Zleceniobiorca jest zobowiązany przekazać rozliczenie do właściwej Filii w terminie zapewniającym dwa dni robocze na dokonanie weryfikacji przez upoważnionych pracowników,
b) wykazu godzin usług opiekuńczych wykonanych w okresie, którego dotyczy rozliczenie; wzór wykazu godzin, a także sposób jego przekazywania zostanie uregulowany pisemnie przez Realizatora zadania;
11) regularne monitorowanie świadczonych usług;
12) zapewnienie właściwego zabezpieczenia przechowywania dokumentacji przed udostępnieniem jej osobom nieupoważnionym, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
13) współpraca z Realizatorem zadania w ramach przedsięwzięć, projektów realizowanych na rzecz osób starszych i niepełnosprawnych mających na celu wdrażanie nowych form wsparcia i pomocy, w szczególności w zakresie teleopieki i telemedycyny.
18. Obowiązki Zleceniobiorcy względem osób bezpośrednio wykonujących czynności w ramach usług - w szczególności zapewnienie osobom bezpośrednio wykonującym czynności w ramach usług opiekuńczych:
1) odpowiednich warunków pracy, w tym: odzieży ochronnej, rękawiczek jednorazowych, środka do dezynfekcji rąk oraz pokrycie kosztów przejazdów związanych z realizacją usług, np.: do urzędów, ośrodków zdrowia, jadłodajni;
2) dostępu do informacji na temat zagrożeń i ryzyk związanych z wykonywaniem pracy;
3) ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW);
4) warunków do ustawicznego doskonalenia poprzez dostęp do różnorodnych materiałów i ofert edukacyjnych;
5) okresowych szkoleń uaktualniających oraz podnoszących wiedzę i umiejętności;
6) wsparcia osób bezpośrednio wykonujących czynności w ramach usług opiekuńczych, np. poprzez zapewnienie superwizji lub doradztwa metodycznego;
7) identyfikatorów lub legitymacji służbowych.
19. Obowiązki Zleceniobiorcy względem osób objętych usługami:
Zleceniobiorca zobowiązuje się do pobierania od osób objętych usługami opiekuńczymi należności za wykonanie tych usług, w wysokości określonej w zleceniu, o którym mowa w ust. 12 pkt 5. W przypadku, gdy należności są przekazywane za pośrednictwem osoby bezpośrednio wykonującej usługi opiekuńcze, jest ona zobowiązana do:
1) każdorazowego wystawienia pisemnego potwierdzenia osobie objętej usługami, niezależnie od tego czy ww. osoba się o to zwróciła. Potwierdzenie powinno zostać podpisane przez osobę pobierającą środki, a także zawierać następujące informacje: kwotę przekazanych środków, ich przeznaczenie oraz datę ich przekazania. Kopia powyższego potwierdzenia winna znajdować się w dokumentacji Zleceniobiorcy; wzór potwierdzenia będzie stanowił załącznik do umowy;
2) przekazania środków do kasy Zleceniobiorcy w nieprzekraczalnym terminie 2 dni roboczych od daty otrzymania ich od osoby objętej usługami.
20. Zleceniobiorca zobowiązuje się do dokonywania wpłat należności pobranych od osób objętych usługami na rachunek bankowy wskazany przez Realizatora zadania w następujących terminach:
1) do 15 dnia miesiąca – należności pobrane od 26 dnia do końca poprzedniego miesiąca do 10 dnia danego miesiąca;
2) do ostatniego roboczego dnia miesiąca – należności pobrane od 11 do 25 dnia miesiąca.
Do każdego przelewu Zleceniobiorca sporządzi listę osób, których wpłaty składają się na kwotę przelewu i dostarczy Realizatorowi zadania pocztą elektroniczną w dniu, w którym wykonany był przelew. Wzór listy będzie stanowił załącznik do umowy.
21. Zleceniobiorca zobowiązuje się do przypominania osobom objętym usługami o konieczności dokonania opłaty za usługi.
22. Zleceniobiorca zobowiązuje się prowadzić dokumentację odpłatności za usługi ponoszone przez osoby objęte tymi usługami.
23. Zleceniodawca zastrzega możliwość zmiany umowy na wniosek Realizatora zadania w przypadku:
1) zmiany przepisów prawa, w tym zmiany Uchwały Nr XXI/272/07 Rady Miasta Krakowa z dnia 26 września 2007 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad przyznawania przez Gminę Miejską Kraków pomocy w formie usług opiekuńczych, zakresu czynności wchodzących w skład usług opiekuńczych oraz szczegółowych zasad ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze (tekst jednolity Dz. Urz. Woj. Małopol. z 2018 poz. 5923 ze zm.);
2) zaistnienia innych czynników mogących mieć wpływ na realizację usług.
24. Zleceniobiorca zobowiązuje się do realizacji zadania zgodnie ze Standardami realizacji usług publicznych przez organizacje pozarządowe wskazanymi w „Wieloletnim Programie Współpracy Gminy Miejskiej Kraków z organizacjami pozarządowymi na lata 2019-2022” przyjętym Uchwałą Nr IV/79/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 9 stycznia 2019 r.
25. Zleceniobiorca zobowiązuje się kontynuować świadczenie w postaci usług opiekuńczych dla osób, którym przed 1 października 2019 r. pomoc została przyznana na podstawie przeprowadzonego postępowania administracyjnego zakończonego wydaniem decyzji administracyjnej.
26. Zleceniobiorca zobowiązany jest do wprowadzenia do stosowania w swojej organizacji karty ewidencji czasu pracy dla personelu, który będzie świadczył pracę w ramach powierzonego zadania, za wyjątkiem osób bezpośrednio wykonujących usługi oraz osób koordynujących ich pracę. Wzór karty ewidencji czasu pracy Zleceniobiorca uzgodni z Realizatorem zadania w terminie do 14 dni od podpisania umowy.
27. Zleceniobiorca zobowiązany jest do złożenia Realizatorowi zadania sprawozdań: kwartalnych i rocznych z realizacji zadania publicznego sporządzonych według wzoru określonego w Rozporządzeniu Przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (Dz. U. z 2018 r. poz. 2057).
28. Zleceniobiorca zobowiązany jest do złożenia sprawozdania końcowego z realizacji zadania publicznego sporządzonego według wzoru określonego w Rozporządzeniu Przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert
i umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (Dz. U. z 2018 r. poz. 2057).
Oczekiwane cele zlecanego zadania publicznego:
Zapewnienie pomocy w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opieki higienicznej, zaleconej przez lekarza pielęgnacji oraz, w miarę możliwości kontaktów z otoczeniem mieszkańcom Gminy Miejskiej Kraków, którzy wymagają pomocy innych osób, a są jej pozbawieni.
Celem usług opiekuńczych jest zmniejszanie niesamodzielności (obiektywnie istniejącej lub subiektywnie odczuwanej) u osób, które doświadczają ograniczenia w zaspokajaniu podstawowych i niezbędnych potrzeb życiowych, oraz kompensowanie utraconej samodzielności działaniami umożliwiającymi tym osobom dalsze funkcjonowanie w swoim środowisku zamieszkania.
Oczekiwane efekty usług w odniesieniu do osoby nimi objętej:
1. podstawowe i niezbędne potrzeby życiowe są zaspokojone;
2. osoba osiągnęła i utrzymuje funkcjonowanie na optymalnym (tj. najlepszym z możliwych w danych warunkach) poziomie samodzielności i aktywności;
3. jakość codziennego funkcjonowania uległa polepszeniu lub została zachowana na dotychczasowym poziomie, mimo postępujących procesów obniżających samodzielność.
Oczekiwane rezultaty zlecanego zadania publicznego:
Realizacja usług opiekuńczych na terenie Gminy Miejskiej Kraków na poziomie minimum 90% w stosunku do zleconych do realizacji usług opiekuńczych.
Zleceniobiorca może wskazać dodatkowe możliwe do osiągnięcia rezultaty, jakie powstaną w wyniku realizacji zadania publicznego wskazując jednocześnie zakładany poziom ich osiągnięcia oraz sposób ich monitorowania.
Oferent/Oferenci są zobowiązani do stosowania przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2019 poz. 869) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku
z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1).
UWAGA: Przed przystąpieniem do opracowywania oferty, należy zapoznać się z obowiązującym Regulaminem otwartych konkursów ofert w Gminie Miejskiej Kraków, wprowadzonym zarządzeniem nr 661/2019 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 28 marca 2019 r. oraz dostępnym w Biuletynie Informacji Publicznej, pod adresem: https://www.bip.krakow.pl/zarzadzenie/2019/661/w_sprawie_wprowadzenia_Regulaminu_przeprowadzania_otwartych_konkursow_ofert_w_Gminie_Miejskiej_Krakow_w_roku_2019.html
ZASADY PRZYZNAWANIA DOTACJI:
1. Dofinansowanie dla organizacji pozarządowej nastąpi w trybie powierzenia realizacji zadania publicznego.
2. W celu wyeliminowania podwójnego dofinansowania, z budżetu Miasta może być przyznana tylko jedna dotacja na realizację konkretnej oferty zgłoszonej do konkursu w ramach poszczególnych zadań.
3. W przypadku zlecania realizacji zadania publicznego organizacjom pozarządowym, które złożyły ofertę wspólną, w umowie o powierzenie realizacji zadania publicznego wskazane zostaną prawa i obowiązki każdej z organizacji, w tym zakres ich świadczeń składających się na realizowane zadanie.
4. Beneficjentami realizowanego zadania publicznego mogą być wyłącznie mieszkańcy Gminy.
5. Oferent zobowiązany jest do niepobierania opłat z tytułu wszelkich działań prowadzonych w ramach realizacji zadania publicznego od jego beneficjentów.
6. Dopuszczone przesunięcia pomiędzy pozycjami kosztów określonymi w kalkulacji przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego w trakcie jego realizacji ustala się na poziomie 10% danego kosztu.
7. Oferent jest zobowiązany do identyfikacji ryzyk związanych z realizacją zadania publicznego oraz wskazania sposobów zapobiegania im (oferta – pkt III.6 – Dodatkowe informacje związane z realizacją zadania publicznego).
8. Nieosiągnięcie zaplanowanych w ofercie rezultatów może rodzić konsekwencję proporcjonalnego zwrotu przyznanych środków dotacyjnych.
9. Oferent jest zobowiązany do stosowania przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2019 poz. 869).
10. Terminowe złożenie poprawnej i kompletnej oferty nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji.
11. Po rozstrzygnięciu otwartego konkursu ofert, w przypadku, gdy oferent otrzyma dotację w wysokości niższej niż wnioskowana, przed podpisaniem umowy oferent oraz Dział Koordynacji Pracy Filii Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej dokonują uzgodnień, których celem jest doprecyzowanie warunków i zakresu realizacji zadania publicznego lub odstępują od jego realizacji.
12. Decyzja o przyznaniu dotacji nie jest decyzją administracyjną w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego i nie przysługuje od niej odwołanie.
13. Warunkiem przekazania dotacji jest zawarcie umowy w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
14. Dotacja zostanie przekazana zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 688) po podpisaniu umowy z wyłonionym oferentem.
15. Upoważnieni przedstawiciele oferenta zobowiązani są do kontaktu z Działem Koordynacji Pracy Filii Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w celu potwierdzenia gotowości realizacji zadania publicznego i ustalenia warunków jego realizacji w terminie do 14 dni od ogłoszenia wyników konkursu.
16. Niedotrzymanie powyższego terminu jest równoznaczne z rezygnacją z przyznanej dotacji.
17. Oferent przyjmując zlecenie realizacji zadania zobowiązuje się do wykonania zadania publicznego w zakresie i na zasadach określonych w umowie, o której mowa w pkt. 14.
18. Oferent przyjmując zlecenie realizacji zadania zobowiązuje się do posiadania wyodrębnionego rachunku bankowego przeznaczonego wyłącznie do operacji związanych z realizacją zadania publicznego.
19. Oferent, któremu udzielono dotacji na realizację zadania publicznego będzie zobowiązany do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej środków otrzymanych z dotacji na realizację umowy oraz wydatków dokonywanych z tych środków.
20. Dotacje udzielone z budżetu Miasta wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości podlegają zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.
21. Z wykonania zadania publicznego objętego umową, w tym z zaangażowania środków własnych w jego realizację, oferent sporządza sprawozdania, zgodne ze wzorem określonym w aktualnym Rozporządzeniu Przewodniczącego Komitetu Do Spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (Dz. U. z 2018 r. poz. 2057), (załącznik nr 1 do ogłoszenia) w terminach określonych w umowie dotacyjnej.
SPOSÓB I TERMIN SKŁADANIA OFERT:
1. Organizacja pozarządowa zainteresowana udziałem w niniejszym otwartym konkursie ofert, rejestruje się w systemie informatycznym NAWIKUS – Narzędzie Analizy Wartości Kontraktowanych Usług Społecznych, na stronie internetowej pod adresem https://www.gwa.nawikus.krakow.pl/ i tworzy Profil Organizacji.
2. Założony Profil służy do sporządzenia i przesłania oferty za pośrednictwem systemu informatycznego NAWIKUS.
3. Obligatoryjnym jest łączne składanie oferty do otwartego konkursu: w postaci elektronicznej z wykorzystaniem systemu informatycznego NAWIKUS - https://www.gwa.nawikus.krakow.pl/ lub www.nawikus.krakow.pl oraz w wersji papierowej, wygenerowanej przez system informatyczny NAWIKUS.
4. Jeżeli osoby uprawnione do podpisania oferty nie dysponują pieczątkami imiennymi, podpis musi być złożony pełnym imieniem i nazwiskiem (czytelnie) z zaznaczeniem pełnionej funkcji.
5. Termin składania ofert na realizację zadania publicznego upływa 21.08.2019 r. o godzinie 11:00. Oferty należy dostarczyć osobiście, wysłać pocztą lub kurierem w zaklejonych, opieczętowanych pieczęcią Oferenta/Oferentów kopertach wyłącznie do siedziby Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej ul. Józefińska 14, Dziennik Podawaczy, z zaznaczeniem na kopercie nazwy i adresu oferenta/oferentów oraz tytułu zadania publicznego, którego dotyczy oferta.
6. Oferty złożone w innych lokalizacjach Urzędu Miasta Krakowa lub MJO lub dostarczone po upływie terminu składania ofert (decyduje data wpływu do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej ul. Józefińska 14, Dziennik Podawczy) uznane będą za niespełniające wymogów formalnych.
TRYB I KRYTERIA STOSOWANE PRZY WYBORZE OFERTY ORAZ TERMIN DOKONANIA WYBORU OFERT:
1. Do złożenia ofert w konkursie uprawnione są organizacje pozarządowe prowadzące działalność pożytku publicznego odpowiednio do terytorialnego zakresu działania Gminy, niedziałające w celu osiągnięcia zysku oraz których działalność statutowa obejmuje zadania w zakresie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób.
2. Warunkiem przystąpienia do konkursu jest wypełnienie właściwego formularza oferty, zgodnego ze wzorem określonym w aktualnym Rozporządzeniu Przewodniczącego Komitetu Do Spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (Dz. U. z 2018 r. poz. 2057) – załącznik nr 2 do ogłoszenia – przy wykorzystaniu generatora wniosków aplikacyjnych dostępnego na stronie internetowej www.gwa.nawikus.krakow.pl lub www.nawikus.krakow.pl.
3. Po wypełnieniu formularza, ofertę należy wydrukować, podpisać przez osobę/y upoważnioną/e do reprezentacji i dostarczyć osobiście do siedziby Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Dziennik Podawczy lub przesłać pocztą lub kurierem (decyduje data wpływu do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej).
4. Oferent winien przedstawić ofertę zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, gwarantując wykonanie zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy.
5. Oferent odpowiada za rzetelność, poprawność i kompletność oferty oraz zawartych w niej informacji.
6. Komisja konkursowa opiniuje oferty najpóźniej do 60 dni od daty określającej końcowy termin składania ofert.
7. Komisja konkursowa proponuje wysokość kwot dotacji w oparciu o kryteria określone w niniejszym ogłoszeniu.
8. Oferta nie podlega ocenie i zostaje odrzucona z powodu następujących błędów formalnych:
1) złożenie oferty po terminie;
2) złożenie oferty w sposób niezgodny z ogłoszeniem konkursu (tj. np. z pominięciem systemu NAWIKUS, przesłanie faksem, e-mailem);
3) złożenie formularza oferty bez wymaganych załączników (jeśli są wymagane);
4) złożenie oferty na niewłaściwym formularzu, innym niż określony w ogłoszeniu o konkursie;
5) niewypełnienie wszystkich punktów formularza oferty;
6) złożenie oferty przez organizację pozarządową, która zgodnie z celami ujawnionymi w Krajowym Rejestrze Sądowym lub innym rejestrze lub ewidencji nie prowadzi działalności w dziedzinie objętej konkursem;
7) złożenie oferty nie w jednoznacznie zdefiniowanym zakresie zadania publicznego;
8) złożenie oferty niepodpisanej przez osoby upoważnione do tego zgodnie z danymi ujawnionymi w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w innym dokumencie potwierdzającym status prawny podmiotu i umocowanie osób go reprezentujących. W przypadku zmian osobowych w reprezentacji organizacji pozarządowej nieujawnionych na dzień składania oferty w KRS, dla wykazania umocowania do działania w imieniu Oferenta należy przedłożyć uchwałę podjętą we właściwym dla Oferenta trybie oraz potwierdzenie złożenia wniosku o dokonanie wpisu zmian w KRS;
9. Komisja konkursowa może żądać od oferentów dodatkowych informacji oraz wyjaśnień dotyczących złożonych ofert, m. in. odnośnie działalności statutowej oferenta w kontekście zakresu zadania publicznego w ogłoszonym konkursie ofert.
10. Komisja dokonuje oceny oferty pod względem formalnym na podstawie karty oceny formalnej stanowiącej załącznik nr 3 do ogłoszenia.
11. Po przeprowadzeniu oceny formalnej oferty, komisja konkursowa sporządza listę ofert spełniających wymogi formalne i listę ofert nie spełniających wymogów formalnych.
12. Komisja konkursowa po zaopiniowaniu ofert spełniających wymogi formalne, przystępuje do ich oceny pod względem merytorycznym, zgodnie z kartą oceny merytorycznej, stanowiącą załącznik nr 4 do ogłoszenia, zawierającą szczegółowe kryteria oceny merytorycznej.
13. Ocena merytoryczna dokonywana jest w oparciu o następujące kryteria:
1) możliwość realizacji zadania publicznego przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy;
2) kalkulację kosztów zadania publicznego, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania;
3) jakość wykonania zadania publicznego i kwalifikacje osób, przy udziale których organizacja pozarządowa lub podmioty określone w art. 3 ust. 3 ustawy będą realizować zadanie publiczne;
4) planowany przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy, wkład własny niefinansowy (w tym osobowy i rzeczowy);
5) analizę i ocenę realizacji zleconych zadań publicznych w przypadku organizacji pozarządowej lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy, które w latach poprzednich realizowały zlecone zadania publiczne biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.
14. Ostatecznego wyboru ofert wraz z decyzją o wysokości kwoty dotacji dokonuje Prezydent lub osoba przez niego upoważniona.
15. Każdy w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia wyników konkursu może żądać uzasadnienia wyboru lub odrzucenia oferty.
16. Wyniki otwartego konkursu ofert, komórka merytoryczna zamieszcza niezwłocznie:
1) w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa;
2) na tablicy ogłoszeń Urzędu lub MJO;
oraz udostępnia się je w:
1) miejskim portalu dla organizacji pozarządowych www.ngo.krakow.pl;
2) Systemie Informatycznym NAWIKUS, w portalu: www.nawikus.krakow.pl.
17. Otwarty konkurs ofert może zostać unieważniony w przypadku, gdy:
1) nie zostanie złożona żadna oferta;
2) żadna ze złożonych ofert nie będzie spełniać wymogów zawartych w niniejszym ogłoszeniu.
ZASADY UŻYTKOWANIA SYSTEMU NAWIKUS
1. Zgodnie z zarządzeniem nr 2851/2017 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 27.10.2017 r. w sprawie wprowadzenia w GMK systemu NAWIKUS – Narzędzia Analizy Wartości Kontraktowanych Usług Społecznych i regulaminu jego funkcjonowania, Generator Wniosków Aplikacyjnych (GWA) jest obligatoryjnym narzędziem pomocniczym w przygotowaniu oferty, urealnienia harmonogramu i kosztorysu oraz sprawozdania z realizacji zadania publicznego.
2. Regulamin działania systemu NAWIKUS określa ww. zarządzenie PMK.
3. Ogłoszenie o konkursie znajduje się w portalu informacyjnym www.nawikus.krakow.pl.
4. Organizacja dokonuje rejestracji profilu na stronie internetowej www.gwa.nawikus.krakow.pl.
5. Rejestracja profilu organizacji musi nastąpić co najmniej 24 godziny przed zakończeniem terminu składania ofert, z pominięciem dni ustawowo wolnych od pracy.
6. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów czy zastrzeżeń do poprawnej pracy systemu, organizacja powinna dokonać zgłoszenia na adres nawikus.krakow@um.krakow.pl najpóźniej 12 godzin przed zakończeniem terminu składania ofert określonym w ogłoszeniu z pominięciem dni wolnych od pracy.
7. Oferta złożona w wersji papierowej musi posiadać taki sam prefix, jak ta złożona w systemie.
8. Minimalne wymagania techniczne, które muszą być spełnione, by organizacja mogła korzystać z systemu informatycznego NAWIKUS: komputer z dostępem do Internetu, przeglądarka internetowa z obsługą HTML5 - zalecana Mozilla Firefox/Waterfox (w wersji 44 lub wyższej), Internet Explorer (w wersji 9 lub wyższej), zalecane minimalne ustawienie rozdzielczości ekranu: 1280×1024.
9. Z uwagi na wykorzystywane technologie, zaleca się pracę z jednego loginu w danym momencie, tylko i wyłącznie nad jedną ofertą.
10. Za ważną uznaje się ofertę wysłaną z wykorzystaniem systemu oraz złożoną w wersji papierowej w miejscu wskazanym przez ogłaszającego konkurs.
INFORMACJE O KONKURSIE:
Informacje dotyczące otwartego konkursu ofert można uzyskać od poniedziałku do piątku w godz. 7.30- 15.30 w MOPS Dział Koordynacji Pracy Filii
• w pok. nr 207a lub pod numerem tel. 12 616-54-41 w przypadku zagadnień dotyczących zasad wypełniania formularza oferty i jej składania oraz w zakresie funkcjonowania systemu NAWIKUS.
1. Ogłasza się nabór do komisji konkursowej w celu dokonania oceny ofert złożonych przez organizacje pozarządowe w otwartym konkursie ofert na powierzenie realizacji zadania publicznego, z zakresu pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób, polegającego na świadczeniu usług opiekuńczych wykonywanych w miejscu zamieszkania osób wymagających opieki zamieszkałych na terenie Dzielnicy I Stare Miasto, II Grzegórzki i III Prądnik Czerwony Gminy Miejskiej Kraków w okresie od 1 października 2019 r. do 30 września 2023 r.
2. Komisja konkursowa powoływana jest w celu opiniowania ofert złożonych w ramach otwartego konkursu ofert na realizację zadania publicznego określonego w niniejszym ogłoszeniu.
3. W skład komisji konkursowej wchodzi do 7 osób z prawem głosu:
1) przewodniczący komisji - przedstawiciel komórki merytorycznej, odpowiedzialnej za dany konkurs;
2) do trzech przedstawicieli komórki merytorycznej, w tym zastępca przewodniczącego;
3) do trzech osób wskazanych przez organizacje pozarządowe, Krakowska Rada Działalności Pożytku Publicznego może rekomendować jedną z nich.
4. Do prac komisji konkursowej przewodniczący komisji może zaprosić z głosem doradczym osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy.
5. W skład komisji konkursowej nie mogą wchodzić osoby wskazane przez organizacje pozarządowe, biorące udział w konkursie.
6. Komisja konkursowa powoływana jest przez Prezydenta lub osobę przez niego upoważnioną w drodze zarządzenia.
7. Prezydent lub osoba przez niego upoważniona wybiera do komisji przedstawicieli organizacji pozarządowych i innych podmiotów spośród zgłoszonych wcześniej kandydatur, kierując się przy tym posiadaną przez nich specjalistyczną wiedzą w dziedzinie obejmującej zakres zadania publicznego, którego dotyczy konkurs ofert.
8. Kandydaci muszą spełniać łącznie następujące kryteria:
1) są obywatelami RP i korzystają w pełni z praw publicznych;
2) nie podlegają wyłączeniu określonemu w art. 24 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. 2018 r. poz. 2096 z późn. zm.);
3) mają doświadczenie w przedmiocie określonego zadania publicznego oraz w zakresie działalności organizacji pozarządowych lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy;
4) zgłoszą swoją kandydaturę poprzez formularz zgłoszeniowy, stanowiący załącznik nr 5 do ogłoszenia, podpisany i wypełniony przez samego kandydata lub też przez podmiot zgłaszający kandydata/kandydatkę.
9. Udział w pracach komisji konkursowej jest nieodpłatny i za udział w posiedzeniach jej członkom nie przysługuje zwrot kosztów podróży.
10. Termin zgłaszania kandydatów upływa z dniem 12.08.2019 r. o godz. 9:00. Wypełniony formularz zgłoszeniowy wraz z załącznikami należy składać w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Dziennik Podawczy lub przesłać pocztą elektroniczną na adres: do@mops.krakow.pl.
11. Pracownicy komórki merytorycznej Urzędu powoływani do komisji konkursowej przez Prezydenta oraz pracownicy MJO powoływani do komisji konkursowych przez Dyrektora MJO są zobowiązani do wypełnienia jedynie oświadczenia o bezstronności przy opiniowaniu ofert w stosunku do oferentów biorących udział w konkursie ofert.
WAŻNE DOKUMENTY:
1. Regulamin przeprowadzania przez Gminę otwartych konkursów ofert na realizację przez organizacje pozarządowe zadań publicznych określa zarządzenie nr 661/2019 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 28 marca 2019 r.
2. Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert określa załącznik nr 1 do Programu Współpracy Gminy Miejskiej Kraków na rok 2019 z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami określonymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przyjętego uchwałą nr CXV/3053/18 Rady Miasta Krakowa z dnia 7 listopada 2018 roku.
3. Obowiązujące formularze oferty i sprawozdania z realizacji zadania dostępne są na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Miasta Krakowa: www.bip.krakow.pl, w miejskim portalu dla organizacji pozarządowych: www.ngo.krakow.pl, a także w Dziale Koordynacji Pracy Filii Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.
ZAŁĄCZNIKI DO OGŁOSZENIA:
załącznik nr 3 – karta oceny formalnej oferty;
załącznik nr 4 – karta oceny merytorycznej oferty;
załącznik nr 5 – formularz zgłoszeniowy do komisji konkursowej.