Referat Instrumentów i Programów Rynku Pracy
Referat
Obsługi Instrumentów
i
Programów Rynku Pracy
Do zadań Stanowisk Programów i Refundacji należą w szczególności działania:
1) z zakresu wspierania aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych z uwzględnieniem realizowanych form przeciwdziałania bezrobociu, tj.:
- programu stażowego,
- bonu stażowego,
- stypendium na kontynuowanie nauki,
- przyznania jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej,
- bonu na zasiedlenie,
- obsługi zawartych umów dot. refundacji pracodawcy lub przedsiębiorcy części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody i składki na ubezpieczenia społeczne skierowanych bezrobotnych do 30 roku życia,
- refundacji kosztów opieki nad dzieckiem lub dziećmi do lat 6 (w przypadku dziecka z orzeczonym stopniem niepełnosprawności do lat 7),
- wypłaty świadczenia aktywizacyjnego po przerwie związanej z wychowaniem dziecka,
- dodatku aktywizacyjnego,
- świadczenia przysługującego rolnikom, tj. pokrycie składek na ubezpieczenie społeczne;
- refundacja składek na ubezpieczenie społeczne osób zatrudnionych na podstawie spółdzielczej umowy o pracę,
- refundacja świadczeń wypłaconych osobom uprawnionym z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych,
- Program Aktywizacja i Integracja,
- refundacja kosztów doposażenia/wyposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego,
- prace interwencyjne i roboty publiczne,
- jednorazowa refundacja składek na ubezpieczenie społeczne bezrobotnego,
- dofinansowanie wynagrodzenia za bezrobotnego 50+, 60+,
- przyznawanie grantów na utworzenie stanowiska pracy w formie telepracy,
- umowy z agencjami zatrudnienia na doprowadzenie bezrobotnego do podjęcia zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
- bon zatrudnieniowy.
2) przygotowywanie propozycji podziału środków Funduszu Pracy na poszczególne zadania oraz monitorowanie ich zaangażowania w układzie paragrafów klasyfikacji budżetowej;
3) opracowywanie informacji, ogłoszeń, broszur, ulotek o realizowanych instrumentach rynku pracy,
4) bieżące udzielanie informacji osobom bezrobotnym, poszukującym pracy i pracodawcom o realizowanych programach rynku pracy;
5) obsługa stażu i bonu stażowego obejmująca:
- przyjmowanie do realizacji wniosków od bezrobotnych i pracodawców oraz ich weryfikację pod względem formalno-prawnym,
- przygotowywanie oferty stażowej,
- weryfikację formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis,
- weryfikację wniosku i naliczanie kosztów przejazdu do i z miejsca odbywania stażu,
- przygotowywanie umów wraz z ustalonym programem dotyczących odbywania stażu przez bezrobotnych,
- prowadzenie rejestru zawartych umów i ich obsługę,
- przyjmowanie i weryfikację list obecności będących podstawą naliczania stypendium,
- weryfikację list wypłat stypendium,
- przyjmowanie opinii i sprawozdania z przebiegu stażu,
- wydawania zaświadczeń o odbyciu stażu,
- przygotowanie danych do oceny efektywności zatrudnienia po programie;
6) obsługa stypendium na kontynuowanie nauki obejmująca:
- przyjmowanie i weryfikację wniosków pod względem formalno-prawnym,
- wydawanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania stypendium z tytułu kontynuowania nauki,
- weryfikację dokumentów niezbędnych do oceny przyznanego stypendium,
- weryfikację listy wypłat przyznanych stypendiów;
7) obsługa jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na zasadach określonych dla spółdzielni socjalnych, obejmująca:
- przyjmowanie wniosków o udzielenie dotacji,
- przygotowywanie i sprawdzenie pod względem formalnym przedłożonych wniosków,
- sporządzanie pism o sposobie rozpatrzenia wniosku,
- kompletowanie dokumentów niezbędnych do sporządzenia umów o udzielenie jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej,
- sporządzanie umów cywilnoprawnych,
- prowadzenie rejestru umów,
8) obsługa przyznawania bonów na zasiedlenie obejmująca:
- weryfikację formalno-prawną wniosków,
- prowadzenie bieżącej korespondencji z zakresu zadania prowadzonego na stanowisku, w tym pism o sposobie rozpatrzenia wniosku,
- przyznawanie bonów na zasiedlenie,
- prowadzenie rejestru przyznanych bonów na zasiedlenie;
9) obsługa zawartych z pracodawcą lub przedsiębiorcą umów w zakresie refundacji części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody i składki na ubezpieczenia społeczne skierowanych bezrobotnych do 30 roku życia obejmująca:
- monitorowanie utrzymania w zatrudnieniu skierowanego bezrobotnego,
- odblokowywanie ofert, sporządzanie aneksów,
- naliczanie zwrotu środków z tytułu wypowiedzenia umowy;
10) obsługa refundacji kosztów opieki nad dzieckiem lub dziećmi do lat 6 (w przypadku dziecka z orzeczonym stopniem niepełnosprawności do lat 7) obejmująca:
- przyjmowanie i weryfikowanie wniosków o zawarcie umowy,
- sporządzanie umów pod podpis Dyrektora Urzędu,
- przyjmowanie i weryfikowanie wniosków o refundację,
- sporządzanie pism przyznających refundację;
11) obsługa wypłaty świadczeń aktywizacyjnych po przerwie związanej z wychowaniem dziecka obejmująca:
- przyjmowanie i weryfikowanie pod względem formalno-prawnym wniosków,
- sporządzanie umów pod podpis Dyrektora Urzędu,
- prowadzenie rejestru zawartych umów i pism przyznających refundację;
- naliczanie zwrotu środków z tytułu wypowiedzenia umowy;
12) obsługa finansowania dodatków aktywizacyjnych obejmująca:
- przyjmowanie i weryfikowanie pod względem formalno-prawnym wniosków,
- wydawanie decyzji o przyznaniu, utracie, pozbawieniu lub odmowie prawa do dodatku aktywizacyjnego,
- weryfikację listy wypłat przyznanych dodatków aktywizacyjnych,
- przyjmowanie dokumentów niezbędnych do oceny prawa do dodatku aktywizacyjnego, w tym: zaświadczenia od pracodawcy, umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej;
13) obsługa pokrycia składek na ubezpieczenie społeczne rolników obejmująca:
- przyjmowanie do realizacji wniosków,
- weryfikację formalną wniosków,
- prowadzenie korespondencji z właściwym Oddziałem KRUS,
- przygotowywanie decyzji pod podpis Dyrektora Urzędu;
14) obsługa innych instrumentów rynku pracy wspierających usługi rynku pracy obejmująca:
- finansowanie kosztów przejazdu do pracodawcy zgłaszającego ofertę pracy lub do miejsca pracy, odbywania stażu, przygotowania zawodowego dorosłych lub odbywania zajęć w zakresie poradnictwa zawodowego w związku ze skierowaniem przez powiatowy urząd pracy,
- finansowanie kosztów zakwaterowania w miejscu pracy osobie, która podjęła zatrudnienie lub inną pracę zarobkową, staż, przygotowanie zawodowe dorosłych poza miejscem stałego zamieszkania, w przypadku skierowania przez powiatowy urząd pracy,
- refundowanie kosztów poniesionych z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego,
- finansowanie kosztów zorganizowanego przejazdu bezrobotnych i poszukujących pracy, w związku z udziałem tych osób w targach pracy i giełdach pracy organizowanych przez wojewódzki urząd pracy w ramach pośrednictwa pracy, w szczególności prowadzonego w ramach sieci EURES;
15) współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie przekazywania informacji niezbędnych do realizacji zadań;
16) monitorowanie przestrzegania zobowiązań wynikających z realizacji zawartych umów,
17) całościowa obsługa: refundacji składek na ubezpieczenie społeczne osób zatrudnionych na podstawie spółdzielczej umowy o pracę, refundacji kosztów doposażenia/wyposażenia stanowiska przy dla skierowanego bezrobotnego, organizowania prac interwencyjnych, robót publicznych, refundacji kosztów z tytułu opłacenia składek na ubezpieczenie społeczne, dofinansowania wynagrodzenia za bezrobotnego 50+, 60+ obejmująca:
- bieżące udzielanie wszechstronnej informacji o procedurze uzyskania refundacji,
- przyjmowanie i weryfikowanie wniosków o zawarcie umowy,
- sporządzanie umów pod podpis Dyrektora Urzędu,
- przyjmowanie i weryfikowanie wniosków o refundację,
- sporządzanie pism przyznających refundację pod podpis Dyrektora Urzędu,
- w przypadku doposażenia/wyposażenia stanowiska pracy stwierdzenie utworzenia stanowiska pracy,
- prowadzenie rejestru zawartych umów i refundacji,
- monitorowanie przebiegu trwania umowy;
18) współpraca z MOPS w zakresie realizacji porozumienia partnerskiego, a w szczególności prac społecznie użytecznych:
- przyjmowanie i realizowanie wniosków z MOPS,
- tworzenie porozumień w systemie,
- przyjmowanie wniosków do refundacji,
- sporządzanie pism przyznających refundację pod podpis Dyrektora Urzędu,
- monitorowanie zobowiązań wynikających z porozumień;
19) realizacja Programu Aktywizacja i Integracja obejmująca:
- bieżące udzielanie informacji dotyczących uczestnictwa w Programie Aktywizacja i Integracja,
- projektowanie działań i form aktywizacji, jakie zostaną przedsięwzięte wobec skierowanych bezrobotnych,
- przygotowanie wystąpienia o opinię powiatowej rady rynku pracy,
- współpracę z podmiotami zaangażowanymi w organizację Programu Aktywizacja i Integracja,
- przeprowadzanie otwartego konkursu ofert na realizację zadań z zakresu integracji społecznej,
- sporządzanie umów dotyczących realizacji działań w zakresie integracji społecznej pod podpis Dyrektora Urzędu,
- prowadzenie rejestru przedsięwziętych działań i skierowanych do Programu bezrobotnych,
- monitorowanie przebiegu Programu Aktywizacja i Integracja i zobowiązań wynikających z zawartych umów;
20) obsługa przyznawania grantów na utworzenie stanowiska pracy w formie telepracy obejmująca:
- weryfikację formalno-prawną wniosków,
- sporządzanie umów na utworzenie stanowiska pracy w formie telepracy,
- prowadzenie rejestru zawartych umów,
- monitorowanie przestrzegania zobowiązań wynikających z zawartych umów,
21) obsługa bonów zatrudnieniowych obejmująca:
- ewidencjonowanie wydanych bonów zatrudnieniowych,
- przyznanie lub odmowę przyznania bonu zatrudnieniowego,
- wydanie wniosku dla pracodawcy,
- sporządzenie umów cywilnoprawnych,
- monitorowanie przestrzegania zobowiązań wynikających z zawartej umowy,
- przyjmowanie i weryfikowanie pod względem formalnym i merytorycznym wniosków o refundację,
- sporządzanie pism przyznających refundację pod podpis Dyrektora,
- prowadzenie rejestru umów i refundacji;
22) realizacja zadań wynikająca z przepisów o pomocy publicznej obejmująca:
- przyjmowanie informacji o udzielonej pomocy de minimis w Urzędzie,
- wprowadzanie do systemu SHRIMP danych o udzielonej pomocy publicznej,
- sporządzanie sprawozdań z udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie oraz informacji o nieudzieleniu pomocy,
- dokonywanie korekt zaświadczeń „de minimis”,
- dokonywanie korekt w systemie SHRIMP, w przypadku powzięcia informacji o zmianie wartości udzielonej pomocy publicznej;
- wydawanie zaświadczeń o pomocy de minimis.
23) obsługa świadczeń integracyjnych obejmująca:
- przyjmowanie i weryfikowanie wniosków,
- przyjmowanie i weryfikowanie wniosków o zaliczki,
- sporządzanie pism z naliczonymi kwotami refundacji pod podpis Dyrektora,
- monitorowanie zobowiązań wynikających z Indywidualnego Programu Zatrudnienia Socjalnego;
24) zawieranie umów z agencjami zatrudnienia na doprowadzenie bezrobotnego do podjęcia zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej obejmujące:
- prowadzenie bieżącej korespondencji z zakresu zadania prowadzonego na stanowisku,
- sporządzanie umów,
- prowadzenie rejestru bezrobotnych, w stosunku do których zawarto umowę o doprowadzenie do podjęcia zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
- monitorowanie przebiegu umowy i wynikających z jej zawarcia zobowiązań;
Szczegółowe informacje można uzyskać w:
Centrum Aktywizacji Zawodowej – Referat Obsługi Instrumentów i Programów Rynku Pracy - KONTAKT