na realizację w formie powierzenia zadania publicznego w zakresie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób.
Tytuł zadania publicznego: Świadczenie usług opiekuńczych w zakresie zaspokajania codziennych potrzeb życiowych oraz w zakresie podstawowej pielęgnacji dla osób wymagających opieki w miejscu ich zamieszkania na terenie Obszaru IV Gminy Miejskiej Kraków obejmującego Dzielnicę XIV Czyżyny, Dzielnicę XV Mistrzejowice, Dzielnicę XVI Bieńczyce, Dzielnicę XVII Wzgórza Krzesławickie, Dzielnicę XVIII Nowa Huta.
Komórka realizująca: Dział Koordynacji Pracy Filii Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie.
Planowana wysokość środków publicznych na realizację zadania: 23 391 400,00 zł (słownie: dwadzieścia trzy miliony trzysta dziewięćdziesiąt jeden tysięcy czterysta złotych 00/100), w tym:
w okresie od 1 października 2023 roku do 31 grudnia 2023 roku – 1 191 400,00 zł (słownie: jeden milion sto dziewięćdziesiąt jeden tysięcy czterysta złotych 00/100);
w 2024 roku – 5 920 000,00 zł (słownie: pięć milionów dziewięćset dwadzieścia tysięcy złotych 00/100);
w 2025 roku – 5 920 000,00 zł (słownie: pięć milionów dziewięćset dwadzieścia tysięcy złotych 00/100);
w 2026 roku – 5 920 000,00 zł (słownie: pięć milionów dziewięćset dwadzieścia tysięcy złotych 00/100);
w okresie od 1 stycznia 2027 roku do 30 września 2027 roku – 4 440 000,00 zł (słownie: cztery miliony czterysta czterdzieści tysięcy złotych 00/100).
Termin realizacji zadania: od 1 października 2023 r. do 30 września 2027 r.
Miejsce realizacji zadania: Gmina Miejska Kraków.
Środki przekazane na realizację zadań tego samego rodzaju:
Gmina Miejska Kraków w roku bieżącym oraz w roku 2022 przekazała na realizację tego samego rodzaju zadań publicznych środki finansowe w wysokości 31 812 511,38 zł.
Warunki realizacji zadania publicznego:
W celu ochrony środowiska naturalnego przed negatywnymi skutkami użycia przedmiotów jednorazowego użytku wykonanych z tworzyw sztucznych Zleceniobiorca zobowiązuje się do podjęcia wszelkich możliwych, prawnie dopuszczalnych, działań w celu eliminacji z użycia przy wykonywaniu zadania pojemników, naczyń oraz kubków plastikowych i zastąpienie ich w miarę możliwości opakowaniami wielokrotnego użytku ze szkła lub metalu, zgodnie z zapisami uchwały nr XIII/233/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 10 kwietnia 2019 r. w sprawie ustalenia kierunków działania dla Prezydenta Miasta Krakowa w zakresie przeprowadzenia akcji „Kraków bez plastiku”.
Realizacja zadania obejmuje czynności określone w Uchwale Nr XXI/272/07 Rady Miasta Krakowa z dnia 26 września 2007 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad przyznawania przez Gminę Miejską Kraków pomocy w formie usług opiekuńczych, zakresu czynności wchodzących w skład usług opiekuńczych oraz szczegółowych zasad ustalania wysokości odpłatności za usługi opiekuńcze (ze zm.).
Zlecenie usług opiekuńczych obejmuje:
1) w roku 2023 łącznie szacunkowo 37 000 godzin, w tym łącznie szacunkowo 14 800 godzin usług pielęgnacyjnych oraz łącznie szacunkowo 22 200 godzin usług gospodarczych;
2) w latach 2024-2026 łącznie szacunkowo 148 000 godzin rocznie, w tym łącznie szacunkowo 59 200 godzin usług pielęgnacyjnych rocznie oraz łącznie szacunkowo 88 800 godzin usług gospodarczych rocznie;
3) w roku 2027 łącznie szacunkowo 111 000 godzin, w tym łącznie szacunkowo 44 400 godzin usług pielęgnacyjnych oraz łącznie szacunkowo 66 600 godzin usług gospodarczych.
W przypadku zwiększenia środków na realizację przedmiotowego zadania, Zleceniodawca zastrzega sobie możliwość zwiększenia liczby godzin usług opiekuńczych zleconych do realizacji w danym roku lub zwiększenia kosztu jednej godziny usług opiekuńczych.
Możliwe jest zwiększenie dotacji bez zmiany przewidywanego zakresu rzeczowego (liczby godzin) na podstawie nowego kosztorysu przedłożonego przez Zleceniobiorcę, zaakceptowanego przez Zleceniodawcę.
Zleceniodawca zastrzega sobie prawo ustalania liczby zlecanych godzin usług opiekuńczych oraz – odpowiednio – wysokości dotacji przeznaczonej na realizację zadania w zależności od potrzeb środowiska lokalnego, przy czym zwiększenie dotacji wymaga aneksu do umowy.
Ostateczna wysokość dotacji w danym roku zostanie ustalona jako suma części stałej i części zmiennej:
1) Część zmienną ustala się jako iloczyn średniego kosztu godziny pracy osób bezpośrednio wykonujących czynności w ramach usług opiekuńczych oraz liczby zrealizowanych godzin usług opiekuńczych. Średni koszt godziny pracy osób bezpośrednio wykonujących czynności w ramach usług opiekuńczych obejmuje takie składniki, jak: wynagrodzenie tych osób z wyodrębnieniem kosztów pracodawcy, koszty ich ubezpieczeń NNW oraz koszty przejazdów związane z realizacją usług opiekuńczych.
Do liczby godzin zrealizowanych, na podstawie których ustala się wysokość części zmiennej dotacji, wlicza się również jedną godzinę w sytuacji, w której Zleceniobiorca pozostawał w gotowości do realizacji usługi, a wykonanie tej usługi nie było możliwe ze względu na nieobecność osoby objętej wsparciem w ustalonym miejscu zamieszkania/pobytu, a usługa ta nie została w żaden sposób odwołana lub nie wykonana ze względu na brak warunków do jej realizacji, a jednocześnie sytuacja została zgłoszona przez Zleceniobiorcę właściwej Filii MOPS, faksem lub e-mailem, w tym samym lub następnym dniu roboczym od zaistnienia zdarzenia.
2) Część stała dotacji obejmuje pozostałe koszty realizacji zadania.
Część stała dotacji może ulec zmianie w przypadku zwiększenia lub zmniejszenia zleconej liczby godzin, o których mowa w ust. 2, o więcej niż 10%, z zachowaniem następujących warunków:
1) W przypadku zwiększenia liczby godzin o więcej niż 10% Zleceniodawca wystąpi o zmianę umowy w postaci aneksu. Zleceniobiorca w „Kalkulacji przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego” przedkładanej do aneksu może uwzględnić zmiany w kosztach wchodzących w skład części stałej dotacji. Wysokość części stałej dotacji po zmianie nie może przekroczyć wartości procentowej określonej w ofercie realizacji zadania publicznego złożonej w odpowiedzi na konkurs i będącej przedmiotem oceny.
2) W przypadku zmniejszenia liczby godzin o więcej niż 10% Zleceniodawca wystąpi o zmianę umowy w postaci aneksu. Zleceniobiorca w „Kalkulacji przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego” przedkładanej do aneksu uwzględni proporcjonalne zmniejszenie części stałej dotacji, nie więcej jednak niż do wartości procentowej określonej w ofercie złożonej w odpowiedzi na konkurs i będącej przedmiotem oceny.
W uzasadnionych przypadkach, za zgodą Zleceniodawcy, część stała dotacji nie musi ulegać zmniejszeniu.
Warunki przekazywania dotacji:
1) Część stała dotacji będzie przekazywana w terminie do 10 dnia miesiąca w następującej miesięcznej wysokości w danym roku:
1/3 kwoty należnej dotacji w zakresie części stałej dotacji w roku 2023,
1/12 kwoty należnej dotacji w zakresie części stałej dotacji w latach 2024, 2025 i 2026,
1/9 kwoty należnej dotacji w zakresie części stałej dotacji w roku 2027.
2) Część zmienna dotacji będzie przekazywana w terminie do 20 dnia miesiąca w następujący sposób:
w październiku 2023 r. oraz w styczniu w latach 2024-2027 w oparciu o:
w 2023 r. 1/3 planowanej do realizacji w 2023 roku liczby godzin usług opiekuńczych,
w latach 20242026 - 1/12 planowanej do realizacji w danym roku liczby godzin usług opiekuńczych,
w 2027 r. 1/9 planowanej do realizacji w 2027 roku liczby godzin usług opiekuńczych,
w pozostałych miesiącach (z wyjątkiem ostatniego miesiąca realizacji zadania w danym roku) część zmienna będzie przekazywana w oparciu o liczbę godzin usług zrealizowanych w poprzednim miesiącu, na podstawie przedłożonego rozliczenia miesięcznego,
w grudniu w latach 2023-2026 oraz we wrześniu w roku 2027 w oparciu o liczbę godzin wyliczoną w następujący sposób: liczba zrealizowanych godzin usług do listopada danego roku (do sierpnia w 2027 r.) plus liczba godzin przewidywanych do realizacji w grudniu (we wrześniu w 2027 r.) minus liczba godzin, za które dotacja została przekazana w danym roku.
Oferent zobowiązany jest do złożenia oferty realizacji zadania publicznego zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do Rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu Do Spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań, ze szczególnym uwzględnieniem następujących informacji:
1) w części V. A. „Zestawienie kosztów realizacji zadania” – w pkt. I „Koszty realizacji działań” należy tak sporządzić kalkulację, aby możliwe było wyliczenie średniego kosztu godziny pracy osób bezpośrednio wykonujących czynności w ramach usług opiekuńczych, która może obejmować wydatki w odniesieniu do osób bezpośrednio wykonujących czynności w ramach usług opiekuńczych takie, jak: wynagrodzenie tych osób z wyodrębnieniem kosztów pracodawcy, koszty ich ubezpieczeń NNW, koszty przejazdów związane z realizacją usług opiekuńczych;
2) pozostałe koszty będą stanowiły podstawę do określenia części stałej dotacji, której wysokość nie może wynieść więcej niż 20% kosztów całkowitych zadania;
3) sporządzając „Zestawienie kosztów realizacji zadania” Zleceniobiorca zobowiązany jest zamieścić dane w zakresie wysokości wynagrodzenia oraz wymiaru godzinowego osób zatrudnionych do obsługi zadania publicznego, np. obsługa księgowa – ½ etatu – 2 800 zł/miesiąc, obsługa kadrowa – umowa zlecenie – 40 godzin/miesiąc – 30 zł/godzinę;
4) w części VI „Inne informacje” należy przedstawić metodologię, zgodnie z którą Zleceniobiorca wyliczył wartość kosztów administracyjnych oraz kosztów obsługi zadania, w przypadku jeśli zasoby te wykorzystywane będą przez Oferenta również do realizacji zadań statutowych lub innych zadań, np. koszty zarządu, koszty obsługi kadrowej czy księgowej zadania, koszty telefonów, czynszu, energii itp., jeśli dotyczą całej organizacji. Metodologia powinna być przygotowana w odniesieniu do każdej kategorii kosztów, która została uwzględniona w zestawieniu kosztów realizacji zadania, jeśli kategoria ta obejmuje zasoby wykorzystywane przez Oferenta również do realizacji zadań statutowych lub innych.
W ramach części stałej dotacji Zleceniobiorca może wyodrębnić pulę środków w wysokości do 2 000 zł rocznie na pomoc interwencyjną dla osób objętych usługami, np. na zakup produktów żywnościowych, artykułów higienicznych czy środków czystości, w wyjątkowych sytuacjach, takich jak wypis ze szpitala osoby samotnej. Możliwość rozliczenia poniesionych wydatków może mieć miejsce przy zachowaniu opisanych poniżej warunków:
1) osoba dokonująca zakupów (osoba bezpośrednio wykonująca czynności w ramach usług lub koordynator usług) zobowiązana jest pobrać fakturę za zakupy wystawioną na Zleceniobiorcę;
2) sytuacja powinna zostać zgłoszona właściwej Filii MOPS niezwłocznie, nie później niż w następnym dniu roboczym, pisemnie lub za pośrednictwem faksu lub maila. Zgłoszenie powinno zawierać dane osoby, na rzecz której dokonano zakupów, zakres zakupów, ich wartość oraz uzasadnienie.
Zleceniodawca może wyrazić zgodę na waloryzację ceny godziny usług opiekuńczych jeden raz w roku. Waloryzacja nie może przekroczyć prognozowanego średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych określonego w projekcie ustawy budżetowej na dany rok. Pierwsza waloryzacja może nastąpić w 2024 r.
Miejsce i czas świadczenia usług:
1) Usługi opiekuńcze realizowane będą w miejscu wskazanym w decyzji administracyjnej przyznającej świadczenie, tj. w miejscu zamieszkania lub pobytu osoby objętej wsparciem oraz w jej najbliższym otoczeniu (przychodnia, sklep, urząd).
2) Usługi, o których mowa powyżej świadczone będą w dni robocze w godzinach od 7.00 do 20.00, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach, uzgodnionych ze Zleceniobiorcą w trakcie spotkań diagnostycznych w godz. od 6.00 do 21.00 oraz w soboty, niedziele i święta w godzinach uzgadnianych ze Zleceniobiorcą w trakcie spotkań diagnostycznych.
Usługi opiekuńcze mają charakter wspierająco-aktywizujący, w związku z czym czynności wchodzące w skład usług opiekuńczych powinny być w taki sposób organizowane i realizowane, aby zapewnić jak najszersze uczestnictwo w nich osoby objętej wsparciem oraz współpracę w realizacji usług z najbliższym otoczeniem osoby.
Zasady dotyczące ustalania wymiaru i zakresu usług:
1) Świadczenie w postaci usług opiekuńczych przyznawane jest na podstawie przeprowadzonego postępowania administracyjnego zakończonego wydaniem decyzji administracyjnej. Osoba, która ma zostać objęta wsparciem w postaci usług opiekuńczych wraz z decyzją otrzyma „Regulamin korzystania z usług opiekuńczych”, w którym określone zostaną m.in. jej prawa i obowiązki. Wzór Regulaminu zostanie przekazany przez Zleceniodawcę Zleceniobiorcy w terminie 7 dni od podpisania umowy.
2) Przyznanie osobie świadczenia w formie usług opiekuńczych poprzedzone będzie dokonaniem ustaleń dotyczących m.in. wymiaru i zakresu usług pomiędzy Zleceniobiorcą, Zleceniodawcą, a osobą, która ma być objęta wsparciem. Ustalenia dokonywane będą w trakcie tzw. wspólnego spotkania diagnostycznego przy wykorzystaniu narzędzia Ankieta – Potrzeby w zakresie usług opiekuńczych. Przy ustalaniu wymiaru i zakresu usług uwzględnione zostaną przede wszystkim:
poziom samodzielności osoby,
jej uzasadnione potrzeby,
możliwość wsparcia i udzielenia pomocy ze strony rodziny i środowiska,
warunki w jakich mają być świadczone usługi, w tym warunki lokalowe, dostęp do bieżącej wody, posiadane lub nie sprzęty codziennego użytku i gospodarstwa domowego itp.
(Wzór narzędzia diagnostycznego Ankieta – Potrzeby w zakresie usług opiekuńczych zostanie przekazany przez Zleceniodawcę Zleceniobiorcy w terminie 7 dni od podpisania umowy).
Ustalenia dokonywane będą niezwłocznie, nie później niż do 5 dni roboczych od daty przekazania Zleceniobiorcy przez Filię MOPS zgłoszenia o ustalenie terminu przeprowadzenia spotkania diagnostycznego. Ustalenia dokonywane będą w miejscu zamieszkania lub pobytu osoby i będą dotyczyć co najmniej:
rodzaju wykonywanych czynności;
liczby dni w tygodniu, w jakich będą realizowane czynności;
tygodniowej liczby godzin usług.
3) W związku z koniecznością ustalenia konkretnych terminów oraz sposobu wykonywania czynności w ramach usług opiekuńczych ustalany będzie ponadto:
harmonogram realizacji usług - określający konkretne dni tygodnia w jakich realizowane będą usługi oraz ich przedział czasowy (godziny od-do),
oraz, jeśli to konieczne, warunki jakie muszą być spełnione w celu realizacji usług.
W miarę możliwości powyższe ustalenia dokonywane będą podczas spotkania diagnostycznego.
4) W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy doszło do nagłego pogorszenia stanu zdrowia lub gdy objęcie osób usługami opiekuńczymi wynika z konieczności zapewnienia takim osobom odpowiedniej opieki, MOPS może zlecić realizację usług opiekuńczych w trybie pilnym, tj. przed zorganizowaniem spotkania diagnostycznego i przed wydaniem decyzji administracyjnej. W takiej sytuacji spotkanie diagnostyczne zostanie przeprowadzone w terminie 5 dni od dnia rozpoczęcia świadczenia usług.
5) Rozpoczęcie świadczenia usług przez Zleceniobiorcę nastąpi na podstawie pisemnego zlecenia przekazanego przez właściwą Filię MOPS, zawierającego:
dane osobowe osoby objętej usługami (imię i nazwisko, miejsce zamieszkania/ pobytu, numer telefonu),
czynności do wykonania w ramach usług opiekuńczych,
tygodniową liczbę godzin usług,
liczbę dni w tygodniu, w jakie realizowane będą usługi,
wysokość i termin odpłatności z tytułu świadczonych usług opiekuńczych, ponoszonej przez osobę objętą usługami.
Zlecenie może zostać przekazane papierowo lub za pośrednictwem faksu lub e-maila.
6) W uzasadnionych przypadkach, w szczególności w sytuacji kiedy zlecenie usług nastąpiło przed zorganizowaniem spotkania diagnostycznego lub w sytuacji kiedy podczas spotkania nie został uzgodniony Harmonogram realizacji usług, w zleceniu mogą zostać określone dni tygodnia, w jakich będą realizowane usługi oraz dzienna liczba godzin usług.
7) Świadczenie usług opiekuńczych nastąpi nie później niż do 24 godzin od chwili otrzymania zlecenia, pod warunkiem, że zlecenie zostało przekazane nie później niż do godziny 14.00 w przypadku dnia roboczego poprzedzającego dzień wolny od pracy (tj. soboty, niedzieli lub święta). W przeciwnym razie Zleceniobiorca może rozpocząć realizację usług opiekuńczych w ciągu 24 godzin od rozpoczęcia pracy w pierwszym dniu roboczym po ww. dniu wolnym od pracy.
Zleceniodawca może określić inny, późniejszy termin rozpoczęcia wykonywania usług opiekuńczych.
Dokumentowanie realizacji usług:
Zleceniobiorca zobowiązuje się prowadzić dokumentację świadczonych usług opiekuńczych obejmującą co najmniej:
1) Harmonogram realizacji usług – może być sporządzony na okres na jaki zostanie przyznane świadczenie i powinien zawierać informacje w które dni tygodnia i w jakich godzinach będą wykonywane czynności w ramach usług opiekuńczych.
Zasady zmiany Harmonogramu realizacji usług:
Dopuszcza się w szczególnych okolicznościach (np. załatwianie spraw urzędowych, zamawianie wizyt lekarskich, kontakt z lekarzem w sprawach dotyczących zdrowia osoby objętej opieką) możliwość wykonywania usług w innym dniu i/lub innych godzinach niż zostało to określone w Harmonogramie realizacji usług. Każda zmiana w tym zakresie powinna być zaakceptowana przez osobę objętą usługami oraz przez osobę wyznaczoną przez Zleceniobiorcę i odnotowana w dzienniku czynności wraz z uzasadnieniem zmiany oraz przekazywana pisemnie do właściwej Filii MOPS, najpóźniej do godz. 15.00 następnego dnia roboczego następującego po dniu, w którym zmiana nastąpiła.
W pozostałych sytuacjach zmiana Harmonogramu realizacji usług możliwa jest po uzyskaniu przez Zleceniobiorcę akceptacji osoby objętej usługami opiekuńczymi oraz zgody właściwej Filii MOPS.
2) Dziennik czynności wykonywanych w ramach usług opiekuńczych lub inny równoważny dokument uzgodniony ze Zleceniodawcą zawierający minimum: imię i nazwisko osoby objętej usługami wraz z adresem jej zamieszkania/pobytu, imię i nazwisko osoby bezpośrednio wykonującej czynności w ramach usług opiekuńczych, rodzaj usługi/usług wraz z ich wymiarem, wykaz dat i godzin wykonania usług, którego każda pozycja winna być potwierdzona własnoręcznym podpisem osoby objętej usługami.
W sytuacji, kiedy osoba objęta usługami odmawia lub nie może potwierdzić wykonania usług, osoba bezpośrednio wykonująca czynności w ramach usług wskazuje przyczynę w dzienniku, a Zleceniobiorca w terminie 2 dni roboczych przekazuje tę informację właściwej Filii MOPS. Jeżeli brak możliwości ma charakter trwały z uwagi przykładowo na stan zdrowia lub niepełnosprawność osoby, ustalany jest przez właściwą Filię MOPS ze Zleceniobiorcą sposób monitorowania prawidłowości realizowanych usług. Pracownik koordynujący pracę osób bezpośrednio wykonujących czynności w ramach usług opiekuńczych ustali harmonogram wizyt w środowisku osoby z ramienia Zleceniobiorcy, celem monitorowania prawidłowości realizowanych usług, który przekaże do wiadomości Filii MOPS. Jeden raz na kwartał Zleceniobiorca prześle do Filii informację o wynikach monitoringu.
3) Dziennik wydatków w przypadku dokonywania zakupów lub opłat przez osoby bezpośrednio wykonujące czynności w ramach usług opiekuńczych, zawierający następujące elementy:
datę i wysokość kwoty pobranej od osoby,
datę wydatku, z opisem wydatków (ewentualnie, jeśli klient wyrazi zgodę wklejone paragony potwierdzające wydatki),
kwotę zwróconą w ramach rozliczenia, wraz z datą zwrotu,
podpis osoby objętej usługami potwierdzający dokonanie rozliczenia.
Wymagania kwalifikacyjne dla osób bezpośrednio wykonujących czynności w ramach usług opiekuńczych. Zleceniobiorca odpowiada za zapewnienie osób posiadających kwalifikacje i umiejętności dostosowane do realizowanego zakresu usług opiekuńczych. Ponadto osoby wykonujące usługi opiekuńcze winny:
1) zostać zapoznane z warunkami umowy oraz zostać objęte instruktażem w zakresie prowadzonej dokumentacji wynikającej z umowy;
2) posiadać przeszkolenie w zakresie: bhp, udzielania pierwszej pomocy lub pomocy przedmedycznej w wymiarze min. 8 godzin;
3) osoby wykonujące usługi opiekuńcze, takie jak: przygotowywanie posiłków, karmienie lub pomoc przy spożywaniu posiłków, winny posiadać ważne badania sanitarno-epidemiologiczne;
4) posiadać stan zdrowia pozwalający na świadczenie usług opiekuńczych. Zatrudnienie osób w wieku emerytalnym lub osób z orzeczonym stopniem niepełnosprawności może mieć miejsce wyłącznie w przypadku przedstawienia zaświadczenia wydanego przez lekarza medycyny pracy o braku przeciwwskazań do wykonywania pracy w charakterze opiekuna;
5) posiadać predyspozycje do pracy z ludźmi starszymi i niepełnosprawnymi.
Wymagania kwalifikacyjne dla pracownika koordynującego pracę osób bezpośrednio wykonujących czynności w ramach usług opiekuńczych:
1) wykształcenie minimum średnie;
2) udokumentowane minimum 6-miesięczne doświadczenie zawodowe.
Obowiązki Zleceniobiorcy w zakresie sposobu realizowania usług:
1) udział przedstawiciela Zleceniobiorcy w spotkaniu diagnostycznym, w trakcie którego uzgodniony zostaje wymiar i zakres usług;
2) realizacja usług na rzecz osób wskazanych przez właściwą Filię MOPS, zgodnie z zakresem określonym w zleceniu oraz Harmonogramie realizacji usług;
3) zapewnienie w nagłych sytuacjach niezbędnej pomocy osobom, na rzecz których świadczone są usługi opiekuńcze, polegającej na niezwłocznym udzieleniu pierwszej pomocy przedmedycznej i wezwaniu właściwej służby ratunkowej, w szczególności w przypadku:
odniesienia poważnych obrażeń,
ciężkiego stanu zdrowia,
zatrucia pokarmowego lub choroby zakaźnej,
wypadku podczas świadczenia usług;
4) Zleceniobiorca zobowiązany jest poinformować Policję w przypadku stwierdzenia:
zaginięcia osoby, na rzecz której świadczone są usługi,
zniszczenia domu / mieszkania w wyniku wandalizmu, pożaru lub z innych przyczyn,
kradzieży lub podejrzenia kradzieży na szkodę osoby objętej usługami.
W przypadku wystąpienia zdarzeń wskazanych w pkt 3 i 4 Zleceniobiorca zobowiązany jest do niezwłocznego powiadomienia właściwej Filii MOPS;
5) przekazanie właściwej Filii MOPS w ciągu 5 dni od podjęcia wykonywania usług opiekuńczych pisemnej informacji zawierającej:
imię i nazwisko osoby bezpośrednio wykonującej usługi opiekuńcze wraz z podaniem numeru telefonu, pod którym możliwe będzie skontaktowanie się z tą osobą w sytuacjach tego wymagających (o ile jest to możliwe),
imię i nazwisko osoby koordynującej pracę osób bezpośrednio wykonujących usługi opiekuńcze, godziny jej pracy oraz numer telefonu, pod którym możliwe będzie skontaktowanie się z tą osobą w sytuacjach tego wymagających,
datę rozpoczęcia wykonywania usług,
harmonogram realizacji usług.
Informacja o zmianie powyższych danych, z wyjątkiem zmian Harmonogramu realizacji usług, przekazywana jest nie później niż w ciągu trzech dni roboczych od ich zaistnienia. Zasady zmiany Harmonogramu realizacji usług określone zostały w ust. 13 pkt 1;
6) w przypadku osób, u których usługi opiekuńcze mają być świadczone po raz pierwszy, pierwsza wizyta osoby bezpośrednio wykonującej czynności w ramach usług opiekuńczych w środowisku odbywa się w towarzystwie:
pracownika Zleceniobiorcy uczestniczącego w spotkaniu diagnostycznym, w sytuacji jeśli przyznanie usług opiekuńczych zostało poprzedzone spotkaniem diagnostycznym,
pracownika Zleceniodawcy, w sytuacji jeśli przyznanie usług opiekuńczych nastąpiło przed spotkaniem diagnostycznym.
W sytuacji, gdy z przyczyn obiektywnych pracownik Zleceniobiorcy uczestniczący w spotkaniu diagnostycznym lub pracownik Zleceniodawcy nie może wprowadzić takiej osoby w środowisko, osoba ta podejmuje realizację usług samodzielnie;
7) przekazywanie informacji właściwej Filii MOPS w zakresie:
informacji o wydarzeniach, które mogą wpłynąć na zmianę zakresu wymaganej opieki, włączając w to zmiany w sytuacji osobistej, zmiany stanu zdrowia lub kilkakrotne odwoływanie przez osobę objętą usługami możliwości ich wykonania,
uniemożliwienia przez osobę objętą usługami wykonania czynności niezbędnych do realizacji tych usług przez Zleceniobiorcę, a także o wszelkich żądaniach kierowanych pod adresem osoby bezpośrednio wykonującej usługi, dotyczących realizacji czynności nieuwzględnionych w zleceniu,
próśb o informacje na temat osoby objętej usługami opiekuńczymi, zgłaszane przez jakiekolwiek podmioty, np. policję, straż miejską, przedstawicieli środków masowego przekazu,
wszelkich powziętych informacjach (również uzyskanych od osób trzecich, a także organów ścigania) na temat podejrzeń o działanie osób bezpośrednio wykonujących usługi na szkodę osób objętych usługami;
8) zapewnienie możliwości kontaktu telefonicznego w godzinach pracy z punktem opieki / koordynatorem usług;
9) prowadzenie ewidencji liczby zrealizowanych godzin usług u poszczególnych osób z wykorzystaniem przekazanej przez Zleceniodawcę aplikacji;
10) przekazywanie Zleceniodawcy w terminie do 10 dnia miesiąca informacji o liczbie godzin usług zrealizowanych w poprzednim miesiącu kalendarzowym:
rozliczenia w podziale na poszczególne i właściwe Filie MOPS oraz na usługi gospodarcze i pielęgnacyjne. Rozliczenie winno zostać uprzednio potwierdzone przez upoważnionych pracowników właściwej Filii, której dotyczy. Zleceniobiorca jest zobowiązany przekazać rozliczenie do właściwej Filii MOPS w terminie zapewniającym dwa dni robocze na dokonanie weryfikacji przez upoważnionych pracowników,
wykazu godzin usług opiekuńczych wykonanych w okresie, którego dotyczy rozliczenie; wzór wykazu godzin, a także sposób jego przekazywania zostanie uregulowany pisemnie przez Zleceniodawcę;
11) regularne monitorowanie świadczonych usług;
12) zapewnienie właściwego zabezpieczenia przechowywania dokumentacji przed udostępnieniem jej osobom nieupoważnionym, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
13) współpraca ze Zleceniodawcą w ramach przedsięwzięć, projektów realizowanych na rzecz osób starszych i niepełnosprawnych mających na celu wdrażanie nowych form wsparcia i pomocy, w szczególności w zakresie teleopieki i telemedycyny.
Obowiązki Zleceniobiorcy względem osób bezpośrednio wykonujących czynności w ramach usług - w szczególności zapewnienie osobom bezpośrednio wykonującym czynności w ramach usług opiekuńczych:
1) odpowiednich warunków pracy, w tym: odzieży ochronnej, rękawiczek jednorazowych, środka do dezynfekcji rąk oraz pokrycie kosztów przejazdów związanych z realizacją usług, np. do urzędów, ośrodków zdrowia, jadłodajni;
2) dostępu do informacji na temat zagrożeń i ryzyk związanych z wykonywaniem pracy;
3) ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW);
4) warunków do ustawicznego doskonalenia poprzez dostęp do różnorodnych materiałów i ofert edukacyjnych;
5) okresowych szkoleń uaktualniających oraz podnoszących wiedzę i umiejętności;
6) wsparcia osób bezpośrednio wykonujących czynności w ramach usług opiekuńczych, np. poprzez zapewnienie superwizji lub doradztwa metodycznego;
7) identyfikatorów lub legitymacji służbowych. Wzór identyfikatora/legitymacji powinien zostać udostępniony Zleceniodawcy w terminie 7 dni od podpisania umowy.
Obowiązki Zleceniobiorcy względem osób objętych usługami:
Zleceniobiorca zobowiązuje się do comiesięcznego pobierania od osób objętych usługami opiekuńczymi należności za wykonanie tych usług, w wysokości określonej w zleceniu, o którym mowa w ust. 12 pkt 5. W przypadku, gdy należności są przekazywane za pośrednictwem osoby bezpośrednio wykonującej usługi opiekuńcze, jest ona zobowiązana do:
1) każdorazowego wystawienia pisemnego potwierdzenia osobie objętej usługami, niezależnie od tego czy ww. osoba się o to zwróciła. Potwierdzenie powinno zostać podpisane przez osobę pobierającą środki, a także zawierać następujące informacje: kwotę przekazanych środków, ich przeznaczenie oraz datę ich przekazania. Kopia powyższego potwierdzenia winna znajdować się w dokumentacji Zleceniobiorcy; wzór potwierdzenia będzie stanowił załącznik do umowy;
2) przekazania środków do kasy Zleceniobiorcy w nieprzekraczalnym terminie 2 dni roboczych od daty otrzymania ich od osoby objętej usługami.
Zleceniobiorca zobowiązuje się do dokonywania wpłat należności pobranych od osób objętych usługami na rachunek bankowy wskazany przez Zleceniodawcę w następujących terminach:
1) do 15 dnia miesiąca – należności pobrane od 26 dnia poprzedniego miesiąca do 10 dnia danego miesiąca;
2) do ostatniego roboczego dnia miesiąca – należności pobrane od 11 do 25 dnia miesiąca.
Do każdego przelewu Zleceniobiorca sporządzi listę osób, których wpłaty składają się na kwotę przelewu i dostarczy Zleceniodawcy pocztą elektroniczną w dniu, w którym wykonany był przelew. Wzór listy będzie stanowił załącznik do umowy.
Zleceniobiorca zobowiązuje się do przypominania osobom objętym usługami o konieczności dokonania opłaty za usługi.
Zleceniobiorca zobowiązuje się prowadzić dokumentację odpłatności za usługi ponoszone przez osoby objęte tymi usługami.
Zleceniodawca zastrzega możliwość zmiany umowy w przypadku:
1) zmiany przepisów prawa, w tym zmiany Uchwały Nr XXI/272/07 Rady Miasta Krakowa z dnia 26 września 2007 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad przyznawania przez Gminę Miejską Kraków pomocy w formie usług opiekuńczych, zakresu czynności wchodzących w skład usług opiekuńczych oraz szczegółowych zasad ustalania wysokości odpłatności za usługi opiekuńcze;
2) zaistnienia innych czynników mogących mieć wpływ na realizację usług.
Zleceniobiorca zobowiązuje się kontynuować świadczenie w postaci usług opiekuńczych dla osób, którym przed 1 października 2023 r. pomoc została przyznana na podstawie przeprowadzonego postępowania administracyjnego zakończonego wydaniem decyzji administracyjnej.
Zleceniobiorca zobowiązany jest do wprowadzenia do stosowania w swojej organizacji karty ewidencji czasu pracy dla personelu, który będzie świadczył pracę w ramach powierzonego zadania, za wyjątkiem osób bezpośrednio wykonujących usługi oraz osób koordynujących ich pracę. Wzór karty ewidencji czasu pracy Zleceniobiorca uzgodni ze Zleceniodawcą zadania w terminie do 14 dni od podpisania umowy.
Zleceniobiorca zobowiązany jest do złożenia Zleceniodawcy sprawozdań: kwartalnych i rocznych z realizacji zadania publicznego sporządzonych według wzoru określonego w Rozporządzeniu Przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (Dz. U. z 2018 r. poz. 2057).
Zleceniobiorca zobowiązany jest do złożenia sprawozdania końcowego z realizacji zadania publicznego sporządzonego według wzoru określonego w Rozporządzeniu Przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (Dz. U. z 2018 r. poz. 2057).
Oczekiwany cel zlecanego zadania publicznego:
Zapewnienie pomocy w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opieki higienicznej, zaleconej przez lekarza pielęgnacji oraz, w miarę możliwości kontaktów z otoczeniem mieszkańcom Gminy Miejskiej Kraków, którzy wymagają pomocy innych osób, a są jej pozbawieni.
Celem usług opiekuńczych jest zmniejszanie niesamodzielności (obiektywnie istniejącej lub subiektywnie odczuwanej) u osób, które doświadczają ograniczenia w zaspokajaniu podstawowych i niezbędnych potrzeb życiowych oraz kompensowanie utraconej samodzielności działaniami umożliwiającymi tym osobom dalsze funkcjonowanie w swoim środowisku zamieszkania.
Oczekiwane efekty usług w odniesieniu do osoby nimi objętej:
podstawowe i niezbędne potrzeby życiowe są zaspokojone;
osoba osiągnęła i utrzymuje funkcjonowanie na optymalnym (tj. najlepszym z możliwych w danych warunkach) poziomie samodzielności i aktywności;
jakość codziennego funkcjonowania uległa polepszeniu lub została zachowana na dotychczasowym poziomie, mimo postępujących procesów obniżających samodzielność.
Oczekiwane rezultaty zlecanego zadania publicznego:
Realizacja usług opiekuńczych na terenie Gminy Miejskiej Kraków na poziomie minimum 90% w stosunku do zleconych do realizacji usług opiekuńczych.
Zleceniobiorca może wskazać dodatkowe możliwe do osiągnięcia rezultaty, jakie powstaną w wyniku realizacji zadania publicznego, wskazując jednocześnie zakładany poziom ich osiągnięcia oraz sposób ich monitorowania.
Oferent zobowiązany jest do stosowania przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1).
UWAGA: Przed przystąpieniem do opracowywania oferty, należy zapoznać się z obowiązującym Regulaminem otwartych konkursów ofert w Gminie Miejskiej Kraków, wprowadzonym zarządzeniem nr 430/2023 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 16 lutego 2023 r. dostępnym w Biuletynie Informacji Publicznej pod adresem:
ZASADY PRZYZNAWANIA DOTACJI:
Dofinansowanie dla organizacji pozarządowej lub podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nastąpi w trybie powierzenia realizacji zadania publicznego.
W celu wyeliminowania podwójnego dofinansowania, z budżetu Miasta może być przyznana tylko jedna dotacja na realizację konkretnej oferty zgłoszonej do konkursu w ramach poszczególnych zadań.
W przypadku zlecania realizacji zadania publicznego organizacjom pozarządowym lub podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, które złożyły ofertę wspólną, w umowie o powierzenie realizacji zadania publicznego wskazane zostaną prawa i obowiązki każdej z organizacji lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy, w tym zakres ich świadczeń składających się na realizowane zadanie.
Beneficjentami realizowanego zadania publicznego mogą być wyłącznie mieszkańcy Gminy Miejskiej Kraków.
Oferent zobowiązany jest podczas realizacji zleconego zadania publicznego do poszanowania praw każdej osoby bez względu na takie cechy jak płeć, rasa, pochodzenie etniczne, narodowość, religia, wyznanie, światopogląd, niepełnosprawność, wiek, orientacja seksualna lub tożsamość płciowa.
Oferent zobowiązany jest do niepobierania opłat z tytułu wszelkich działań prowadzonych w ramach realizacji zadania publicznego od jego beneficjentów.
Dopuszcza się przesunięcia pomiędzy pozycjami kosztów określonymi w kalkulacji przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego (z wyłączeniem opłat czynszowych, eksploatacyjnych i opłat za media) w trakcie jego realizacji, tj. przesunięcie uznaje się za zgodne z umową gdy wartość danej pozycji kosztorysu nie zwiększyła się o więcej niż 15%.
W przypadku opłat czynszowych, eksploatacyjnych i opłat za media dopuszcza się przesunięcia pomiędzy pozycjami kosztów określonymi w kalkulacji przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego w trakcie jego realizacji, tj. przesunięcie uznaje się za zgodne z umową gdy wartość danej pozycji kosztorysu nie zwiększyła się o więcej niż 15%.
Oferent jest zobowiązany do identyfikacji ryzyk związanych z realizacją zadania publicznego oraz wskazania sposobów zapobiegania im (w odniesieniu do poszczególnych działań zaplanowanych w harmonogramie działań) w postaci uzupełnionego obligatoryjnego załącznika do oferty – załącznik nr 1 do ogłoszenia.
W przypadku wykazywania w ofercie wkładu osobowego, oferent jest zobligowany do oszacowania wartości (w zł) działań w ramach wkładu osobowego wskazanego w kosztach realizacji zadania poprzez uzupełnienie sekcji VI oferty poz. 3 – „Inne działania, które mogą mieć znaczenie przy ocenie oferty, w tym odnoszące się do kalkulacji przewidywanych kosztów oraz oświadczeń zawartych w sekcji VII”.
Oferent jest zobligowany do wykazania w ofercie w sekcji III poz. 3 oferty – „Syntetyczny opis zadania” - konkretnych działań przy realizacji zadania w zakresie zapewnienia dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej osobom ze szczególnymi potrzebami na poziomie minimalnych wymagań, określonych w art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2022 r. poz. 2240) zgodnie z załącznikiem nr 2 do ogłoszenia „Schemat informacji o minimalnych wymaganiach zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami”.
Do zlecenia realizacji zadania objętego konkursem nie stosuje się przepisu art. 68 ust. 3 zd. 1 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 875).
W przypadku nie dopełnienia przez oferenta wymogów wskazanych w ust. 8-11 niniejszego ogłoszenia konkursowego, oferta zostanie odrzucona z powodu niespełnienia kryterium formalnego.
Nieosiągnięcie zaplanowanych w ofercie rezultatów może rodzić konsekwencję proporcjonalnego zwrotu przyznanych środków dotacyjnych.
Oferent jest zobowiązany do stosowania przepisów prawa powszechnie obowiązującego, w szczególności przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270), ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120), ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) po spełnieniu przesłanek z niej wynikających oraz ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 289 ze zm.)
Terminowe złożenie poprawnej i kompletnej oferty nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji.
W związku z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług i niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1018 z późn. zm.) obowiązkowi umieszczania w wykazie podatników VAT prowadzonym przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej podlega numer rachunku rozliczeniowego podatnika podatku VAT. W związku z powyższym organizacje pozarządowe przystępujące do otwartych konkursów ofert, które są czynnymi podatnikami podatku VAT powinny posiadać aktualne informacje widniejące w wykazie podatników podatku VAT Krajowej Administracji Skarbowej.
Warunkiem przekazania dotacji jest zawarcie umowy w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
Po rozstrzygnięciu otwartego konkursu ofert, w przypadku, gdy oferent otrzyma dotację w wysokości niższej niż wnioskowana, przed podpisaniem umowy oferent oraz Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie dokonują uzgodnień, których celem jest doprecyzowanie warunków i zakresu realizacji zadania publicznego lub odstąpienie oferenta od jego realizacji.
W przypadku wystąpienia np. siły wyższej, klęsk żywiołowych lub innych okoliczności niezależnych od Prezydenta Miasta Krakowa, jak również w przypadku rezygnacji ze zlecania zadania publicznego, Prezydent zastrzega sobie prawo rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert bez przyznania dotacji.
Decyzja o przyznaniu dotacji nie jest decyzją administracyjną w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego i nie przysługuje od niej odwołanie.
Dotacja zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571) po podpisaniu umowy z wyłonionym oferentem zostanie przekazana w następujących transzach:
1) Część stała dotacji będzie przekazywana w terminie do 10 dnia miesiąca w następującej miesięcznej wysokości w danym roku:
1/3 kwoty należnej dotacji w zakresie części stałej dotacji w roku 2023,
1/12 kwoty należnej dotacji w zakresie części stałej dotacji w latach 2024, 2025 i 2026,
1/9 kwoty należnej dotacji w zakresie części stałej dotacji w roku 2027.
2) Część zmienna dotacji będzie przekazywana w terminie do 20 dnia miesiąca w następujący sposób:
w październiku 2023 r. oraz w styczniu w latach 2024-2027 w oparciu o:
w 2023 r. 1/3 planowanej do realizacji w 2023 roku liczby godzin usług opiekuńczych,
w latach 20242026 - 1/12 planowanej do realizacji w danym roku liczby godzin usług opiekuńczych,
w 2027 r. 1/9 planowanej do realizacji w 2027 roku liczby godzin usług opiekuńczych,
w pozostałych miesiącach (z wyjątkiem ostatniego miesiąca realizacji zadania w danym roku) część zmienna będzie przekazywana w oparciu o liczbę godzin usług zrealizowanych w poprzednim miesiącu, na podstawie przedłożonego rozliczenia miesięcznego,
w grudniu w latach 2023-2026 oraz we wrześniu w roku 2027 w oparciu o liczbę godzin wyliczoną w następujący sposób: liczba zrealizowanych godzin usług do listopada danego roku (do sierpnia w 2027 r.) plus liczba godzin przewidywanych do realizacji w grudniu (we wrześniu w 2027 r.) minus liczba godzin, za które dotacja została przekazana w danym roku.
Upoważnieni przedstawiciele oferenta zobowiązani są do kontaktu z Działem Koordynacji Pracy Filii Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie w celu potwierdzenia gotowości realizacji zadania publicznego i ustalenia warunków jego realizacji w terminie do 14 dni od ogłoszenia wyników konkursu.
Niedotrzymanie powyższego terminu jest równoznaczne z rezygnacją z przyznanej dotacji.
Oferent przyjmując zlecenie realizacji zadania zobowiązuje się do wykonania zadania publicznego w zakresie i na zasadach określonych w umowie, o której mowa w pkt 17.
Oferent, któremu udzielono dotacji na realizację zadania publicznego będzie zobowiązany do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej środków otrzymanych z dotacji na realizację umowy oraz wydatków dokonywanych z tych środków.
Wykorzystanie dotacji będzie możliwe nie wcześniej niż po zawarciu umowy dotacyjnej z Gminą Miejską Kraków oraz nie później niż do 14 dni po zakończeniu realizacji zadania publicznego, nie przekraczając jednocześnie 31 grudnia danego roku budżetowego, w którym przyznano dotację.
Dotacje udzielone z budżetu Miasta wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości podlegają zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.
Z wykonania zadania publicznego objętego umową, w tym z zaangażowania środków własnych w jego realizację, oferent sporządza sprawozdania, zgodne ze wzorem określonym w aktualnym Rozporządzeniu Przewodniczącego Komitetu Do Spraw Pożytku Publicznego (załącznik nr 3 do ogłoszenia) w terminach określonych w umowie dotacyjnej z wykorzystaniem narzędzia NGO Generator.
SPOSÓB I TERMIN SKŁADANIA OFERT:
Organizacja pozarządowa lub podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zainteresowane udziałem w niniejszym otwartym konkursie ofert, zakładają konto w obowiązującym w GMK elektronicznym NGO Generatorze na stronie internetowej https://krakow.ngogenerator.pl na co najmniej 24 godziny przed zakończeniem terminu składania ofert, z pominięciem dni ustawowo wolnych od pracy oraz dni wolnych od pracy wynikających z organizacji pracy UMK.
Założone konto służy do sporządzenia i przesłania oferty za pośrednictwem obowiązującego elektronicznego NGO generatora ofert wskazanego w ogłoszeniu konkursowym.
Dla prawidłowego działania NGO Generatora niezbędne jest urządzenie umożliwiające dostęp do sieci Internet oraz korzystanie z jednej z przeglądarek internetowych: Chrome, FireFox, Edge lub Safari w najnowszej wersji z włączoną obsługą JavaScript, a także włączoną obsługą ciasteczek (ang. cookies) wraz z oprogramowaniem pozwalającym na pracę w plikach eksportowanych z NGO Generatora lub importowanych do NGO Generatora w ogólnie znanych formatach np. pdf, xls lub rtf.
Z uwagi na wykorzystywane technologie zaleca się pracę z jednego loginu w danym momencie, tylko i wyłącznie nad jedną ofertą.
Z uwagi na uwarunkowania systemu NGO Generator, aby wygenerować ofertę ostatniego dnia terminu składania ofert prace nad nią w systemie należy rozpocząć tego dnia do godz. 12.00.
W przypadku stwierdzenia błędów czy zastrzeżeń do poprawnej pracy elektronicznego generatora ofert, Oferent powinien dokonać zgłoszenia na adres mailowy: dm@mops.krakow.pl na co najmniej 24 godziny przed zakończeniem terminu składania ofert, z pominięciem dni ustawowo wolnych od pracy oraz dni wolnych od pracy wynikających z organizacji pracy UMK.
Obligatoryjnym jest składanie oferty do otwartego konkursu poprzez:
1) wygenerowanie oferty poprzez elektroniczny NGO Generator, załączenie plików z załącznikami do oferty, podpisanie oferty i każdego z załączników profilem zaufanym i przesłanie poprzez NGO Generator do komórki merytorycznej odpowiedzialnej za ogłoszony konkurs ofert
LUB
2) wygenerowanie oferty poprzez NGO Generator, załączenie plików z załącznikami do oferty, przesłanie plików w wersji elektronicznej poprzez NGO Generator, a następnie wydruk oferty, dołączenie załączników, podpisanie każdego z dokumentów podpisem tradycyjnym i dostarczenie w zaklejonej, opieczętowanej pieczęcią organizacji i opisanej kopercie do komórki merytorycznej ogłaszającej otwarty konkurs ofert.
Oferta złożona w wersji papierowej musi posiadać taki sam prefix, jak ta złożonaw NGO Generatorze.
Oferta oraz załączniki składane w formie papierowej dla swojej ważności muszą być opatrzone datą, podpisem uprawnionej (-ych) statutowo osoby (-ób) oraz pieczątką (-mi) imienną (-ymi) z zastrzeżeniem ust. 9.
Jeżeli osoby uprawnione do podpisania oferty nie dysponują pieczątkami imiennymi, podpis musi być złożony pełnym imieniem i nazwiskiem (czytelnie) z zaznaczeniem pełnionej funkcji.
Termin składania ofert na realizację zadania publicznego upływa 4 września 2023 r. o godz. 12.00.
Ofertę po wygenerowaniu w NGO Generatorze wraz załącznikami należy:
1) przesłać w postaci plików pdf opatrzonych (każdy z osobna) Profilem Zaufanym poprzez NGO Generator zgodnie z wymogami określonymi w Regulaminie użytkowania NGO Generatora stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 336/2023 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 6 lutego 2023 roku
LUB
2) wysłać pocztą/kurierem lub dostarczyć osobiście w wersji papierowej w zaklejonej, opieczętowanej pieczęcią oferenta kopercie z zaznaczeniem na kopercie nazwy i adresu oferenta wyłącznie do siedziby Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie, ul. Józefińska 14, Dziennik Podawczy.
Oferty złożone w innych lokalizacjach Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej lub dostarczone po upływie terminu składania ofert (decyduje data wpływu do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie, ul. Józefińska 14 lub data przesłania poprzez NGO Generator) uznane będą za niespełniające wymogów formalnych.
TRYB I KRYTERIA STOSOWANE PRZY WYBORZE OFERTY ORAZ TERMIN DOKONANIA WYBORU OFERT:
Do złożenia ofert w konkursie uprawniona jest organizacja pozarządowa oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzące działalność pożytku publicznego na terenie Gminy, niedziałające w celu osiągnięcia zysku oraz których działalność statutowa obejmuje pomoc społeczną, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób.
Warunkiem przystąpienia do konkursu jest wypełnienie właściwego formularza oferty (wraz z załącznikami), zgodnego ze wzorem określonym w aktualnym Rozporządzeniu Przewodniczącego Komitetu Do Spraw Pożytku Publicznego (załącznik nr 4 do ogłoszenia) przy wykorzystaniu elektronicznego NGO Generatora ofert wskazanego w ogłoszeniu konkursowym.
Po wypełnieniu formularza oferty należy postąpić zgodnie z zapisami pkt. 11 „Sposobu i terminu składania ofert” ogłoszenia konkursowego.
W przypadku, kiedy prowadzona działalność pożytku publicznego oraz upoważnienie do reprezentowania organizacji pozarządowej wynika z innych rejestrów niż Krajowy Rejestr Sądowy, Organizacja zobowiązana jest do dołączenia odpisu z właściwych rejestrów do składanej oferty.
Oferent winien przedstawić ofertę zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, gwarantując wykonanie zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy.
Oferent odpowiada za rzetelność, poprawność i kompletność oferty oraz zawartych w niej informacji.
Komisja konkursowa opiniuje oferty najpóźniej do 60 dni od daty określającej końcowy termin składania ofert.
Komisja konkursowa proponuje wysokość kwot dotacji w oparciu o kryteria określone w niniejszym ogłoszeniu.
Oferta nie podlega ocenie i zostaje odrzucona z powodu następujących błędów formalnych:
1) złożenie oferty po terminie,
2) złożenie oferty w sposób niezgodny z ogłoszeniem konkursu (tj. np. z pominięciem obowiązującego w GMK elektronicznego NGO Generatora ofert; nieprzesłanie oferty wraz z załącznikami podpisanymi Profilem Zaufanym poprzez NGO Generator lub niedostarczenie wersji papierowej oferty wraz z załącznikami; przesłanie oferty i załączników mailowo lub faxem),
3) złożenie formularza oferty bez wymaganego załącznika (-ów) (w tym analizy ryzyka),
4) złożenie oferty na niewłaściwym formularzu, innym niż określony w ogłoszeniu konkursowym,
5) niewypełnienie wszystkich punktów formularza oferty, w tym:
a) nieoszacowanie wartości w zł w sekcji VI oferty poz. 3 – „Inne działania, które mogą mieć znaczenie przy ocenie oferty, w tym odnoszące się do kalkulacji przewidywanych kosztów oraz oświadczeń zawartych w sekcji VII” w przypadku wykazywania wkładu osobowego przez Oferenta w kalkulacji w ofercie;
b) nieuwzględnienie w sekcji III pkt 3 oferty – „Syntetyczny opis zadania” konkretnych działań w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze specjalnymi potrzebami zgodnie z załącznikiem nr 2 do ogłoszenia „Schemat informacji o minimalnych wymaganiach zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami”,
6) złożenie oferty przez organizację pozarządową, która zgodnie z celami ujawnionymi w Krajowym Rejestrze Sądowym lub innym rejestrze lub ewidencji nie realizuje rodzaju zadania publicznego wskazanego w ogłoszeniu konkursowym,
7) złożenie oferty nie w jednoznacznie zdefiniowanym zakresie zadania publicznego,
8) złożenie oferty niepodpisanej przez osoby upoważnione do tego zgodnie z danymi ujawnionymi w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w innym dokumencie potwierdzającym status prawny podmiotu i umocowanie osób go reprezentujących. W przypadku zmian osobowych w reprezentacji organizacji pozarządowej lub podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, nieujawnionych na dzień składania oferty w KRS, dla wykazania umocowania do działania w imieniu Oferenta należy przedłożyć uchwałę podjętą we właściwym dla Oferenta trybie oraz potwierdzenie złożenia wniosku o dokonanie wpisu zmian w KRS.
Komisja konkursowa może żądać od oferentów dodatkowych informacji oraz wyjaśnień dotyczących złożonych ofert, m. in. odnośnie działalności statutowej oferenta w kontekście zakresu zadania publicznego w ogłoszonym konkursie ofert.
Komisja dokonuje oceny oferty pod względem formalnym na podstawie karty oceny formalnej stanowiącej załącznik nr 5 do ogłoszenia.
Po przeprowadzeniu oceny formalnej oferty, komisja konkursowa sporządza listę ofert spełniających wymogi formalne i listę ofert niespełniających wymogów formalnych.
Komisja konkursowa po zaopiniowaniu ofert spełniających wymogi formalne, przystępuje do ich oceny pod względem merytorycznym, zgodnie z kartą oceny merytorycznej, stanowiącą załącznik nr 6 do ogłoszenia, zawierającą szczegółowe kryteria oceny merytorycznej.
Ocena merytoryczna dokonywana jest w oparciu o następujące kryteria:
1) możliwość realizacji zadania publicznego przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy,
2) kalkulację kosztów zadania publicznego, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania,
3) jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których organizacja pozarządowa lub podmioty określone w art. 3 ust. 3 ustawy będą realizować zadanie publiczne,
4) planowany przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy wkład własny niefinansowy (w tym osobowy i rzeczowy),
5) analizę i ocenę realizacji zleconych zadań publicznych w przypadku organizacji pozarządowej lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy, które w latach poprzednich realizowały zlecone zadania publiczne biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.
Ostatecznego wyboru ofert wraz z decyzją o wysokości kwoty dotacji dokonuje Prezydent lub osoba przez niego upoważniona.
Każdy w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia wyników konkursu może żądać uzasadnienia wyboru lub odrzucenia oferty.
Wyniki otwartego konkursu ofert komórka merytoryczna zamieszcza niezwłocznie:
1) w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa,
2) na tablicy ogłoszeń w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Krakowie
oraz udostępnia się je w miejskim portalu dla organizacji pozarządowych: www.ngo.krakow.pl.
Otwarty konkurs ofert może zostać unieważniony w przypadku, gdy:
1) nie zostanie złożona żadna oferta,
2) żadna ze złożonych ofert nie będzie spełniać wymogów formalnych i merytorycznych zawartych w niniejszym ogłoszeniu.
ZASADY UŻYTKOWANIA ELEKTRONICZNEGO GENERATORA OFERT
Regulamin funkcjonowania i użytkowania systemu NGO Generator określa zarządzenie nr 336/2023 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 6 lutego 2023 r. dostępne w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa pod adresem:
INFORMACJE O KONKURSIE:
Informacje dotyczące otwartego konkursu ofert można uzyskać od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-15.00 w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Krakowie pod numerem tel. 12 616 54 41 lub w pokoju nr 205 w przypadku merytorycznych zagadnień dotyczących ogłoszenia konkursowego oraz zasad wypełniania formularza oferty i jej składania.
Zgłoszenia w zakresie funkcjonowania NGO Generatora należy zgłaszać mailowo na adres: dm@mops.krakow.pl.
Dodatkowo pomoc przy wypełnieniu formularza oferty można uzyskać (po uprzedniej telefonicznej lub mailowej rezerwacji terminu konsultacji):
w „Centrum Obywatelskim – ul. Reymonta 20”, tel. 669528-381, e-mail: centrum@krafos.pl, godziny funkcjonowania dostępne na stronie internetowej www.co.krakow.pl;
w „Centrum Obywatelskim Centrum C 10”, tel. 578562-000, e-mail: c10@ipp.expert, godziny funkcjonowania dostępne na stronie internetowej www.c10.krakow.pl.
DYREKTOR MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W KRAKOWIE OGŁASZA NABÓR NA CZŁONKÓW KOMISJI KONKURSOWEJ:
Ogłasza się nabór do komisji konkursowej w celu dokonania oceny ofert złożonych przez organizacje pozarządowe lub podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w otwartym konkursie ofert na realizację zadania publicznego pn. „Świadczenie usług opiekuńczych w zakresie zaspokajania codziennych potrzeb życiowych oraz w zakresie podstawowej pielęgnacji dla osób wymagających opieki w miejscu ich zamieszkania na terenie Obszaru IV Gminy Miejskiej Kraków obejmującego Dzielnicę XIV Czyżyny, Dzielnicę XV Mistrzejowice, Dzielnicę XVI Bieńczyce, Dzielnicę XVII Wzgórza Krzesławickie, Dzielnicę XVIII Nowa Huta” w zakresie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób.
Komisja konkursowa powoływana jest w celu opiniowania ofert złożonych w ramach otwartego konkursu ofert na realizację zadania publicznego określonego w niniejszym ogłoszeniu.
W skład komisji konkursowej wchodzi do 7 osób z prawem głosu:
1) przewodniczący komisji - przedstawiciel komórki merytorycznej, odpowiedzialnej za dany konkurs,
2) do trzech przedstawicieli komórki merytorycznej, w tym zastępca przewodniczącego,
3) osoby wskazane przez organizacje pozarządowe lub podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, Krakowska Rada Działalności Pożytku Publicznego może rekomendować jedną z nich.
W sytuacjach wyjątkowych komisja może obradować przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Decyzję o obradach komisji
z wykorzystaniem narzędzi teleinformatycznych podejmuje Przewodniczący komisji.
Komisja konkursowa dokumentuje swoją pracę w formie pisemnej, zgodnie z ogłoszonymi warunkami konkursowymi.
W przypadku pracy komisji konkursowej z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, członkowie komisji zobowiązani są do niezwłocznego złożenia swoich podpisów na kartach oceny formalnej i merytorycznej ocenianych ofert.
Do prac komisji konkursowej przewodniczący komisji może zaprosić z głosem doradczym osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy.
Dopuszcza się powołanie komisji konkursowej w składzie przekraczającym liczbę określoną w ust. 3.
Komisja konkursowa powoływana jest przez Prezydenta lub osobę przez niego upoważnioną w drodze zarządzenia.
Prezydent lub osoba przez niego upoważniona powołuje do komisji przedstawicieli organizacji pozarządowych lub podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz innych podmiotów spośród zgłoszonych wcześniej kandydatur.
Kandydaci muszą spełniać łącznie następujące kryteria:
1) są obywatelami RP i korzystają w pełni z praw publicznych,
2) nie podlegają wyłączeniu określonemu w art. 24 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775),
3) wyrażają zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie,
4) zgłoszą swoją kandydaturę poprzez formularz zgłoszeniowy, stanowiący załącznik nr 7 do ogłoszenia, podpisany i wypełniony przez kandydata oraz przez podmiot zgłaszający kandydata/kandydatkę.
- przesłać w postaci skanu pocztą elektroniczną na adres: dm@mops.krakow.pl
lub
- wysłać pocztą/kurierem lub dostarczyć osobiście wyłącznie do siedziby Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie, ul. Józefińska 14, Dziennik Podawczy
lub
- przesłać poprzez e-PUAP w formacie podpisanego elektronicznie pliku pdf adresowanego do komórki merytorycznej ogłaszającej konkurs ofert.
WAŻNE DOKUMENTY:
Regulamin przeprowadzania przez Gminę otwartych konkursów ofert na realizację przez organizacje pozarządowe lub podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia
24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zadań publicznych określa zarządzenie nr 430/2023 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 16 lutego 2023 r. dostępne w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa pod adresem:
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert określa załącznik nr 1 do Programu Współpracy Gminy Miejskiej Kraków na rok 2023 z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami określonymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przyjęty uchwałą Nr C/2722/22 Rady Miasta Krakowa z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie przyjęcia Programu Współpracy Gminy Miejskiej Kraków na rok 2023 z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami określonymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, dostępną w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa pod adresem:
Regulamin funkcjonowania NGO Generatora w Gminie Miejskiej Kraków reguluje zarządzenie nr 336/2023 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 6 lutego 2023 r. dostępne w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa pod adresem:
Obowiązujące formularze oferty i sprawozdania z realizacji zadania dostępne są na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Miasta Krakowa: www.bip.krakow.pl, w miejskim portalu dla organizacji pozarządowych: www.ngo.krakow.pl, a także w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej – Dział Koordynacji Pracy Filii, ul. Józefińska 14, 30-529 Kraków.
ZAŁĄCZNIKI DO OGŁOSZENIA KONKURSOWEGO:
załącznik nr 1 – formularz analizy ryzyka związanego z realizacją zadania publicznego i sposób zapobiegania;
załącznik nr 2 – schemat informacji o minimalnych wymaganiach zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
załącznik nr 3 – formularz sprawozdania z realizacji zadania publicznego, zgodny ze wzorem określonym w aktualnym Rozporządzeniu;
załącznik nr 4 – formularz oferty, zgodny ze wzorem określonym w aktualnym Rozporządzeniu;
załącznik nr 5 – karta oceny formalnej oferty;
załącznik nr 6 – karta oceny merytorycznej oferty;
załącznik nr 7 – formularz zgłoszeniowy do komisji konkursowej;
załącznik nr 8 - formularz oświadczenia dla członka komisji konkursowej o braku konfliktu interesów wobec oferentów uczestniczących w konkursie;
załącznik nr 9 - wzór oświadczenia członka komisji o niezachowaniu kopii dokumentacji konkursowej.