Udzielanie ulg w spłacie należności pieniężnych przypadających Gminie Miejskiej Kraków z tytułu kosztów egzekucyjnych oraz nałożonych kar administracyjnych powstałych w toku prowadzenia postępowania egzekucyjnego.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu rozpatrzenia wniosku w przedmiocie udzielenia ulgi w spłacie należności pieniężnych przypadających Gminie Miejskiej Kraków z tytułu kosztów egzekucyjnych oraz nałożonych kar administracyjnych powstałych w toku prowadzenia postępowania egzekucyjnego.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której Twoje dane zostały zebrane, a następnie będą przechowywane u nas przez co najmniej 5 lat.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter dobrowolny.
Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości rozpatrzenia wniosku.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi art. 6 ust.1 lit. e) unijnego ogólnego rozporządzenia ochronie danych (tzw. RODO) w związku z ustawą z dnia 17.06.1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz ustawą z dnia 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Ponadto informujemy, że w dowolnym momencie przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu – z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją – wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych:
adres – e-mail: iod@um.krakow.pl
adres pocztowy: Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków
Wydział Egzekucji Administracyjnej i Windykacji
Referat ds. Kontroli Postępowań i Egzekucji Obowiązków Niepieniężnych
Al. Powstania Warszawskiego 10, 30-541 Kraków
Jeżeli jesteś osobą fizyczną lub reprezentujesz inny uprawniony podmiot ubiegający się o przyznanie ulgi w spłacie należności niestanowiącej pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
1. pisemny wniosek o udzielenie ulgi wraz z uzasadnieniem (w zależności od rodzaju wnioskowanej ulgi),
2. kopia deklaracji podatkowej za rok poprzedzający złożenie wniosku o ulgę; w przypadku wniosku złożonego w okresie od 1 stycznia do 30 kwietnia danego roku kalendarzowego, deklaracja powinna obejmować dochód osiągnięty w roku kalendarzowym poprzedzającym rok, o którym mowa w pierwszym zdaniu,
3. pisemne oświadczenie dotyczące: posiadanego majątku (ruchomości, nieruchomości, papiery wartościowe), istniejących zobowiązaniach finansowych (kredyty, pożyczki, inne), (wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszej procedury),
4. pełnomocnictwo – jeśli wnioskodawca reprezentowany jest przez inną osobę,
5. wszelkie inne dokumenty uzasadniające przyznanie ulgi (np. zaświadczenie lekarskie, rachunki z apteki, rachunek zysków i strat, bilans, statut, zestawienie zobowiązań i należności itp.).
Jeżeli ubiegasz się o przyznanie pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
1. pisemny wniosek o udzielenie pomocy de minimis,
2. wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie wydane przez organy uprawnione do udzielania pomocy ze środków publicznych potwierdzające, wielkość otrzymanej pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie w okresie 3 lat lub oświadczenie o wielkości pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w tym okresie lub oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie (według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do niniejszej procedury),
3. formularz informacji, którego wzór zawiera załącznik do aktualnego rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis obowiązującego w dniu składania wniosku, wraz innymi dokumentami wynikającymi z obowiązujących przepisów (wzór stanowi załącznik nr 2 do niniejszej procedury),
4. formularz informacji, którego wzór zawiera załącznik do aktualnego rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie obowiązującego w dniu składania wniosku, wraz innymi dokumentami wynikającymi z obowiązujących przepisów (wzór stanowi załącznik nr 3 do niniejszej procedury),
5. oświadczenie o każdej innej pomocy de minimis uzyskanej w trakcie toczącego się postępowania (według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do niniejszej procedury),
6. pełnomocnictwo – jeśli wnioskodawca reprezentowany jest przez inną osobę (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej przez organy upoważnione do jej reprezentowania, w tym zarząd lub prokurenta,
7. w celu stwierdzenia istnienia przesłanki ustawowej warunkującej udzielenie ulgi oraz w celu prawidłowego wyliczenia wartości brutto pomocy de minimis przedsiębiorca zobowiązany jest do przedłożenia informacji dotyczącej sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy, w tym sprawozdań finansowych za okres 3 ostatnich lat obrotowych, sporządzonych zgodnie z przepisami o rachunkowości.
Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa albo prokury (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej)
Wysokość opłaty 17 zł.
Formy płatności:
1. Przelewem na rachunek bankowy.
2. W punktach kasowych Urzędzie Miasta Krakowa.
3. W opłatomatach w Urzędzie Miasta Krakowa.
4. Na poczcie.
5. W placówkach banku PKO Bank Polski S.A. na terenie Krakowa bez ponoszenia opłat.
Numer rachunku bankowego
49 1020 2892 2276 3005 0000 0000
Postanowienie o udzieleniu ulgi albo odmowie udzielenia ulgi.
Postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania.
Postanowienie o umorzeniu postępowania.
Sprawa powinna być załatwiona w terminie 30 dni, a w przypadku konieczności przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego termin ten może ulec wydłużeniu.
Protokół z postępowania wyjaśniającego (zestawienie bieżącego stanu zadłużenia wnioskodawcy).
Na wydane postanowienie przysługuje, zobowiązanemu oraz wierzycielowi niebędącemu jednocześnie organem egzekucyjnym, zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego z siedzibą w Krakowie na ul. Lea 10, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania możesz zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał postanowienie Z dniem doręczenia organowi oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, postanowienie staje się ostateczne i prawomocne. Oznacza to, iż takiego postanowienia nie można zaskarżyć do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.”.
Ustawa z dnia 17.06.1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w brzmieniu obowiązującym do dnia 19.02.2021 r. w tekście „ustawa egzekucyjna”.
Ustawa z dnia 17.06.1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w brzmieniu obowiązującym od dnia 20.02.2021 r. w tekście „ustawa egzekucyjna”.
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L, L/2023/2831, z 15.12.2023).
Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1408/2013 z 18 grudnia 2013 roku w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z dnia 24.12.2013 r. str.9 ze zm.).
Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L 190 z dnia 28.06.2014 r., str. 45 ze zm.).
Kwestie z zakresu udzielania ulg dotyczących kosztów egzekucyjnych powstałych w postępowaniach egzekucyjnych wszczętych i niezakończonych przed dniem 20.02.2021 r. zostały uregulowane w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w brzmieniu obowiązującym przed dniem 20.02.2021 r., zgodnie z którym:
Organ egzekucyjny może umorzyć w całości lub w części przypadające na jego rzecz koszty egzekucyjne. Koszty egzekucyjne mogą być umorzone, jeżeli:
stwierdzono nieściągalność od zobowiązanego dochodzonego obowiązku lub gdy zobowiązany wykaże, że nie jest w stanie ponieść kosztów egzekucyjnych bez znacznego uszczerbku dla swojej sytuacji finansowej;
za umorzeniem przemawia ważny interes publiczny;
ściągnięcie tylko kosztów egzekucyjnych spowodowałoby niewspółmierne wydatki egzekucyjne.
lub
Organ egzekucyjny, ze względu na ważny interes zobowiązanego, może rozłożyć na raty zapłatę przypadających na jego rzecz kosztów egzekucyjnych.
W związku z nowelizacją ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, w przypadku kosztów egzekucyjnych powstałych w postępowaniach egzekucyjnych wszczętych od dnia 20.02.2021 r.:
Organ egzekucyjny prowadzący postępowanie egzekucyjne może umorzyć w całości lub w części koszty egzekucyjne, co może nastąpić na wniosek zobowiązanego, jeżeli za umorzeniem przemawia ważny interes zobowiązanego lub interes publiczny.
lub
Na wniosek zobowiązanego organ egzekucyjny prowadzący postępowanie egzekucyjne może rozłożyć na raty zapłatę kosztów egzekucyjnych, w przypadku uzasadnionym względami społecznymi lub gospodarczymi.
Jeżeli wniosek nie spełnia wymogów określonych przepisami prawa, organ wzywa wnoszącego wniosek do usunięcia braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż siedem dni. Jeżeli wniosek nie zawiera adresu, organ pozostawia go bez rozpatrzenia.
Zgodnie z art. 37 ust. 7 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, do czasu przekazania przez wnioskodawcę zaświadczeń, oświadczeń lub informacji wymaganych przy ubieganiu się o pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc nie może być udzielona.
Organ udzielający pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie wydaje zaświadczenie potwierdzające, że udzielona pomoc ma charakter pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
Masz prawo złożyć ponaglenie na organ rozpatrujący sprawę, jeżeli:
nie załatwiono sprawy w terminie określonym w art. 35 Kodeksu postępowania administracyjnego lub przepisach szczególnych, ani w terminie wskazanym w art. 36 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego,
postępowanie jest prowadzone dłużej niż jest to niezbędne do załatwienia sprawy.
ponaglenie wnosi się do organu wyższego stopnia, tj. Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa – Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji.
ponaglenie winno zawierać uzasadnienie.