W dniu 1 kwietnia 2012 roku zaczęła obowiązywać Ustawa o języku migowym i innych środków komunikowania się z dnia 19 sierpnia 2011 roku (t. j.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1824).
Ustawa przewiduje, że organy administracji publicznej będą musiały zapewnić osobom niesłyszącym tłumacza języka migowego. Osoba uprawniona, o której mowa w art. 11 ust. 3 ustawy, jest zobowiązana zgłosić chęć skorzystania ze świadczenia ze wskazaniem wybranej metody komunikowania się, do właściwego ze względu na właściwość sprawy organu administracji publicznej, co najmniej na 3 dni robocze przed tym zdarzeniem, z wyłączeniem sytuacji nagłych.
Zgłoszenie, o którym mowa powinno być dokonane w formie określonej przez organ administracji publicznej, w sposób dostępny dla osób uprawnionych.
Po dokonaniu zgłoszenia, o którym mowa powyżej, organ administracji publicznej jest zobowiązany do zapewnienia obsługi osoby uprawnionej, w terminie przez nią wyznaczonym lub z nią uzgodnionym, na zasadach określonych w ustawie.
Organ administracji publicznej, w przypadku braku możliwości realizacji świadczenia zawiadamia wraz z uzasadnieniem osobę uprawnioną, wyznaczając możliwy termin realizacji świadczenia lub wskazując na inną formę realizacji uprawnień określonych w niniejszej ustawie.
Osoby pragnące skorzystać z tego uprawnienia mogą kontaktować się z GUP w Krakowie za pomocą e-maila lub numeru telefonu.
Email: grodzki@gupkrakow.pl, oraz numery telefonów : 12 68-68-104