Rozdział IV
§ 24.
1. Wewnątrzszkolne zasady oceniania mają na celu:
b) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
c) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
d) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
e) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
f) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej,
g) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane śródocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
h) regulowanie sposobu rozpoznawania przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez uczniów wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych.
2. Wewnątrzszkolne zasady oceniania precyzują sposób rozpoznawania postępów ucznia w postaci oceny.
§ 25.
1. Przedmiotem oceny jest wiedza, umiejętności, postawy, które są określane przez aktualnie obowiązujące podstawy programowe.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
a) formułowanie przez poszczególnych nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
b) ustalanie kryteriów oceniania zachowania,
c) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w danej szkole;
d) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
e) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według kryteriów określonych w statucie.
§ 26.
1.W ocenianiu wykorzystywane są następujące techniki sprawdzania osiągnięć szkolnych uczniów:
a) odpowiedź ustna,
b) praca pisemna,
c) praca w grupach,
d) rozwiązywanie problemów i zadań,
e) wyciąganie wniosków,
f) praca projektowa.
2. Na podstawie pisemnej opinii Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej nauczyciel jest zobowiązany obniżyć wymagania edukacyjne i stosować indywidualne kryteria oceniania w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
3. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki bierze się pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć oraz postęp w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz sformułowania oceny. .
4. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć lub ich części (wf, plastyka, muzyka, technika, informatyka). Decyzję o zwolnieniu ucznia podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii nauczyciela prowadzącego lub lekarza, albo Poradni Pedagogiczno - Psychologicznej.
5. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony".
6. Informacje o terminie, formie i zakresie planowanych sprawdzianów podawane są z tygodniowym wyprzedzeniem.
7. Nie ocenia się ucznia do trzech dni po dłuższej - co najmniej tygodniowej, usprawiedliwionej nieobecności w szkole.
8. Nie dokonuje się bieżącej oceny ucznia w uzasadnionych, trudnych sytuacjach losowych.
9. Rodzice są systematycznie informowani o postępach w nauce i zachowaniu swoich dzieci.
§ 27.
1. Ocenie podlegają następujące obszary aktywności ucznia:
a) odpowiedź ustna - bezpośredni kontakt nauczyciel - uczeń, śledzenie toku rozumowania i możliwość poprawy błędów,
b) praca pisemna - samodzielność, umiejętność wykorzystania różnych źródeł wiedzy,
c) praca w grupach - umiejętność współdziałania,
d) rozwiązywanie problemów i zadań - logiczne myślenie,
e) wyciąganie wniosków - dokonywanie analizy i syntezy,
f) praca projektowa - abstrakcyjność myślenia, manualność.
2. Obszary aktywności ucznia podlegające ocenie muszą być jasno i czytelnie opisane w wydzielonych przez nauczycieli rubrykach dzienników klasowych.
§ 28.
1. W szkole są stosowane następujące rodzaje ocen;
g) ocena opisowa - w klasach I - III - przekazywana rodzicom na wywiadówkach oraz gromadzona w teczkach wychowawców klasowych.
h) ocena stopniowa (celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający, niedostateczny).
2. Oceny bieżące, oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne ustala się w następujący sposób:
I. Składnikami stanowiącymi przedmiot oceny są:
a) zakres wiadomości i umiejętności,
b) rozumienie materiału naukowego,
c) umiejętności stosowania wiedzy w praktyce,
d) kultura przekazywania wiadomości.
II. Przewiduje się następujące źródła informacji, prowadzące do ustalenia oceny bieżącej:
a) odpytywanie ustne,
b) sprawdziany pisemne,
c) prace domowe,
d) projekty edukacyjne i inne prace wykonywane przez uczniów,
e) zeszyt przedmiotowy,
f) działalność pozalekcyjną ucznia,
g) umiejętność pracy w grupie,
h) aktywność na lekcjach.
III. Oceny klasyfikacyjne wpisuje się do dokumentacji nauczania.
IV. Każdy nauczyciel jest zobowiązany do podania uczniom z początkiem roku szkolnego szczegółowych kryteriów ustalania stopni bieżących, klasyfikacyjnych śródrocznych i końcowych z jego przedmiotu zgodnych z ogólnymi kryteriami obowiązującymi w szkole. Są one jednakowe dla wszystkich uczniów z wyjątkiem tych, względem których orzeczono obniżenie wymagań edukacyjnych. Kryteria te tworzą przedmiotowy system oceniania. Fakt ten należy udokumentować wpisem do dziennika.
V. Oceny z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według następującej skali:
a) stopień celujący 6
b) stopień bardzo dobry 5
c) stopień dobry 4
d) stopień dostateczny 3
e) stopień dopuszczający 2
f) stopień niedostateczny 1
VI. Przy ustalaniu ocen bieżących dopuszcza się stosowanie plusów i minusów z wyłączeniem stopni: celującego i niedostatecznego.
VII. Oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcowe ustala się wg poniższej skali stosując następujące ogólne kryteria oceniania:
6
celujący
(cel.)
Zakres i jakość wiadomości:
Wiadomości ściśle naukowe, a ich zakres szerszy niż wymagania programowe; treści wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ
Rozumienie materiału naukowego:
Zgodne z nauką rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnianie zjawisk bez jakiejkolwiek ingerencji z zewnątrz
Posługiwanie się i operowanie nabytymi wiadomościami:
Samodzielne i sprawne posługiwanie się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych
Kultura przekazywania wiadomości:
Poprawny język, styl, swoboda w posługiwaniu się terminologią naukową, wysoki stopień kondensacji wypowiedzi
5
bardzo dobry
(bdb.)
Zakres i jakość wiadomości:
Wyczerpujące opanowanie całego materiału programowego (koniec roku lub semestru); wiadomości powiązane ze sobą w logiczny układ
Rozumienie materiału naukowego:
Właściwe rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnianie zjawisk bez ingerencji nauczyciela
Posługiwanie się i operowanie nabytymi wiadomościami:
Umiejętne wykorzystywanie wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela
Kultura przekazywania wiadomości:
Poprawny język, styl, poprawne posługiwanie się terminologią naukową, kondensacja wypowiedzi na zasadzie zgody z wymaganiami poszczególnych przedmiotów nauczania
4
dobry
(db.)
Zakres i jakość wiadomości:
Opanowanie materiału programowego; wiadomości powiązane związkami logicznymi
Rozumienie materiału naukowego:
Poprawne rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnianie zjawisk inspirowane przez nauczyciela
Posługiwanie się i operowanie nabytymi wiadomościami:
Stosowanie wiedzy w sytuacjach teoretycznych i praktycznych inspirowane przez nauczyciela
Kultura przekazywania wiadomości:
Brak błędów językowych, usterki stylistyczne, podstawowe pojęcia i prawa ujmowane w terminach naukowych, język umiarkowanie skondensowany
3
dostateczny
(dst.)
Zakres i jakość wiadomości:
Zakres materiału programowego ograniczony do treści podstawowych z danego przedmiotu; wiadomości podstawowe połączone związkami logicznymi
Rozumienie materiału naukowego:
Dość poprawne rozumienie podstawowych uogólnień oraz wyjaśnianie ważniejszych zjawisk z pomocą nauczyciela
Posługiwanie się i operowanie nabytymi wiadomościami:
Stosowanie wiadomości w celach praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela
Kultura przekazywania wiadomości:
Niewielkie i nieliczne błędy, wiadomości przekazywane w języku zbliżonym do potocznego, mała kondensacja wypowiedzi
2
dopuszczający
(dop.)
Zakres i jakość wiadomości:
Niepełna znajomość podstawowego materiału programowego; wiadomości luźno zestawione
Rozumienie materiału naukowego:
Brak rozumienia podstawowych uogólnień i nieumiejętność wyjaśniania zjawisk
Posługiwanie się i operowanie nabytymi wiadomościami:
Brak umiejętności stosowania wiedzy nawet przy pomocy nauczyciela
Kultura przekazywania wiadomości:
Liczne błędy, nieporadny styl, trudności w wysławianiu
1
niedostateczny
(ndst)
Zakres i jakość wiadomości:
Rażący brak wiadomości programowych i jedności logicznej między wiadomościami
Rozumienie materiału naukowego:
Zupełny brak rozumienia uogólnień oraz kompletna nieumiejętność wyjaśniania zjawisk
Posługiwanie się i operowanie nabytymi wiadomościami:
Zupełny brak umiejętności stosowania wiedzy
Kultura przekazywania wiadomości:
Bardzo liczne błędy, rażąco nieporadny styl, duże trudności w mówieniu językiem literackim
3. W klasach I - III ocena klasyfikacyjna śródroczna i roczna jest oceną opisową z zajęć edukacyjnych i uwzględnia pozom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
4. W jednolity sposób zaznaczane są w dziennikach:
a) np.: nieprzygotowanie,
b) nb.: nieobecności na sprawdzianach,
c) bz.: braki zadań,
d) z.: brak zeszytu,
e) - uczeń jest nieobecny, to w rubryce zaznaczamy pionową kreskę,
f) ┼ - usprawiedliwienie nieobecności (stawiamy poziomą kreskę na kresce pionowej oznaczającej nieobecność),
g) S - spóźnienie,
h) $ - spóźnienie usprawiedliwione,
i) ZW - zwolnienie ucznia z lekcji na pisemną prośbę rodziców,
j) U - samowolne opuszczenie szkoły przez ucznia bez zgody rodziców lub nauczyciela (o tym zdarzeniu natychmiast powiadamiany jest wychowawca ucznia, a za jego pośrednictwem rodzice lub opiekunowie ucznia).
k) aktywność na lekcjach oznaczana jest przez nauczycieli „+". Określona ich ilość stanowi podstawę do wystawienia bieżącej oceny stopniowej (na j. polskim i matematyce za 6 plusów uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, na zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez 2-3 godziny tygodniowo oceną bdb. uczeń otrzymuje za 5 plusów, w przypadku 1 godz. wystarczą 3 plusy).
5. Jeśli uczeń jest nieobecny w szkole, a jego absencja wynika z reprezentowania szkoły w konkursie, zawodach, olimpiadzie itp., jego nieobecność nie jest odnotowana w dzienniku, ale nauczyciel opiekujący się nieobecnym uczniem zostawia w dzienniku informację o tym fakcie.
6. Pobyt ucznia w sanatorium lub w szpitalu zaznacza się w dzienniku zapisując: „dziecko przebywa w sanatorium (w szpitalu) od ... do ...". Taką nieobecność usprawiedliwia się na podstawie zaświadczenia z placówki, w której uczeń przebywał.
7. Ze sprawdzianu uczeń klasy IV - VI ma prawo poprawienia tylko raz oceny niedostatecznej w ciągu tygodnia od jej otrzymania. Po tym terminie nie może już poprawić oceny
8. Zmieniona ocena zapisywana jest w następujący sposób: ocena ze sprawdzianu / ocena poprawiona (np. 1/3).
9. Ocenę zachowania śródroczną i roczną ustala się wg następującej skali:
b) wzorowe,
c) bardzo dobre,
d) dobre,
e) poprawne,
f) nieodpowiednie,
g) naganne.
10. W klasach I - III ocena roczną zachowania jest oceną opisową.
11. Ocenę z przedmiotów śródroczną i roczną ustala nauczyciel uczący danego przedmiotu i jest ona jawna zarówno dla uczniów jak i rodziców.
12. Ocena śródroczna i roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen bieżących. Jest ustalana na podstawie ocen bieżących według priorytetów ważności:
a) ocena z odpowiedzi ustnej,
b) ocena ze sprawdzianu pisemnego,
c) ocena z kartkówki,
d) ocena za pracę na lekcji,
e) ocena zadania domowego,
f) ocena aktywności.
13. Terminy i zakres materiału: zadań klasowych, testów, badań wyników nauczania, sprawdzianów uczniowie powinni znać przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem.
14. W ciągu dnia można przeprowadzić jeden sprawdzian pisemny (oprócz kartkówek), a w tygodniu nie więcej niż dwa.
15. Nauczyciel oceniając prace pisemne wskazuje uczniowi, co jest zrobione dobrze, gdzie popełnił błędy oraz wystawia stopień.
16. Z wynikami prac pisemnych uczniowie powinni zostać zapoznani w ciągu dwóch tygodni od daty napisania pracy.
17. W przypadkach uzasadnionych obiektywnymi przyczynami termin ten może być przedłużony (np. choroba nauczyciela lub inna nieobecność).
18. Każda praca pisemna poprawiona i oceniona powinna być udostępniona uczniowi i jego rodzicom/prawnym opiekunom do wglądu na terenie szkoły podczas dyżuru nauczyciela, zebrań itp.).
19. Prace pisemne przechowywane są przez nauczyciela danych zajęć edukacyjnych do końca roku szkolnego.
§ 29.
1. Klasyfikacji uczniów dokonuje się dwa razy w ciągu roku szkolnego.
2. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych.
3. Klasyfikowanie roczne w klasach l - III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym i ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej - opisowej oraz oceny zachowania.
4. Klasyfikowanie roczne, począwszy od klasy czwartej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych i oceny zachowania.
5. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązujących zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania - wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
6. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Uczniowi, który uczęszczał na lekcje religii lub dodatkowe zajęcia edukacyjne do średniej ocen wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
7. Informacje o zagrożeniu ucznia ocenami niedostatecznymi na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego przekazuje rodzicom wychowawca co najmniej na miesiąc przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w pierwszym lub drugim półroczu. Dotyczy to także rodziców uczniów klas I - III, którzy z powodu braku postępów mogą nie dostać promocji. O fakcie przekazania informacji zamieszcza się stosowny wpis w dzienniku lekcyjnym. W przypadku nie stawienia się rodziców/prawnych opiekunów na zebranie, Szkoła przekazuje informację pisemną listem poleconym (za potwierdzeniem odbioru). Za zawiadomienie rodziców/prawnych opiekunów o ocenie niedostatecznej jest odpowiedzialny wychowawca klasy.
8. O ocenach bieżących rodzice/prawni opiekunowie ucznia są informowani poprzez wpis do dzienniczków, zeszytów przedmiotowych, podczas zebrań, dni otwartych, dyżurów nauczycieli.
9. Ocenę śródroczną lub końcowo roczną ustala nauczyciel na podstawie ocen bieżących. Jeżeli ucznia lub jego rodzica/prawnego opiekuna nie satysfakcjonuje ocena śródroczna lub końcoworoczna, zgłasza ten fakt na piśmie nauczycielowi danego przedmiotu (obowiązkowego, dodatkowego). Nauczyciel określa zakres materiału i termin sprawdzianu na ocenę wyższą niż proponowana. Sprawdzenie wiadomości i umiejętności, ustalenie oceny odbywa się w terminie 7 dni od daty zapoznania ucznia i jego rodziców/prawnych opiekunów z proponowaną oceną, przed zebraniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej.
10. Uczeń ma prawo do poprawy niesatysfakcjonującej go oceny śródrocznej lub końcoworocznej z oceny niedostatecznej na dopuszczającą, z dopuszczającej na dostateczną, z dostatecznej na dobrą.
11. Uczeń klasy szóstej zagrożony oceną niedostateczną na koniec roku szkolnego z jednych zajęć edukacyjnych ma możliwość poprawy oceny niedostatecznej na tydzień przed zebraniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej. Formę poprawy oceny ustala nauczyciel przedmiotu. Informuje o tym ucznia i jego rodziców.
12. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
13. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
a) W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
b) W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
c) Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno - wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala się z uczniem i jego rodzicami (opiekunami prawnymi).
14. W skład komisji wchodzą:
I. W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;
II. W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) Dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
b) wychowawca klasy,
c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
d) pedagog,
e) psycholog,
f) przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego,
g) przedstawiciel Rady Rodziców.
15. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 16 pkt. 1b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
16. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
I. W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) skład komisji,
b) termin sprawdzianu,
c) zadania (pytania) sprawdzające,
d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
II. W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) skład komisji,
b) termin posiedzenia komisji,
c) wynik głosowania,
d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
17. Do protokołu ze sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, o którym mowa w ust. 15a dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
18. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w pkt.. 13, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
19. Przepisy pkt. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego jeśli ustalono, że ocena roczna została ustalona niezgodnie z obowiązującym trybem, sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Termin sprawdzianu ustala się z uczniem i jego rodzicami (opiekunami prawnymi).
§ 30.
1. Uczeń jest nieklasyfikowany z jednego lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przewidzianego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3. Egzamin klasyfikacyjny odbywa się po złożeniu pisemnej prośby przez ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) do Dyrektora szkoły.
4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
5. Egzamin klasyfikacyjny roczny przeprowadza się przed końcem roku szkolnego (do 31 sierpnia).
6. Termin egzaminu klasyfikacyjnego powinien być uzgodniony z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) i ma być przeprowadzony nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno - wychowawczych.
7. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki (techniki) oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć formę ćwiczeń praktycznych.
8. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły.
9. Uczeń, który nie zdał egzaminu klasyfikacyjnego rocznego nie otrzymuje promocji do klasy wyższej z zastrzeżeniem, o którym mowa § 32 pkt. 9.
§ 31.
1. Uczeń klasy I - III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
2. Uczeń klasy I - III nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza, Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną albo inną poradnię oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
3. Począwszy od klasy czwartej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania otrzymał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od stopnia niedostatecznego z zastrzeżeniem § 32 pkt. 1.
4. Uczeń klasy VI otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły podstawowej jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w planie nauczania otrzymał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od stopnia niedostatecznego i przystąpił do sprawdzianu zewnętrznego, przeprowadzonego przez OKE.
5. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w punkcie 3 z zastrzeżeniem § 32 pkt. 1 nie otrzymuje promocji i powtarza tę samą klasę.
§ 32.
1. Począwszy od klasy czwartej, uczeń który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki (techniki) oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć formę ćwiczeń praktycznych.
3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno - wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
a) Dyrektor szkoły lub nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora - jako przewodniczący komisji,
b) Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący,
c) Nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.
5. Nauczyciel, o którym mowa w § 32 pkt. 4 b może być zwolniony z udziału w komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
7. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły.
8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji (powtarza klasę) z zastrzeżeniem punktu 9.
9. Uwzględniając możliwości ucznia szkoły podstawowej, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższe ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
§ 33.
1. Uczeń otrzymuje promocję z wyróżnieniem, jeżeli średnia jego ocen z przedmiotów obowiązkowych wynosi co najmniej 4.75 i ocena zachowania jest co najmniej bardzo dobra. Uczniowi takiemu przysługuje nagroda książkowa.
2. Uczeń klas IV - VI, który w wyniku klasyfikacji otrzymał zachowanie wzorowe i średnią ocen co najmniej 5,0 zostaje wpisany do „Złotej Księgi".
1. Rodzice/opiekunowie prawni ucznia klasy szóstej, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej otrzymał zachowanie wzorowe i średnią ocen co najmniej 5,5 otrzymują „List gratulacyjny".
Ocenianie zachowania.
§ 34.
1. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i kryteriach oceniania zachowania oraz o trybie odwoławczym.
2. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania wystawia wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii:
a) nauczycieli (stanowią ją: informacje zawarte w zeszycie i karcie uwag oraz zestawienie propozycji ocen wystawionych przez wszystkich uczących w danym oddziale),
b) uczniów danej klasy (np. dyskusja, pisemne propozycje ocen wystawione przez uczniów),
c) ocenianego ucznia (samoocena).
3. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
b) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
c) dbałość o honor i tradycje szkoły,
d) dbałość o piękno mowy ojczystej,
e) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
f) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
g) okazywanie szacunku innym osobom
h) dbanie o schludny wygląd, tj.
- dbanie o higienę własnego ciała,
- ostrzyżone i umyte włosy, bez śladu farby, szamponu koloryzującego, trwałej ondulacji, dredów,
- krótko przycięte, czyste paznokcie bez lakieru koloryzującego,
- czyste ubranie w stonowanych kolorach, zakrywające dekolt i inne intymne części ciała (szorty tylko do ćwiczeń na zajęciach wychowania fizycznego),
- jeśli uczeń nosi biżuterię, to delikatną,
- noszenie kolczyków tylko przez dziewczęta (w uszach, maksymalnie po jednym w każdym uchu),
- twarz bez makijażu.
4. Roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, ustala się według następującej skali:
- wzorowe,
- bardzo dobre,
- dobre,
- poprawne,
- nieodpowiednie,
- naganne.
5. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna.
6. Wychowawca jest zobowiązany do powiadamiania rodziców o zachowaniu ucznia podczas zebrań z rodzicami, dni otwartych, indywidualnych konsultacji itp.
7. Drastyczne zachowania uczniów skutkują nieuchronnym obniżeniem śródrocznej lub rocznej oceny z zachowania co najmniej o jeden stopień.
Do takich zachowań zaliczamy:
a) brutalne zachowanie w stosunku do innych osób (koleżanek, kolegów, pracowników szkoły i osób postronnych) skutkujące uszczerbkiem na zdrowiu fizycznym lub psychicznym,
b) zachowania naganne takie jak : akty wandalizmu, kradzieże, rozboje, wymuszenia, ucieczki z lekcji, wagary, demoralizowanie kolegów i koleżanek, kłamstwa, oszustwa i wulgarne słownictwo,
c) znęcanie się nad zwierzętami.
8. Wyjątkowo drastyczne i naganne zachowania skutkują bezwarunkowym obniżeniem oceny z zachowania do oceny najniższej.
9. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
a) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
b) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem ustępu 5 i 6,
10. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu ucznia do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
11. Regulamin oceniania zachowania może ulec zmianom po zebraniu opinii nauczycieli, pracowników administracji i obsługi, rodziców i uczniów.
12. Kryteria oceny zachowania ucznia:
OCENIANIE ZACHOWANIA
Każdy uczeń otrzymuje na początku roku szkolnego 100 punktów jako kredyt.
I - e półrocze:
naganne |
nieodpo- wiednie |
poprawne | dobre |
bardzo dobre |
wzorowe |
150 - + | |||||
120-149 | |||||
90-119 | |||||
60-89 | |||||
30-59 | |||||
- - 29 |
II - e półrocze:
naganne |
nieodpo- wiednie |
poprawne | dobre |
bardzo dobre |
wzorowe |
200 - + | |||||
160-199 | |||||
120 - 159 | |||||
80 - 119 | |||||
40 - 79 | |||||
- - 39 |
Ocenę wzorową - otrzymuje uczeń, który otrzymał powyżej 150 punktów w I półroczu a zwiększył w II półroczu do 200 lub więcej punktów i spełnia jeden z poniższych warunków:
- Wyróżnia się kulturą osobistą (w opinii pracowników szkoły i kolegów nie przeklina, nie ulega nałogom, wykazuje postawę pełną szacunku wobec pracowników szkoły, ma pozytywne kontakty koleżeńskie, kulturalnie wyraża się o innych).
- Wyróżnia się szczególnymi osiągnięciami naukowymi, artystycznymi lub działalnością na rzecz społeczności szkolnej.
Ocenę naganną - otrzymuje uczeń, który otrzymał poniżej 29 punktów w I półroczu, a w II półroczu poniżej 39 punktów lub:
- wszedł konflikt z prawem,
- nie wykazuje poprawy - notorycznie popełnia dawne przewinienia.
ZESZYT UWAG
CZYNNOŚCI NEGATYWNE:
od-do punkty ujemne |
||
1. | Opuszczanie lekcji bez usprawiedliwienia, za każdy dzień (wagary). | "-10" pkt |
2. | Spóźnienie nieusprawiedliwione ( za każde jedno). | "-1" pkt. |
3. | Bójka. | "-20" - "-50" pkt |
4. | Kradzież. | "-20" - "-50" pkt |
5. | Wyłudzanie pieniędzy, rzeczy, zastraszanie. | "-20" - "-50" pkt |
6. | Palenie papierosów. | "-20" - "-50" pkt |
7. |
Picie alkoholu oraz inne używki. |
"-20" - "50" pkt |
8. | Ignorowanie pracowników szkoły. | "-5" pkt |
Spóźnienia są usprawiedliwione najpóźniej następnego dnia - pisemnie lub ustnie przez rodzica, prawnego opiekuna.
KARTA OCENIANIA ZACHOWANIA
Punktacja:
za każde jedno przewinienie z tabeli stawiamy uczniowi „- 1 pkt.", za każde kolejne to samo przewinienie „- 2", „ - 3" itd. (na danych zajęciach) .
Imię i Nazwisko |
Przeszkadzanie na lekcji (przerywanie rozmowy,zabawy) |
Niewykonywanie poleceń nauczyciela, nieusprawiedliwienie nieobecności w terminie "-5"pkt |
Arogancja, wulgarne słownictwo do kolegów,n-li, pracowników szkoły. |
Jedzenie, picie, żucie gumy podczas lekcji |
Estetyka miejsca nauki, zaśmiecanie otoczenia | Gotowość do pracy po dzwonku, uczeń siedzi w ławce, jest przygotowany do zajęć | Niszczenie mienia szkolnego, cudzych rzeczy (od "-1" do "-10"pkt.) | Niewykonywanie obowiązku dyżurnego. | Złe zachowanie na przerwie, wrzaski, bieganie). |
KARTA OCENIANIA ZACHOWANIA
CZYNNOŚCI NAGRADZANE
Imię i Nazwisko ucznia. | Praca na rzecz: | Pomoc kolegom w nauce | Zachowanie ucznia wg norm zawartych w statucie szkoły. | Gotowość do pracy po dzwonku, uczeń siedzi w ławce, jest przygotowany do zajęć. |
Klasy: od "0" do "+10" pkt Szkoły: od "0" do "+10" pkt (pełnione funkcje, gazetki, imprezy) |
od "0" do "+10" pkt | Brak uwag w danym półroczu: "+10" pkt | Punktacja za każde półrocze osobno od "0" do "+10" pkt |
§ 35.
1. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy na forum klasy na 7 dni przed zebraniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej.
2. Wychowawca klasy przy ustalaniu oceny jest zobowiązany uwzględnić opinię o uczniu:
a) innych nauczycieli,
b) samorządu klasowego,
c) uczniów danej klasy,
d) ocenianego ucznia,
e) pracowników administracji i obsługi szkoły.
Opinia o uczniu może być pisemna lub ustna. Uwzględnia ona: kulturę osobistą, stosunek do obowiązków szkolnych, aktywność społeczną, pomoc koleżeńską, dbanie o schludny wygląd oraz noszenie odpowiedniego stroju, właściwego zachowania wobec pozostałych uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
§ 36.
1. Wniosek o ponowne ustalenie oceny zachowania może być złożony przez zainteresowanego ucznia, jego rodziców/opiekunów prawnych lub samorząd jego klasy tylko wtedy, jeżeli wychowawca:
a) nie zastosował kryteriów ustalonych dla danej oceny,
b) nie zasięgnął opinii nauczycieli i kolegów w klasie w czasie wystawiania oceny.
2. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa, uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić umotywowane zastrzeżenia do Dyrektora szkoły w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
3. Dyrektor szkoły powołuje komisję. W skład komisji wchodzą:
a) Dyrektor szkoły lub wicedyrektor - przewodniczący komisji,
b) wychowawca klasy,
c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
d) pedagog,
e) psycholog,
f) przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego,
g) przedstawiciel Rady Rodziców.
4. Komisja ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
5. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
6. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
a) skład komisji,
b) termin posiedzenia, komisji,
c) wynik głosowania,
d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
§ 37.
1. Nauczyciele na początku roku szkolnego zapoznają uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) ze stosowanymi przez siebie zasadami oceniania, sposobem sprawdzania osiągnięć edukacyjnych i procedurą zmiany ocen.
2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców/prawnych opiekunów o zasadach oceniania zachowania.
3. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców/opiekunów prawnych. Rodzice mogą zapoznać się z nimi w sposób wskazany w §37 pkt. 5.
4. Ocena powinna być uzasadniona, a na prośbę rodziców lub ucznia nauczyciel udziela dodatkowych informacji.
5. Ustala się następujące formy przekazu informacji:
a) zebrania ogólne (wywiadówki) - 2 razy w roku,
b) dyżury nauczycieli - w każdy pierwszy wtorek miesiąca począwszy od października,
c) zebrania/spotkania z wychowawcami - ogłaszane przez wychowawcę klasy,
d) kontakty z pedagogiem szkolnym.