Zamiast kontrowersyjnego przystanku przy Poczcie Głównej, kilka innych blisko centrum. Porozumieniem zakończył się wielomiesięczny spór pomiędzy Miastem a prywatnymi przewoźnikami skupionymi w Małopolskim Stowarzyszeniu Przewożników Osobowych.
Ta informacja ucieszy nie tylko pasażerów, korzystających z oferty prywatnych przewoźników, dojeżdżających do Krakowa z okolicznych gmin. Po kilku miesiącach negocjacji, dziś (29 lipca, wtorek) zostało podpisane porozumienie pomiędzy Miastem a Małopolskim Stowarzyszeniem Przewozu Osobowego. Od 1 października znika kontrowersyjny przystanek pod Pocztą Główną. Wielokrotnie zdarzało się, że zatrzymujące się na postoju busy powodowały utrudnia dla innych użytkowników ruchu. "Naszym zadaniem jest takie zorganizowanie systemu transportu, by mieszkańcy Krakowa żyli w uporządkowanym mieście. Przewoźnicy zgodzili się z naszym stanowiskiem, że przystanku w tej lokalizacji nie da się dłużej utrzymać" - mówił po podpisaniu porozumienia Wiesław Starowicz, Zastępca Prezydenta Krakowa. Jego zdaniem, likwidacja przystanku pod Pocztą Główną nie będzie uciążliwa dla pasażerów dojeżdżających z aglomeracji krakowskiej. "Ścisłe centrum, obszar wewnątrz tzw. drugiej obwodnicy Krakowa, to miejsce dla pieszych, rowerzystów i czystego ekologicznie transportu zbiorowego. Zależy nam jednak, by dojazd w okolice centrum był utrzymany", stwierdził Wiesław Starowicz. Stąd propozycja kilku alternatywnych przystanków, które mają zastąpić postój pod Pocztą Główną. "Od 1 października uzyskujemy możliwość zatrzymywania się przy ulicy Pawiej w obu kierunkach, a także na rondzie Mogilskim i Grzegórzeckim. Nasze busy będą mogły korzystać także z przystanku na ulicy Dietla, przy skrzyżowaniu z ulicą Starowiślną" - wymieniał Marek Dyszy Prezes Małopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników Osobowych. Ponadto dotychczasowy przystanek "Wawrzyńca" zostanie przeniesiony na ulic Dajwór. Bez zmian przewoźnicy będą mogli zatrzymywać się przy placu Bohaterów Getta.
Małopolskie Stowarzyszenie Przewoźników Osobowych zobowiązało się także do podjęcia działań, które mają na celu wyeliminowanie nagannych i nieprawidłowych zachowań kierowców autobusów, nie przestrzegających przepisów prawa o ruchu drogowym oraz warunków określonych w zezwoleniach oraz innych dokumentach wydanych przez uprawnione instytucje. "Przewoźnicy mają zgodę na korzystanie z przystanków zlokalizowanych przy ulicach śródmiejskich o dużym natężeniu ruchu oraz dużej frekwencji pasażerskiej. Należy jednak pamiętać, że miejsca te mają wyłącznie charakter przelotowy. Niedopuszczalny jest postój przekraczający czas niezbędny dla wymiany pasażerów, jak również zabieranie i wysadzanie pasażerów w miejscach nie będących przystankami" - precyzował Wiesław Starowicz.
Zarówno Zastępca Prezydenta Wiesław Starowicz, jak i Prezes Marek Dyszy uznali, że podpisane we wtorek porozumienie otwiera drogę do współpracy w innych kwestiach związanych z transportem zbiorowym. Do rozwiązania pozostaje kwestia przystanków końcowych dla busów, zlokalizowanych w rejonie Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego. Obecnie część z nich znajduje się na prywatnych działkach. Przewoźnicy spodziewają się, że prędzej czy później będą musieli szukać innych miejsc na przystanki końcowe w tej części miasta. "Liczymy na przychylność Miasta odnośnie możliwości zorganizowania z postoju przy ulicy Kamiennej" - zaznaczał Prezes Stowarzyszenia Przewoźników. Miasto uczestniczy także w rozmowach przedstawicieli Stowarzyszenia z Regionalnym Dworcem Autobusowym. "Być może uda się dzięki temu uzyskać atrakcyjna cenowo dla prywatnych operatorów ofertę korzystna RDA", skwitował Wiesław Starowicz. Otwarta pozostaje także kwestia udziału prywatnych przewoźników w komunikacji aglomeracyjnej.