Zgodnie z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz regulaminem w sprawie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Kraków, właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego oraz chodnika położonego bezpośrednio przy granicy nieruchomości.
Błoto, śnieg i lód należy pryzmować na chodniku przy krawędzi jezdni, z zachowaniem minimum 1 m od pnia drzewa, w sposób nie utrudniający ruchu pieszych i pojazdów. Inne zanieczyszczenia należy umieszczać w stosownych pojemnikach. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest także do niezwłocznego usuwania z budynków i ich części oraz urządzeń infrastruktury technicznej sopli i nawisów śniegu stwarzających zagrożenie dla przechodniów, a także do oznakowania w sposób widoczny tego miejsca. (MCJ/M).
Jak co roku Straż Miejska Miasta Krakowa przypomina, o co należy zadbać, by nie zostać ukaranym mandatem karnym.
Obowiązki właścicieli nieruchomości reguluje Ustawa z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz Uchwała Rady Miasta Krakowa z dnia 25 stycznia 2006 roku w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Kraków.
Do obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie utrzymania zimowego należy:
1. niezwłoczne uprzątnięcie błota, śniegu, lodu z chodników położonych wzdłuż nieruchomości z wyjątkiem chodnika, na którym dopuszczony jest płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych,
2. niezwłoczne uprzątnięcie błota, śniegu, lodu z części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego,
3. niezwłoczne usuwanie sopli i nawisów śniegu stwarzających zagrożenie dla przechodniów z budynków i ich części oraz urządzeń infrastruktury technicznej,
4. pryzmowanie błota, śniegu, lodu na chodniku przy krawędzi jezdni z zachowaniem minimum 1 metra od pnia drzewa, w sposób nieutrudniający ruchu pieszych i pojazdów. Koordynacja działań związanych z Akcją Zima 2008/2009 odbywać się będzie na stanowisku dyżurnego Oddziału Śródmieście pod numerami telefonów: 986 lub 012 411 00 45 oraz 012 68 82 190.
Interwencje można zgłaszać przez całą dobę także w pozostałych Oddziałach:
* Krowodrza - 012 623 96 90 lub 012 68 82 220,
* Prokocim - 012 650 07 60 lub 012 68 82 240,
* Wola Duchacka - 012 650 42 80 lub 012 68 82 250,
* Nowa Huta - 012 680 15 00 lub 012 68 82 230,
* Wzgórza Krzesławickie - 012 640 51 15 lub 012 68 82 260.
Straż Miejska przypomina, że za nieuprzątnięcie błota, śniegu czy lodu z chodników położonych wzdłuż nieruchomości można otrzymać mandat karny w wysokości - 100 zł. (MCJ).
To pierwsze kamery zainstalowane w tym rejonie Krakowa. Budowę monitoringu w całości sfinansowano z budżetu Miasta Krakowa.
Stworzenie projektu oraz wykonanie systemu monitoringu kosztowało 199 926,42 zł.
Sygnał z kamer przesyłany jest do istniejącego już centrum monitoringu w siedzibie Straży Miejskiej w Oddziale Nowa Huta (os. Centrum C 9). Do przesyłu obrazu i sterowania kamer wykorzystano światłowód, który został położony na słupach oświetleniowych. Wykorzystano również istniejące łącza światłowodowe Urzędu Miasta Krakowa, wykonane w ramach Projektu E - Kraków i łącze monitoringu wizyjnego zbudowane we wcześniejszej inwestycji realizowanej przez Straż Miejską.
Dwie kamery zostały zamontowane na elewacjach budynków na os. Na Stoku 1 i os. Na Stoku 5, a dwie kolejne na słupach oświetleniowych przy ul. Poległych w Krzesławicach.
Przed uruchomieniem tej inwestycji, Straż Miejska Miasta Krakowa obsługiwała 38 kamer monitoringu wizyjnego, w dwóch systemach: w Oddziałach - Nowa Huta (19 kamer) i Wola Duchacka (19 kamer). Po rozbudowie system ten obejmuje łącznie - 42 kamery.
Kraków ponownie bierze udział w międzynarodowym przedsięwzięciu „Sprzątanie Świata”. Hasło tegorocznej akcji brzmi: „Pomagajmy Ziemi – codziennie”.
W dniach 18-20 września, już po raz szesnasty z rzędu, odbędzie się akcja „Sprzątanie świata – Polska”. Jej koordynatorem jest fundacja „Nasza Ziemia”. Gospodarzem krakowskiej akcji „Sprzątanie świata – Polska 2009” jest Prezydent Miasta Jacek Majchrowski, a jej organizatorem Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu przy współpracy Rad Dzielnic Miasta Krakowa i Straży Miejskiej Miasta Krakowa. Worki i rękawice zakupione ze środków Gminnego i Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz ogólnopolskie plakaty i lokalne materiały promocyjne dostępne będą od 15 września w siedzibach Rad Dzielnic.
Chętni do udziału w akcji mogą zgłaszać do ZIKiT wybrane przez siebie tereny do sprzątania terenów oraz miejsca do deponowania zebranych odpadów. Worki z surowcami wtórnymi wyjątkowo będzie można ustawiać przy kolorowych pojemnikach do zbiórki surowców. „W celu ułatwienia odbioru zebranych surowców przez firmę porządkową, prosimy również o zgłoszenie lokalizacji pojemników” - zaznacza Jacek Bartlewicz, rzecznik prasowy ZIKiT.
Nad sprawnym przebiegiem akcji będą czuwać funkcjonariusze Straży Miejskiej Miasta Krakowa. Podczas „Sprzątania świata” będzie pełniony dyżur w Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu, ul. Za Torem 22 w Krakowie pod nr tel. 012/ 616 86 36 i 012/ 616 86 66 w godzinach:
18 września (piątek) – 800 - 1900
19 września (sobota) – 700 - 1700
20 września (niedziela) - 800 - 1200
Szczegółowe informacje nt. akcji można uzyskać w Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu pod nr tel. 012/ 616 86 38 oraz w poszczególnych oddziałach Straży Miejskiej.
Skazani z krakowskich zakładów karnych będą pomagać w utrzymaniu porządku na terenie miasta. Pierwsi z nich pojawią się na ulicach Krakowa już tej jesieni. Dzisiaj (9 września, środa) w Magistracie podpisano umowę w sprawie nieodpłatnej pracy więźniów na rzecz Miasta.
Komendant Straży Miejskiej Janusz Wiaterek i dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w imieniu Miasta Kraków oraz dyrektor płk Bogdan Koźbiał w imieniu Aresztu Śledczego w Krakowie podpisali umowę w sprawie nieodpłatnego zatrudniania skazanych na terenie Krakowa. W sprzątaniu miasta ma pomagać około 20 więźniów. Będą zatrudnieni pod nadzorem strażników miejskich do drobniejszych prac porządkowych. Chodzi m.in. o usuwanie ulotek reklamowych, sprzątanie chodników z liści i innych zanieczyszczeń. Przewiduje się także, że więźniowie będą pomagać w przywracaniu porządku na ulicach i placach po imprezach i wydarzeniach kulturalnych.
Realizacja projektu rozpocznie się już jesienią tego roku
Od wczoraj (3 września) obowiązuje Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 sierpnia 2009 roku, zmieniające rozporządzenie w sprawie wykroczeń, za które strażnicy straży gminnych, mając dotąd jedynie możliwość skierowania wniosku o u karanie do sądu, mogą w myśl nowego rozporządzenia, nakładać grzywny w drodze mandatu karnego.
W październiku 2008 roku, komendant Straży Miejskiej Miasta Krakowa Janusz Wiaterek, przewodnicząc pracom Unii Metropolii Polskich (komendanci straży miejskich oraz dyrektorzy miejskich wydziałów bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego z największych miast polskich), skierował do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji propozycje uregulowań koniecznych do wprowadzenia zmian w regulacjach prawnych normujących funkcjonowanie straży gminnych miejskich.
Jedną z najważniejszych jest obowiązek prowadzenia psa na smyczy, a w przypadku niektórych ras – także w kagańcu. Bez smyczy można prowadzić czworonoga jedynie w miejscach mało uczęszczanych, wówczas należy jednak pamiętać o kagańcu.
Właściciele niektórych ras, nawet podczas prowadzenia psa na smyczy mają obowiązek założenia czworonogowi kagańca. Do ras tych należą: amerykański pit bull terier, pies z Majorki (Perro de Presa Mallorquin), buldog amerykański, dog argentyński, pies kanaryjski (Perro de Presa Canario), tosa inu, rottweiler, akbash dog, anatolian Karabach, moskiewski stróżujący, owczarek kaukaski. Dodajmy, że nie wolno wprowadzać zwierząt na teren placów zabaw i piaskownic dla dzieci oraz na tereny kąpielisk. Zakaz wprowadzania psów obejmuje również m.in. budynki użyteczności publicznej i obsługi ludności, w szczególności urzędy, zakłady opieki zdrowotnej i opieki społecznej, szkoły i placówki wychowawcze, placówki kulturalnooświatowe – chyba, że władający tymi budynkami postanowią inaczej.
Warto zwrócić uwagę, że zakaz wprowadzania zwierząt do wymienionych obiektów nie dotyczy psów przewodników. Podczas spaceru opiekun czworonoga ma obowiązek sprzątania odchodów zwierzęcia. Właścicielowi, który nie posprząta po psie grozi mandat w wysokości do 500 zł. Wykaz miejsc w których można otrzymać bezpłatne zestawy do sprzątania po psach znajdują się na stronie internetowej www.strazmiejska.krakow.pl
Przez kilka tygodni strażnicy miejscy sprawdzali nie tylko czystość piasku, ale także zabezpieczenie huśtawek, pochylni, ścianek wspinaczkowych czy przeplotni. Zwracali uwagę na stan elementów drewnianych, mocowanie łańcuchów i lin. Oceniali ponadto trwałość ogrodzenia, oświetlenia placów zabaw oraz stan koszy na śmieci i ławek. Sprawdzali czy miejsca te posiadają swój Regulamin, czy jest on widoczny i czytelny.
Straż Miejska kontroluje piaskownice i place zabaw już od 1999 roku. To oznacza, że już od 10 lat, w okresie wiosennym, strażnicy monitorują miejsca, w których bawią się dzieci. Prowadzone kontrole wynikają bezpośrednio z zapisów ujętych w miejskim programie kierunkowym „Bezpieczny Kraków”.
W ramach przeprowadzonych tegorocznych działań funkcjonariusze Straży Miejskiej Miasta Krakowa skontrolowali na terenie miasta 446 piaskownic i placów zabaw. Tylko w przypadku 17 punktów strażnicy stwierdzili drobne nieprawidłowości, polegające głównie na uszkodzeniach huśtawek, karuzeli i ławek, zaśmieconego piasku lub jego braku. Usterki te polecili niezwłocznie usunąć zarządcom odpowiedzialnym za te tereny. Wszystkie czynności prowadzone przez strażników w ramach kontroli miały na celu poprawę bezpieczeństwa przede wszystkim przebywających w tych miejscach dzieci i ich opiekunów. Niebezpieczne krawędzie czy rozpadająca się konstrukcja drewniana z zardzewiałymi gwoździami, poza urazami wśród najmłodszych grożą zakażeniami bakteriami beztlenowymi, na przykład laseczkami tężca – przestrzegają specjaliści.
W walce o czystość i bezpieczeństwo w miejscach zabaw najmłodszych mieszkańców Krakowa pomaga także Wojewódzka Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna, która także przeprowadziła już tegoroczne kontrole piaskownic i placów zabaw. Anna Armatys, rzecznik sanepidu zapewnia, że Stacja zobowiązała właścicieli placów zabaw do ogrodzenia i przykrycia piaskownic w ten sposób, by nie były dostępne dla zwierząt.
W dniu 8 czerwca w Magistracie odbyła się konferencja prasowa, w trakcie której przedstawiony został raport z badań dotyczących opinii mieszkańców na temat funkcjonowania Straży Miejskiej.
Spotkanie, w którym uczestniczył Komendant Straży - Janusz Wiaterek, Naczelnik Wydziału Organizacyjnego - Marta Cieśla oraz autorki raportu: Joanna Skrzyńska, Joanna Kwinta - Odrzywołek i Hanna Uhl - reprezentujące Uniwersytet Jagielloński, poświęcone było analizie poszczególnych zagadnień raportu.
W ramach badania opinii mieszkańców Krakowa na temat Straży Miejskiej przygotowano - 1500 ankiet. Ostatecznie analizą objęto 1194 poprawnie wypełnione ankiety. Badanie realizowane było od 9 lutego do 16 marca 2009 roku. Najwięcej ankiet zebrano w Oddziale Śródmieście. Liczba 373 formularzy stanowiła prawie jedną trzecią całości próby.
Mieszkańcy biorący udział w ankiecie udzielali odpowiedzi na pytania dotyczące między innymi: opinii o krakowskiej Straży Miejskiej i jej funkcjonariuszach, kampanii wizerunkowej, jej efektach i ewentualnym wpływie na opinie krakowian o Straży Miejskiej, doświadczeń krakowian związanych z interwencjami Straży oraz ich ewentualnym wpływie na posiadane przez respondentów opinie o Straży i jej funkcjonariuszach.
Raport do pobrania znajduje się na stronie www.strazmiejska.krakow.pl
Zgodnie z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz regulaminem w sprawie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Kraków, właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego oraz chodnika położonego bezpośrednio przy granicy nieruchomości.
Błoto, śnieg i lód należy pryzmować na chodniku przy krawędzi jezdni, z zachowaniem minimum 1 m od pnia drzewa, w sposób nie utrudniający ruchu pieszych i pojazdów. Inne zanieczyszczenia należy umieszczać w stosownych pojemnikach. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest także do niezwłocznego usuwania z budynków i ich części oraz urządzeń infrastruktury technicznej sopli i nawisów śniegu stwarzających zagrożenie dla przechodniów, a także do oznakowania w sposób widoczny tego miejsca. (MCJ/M).
Jak co roku Straż Miejska Miasta Krakowa przypomina, o co należy zadbać, by nie zostać ukaranym mandatem karnym.
Obowiązki właścicieli nieruchomości reguluje Ustawa z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz Uchwała Rady Miasta Krakowa z dnia 25 stycznia 2006 roku w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Kraków.
Do obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie utrzymania zimowego należy:
Interwencje można zgłaszać przez całą dobę także w pozostałych Oddziałach:
Straż Miejska przypomina, że za nieuprzątnięcie błota, śniegu czy lodu z chodników położonych wzdłuż nieruchomości można otrzymać mandat karny w wysokości - 100 zł. (MCJ).
45 solarek, 16 piaskarek, 24 samochodów opłużonych, 27 ciągników z rozrzutnikami i 12 małych ciągników do odśnieżania chodników. Krakowskie służby przygotowane są do zimy.
W najbliższych dniach synoptycy spodziewają się pierwszych opadów śniegu. W pełnej gotowości do zwalczania skutków zimy są wszystkie jednostki miejskie wchodzące w skład Miejskiego Komitetu Koordynacyjnego ds. Zimy 2008/2009. W okresie od 1 listopada 2008 roku do 15 kwietnia 2009 roku bezpośrednio działania Komitetu koordynuje Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Jak co roku mieszkańcy Krakowa mogą zgłaszać wszelkie uwagi związane z utrzymaniem dróg pod numery telefonu: (012) 254 14 30 lub (012) 254 14 31.
Straż Miejska przypomina właścicielom nieruchomości o obowiązku odśnieżania chodników. Zgodnie z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz regulaminem w sprawie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Kraków, właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego oraz chodnika położonego bezpośrednio przy granicy nieruchomości.
Błoto, śnieg i lód należy pryzmować na chodniku przy krawędzi jezdni, z zachowaniem minimum 1 m od pnia drzewa, w sposób nie utrudniający ruchu pieszych i pojazdów. Inne zanieczyszczenia należy umieszczać w stosownych pojemnikach. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest także do niezwłocznego usuwania z budynków i ich części oraz urządzeń infrastruktury technicznej sopli i nawisów śniegu stwarzających zagrożenie dla przechodniów, a także do oznakowania w sposób widoczny tego miejsca.
Straż Miejska i Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej apelują do krakowian, by szczególną uwagę zwrócić na bezdomnych, którzy mogą w zimowe dni wymagać pomocy. Informacje o takich osobach należy zgłaszać dyżurnemu Straży Miejskiej pod alarmowy, bezpłatny numer telefonu - 986 lub bezpośrednio dyżurnym w poszczególnych oddziałach Straży. (MCJ/M).
Dzielnica I:
każdy poniedziałek od godz. 16.00 - 17.00.
Dzielnica II:
każdy poniedziałek od godz. 16.00 - 17.00,
Dzielnica III:
każdy czwartek od 17.00 - 18.00,
Dzielnica IV:
każdy pierwszy i trzeci czwartek miesiąca od 16.00 - 17.00,
Dzielnica V:
każdy drugi czwartek miesiąca od 18.00 - 19.00,
Dzielnica VI:
każdy pierwszy poniedziałek miesiąca od 16.30 - 17.30,
Dzielnica VII:
każdy trzeci wtorek miesiąca od 16.00 - 17.00,
Dzielnica VIII:
każda pierwsza środa miesiąca od 16.00 - 17.00,
Dzielnica IX:
każda trzecia środa miesiąca od 16.00 - 17.00,
Dzielnica X:
każdy trzeci czwartek miesiąca godz.15.00,
Dzielnica XI:
każda druga środa miesiąca od 16.00 - 17.00,
Dzielnica XII:
każdy pierwszy wtorek miesiąca od 16.00 - 17.00,
Dzielnica XIII:
każdy pierwszy poniedziałek miesiąca od 15.00 - 16.00,
Dzielnica XIV:
poniedziałek od 17.00 - 18.00,
Dzielnica XV:
każdy pierwszy poniedziałek miesiąca od 16.00 - 17.00,
Dzielnica XVI:
każdy pierwszy poniedziałek miesiąca od 16.00 - 17.00,
Dzielnica XVII:
każdy pierwszy poniedziałek miesiąca od 16.30 - 17.30,
Dzielnica XVIII:
każdy wtorek od 16.00 - 17.00.