Powrót na stronę głównąZmień wyglądObsługa osób niesłyszącychElektroniczna Skrzynka Podawcza
BIP MJO - Prze
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Nazwa przedszkola brzmi:
Przedszkole Samorządowe nr 90, im. św. Mikołaja w Krakowie
2. Adres przedszkola
31-537 Kraków, ul. Ks. Wł. Gurgacza 1
tel. 12 421- 13 -06 fax 12 421-13-06
przedszkole90@o2.pl
www.przedszkole90.edu.pl
3. Organem prowadzącym przedszkole jest: Gmina Miejska Kraków.
4. Przedszkole jest placówka publiczną, która:
1) prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
2) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,
3) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 2
Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
1. Przedszkole wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do szkoły.
1) organizuje współpracę z rodzicami,
2) zapoznaje rodziców z zadaniami wychowawczo – opiekuńczo – edukacyjnymi,
3) zasięga opinii rodziców w sprawach wychowania, opieki i nauczania, uzgadnia kierunki i zakres realizowanych zadań,
4) udziela bieżących informacji o rozwoju i postępach dziecka,
5) współpracuje ze szkołą i nauczycielami kształcenia zintegrowanego,
6) wspomaga dziecko w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „Ja”,
7) stwarza sytuacje do rozwijania samodzielności, kształtowania nawyków higienicznych i kultury bycia,
8) stwarza warunki do realizacji co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
9) umożliwia zdobycie różnorodnych doświadczeń między innymi – językowych (w mówieniu, słuchaniu, byciu słuchanym), zdobywaniu umiejętności czytania i pisania, poznawania, stosowania i tworzenia symboli i znaków.
2. Przedszkole organizuje opiekę nad dziećmi w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa, a w tym:
1) organizuje atmosferę akceptacji i bezpieczeństwa,
2) podtrzymuje działania sprzyjające promocji i ochronie zdrowia,
3) przekazuje wiedzę o zdrowym stylu życia, oraz o zachowaniach służących i zagrażających zdrowiu,
4) uczy zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka,
5) zapewnia stałą opiekę ze strony nauczyciela zarówno w czasie zajęć w placówce jak i zajęć poza terenem przedszkola,
6) tworzy warunki sprzyjające spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej,
7) zapewnia organizację wycieczek,
8) dopuszcza możliwość zabiegów lekarskich wobec wychowanków, wyłącznie za zgodą rodziców,
9) umożliwia sprawowanie opieki higieniczno – lekarskiej w miarę potrzeb i posiadanych możliwości,
10) czyni rodziców odpowiedzialnymi za zapewnienie dzieciom pełnego bezpieczeństwa w czasie przyprowadzania i odbierania ich z przedszkola,
11) współpracuje z placówkami służby zdrowia,
12) organizuje w miarę możliwości stałą lub doraźną pomoc materialną,
13) stwarza w miarę potrzeb i możliwości optymalne warunki opieki i wychowania każdemu dziecku.
4. Przedszkole wspomaga i ukierunkowuje wszechstronny rozwój dzieci w kontaktach ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym poprzez:
1) tworzenie okazji do poznawania i przeżywania rzeczywistości przyrodniczej,
2) upowszechnianie wiedzy ekologicznej oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska,
3) stwarzanie warunków do podejmowania działań twórczych i artystycznych,
4) współpracę z instytucjami kulturalnymi i twórcami ludowymi,
5) wykorzystywanie i stwarzanie okazji do poznawania rzeczywistości technicznej,
6) budzenie zainteresowań otaczającym światem
7) wspieranie samodzielnych działań dzieci.
5. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie tożsamości narodowej, religijnej oraz wprowadzanie dzieci w świat wartości uniwersalnych poprzez:
1) dbanie o kulturę języka polskiego,
2) organizowanie uroczystości o charakterze narodowym i regionalnym,
3) tworzenie tradycji przedszkola,
4) zapoznawanie dzieci z historią i symbolami narodowymi,
5) kształcenie tożsamości kulturowej,
6) stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających rozumieniu i przeżywaniu wartości uniwersalnych.
6. Przedszkole udziela dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej wspomagając ich indywidualny rozwój na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizowania pomocy psychologicznej w publicznych przedszkolach , szkołach podstawowych i placówkach (Dz. Ustaw z 7 maja 2013 poz.532).
1) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka wynikających w szczególności:
· z niedostosowania społecznego;
· z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
· ze szczególnych uzdolnień;
· ze specyficznych trudności w uczeniu się;
· z zaburzeń komunikacji językowej;
· z choroby przewlekłej;
· z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych
· z niepowodzeń edukacyjnych;
· z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
· z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
2) Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, udzielają nauczyciele współdziałając ze specjalistami współpracującymi z przedszkolem w realizacji zadań z tego zakresu.
3) Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
4) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
· rodzicami dzieci uczęszczających do przedszkola;
· poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
· innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
· organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
5) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, jest udzielana z inicjatywy:
· dyrektora przedszkola
· nauczyciela, lub specjalisty, prowadzących zajęcia z dzieckiem;
· poradni;
· asystenta edukacji romskiej
· pomocy nauczyciela
· pracownika socjalnego
· asystenta rodziny
· kuratora sądowego
6) Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz
· zajęć rozwijających uzdolnienia
· zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
· porad i konsultacji
7) Nauczyciele prowadzą obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnozę przedszkolną)
6. Podstawowe formy działalności wychowawczo – opiekuńczo – edukacyjnej przedszkola to:
1) zajęcia edukacyjne obejmujące wszystkich wychowanków
2) dodatkowe zajęcia edukacyjne,
3) zajęcia edukacyjno – wyrównawcze organizowane dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
7. W przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe dla dzieci, z zachowaniem zasady, ze rodzice nie ponoszą żadnych opłat z tego tytułu.
1) przedszkole organizuje na życzenie rodziców naukę religii; dzieci nie biorące udziału w nauce religii pozostają pod opieką nauczyciela
8. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę w następujący sposób:
1) każda grupa wiekowa powierzona jest opiece dwóch nauczycielek,
2) podczas pobytu dzieci w ogrodzie, zabawy i zajęcia dzieci z poszczególnych grup odbywają się na wyznaczonych terenach z bezpiecznym sprzętem dostosowanym do potrzeb i ich możliwości,
3) w trakcie zajęć poza terenem przedszkola (wycieczki) zapewniona jest opieka co najmniej 1 osoby na 10 wychowanków, a podczas spacerów 1 dorosła osoba na 15 wychowanków,
ROZDZIAŁ III
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA
§ 12
1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczego, wychowawczego i edukacyjnego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
2) szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,
3) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,
4) poszanowania jego godności osobistej,
5) poszanowania własności,
6) opieki i ochrony,
7) partnerskiej rozmowy na każdy temat,
8) akceptacji jego osoby.
2. Do obowiązków dziecka należy:
1) poszanowanie godności rówieśników i dorosłych,
2) uczenia się i przestrzegania reguł współżycia w grupie,
3) wykonywanie czynności samoobsługowych i porządkowych na miarę swoich możliwości.
3. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora do skreślenia dziecka z listy dzieci przyjętych do przedszkola oprócz dziecka sześcioletniego w przypadku:
1) nie uczęszczania dziecka do przedszkola przez miesiąc bez zgłoszenia przez rodziców przyczyn nieobecności,
2) nie uiszczenie przez rodziców (prawnych opiekunów) odpłatności za Przedszkole za okres jednego miesiąca.
9. W przedszkolu obowiązują następujące zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola:
a) rodzice lub prawni opiekunowie dziecka mają obowiązek osobistego przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola,
b) rodzice zobowiązani są do przyprowadzania dziecka do przedszkola i oddania go pod opiekę nauczyciela,
c) dzieci mogą być wyjątkowo przyprowadzane i odbierane przez inne osoby dorosłe upoważnione na piśmie przez rodziców lub prawnych opiekunów – upoważnienia pozostają w dokumentacji przedszkola,
d) osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu lub narkotyków.
10. Przedszkole może organizować ubezpieczenie dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków na koszt rodziców i za ich zgodą.
ROZDZIAŁ IV
ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 3.
1. Organami przedszkola są:
1) Dyrektor Przedszkola,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Rodziców.
2. Stanowisko dyrektora przedszkola powierza organ prowadzący zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Dyrektor przedszkola jednoosobowo reprezentuje Przedszkole w stosunkach zewnętrznych.
3. W ramach reprezentacji, o których mowa w ust. 2 dyrektor przedszkola jest uprawniony do dysponowania środkami finansowymi przedszkola, w tym do zaciągania zobowiązań w imieniu i na rzecz przedszkola do wysokości środków finansowych pozostających do dyspozycji placówki zgodnie z jej rocznym planem finansowym, z zachowaniem powyższych środków wynikających z postanowień powyższego planu.
4. Zasania dyrektora przedszkola:
1) kieruje działalnością placówki i reprezentuje ją na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny,
3) sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki do harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
4) realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących
5) zapewnia właściwą organizację pracy przedszkola,
6) tworzy właściwą atmosferę pracy,
7) zapewnia wszystkim pracownikom i wychowankom odpowiednie warunki bhp,
8) organizuje współpracę z rodzicami, środowiskiem i radą dzielnicy.
9) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk,
5. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i innych pracowników, w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników,
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom,
3) występowania z wnioskiem po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników.
6. Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną i radą rodziców.
7. Dyrektor przedszkola jest zobowiązany powiadomić dyrektora szkoły w obwodzie w którym dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku szkolnego, oraz o zmianach w tym zakresie.
§ 4
1. Rada Pedagogiczna:
1) Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola realizującym zadania wynikające ze statutu przedszkola,
2) w skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce,
3) w zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział (z głosem doradczym) osoby zaproszone prze przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej,
4) przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola,
5) zebrania plenarne rady pedagogicznej organizowane są przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb.
6) inicjatorem zebrań rady pedagogicznej może być:
a) organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
b) dyrektor,
c) 1/3 członków rady pedagogicznej,
d) organ prowadzący.
7) członkowie rady pedagogicznej zawiadamiani są w terminie 7 dni przed planowanym posiedzeniem z podaniem porządku obrad,
8) osoba zwołująca radę pedagogiczną powinna podać wcześniej zagadnienia do dyskusji na zaplanowane posiedzenie,
9) rada ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem,
10) uchwały rady pedagogicznej podejmowane są większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków,
11) zebrania rady pedagogicznej są protokołowane,
12) nauczyciele zobowiązani są do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, rodziców także nauczycieli lub innych pracowników przedszkola,
13) dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa; o wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym przedszkole uchyla uchwałę, w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne,
14) rada pedagogiczna uchwala statut lub jego zmiany,
15) rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora,
16) w przypadku określonym w ust. 15 organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14-tu dni od otrzymania wniosku.
2. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy przedszkola,
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w placówce,
3) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,
4) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków.
3. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację przedszkola, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,
2) projekt planu finansowego placówki,
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac, zajęć w ramach wynagradzania zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych.
§ 5
1. Rada Rodziców:
1 w przedszkolu działa rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców dzieci,
2) w skład rady rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału, w każdym roku kalendarzowym na pierwszym zebraniu,
3) uchwala regulamin swojej działalności /który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola/, w którym określa w szczególności: wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady oraz szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rady i przedstawicieli rad oddziałowych,
4) do kompetencji rady rodziców należy:
· uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego przedszkola oraz programu profilaktyki,
· opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności wychowania przedszkola,
· opiniowanie projektu planu finansowego przedszkola.
5) w celu wspierania działalności statutowej przedszkola, może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców lub innych źródeł,
6) zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin,
7) zebrania rady rodziców są protokołowane,
8) w posiedzeniach rady rodziców może uczestniczyć z głosem doradczym dyrektor przedszkola lub inne osoby.
§ 6
1. Rozwiązywanie sporów między organami przedszkola:
1) ewentualne spory pomiędzy organami przedszkola rozwiązywane są w drodze negocjacji pomiędzy przewodniczącymi poszczególnych organów, wyniki negocjacji są protokołowane i przekazywane do wiadomości dyrektorowi przedszkola,
2) w przypadku sporu dyrektor – rada pedagogiczna: negocjacje w imieniu rady pedagogicznej prowadzi nauczyciel upoważniony przez co najmniej ¾ członków rady pedagogicznej,
3) w przypadku braku osiągnięcia porozumienia w drodze negocjacji dyrektor przedszkola o istniejącym sporze powiadamia organ prowadzący lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w zależności od kompetencji, który podejmuje decyzje rozstrzygające kwestie sporne.
§ 7
1. Organy przedszkola współdziałają ze sobą:
1) dają każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach kompetencji określonych ustawą i zawartych szczegółowo w statucie przedszkola,
2) zapewniają bieżącą wymianę informacji między sobą,
3) rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach opieki i kształcenia dzieci,
4) nauczyciele utrzymują stały kontakt z rodzicami, udzielają rzetelnych informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju,
5) przedszkole organizuje spotkania grupowe rodziców w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż raz na kwartał,
6) zebrania ze wszystkimi rodzicami organizowane są w miarę potrzeb bieżących, lecz nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym,
7) rodzice mają prawo znać zadania wynikające ze strategicznego planu rozwoju placówki oraz znać tematy i treści planów pracy w danym miesiącu,
8) współdziałanie organów przedszkola ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowankom oraz podnoszenia poziomu pracy placówki.
ROZDZIAŁ V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§ 11
1. Prawa i obowiązki nauczyciela:
1) nauczyciel odpowiada przede wszystkim za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych mu wychowanków, a w szczególności:
· odpowiada za życie i zdrowie przebywających pod jej opieką dzieci,
· zobowiązany jest natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa dzieci,
· na bieżąco kontrolować stan techniczny sprzętu, zabawek, pomocy dydaktycznych oraz zgłaszać ewentualne usterki,
· w czasie wyjść poza Przedszkole zapewnić odpowiednią opiekę osób dorosłych,
· zapewnić bezpieczeństwo dzieciom w trakcie wychodzenia do innych sal na zajęcia dodatkowe oraz w czasie powrotu na swoją salę,
· zachować czujność i w razie jakiegokolwiek zagrożenia niezwłocznie reagować zawiadomić dyrektora przedszkola o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących lub zagrożenie dla zdrowia lub życia dzieci
2) tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności, zainteresowania, dąży do pobudzania procesów rozwojowych, do optymalnej aktywności dzieci przez wykorzystanie ich własnej inicjatywy,
3) wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno – kulturalnej i przyrodniczej, wzbogaconej o zasób jego własnych doświadczeń,
4) planuje i prowadzi pracę wychowawczo – opiekuńczo – edukacyjną w oparciu o wybrane programy wychowania przedszkolnego oraz podręczniki wybrane spośród programów i podręczników dopuszczonych do użytku przez MEN uwzględniające możliwości i potrzeby dzieci oraz uwarunkowania środowiskowe i plan rozwoju placówki,
5) program opracowany samodzielnie przez nauczyciela lub osobę prowadzącą zajęcia dodatkowe może zostać dopuszczony do użytku w przedszkolu po uzyskaniu pozytywnej opinii mianowanego nauczyciela posiadającego wykształcenie wyższe,
6) stosuje twórcze i nowoczesne metody wychowania i nauczania w celu osiągania wysokich efektów swej pracy,
7) planuje pracę z dziećmi w rytmie miesięcznym,
8) zgodnie z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowego podejścia do dziecka, nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków i dostosowuje metody i formy pracy do jego możliwości,
9) prowadzi dokumentację przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z odrębnymi przepisami,
10) prowadzi dokumentację dotyczącą indywidualnego rozwoju i postępów dziecka,
11) prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci,
12) współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inne formy pomocy,
13) eliminuje przyczyny niepowodzeń dzieci,
14) współdziała z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci,
15) respektuje prawa rodziców do znajomości zadań wynikających zwłaszcza z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale,
16) udziela rodzicom informacji dotyczących dziecka, jego zdrowia i rozwoju,
17) planuje własny rozwój zawodowy – systematycznie podnosi swoje kwalifikacje zawodowe poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego,
18) dba o swój warsztat pracy poprzez gromadzenie pomocy naukowych,
19) nauczyciel ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora przedszkola, doradcy metodycznego i rady pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo – oświatowych,
20) uczestniczy czynnie w pracach rady pedagogicznej i realizuje jej postanowienia i uchwały,
21) inicjuje i organizuje imprezy o charakterze wychowawczym, dydaktycznym, kulturalnym lub rekreacyjno – sportowym,
22) realizuje inne zadania zlecone przez dyrektora przedszkola, a wynikające z bieżącej działalności placówki.
2. Nauczyciel współdziała z rodzicami w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju wychowanków oraz podwyższenia poziomu pracy placówki, a w szczególności:
1) rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach opieki, wychowania i kształcenia dzieci, ustalają wspólne kierunki działań,
2) nauczyciele utrzymują stały kontakt z rodzicami, udzielają rzetelnych informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju,
3) nauczyciel organizuje spotkania, zajęcia otwarte, pokazowe, konsultacje dla rodziców,
4) zebrania z rodzicami organizowane są w miarę potrzeb bieżących, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym,
5) nauczyciel organizuje okazjonalne uroczystości z udziałem dzieci, rodziców oraz najbliższych członków rodziny,
6) w kąciku dla rodziców nauczyciele umieszczają informacje dotyczące zadań, realizowanej tematyki,
7) dyrektor i nauczyciele zasięgają opinii rodziców w różnych sprawach dotyczących pracy oddziału i przedszkola.
3. Przedszkole współdziała ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną, zdrowotną i inne w tym zakresie:
1) kieruje wychowanków na badania psychologiczno – pedagogiczne,
2) pomaga rodzicom w kierowaniu dzieci do poradni specjalistycznych,
3) realizuje orzeczenia i wskazania Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej i innych specjalistów,
4) organizuje dla rodziców spotkania ze specjalistami,
5) organizuje narady szkoleniowe z udziałem specjalistów,
6) prowadzi oświatę zdrowotną,
7) organizuje w miarę możliwości zajęcia dodatkowe prowadzone przez specjalistów.
4. W placówce zatrudnia się pracowników administracyjno – obsługowych. Do ich zadań należy:
1) troska o zachowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dziecka w przedszkolu, a w szczególności:
· systematyczne kontrolowanie stanu technicznego wyposażenia przedszkola tj. mebli, sprzętu i sprzętu ogrodowego, z zachowaniem zasady natychmiastowej eliminacji z użytku uszkodzonego wyposażenia
· bezwzględne przestrzeganie zasad odbioru dzieci z przedszkola przez osoby upoważnione,
· czuwanie nad zabezpieczeniem wyjść z budynku i ogrodu; wszystkie drzwi i bramy muszą być zamknięte na zatrzask lub klucz,
· nie dopuszczanie do przebywania na terenie przedszkola niezidentyfikowanych osób.
2) zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymania obiektu i jego otoczenia w ładzie, czystości i estetyce,
3) współpraca z nauczycielem w sprawowaniu opieki oraz realizacji zadań wychowawczo – opiekuńczo – edukacyjnych,
4) włączanie w proces wewnętrznego mierzenia jakości pracy przedszkola,
5) dbanie o wysoką jakość wykonywanej przez siebie pracy,
6) dbanie o własny rozwój zawodowy,
7) szczegółowy przydział czynności i odpowiedzialności pracowników określa dyrektor przedszkola w oparciu o zadania zawarte w szczegółowym przydziale czynności.
ROZDZIAŁ VI
ORGANIZACJA DZIAŁALNOŚCI PRZEDSZKOLA
§ 8
1. Szczegółową organizację wychowania, opieki i nauczania w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola.
2. Arkusz organizacji pracy przedszkola zatwierdza organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu nadzorującego.
3. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
1) liczbę oddziałów,
2) liczbę pracowników przedszkola, w tym zajmujących stanowiska kierownicze,
3) czas pracy przedszkola,
4) ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
4. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci w wieku 3 – 6 lat.
1) w przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w tym roku szkolnym, w którym dziecko kończy 10 lat.
2) w szczególnie uzasadnionych przypadkach, dyrektor przedszkola może przyjąć dziecko, które ukończyło 2,5 roku,
3) dziecko w wieku 5 i 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej,
4) rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi, o którym mowa w ust. 3, są obowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, a także zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia,
5) podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym, wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień,
6) maksymalna liczba dzieci w oddziale wynosi 25,
7) rada pedagogiczna może przyjąć inne zasady zgrupowania dzieci w zależności od potrzeb placówki i realizacji zadań programowych.
6. Praca wychowawcza, opiekuńcza i edukacyjna prowadzona jest w oparciu o:
1) podstawę programową opracowaną przez MEN,
2) programy wychowania przedszkolnego, o które wnioskuje nauczyciel, a do użytku w danym roku szkolnym dopuszczane są decyzją dyrektora, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej
7. Organizacje pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia.
1) ramowy rozkład dnia ustalany jest przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej; uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne, jest dostosowany do podstaw programowych i oczekiwań rodziców,
2) na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
8. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący przedszkole.
9. Przedszkole pracuje od godziny 700 do godziny 1700 , czas zajęć wychowawczo –dydaktycznych przeznaczony na realizację podstawy programowej wynosi 5 godzin od godziny 800 do 1300.
10. Termin przerwy w pracy, ustalony przez organ prowadzący każdego roku zostanie podany do 30 marca. Dyrektor przedszkola do końca kwietnia poda do wiadomości rodziców adresy przedszkoli dyżurujących w czasie wakacji.
ROZDZIAŁ VII
ZASADY ODPŁATNOŚCI
§ 9
1. Dziecko w ramach podstawy programowej w godz. 8.00-13.00 ma prawo przebywać w przedszkolu bez opłat, za każdą godzinę poza podstawą programową opłatę ustala Rada Miasta Krakowa, z zachowaniem ograniczenia wysokości stawki do 1-zł.
2. Zasady odpłatności za korzystanie dziecka z przedszkola w tym sposób naliczania zwrotów za nieobecności określa Uchwała Rady Miasta Krakowa
3. Za prowadzone w przedszkolu zajęcia dodatkowych dla dzieci rodzice nie ponoszą kosztów
4. Koszt wyżywienia pokrywają w całości rodzice lub opiekunowie dzieci, w zależności od ilości spożywanych posiłków, w rozliczeniu miesięcznym płatnym z góry w terminie ustalonym przez dyrektora przedszkola.
4. Wychowankowie mogą korzystać z jednego, dwóch lub trzech posiłków.
5. Dzienna stawka żywieniowa ustalana jest przez dyrektora w porozumieniu z Radą Rodziców.
6. W przypadku nieobecności dziecka zwrotowi podlega dzienna stawka żywieniowa za każdy dzień nieobecności.
6. Zasady odpłatności za korzystanie przez pracowników przedszkola z wyżywienia ustala organ prowadzący.
ROZDZIAŁ VIII
SZCZEGÓŁOWE ZASADY REKRUTACJI DZIECKA
DO PRZEDSZKOLA
§ 13
https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=66887
ROZDZIAŁ IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 14
1. Zasady gospodarki finansowej:
1) dyrektor przedszkola odpowiada za opracowanie rocznych planów finansowych przedszkola i ich zatwierdzenie w terminie poprzedzającym okres ich obowiązywania,
2) w razie zastrzeżenia sobie, na mocy odrębnych przepisów, przez organ prowadzący przedszkole, prawa zatwierdzania rocznych planów finansowych przedszkola przez organy wykonawcze organu prowadzącego przedszkole, dyrektor odpowiada za terminowe przedłożenie rocznego planu finansowego tym organom do zatwierdzenia,
3) przedszkole korzysta z obsługi świadczonej na mocy odrębnych przepisów przez Zespół Ekonomiki Oświaty w Krakowie w zakresie obsługi ekonomiczno – administracyjnej przedszkola. Jednostka ta mogą udziela pomocy dyrektorowi przedszkola w opracowaniu projektu rocznego planu finansowego. Za sporządzenie planu lub projektu planu, o którym mowa w ust. 2 wyłączną odpowiedzialność przed organem prowadzącym przedszkole ponosi dyrektor,
4) zasady przewidziane w ust. 1 – 3 stosuje się odpowiednio do wprowadzania zmian w rocznym planie finansowym przedszkola,
5) za prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej przez przedszkole wyłączną odpowiedzialność ponosi dyrektor przedszkola,
6) w ramach odpowiedzialności o której mowa w ust. 5 dyrektor przedszkola odpowiada w szczególności za:
a) prawidłowe, tj. zgodne z przepisami rocznego planu finansowego gospodarowanie środkami finansowymi przedszkola,
b) dokonywanie wydatków w ramach podziałek klasyfikacyjnych obowiązującego planu finansowego i w kwotach nie przekraczających wysokości w nich przewidzianych,
c) terminowe rozliczenia za pomocą stosownych dokumentów z organem prowadzącym przedszkole ze środków otrzymanych z budżetu tego organu,
d) stosowanie procedur przewidzianych w ustawie o zamówieniach publicznych przy zakupie towarów, usług i robót budowlanych.
2. Dyrektor ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe tj. rzetelne, oszczędne i efektywne gospodarowanie powierzonym mu w zarząd mieniem przedszkola.
3. W zakresie spraw o których mowa w pkt 1 ust. 5 – 6 oraz w pkt 2 dyrektor przedszkola podlega nadzorowi organu prowadzącemu przedszkole na zasadach wynikających z odrębnych przepisów.
4. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
Statut przedszkola wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia.
Kraków, dnia 28 lutego 2014r.