Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 23 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych (Dz. U. z 2015 r., poz. 938) rozpoczyna realizację w bieżącym roku Rządowego programu pomocy uczniom „Wyprawka szkolna”.
W ramach programu udzielana jest pomoc w formie dofinansowania zakupu podręczników do kształcenia ogólnego, w tym podręczników do kształcenia specjalnego, lub podręczników do kształcenia w zawodach, dopuszczonych do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
W piśmie Ministerstwa Edukacji Narodowej kierowanym do dyrektorów szkół (http://www.kuratorium.krakow.pl/index?ac=111&id=11695) została potwierdzona informacja, że w ramach programu brak jest możliwości dofinansowania cyt. „ (…) ćwiczeń, atlasów, słowników itp. wydawnictw. W przypadku uczniów klasy III szkoły podstawowej dopuszcza się refundację zestawu podręczników oferowanych w tzw. Box-ach, w których brak jest możliwości ustalenia ceny na poszczególne pozycje wydawnicze.”
Do 4 września szkoły będą przyjmować wnioski rodziców o wyprawkę szkolną dla uczniów. Pomocą przyznawaną w ramach Rządowego programu pomocy uczniom w 2015 r. – „Wyprawka szkolna” na dofinansowanie zakupu podręczników są objęci uczniowie:
1) uczniowie uczęszczający w roku szkolnym 2015/2016 do klasy III szkoły podstawowej, III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, IV technikum, pochodzący z rodzin, w których dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kryterium dochodowego na osobę w rodzinie w wysokości 574,00 zł netto (kryterium dochodowe określone w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych),
2) uczniowie uczęszczający w roku szkolnym 2015/2016 do klas III szkoły podstawowej, III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, IV technikum, pochodzący z rodzin, w których dochód na osobę w rodzinie przekracza kryterium dochodowe na osobę w rodzinie w wysokości 574,00 zł netto (kryterium dochodowe określone w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych), natomiast w rodzinie występują przypadki określone w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej tj. ubóstwo, sieroctwo, bezdomność, bezrobocie, niepełnosprawność, długotrwała lub ciężka choroba, przemoc w rodzinie, potrzeba ochrony ofiar handlu ludźmi, potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności, bezradność w sprawach opiekuńczo - wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych, trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczpospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, alkoholizm, narkomania, zdarzenie losowe lub sytuacja kryzysowa, klęska żywiołowa lub ekologiczna.
W tym przypadku o przyznaniu pomocy decyduje dyrektor szkoły, do której uczęszcza uczeń, uwzględniając lokalne warunki ekonomiczne i społeczne. Liczba uczniów, którym zostanie udzielona pomoc w tym trybie nie może przekroczyć w danej gminie 5% ogólnej liczby uczniów, o których mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia.
3) uczniowie niepełnosprawni posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 71b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty:
1. Słabowidzący,
2. Niesłyszący,
3. Słabosłyszący,
4. Z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
5. Z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
6. Z niepełnosprawnością ruchową, w tym afazją,
7. Z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
8. Uczniom z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona wyżej
- uczęszczający w roku szkolnym 2015/2016 do: szkół podstawowych, z wyjątkiem klasy I, II, IV, gimnazjów, z wyjątkiem klasy I, szkół ponadgimnazjalnych tj. zasadniczych szkół zawodowych, liceów ogólnokształcących, techników lub szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub do ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, z wyjątkiem klasy I, II i IV, ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia, z wyjątkiem klasy I, ogólnokształcących szkół sztuk pięknych, z wyjątkiem klasy I, ogólnokształcących szkół baletowych, z wyjątkiem klasy I i IV, lub liceów plastycznych.
W przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku, gdy jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających w roku szkolnym 2015/2016 do: szkół podstawowych, z wyjątkiem klasy IV, gimnazjów, z wyjątkiem klasy I, lub szkół ponadgimnazjalnych możliwe jest udzielenie dofinansowania również do zakupu materiałów edukacyjnych. Zgodnie z art. 3 pkt. 24 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) materiały edukacyjne to materiały zastępujące lub uzupełniające podręcznik, umożliwiające realizację programu nauczana, mające postać papierową lub elektroniczną. W szczególności są to książki pomocnicze, karty pracy, ćwiczenia rewalidacyjne, opracowania wykorzystywane w edukacji przedszkolnej, które są wykorzystywane przez nauczycieli w procesie kształcenia tych uczniów.
Równocześnie informujemy, że ze względu na zapewnienie przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania bezpłatnych podręczników dla ucznia klasy I, II, IV szkoły podstawowej oraz klasy I gimnazjum uczniowie klasy I, II, IV szkoły podstawowej oraz klasy I gimnazjum nie są odbiorcami pomocy przewidzianej w ramach Rządowego programu pomocy uczniom w 2015 r. – „Wyprawka szkolna”. Wyjątkiem jest możliwość otrzymania dofinansowania do materiałów edukacyjnych dla uczniów klasy I, II szkoły podstawowej z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku, gdy jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w sytuacji, gdy nie będą korzystać z bezpłatnego podręcznika do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, zapewnionego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Dokumenty, które wnioskodawca powinien dołączyć do wniosku:
W przypadku grupy określonej w pkt. I.1:
a. jeżeli rodzina korzysta ze świadczeń rodzinnych w formie zasiłku rodzinnego lub dodatku do zasiłku rodzinnego - zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów – wnioskodawca przedkłada zaświadczenie/kartę zasiłkową o korzystaniu ze świadczeń rodzinnych w formie zasiłku rodzinnego lub dodatku do zasiłku rodzinnego.
b. jeżeli rodzina nie korzysta ze świadczeń rodzinnych, wnioskodawca przedkłada dokumenty umożliwiające określenie wysokości dochodu rodziny zgodnie z ustawą z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Ze względu na obowiązujący okres zasiłkowy trwający od 1 listopada 2014 r. do 31 października 2015 r., wnioskodawca przedkłada dokumenty pozwalające określić dochód rodziny w 2013 r. (tj. roku poprzedzającym aktualny okres zasiłkowy) z ewentualnym uwzględnieniem zmiany sytuacji rodziny. Jednocześnie informuję, że zgodnie z rozporządzeniem w uzasadnionych przypadkach do wniosku rodzina może dołączyć – zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów - oświadczenie o wysokości dochodów w 2013 r. Wzory druków do ewentualnego wykorzystania w celu określenia dochodu rodziny zgodnie z ustawą z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych są zamieszczone w biuletynie informacji publicznej jako załączniki nr 4-10 do Procedury Wydziału Spraw Społecznych UMK w sprawie określenia prawa do zasiłku rodzinnego i dodatków do zasiłku rodzinnego, na stronie:
https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=3276&sub=procedura&proc=SO-20.
W przypadku grupy określonej w pkt. I.2:
Do wniosku – zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów – wnioskodawca dołącza uzasadnienie ubiegania się o pomoc z uwzględnieniem występowania w rodzinie przypadków, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
W przypadku grupy określonej w pkt. I.3:
Do wniosku – zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów – wnioskodawca załącza kopię orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 71b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, wydanego przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną.
Wysokość pomocy w ramach programu
Wysokość planowanego dofinansowania zakupu podręczników w ramach Rządowego programu pomocy uczniom w 2015 r. – „Wyprawka szkolna” wynosi:
do 225 zł - dla ucznia klasy III szkoły podstawowej oraz dla ucznia klasy III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia,
do 445 zł - dla ucznia klasy IV technikum.
Wysokość planowanego dofinansowania zakupu podręczników dla uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 71b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty: słabowidzących, niesłyszących, słabosłyszących, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wyżej wymieniona, jest uzależniona od:
- typu szkoły,rodzaju niepełnosprawności, podręczników, z których uczeń będzie korzystał.
Wysokości pomocy dla tej grupy uczniów określa § 3 rozporządzenia, szczegółowe informacje są również zawarta na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej:
http://men.gov.pl/wp-content/uploads/2015/04/wyprawka-szkolna-2015a.pdf
W przypadku zakupów indywidualnych dowodem zakupu podręczników do kształcenia ogólnego, w tym podręczników do kształcenia specjalnego, lub podręczników do kształcenia w zawodach, dopuszczonych do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, a w przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi w przypadku, gdy jedną niepełnosprawnością jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym – również zakup materiałów edukacyjnych, jest faktura VAT wystawiona imiennie na ucznia, rodzica (prawnego opiekuna, rodzica zastępczego, osobę prowadzącą rodzinny dom dziecka), rachunek, paragon lub oświadczenie o zakupie odpowiednio podręczników lub materiałów edukacyjnych (w załączeniu wzór oświadczenia o zakupie podręczników lub materiałów edukacyjnych).
Natomiast w przypadku zakupu podręczników dla grupy uczniów podstawą refundacji poniesionych kosztów za zakup podręczników do kształcenia ogólnego, w tym podręczników do kształcenia specjalnego, lub podręczników do kształcenia w zawodach, dopuszczonych do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, a w przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną niepełnosprawnością jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym – również zakup materiałów edukacyjnych jest przedłożone przez podmiot dokonujący zakupu potwierdzenie, zawierające: imię i nazwisko ucznia, klasę, adres szkoły, wykaz zakupionych podręczników lub materiałów edukacyjnych, kwotę zakupu, datę zakupu i czytelny podpis osoby dokonującej zakupu. Potwierdzenie jest wystawiane na podstawie posiadanej przez podmiot zakupujący faktury VAT i listy uczniów, dla których zakupiono podręczniki lub materiały edukacyjne (w załączeniu wzór potwierdzenia o zakupie grupowym podręczników lub materiałów edukacyjnych).
Jednocześnie informujemy, że dowody zakupu podręczników lub materiałów edukacyjnych nie muszą być przedłożone przez wnioskodawcę z chwilą składania wniosku w szkole, jednakże muszą być dostarczone w terminie umożliwiającym określenie wysokości kwoty pomocy przeznaczonej do wypłaty.
Pomoc udzielana jest na wniosek rodziców ucznia (prawnych opiekunów, rodziców zastępczych, osób prowadzących rodzinny dom dziecka), pełnoletniego ucznia, a także nauczyciela, pracownika socjalnego lub innej osoby, za zgodą rodziców ucznia (prawnych opiekunów, rodziców zastępczych, osób prowadzących rodzinny dom dziecka), pełnoletniego ucznia.
Załączniki:
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielenia pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych (Dz. U. z 2015 r., poz. 938),
- Wzory wniosków dla osób ubiegających się o pomoc w ramach Rządowego programu pomocy uczniom w 2015 r. – „Wyprawka szkolna” w zależności od uprawnionej grupy:
1. Wniosek – wyprawka szkolna 2015 – poniżej 574 zł
2. Wniosek – wyprawka szkolna 2015 - przekroczenie kryterium, art. 7 ustawy o pomocy społecznej,
3. Wniosek – wyprawka szkolna 2015 – uczeń niepełnosprawny,
- Wzór oświadczenia o zakupie podręczników lub materiałów edukacyjnych,
- Wzór potwierdzenia o zakupie grupowym podręczników lub materiałów edukacyjnych wystawiany przez podmiot dokonujący zakupu na podstawie faktury VAT,
- Wzory list uczniów uprawnionych do pomocy (załącznik nr 1, 2, 3) oraz załącznik nr 4 dotyczący łącznej liczny uczniów zgłoszonych do objęcia pomocą w ramach „Wyprawki szkolnej 2015”.
rozporządzenie_rady_ministrów_z_dnia_23_czerwca_2015r.pdf
wniosek-wyprawka_szkolna_2014-przekroczenie_kryterium_art_7_ustawy_o_pomocy_społecznej.doc
wniosek-wyprawka_szkolna_2015_-_poniżej_574_zl.doc
wniosek-wyprawka_szkolna_2015_-_przekroczenie_kryterium_art._7_ustawy_o_pomocy_społecznej.doc
wniosek-wyprawka_szkolna_2015_-_uczeń_niepełnosprawny.doc
wzór_oświadczenia_o_zakupie_podręczników_lub_materiałów_edukacyjnych.doc
wzór_potwierdzenia_o_zakupie_grupowym_podręczników_lub_materiałów_edukacyjnych.xls