Regulamin Rady Rodziców Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 17 w Krakowie I. POSTANOWIENIA OGÓLNE § 1. 1. Rada Rodziców, zwana dalej „Radą”, reprezentuje ogół rodziców uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 17 w Krakowie, zwanych dalej „Szkołą”. 2. Rada działa na podstawie art. 53 i 54 Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (Dz. U. Nr 256 z 2004r. poz. 2572 z późniejszymi zmianami), art. 4 z dnia 11 kwietnia 2007r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 80 poz. 542) oraz Statutu Szkoły i niniejszego Regulaminu. § 2. 1. Rada Rodziców liczy tylu członków, ile jest Oddziałów (klas) w szkole. 2. Kadencja Rady trwa dwa lata i jest corocznie uzupełniana członkami z nowo utworzonych Oddziałów (pierwszych klasy) w miejsce rodziców uczniów kończących naukę w szkole. II. CELE I ZADANIA RADY RODZICÓW § 3. Uznaną przez Radę Rodziców wartością nadrzędną i szczególnie chronioną jest dobro i bezpieczeństwo uczniów. Dlatego przyjętym przez Radę podstawowym celem działania jest egzekwowanie od Szkoły jak najlepszego wypełniania misji w obszarze tych wartości oraz udzielanie Szkole w tym zakresie możliwej pomocy. § 4. Rada Rodziców jest organizacją wewnątrzszkolną mającą na celu: 1. Reprezentowanie ogółu rodziców Szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności Szkoły. 2. Zapewnienie współpracy rodziców ze Szkołą w doskonaleniu organizacji nauczania oraz pracy wychowawczej i opiekuńczej w Szkole i środowisku. 3. Przedstawianie Dyrektorowi Szkoły, Radzie Pedagogicznej, Samorządowi Uczniowskiemu oraz władzom oświatowym opinii rodziców (opiekunów) we wszystkich istotnych sprawach Szkoły. 4. Współdziałanie z Dyrektorem Szkoły, Radą Pedagogiczną w zaznajomieniu ogółu rodziców i uczniów z programem wychowania i opieki, organizacją nauczania oraz wynikającymi z nich zadaniami dla Szkoły i rodziców, 5. Upowszechnianie wśród rodziców – przy współpracy z organizacjami oświatowymi i społecznymi – wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo- wychowawczych rodziny. 6. Pozyskiwania rodziców do czynnego udziału w realizacji programu nauczania, wychowania i opieki oraz udzielania pomocy materialnej w tym zakresie. 7. Działanie na rzecz opiekuńczej funkcji Szkoły. § 5. Do kompetencji Rady Rodziców należy: 1. Uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną w terminie do 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego: a. Programu wychowawczego Szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowane przez nauczycieli, b. Programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska obejmujące wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców, 2. Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy kształcenia lub wychowania Szkoły, 3. Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły. § 6. Zadania Rady Rodziców: 1. Pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań Szkoły, 2. Gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł dla wspierania działalności Szkoły, a także ustalania zasad wydatkowania tych funduszy, 3. Zgodnie z art. 9c ust. 6 pkt. 1 i 2 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity - Dz. U. Nr 97 z 2006r. poz. 674, z późn. zmianami), opiniowanie oceny dorobku zawodowego nauczyciela. Rada rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela. 4. Zgodnie z art. 36a ust. 5 pkt. 1b Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (tekst jednolity – Dz. U. Nr 256 z 2004r. poz. 2572 z późn. zmianami) uczestniczenie w komisji konkursowej, 5. Popularyzowanie wiedzy o wychowaniu w placówkach oświatowych i w rodzinie, 6. Pomoc Dyrektorowi Szkoły i Radzie Pedagogicznej w opracowaniu programu rozwoju Szkoły, 7. Działanie wspólnie z instytucjami współpracującymi ze Szkołą na rzecz stałej poprawy warunków pracy i wypoczynku uczniów oraz nauczycieli, 8. Organizowanie wymiany doświadczeń wychowawczych między rodzicami, 9. Udzielanie pomocy w organizowaniu pracy uczniowskich kół i zespołów zainteresowań, 10. Branie udziału w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, turystycznej i sportowej uczniów, 11. Organizowanie udziału członków Rady Rodziców, na wniosek wychowawców, w omawianiu istotnych problemów wychowawczych w czasie godzin do dyspozycji wychowawców klas. 12. Udział w działalności Szkoły na rzecz ochrony zdrowia uczniów, podnoszenia poziomu higieny, utrzymania ładu i porządku w Szkole. 13. Określanie struktur działania Rady Rodziców, 14. Podjęcie Uchwały dotyczącej Planu Budżetu Rady Rodziców na dany rok szkolny, oraz możliwość jego korekty w przypadku takiej konieczności w tymże roku szkolnym. § 7. Członkowie Rady mają prawo: 1. Dostępu do wszystkich informacji i dokumentów związanych z organizacją i przebiegiem procesu dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczego, poza informacjami i dokumentami uznanymi za poufne, lub dotyczącymi spraw personalnych. 2. Wypowiadania swoich opinii we wszystkich sprawach szkoły. 3. Głosowania na równych prawach, we wszystkich decyzjach podejmowanych przez Radę. § 8. Członkowie Rady mają obowiązek aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach i pracach Rady. § 9. Członkowie Rady Rodziców pełnią swoje funkcje społecznie. III. WYBORY DO RADY § 10. 1. Wybory do Rady przeprowadzane są, co dwa lata, (natomiast wybory uzupełniające, co rok) we wrześniu, na pierwszym zebraniu rodziców każdego Oddziału. 2. Rodzice uczniów danego Oddziału (klasy), zgromadzeni na zebraniu, wybierają spośród siebie Radę Oddziałową. 3. Rada Oddziałowa powinna liczyć nie mniej niż 3 osoby. O liczebności Rady Oddziałowej decydują rodzice danego Oddziału. 4. Do udziału w wyborach uprawnieni są rodzice uczniów danego Oddziału. Jednego ucznia może reprezentować w wyborach tylko jeden rodzic (opiekun). 5. W skład Rady Oddziałowej z głosem doradczym wchodzi wychowawca klasy. § 11 Wybory do Rad Oddziałowych przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana w głosowaniu jawnym spośród uczestników zebrania. Do komisji skrutacyjnej nie mogą wchodzić osoby kandydujące do Rady Oddziałowej. § 12 Wybory do Rad Oddziałowych odbywają się w głosowaniu demokratycznym na zasadach ustalonych przez rodziców (opiekunów) uczestniczących w zebraniu. § 13 1. Rada Oddziałowa wybiera spośród siebie przedstawiciela do Rady Rodziców Szkoły. 2. Na wniosek rodziców uczestniczących w zebraniu, przedstawiciela Rady Oddziałowej do Rady Rodziców Szkoły może wybierać ogół rodziców uczestniczących w zebraniu, w głosowaniu tajnym, spośród wybranych członków Rady Oddziałowej. § 14 1. Obwieszczenie wyników wyborów, podanie do wiadomości składu Rady Rodziców i zwołanie pierwszego posiedzenia Rady należy do obowiązków Dyrektora. 2. Pierwsze posiedzenie Rady powinno odbyć się nie później niż 20 dni od terminu wyborów. III. STRUKTURA WEWNĘTRZNA RADY RODZICÓW § 15 Rada na swoim pierwszym posiedzeniu wybiera ze swojego grona: 1. Prezydium w składzie: przewodniczącego, zastępczy przewodniczącego, sekretarza, skarbnika oraz dwóch członków, 2. Komisję rewizyjną składającą się z trzech osób, która wybiera spośród siebie przewodniczącego. § 16 1. Prezydium jest wewnętrznym organem kierującym pracami w bieżącej działalności Rady. 2. Rozdział obowiązków : - Przewodniczący i jego zastępca – reprezentują Radę Rodziców wewnątrz i na zewnątrz Szkoły, zwołują i prowadzą zebrania, kierują działalnością organizacyjną i finansowo-gospodarczą Rady, przekazują opinie i postanowienia Rady organom Szkoły i rodzicom, głosują przy podejmowanych decyzjach, - Sekretarz – protokołuje posiedzenia, prowadzi i przechowuje dokumentację działalności Rady, bierze czynny udział w dyskusjach, głosuje przy podejmowanych decyzjach, - Skarbnik – odpowiada za prawidłową gospodarkę środkami finansowymi gromadzonymi przez Radę, uczestniczy w każdym zebraniu, bierze czynny udział w dyskusjach, głosuje przy podejmowanych decyzjach, - Członek – uczestniczy w każdym zebraniu, bierze czynny udział w dyskusjach, głosuje przy podejmowanych decyzjach. 3. Prezydium może tworzyć stałe lub doraźne komisje i zespoły robocze spośród swoich członków, spośród innych rodziców i osób współdziałających z rodzicami spoza Szkoły (jako ekspertów) do wykonywania określonych działań. 4. Prezydium wykonuje Uchwały i Plan Budżetu Rady. 5. Posiedzenia Prezydium odbywają się nie rzadziej niż raz na 3 miesiące. § 17 1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Rady i czuwa nad poprawnością: 1) realizacji uchwał podejmowanych przez Radę, 2) gromadzenia i wydatkowania funduszy Rady. 2. Komisja składa coroczne sprawozdania ogółowi rodziców wraz z wnioskami pokontrolnymi. 3. Komisja Rewizyjna bierze udział w posiedzeniach Rady Rodziców, 4. Przedstawiciel Komisji Rewizyjnej uczestniczy w posiedzeniach Prezydium Rady Rodziców. IV. POSIEDZENIA RADY § 18 1. Posiedzenia Rady odbywają się co najmniej 2 razy w roku szkolnym w terminach ustalonych w rocznym harmonogramie. 2. Poza terminami ustalonymi w harmonogramie, posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący powiadamiając członków Rady, co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący może zwołać posiedzenie Rady w trybie pilnym, bez zachowania 7-dniowego terminu. 3. Posiedzenia Rady mogą być również zwoływane w każdym czasie, z inicjatywy 1/3 składu Rady oraz na wniosek Dyrektora, Rady Pedagogicznej lub Samorządu Uczniowskiego. 4. Przygotowanie posiedzenia Rady jest obowiązkiem przewodniczącego. 5. W posiedzeniach Rady może brać udział, z głosem doradczym, Dyrektor lub inne osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady. 6. Posiedzenia Rady są ważne, o ile obecnych jest, co najmniej 50% +1 członków Rady. § 19 1. Posiedzenia Rady są protokołowane w sposób ciągły w danym roku szkolnym. 2. Protokoły posiedzeń Rady są przyjmowane przez Radę w drodze głosowania na następnym posiedzeniu Rady. V. PODEJMOWANIE UCHWAŁ § 20 1. Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym w obecności quorum liczącego 50% +1 członków Rady. 2. W sprawach personalnych, a także na formalny wniosek członków Rady, głosowanie odbywa się w trybie tajnym. 3. W przypadku podjęcia uchwały sprzecznej z prawem, Statutem lub założeniami planu pracy Szkoły, Dyrektor zawiesza jej wykonanie i w terminie do 7 dni uzgadnia z Prezydium Rady dalszy tok postępowania w sprawie będącej przedmiotem uchwały. § 21 Uchwały Rady numerowane są w sposób ciągły w danym roku szkolnym. § 22 Opinie Rady wydawane są w takim samym trybie jak uchwały. VI. FUNDUSZE RADY § 23. Rada może gromadzić fundusze przeznaczone na wspieranie działalności statutowej szkoły z następujących źródeł: - ze składek rodziców, - z wpłat osób fizycznych, organizacji, instytucji, przedsiębiorstw i fundacji - z dotacji - z imprez organizowanych przez Radę Rodziców, - z innych źródeł. - §24 1. Wysokość składki ustala się uchwałą na pierwszym posiedzeniu Rady Rodziców na początku każdego roku szkolnego. 2. Ustalona wysokość składki podlega indywidualnemu jej wnoszeniu przez każdego z rodziców skarbnikowi Rady Oddziałowej (klasowej), a następnie przekazana Prezydium i zaksięgowana u skarbnika Rady Rodziców. § 25 Rada może wydatkować środki na: 1. Pomoc materialną dla uczniów: a. zapomogi, dofinansowanie wyżywienia, b. organizacja wypoczynku i rekreacji, c. nagrody i wyróżnienia dla uczniów. 2. Zakup pomocy naukowych i wyposażenia biblioteki Szkoły. 3. Pomoc polegająca na materialnym wspieraniu statutowej działalności Szkoły: a. współfinansowanie nakładów na niezbędne remonty Szkoły, b. współfinansowanie administracyjnej i gospodarczej obsługi Szkoły, c. współfinansowanie innych nakładów uznanych przez Dyrektora, Radę Pedagogiczną, Samorząd Uczniowski i Radę Rodziców za konieczne. §26 Sposób wydatkowania środków niepochodzących ze składek rodziców może być zależny od wskazania celów przez osoby i instytucje dokonujące wpłat, o ile wskazania te są zgodne z interesem Szkoły. W takich przypadkach Prezydium Rady nie może wydatkować tak pozyskanych środków na cele inne od wskazanych, bez uzyskania zgody ofiarodawców. §27 Pisemne wnioski o środki z funduszu Rady mogą składać: 1. Dyrektor, 2. Rada Pedagogiczna, 3. Samorząd Uczniowski, 4. rodzice uczniów Szkoły. § 28 1. Rada ma wydzielone konto bankowe w celu przechowywania na nim środków oraz dokonywania bieżących opłat i przelewów, 2. Środkami zgromadzonymi na koncie dysponuje Prezydium Rady. 3. Do podpisywania dokumentów finansowo-księgowych upoważniony jest przewodniczący, zastępca i skarbnik Rady. 4. Dokumenty finansowe przed zaksięgowaniem zatwierdza skarbnik Rady. VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE § 29 Rada Rodziców używa pieczęci: Rada Rodziców Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 17 ul. Fredry 65/7 130-605 Kraków § 30 Zmiana niniejszego Regulaminu wymaga uchwały Rady Rodziców. § 31 Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia. Przyjęto: Uchwałą Nr 7/2007 z dnia 19.11.2007r. Rady Rodziców Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 17 w Krakowie
|
|