Informacje o naszym oddziale integracyjnym.
Nauczycielki prowadzące oddział:
mgr Jolanta Dąbrowska
mgr Halina Wall
Elżbieta Gajdzik
Integracja jest modelem oświaty, który narodził się wiele lat temu. Model ten umożliwił stworzenie środowisk przedszkolnych i szkolnych, w których mogą wspólnie bawić się i uczyć dzieci o różnym stopniu sprawności.
Istotą integracji jest włączenie dzieci sprawnych inaczej, dzieci z deficytami rozwojowymi, w życie grupy rówieśniczej na zasadzie równości praw i obowiązków oraz zapewnienie im optymalnych warunków do harmonijnego rozwoju we wszystkich sferach.
W naszym przedszkolu już od kilkunastu lat działa oddział integracyjny.
Specyfiką tego oddziału jest między innymi zmniejszona liczba dzieci(grupa 20 osobowa, w tym 3 do 5 dzieci niepełnosprawnych).
Dzieci niepełnosprawne przyjmowane są do grupy integracyjnej na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz skierowania wydanego przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta Krakowa.
W grupie integracyjnej pracuje trzech nauczycieli, w tym nauczyciel wspomagający. Nauczyciele ci posiadają kwalifikacje w zakresie: wychowania przedszkolnego, edukacji zintegrowanej i pedagogiki specjalnej.
Do naszej grupy przyjmowane są między innymi:
dzieci z opóźnionym rozwojem umysłowym (dzięki przebywaniu w grupie uczą się szybciej obserwując i naśladując czynności innych, sprzyja to rozwojowi ich samodzielności i umiejętności społecznych)
dzieci nadpobudliwe (w grupie integracyjnej mogą liczyć na większą wyrozumiałość, akceptację)
dzieci z zaburzeniami sprawności ruchowych i współwystępującymi często innymi zaburzeniami
dzieci z autyzmem (przebywanie wśród zdrowych dzieci daje im możliwość nawiązania kontaktów społecznych i uczenia się przez naśladownictwo)
Celem naszych działań jest:
zapewnienie dzieciom opieki, wychowania i edukacji odpowiednich do wieku, tempa i dynamiki rozwoju psychofizycznego
realizacja zadań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego z uwzględnieniem zróżnicowanego poziomu rozwoju dzieci
objęcie oddziaływaniem wychowawczym i dydaktycznym dzieci niepełnosprawnych zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami(tworzenie indywidualnych programów pracy)
współdziałanie z rodzicami lub opiekunami dzieci, wspieranie ich w działaniach wychowawczych
współdziałanie ze specjalistami prowadzącymi terapie
W pracy z grupą integracyjną staramy się zapewnić wychowankom prawidłowy, indywidualny i harmonijny rozwój poprzez:
rozpoznanie potrzeb dziecka, jego zdolności, trudności i zaburzeń(analiza dokumentów np. orzeczeń, opinii specjalistów, realizacja zadań planu adaptacyjnego przedszkola i planu współpracy z rodzicami)
posiadanie ramowego rozkładu dnia i tygodnia dostosowanego do potrzeb i możliwości dzieci
odpowiednie zagospodarowanie otoczenia, uwzględnienie potrzeb i ograniczeń dzieci
opracowanie i wdrożenie własnego programu wspomagającego rozwój psychofizyczny dzieci w wieku przedszkolnym „Podajmy sobie ręce”
opracowanie indywidualnych programów pracy dla każdego dziecka dostosowanych do orzeczonej niepełnosprawności
Hierarchia zajęć w grupie integracyjnej:
Zajęcia integrujące grupę i rozwijające umiejętności społeczne
zabawy pomagające wejść dziecku w grupę
zajęcia pomagające dostosować się do zasad obowiązujących w grupie
zajęcia pomagające odgrywać rolę w grupie
Zajęcia poprawiające samodzielność i niezależność
Zajęcia rozwijające talenty i zdolności
Zajęcia usprawniające i korygujące
Zajęcia poszerzające zakres wiedzy i umiejętności
Dodatkowo wszystkie dzieci uczęszczające do grupy integracyjnej mają możliwość uczestniczenia w zajęciach dodatkowych takich jak: rytmika, gimnastyka korekcyjna, języki obce i grafika komputerowa.
Jako grupa integracyjna włączamy się we wszystkie działania dotyczące pracy przedszkola. Są to: uroczystości, konkursy, festyny, wyjazdy i imprezy okolicznościowe. Dzięki temu wypracowaliśmy prawidłowe postawy wobec niepełnosprawności, zarówno u dzieci, jak i rodziców i pracowników przedszkola.
W roku 2007 Europejski Fundusz Społeczny przekazał nam sprzęt i pomoce ułatwiające kształcenie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Są to między innymi: programy do diagnozy i terapii różnych zaburzeń, programy wyrównawcze, pakiety edukacyjne i komputerowe testy diagnostyczne.
Integracja dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dokonuje się w naszym przedszkolu na drodze rozszerzenia świata wartości o idee równości praw wszystkich ludzi, w tym szczególnie prawa każdego człowieka do normalnego życia, zabawy, nauki i pracy.
„UCZYMY SIĘ ŻYĆ RAZEM, A NIE OBOK SIEBIE”