Zapraszamy na stronę internetową
od poniedziałku do piątku
w godz. 8.00 - 19.00
Swoim działaniem obejmuje teren krakowskiego Podgórza (dzielnice VIII-XIII). Świadczona pomoc psychologiczno-pedagogiczna, bezpłatna i dobrowolna, adresowana jest do dzieci, młodzieży, ich rodzin, opiekunów, nauczycieli, wychowawców oraz pedagogów i psychologów szkolnych.
Wyspecjalizowana kadra 40 psychologów, pedagogów i logopedów, działająca w sposób zintegrowany, w pięciu powołanych zespołach (Zespół Wczesnej Pomocy Psychopedagogicznej, Zespół Logopedii, Zespół Terapii Pedagogicznej, Zespół Terapii Dzieci, Młodzieży i ich Rodzin, Zespół Orientacji i Poradnictwa Zawodowego) realizuje główne cele i zadania poradni:
• wspomaganie psychofizycznego rozwoju dzieci i młodzieży (w tym rozwoju emocjonalnego, mowy, myślenia oraz umiejętności społecznych),
• pomoc uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
• wspieranie rodziców i nauczycieli w procesie wychowania oraz kształcenia dzieci i młodzieży,
• dostosowywanie warunków kształcenia do indywidualnych możliwości dziecka (w tym dziecka niepełnosprawnego).
Powyższe zadania realizowane są poprzez:
• konsultacje (pierwszy kontakt z poradnią i wstępna kwalifikacja problemu): logopedyczne, dyslektyczne, interwencyjno-doradcze, dla rodziców dzieci z podejrzeniem ADHD; Punkt Poradnictwa Zawodowego,
• diagnozę (kompleksowe badania psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne, umożliwiające wczesne rozpoznanie deficytów i zaburzeń rozwojowych oraz określenie optymalnych dla dziecka form opieki, pomocy i kształcenia),
• terapię (indywidualne i grupowe formy pomocy dzieciom, uczniom i rodzicom, w tym terapia rodzin, logopedyczna, pedagogiczna i biofeedback),
• psychoedukację (popularyzowanie wiedzy psychologiczno-pedagogicznej wśród młodzieży, rodziców i nauczycieli, z przewagą warsztatowych form pracy na terenie szkół),
• profilaktykę (szeroki wachlarz indywidualnych i grupowych form pomocy, realizowanych na terenie szkoły i poradni, eliminujących czynniki ryzyka zachowań problemowych młodzieży, adresowanych do uczniów, nauczycieli i rodziców; w tym m.in.: grupowa praca z dziećmi z problemami emocjonalnymi, młodzieżą z deficytami w zakresie umiejętności społecznych, cykliczne zajęcia, ułatwiające uczniom planowanie kariery zawodowej, spotkania z rodzicami adolescentów, warsztaty dla nauczycieli, coaching dla pedagogów szkolnych, systematyczne dyżury na terenie podopiecznych szkół).
• działalność informacyjną (m. in. stałe aktualizowanie Oferty Poradni, wydawanie Biuletynu Informacyjnego Trójka, organizowanie Konferencji Jubileuszowych, współpraca z mediami, przedstawicielami Rad Dzielnicy, udział w zebraniach dla rodziców w szkołach i przedszkolach, ulotki, plakaty),
• orzekanie (wydawanie przez działający w strukturze organizacyjnej Poradni, Zespół Orzekający, orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i deficytami rozwojowymi, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w tym o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim oraz o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i nauczania indywidualnego dzieci i młodzieży, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, a także opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
• opiniowanie (wydawanie na wniosek rodziców, opinii psychologiczno-pedagogicznych, po zakończeniu procesu diagnostycznego).
• ścisłą współpracę z placówkami, znajdującymi się na terenie działania Poradni. Każda placówka ma przydzielonych z ramienia Poradni opiekunów, którzy odpowiadając na zapotrzebowanie szkoły (uczestniczą w spotkaniach psychoedukacyjnych z rodzicami, w dniach otwartych na terenie szkoły, w szkoleniowych Radach Pedagogicznych, systematycznie odbywają konsultacje z pedagogami szkolnymi i nauczycielami, interweniują w sytuacjach kryzysowych).
Specyficzną formą pomocy psychologicznej, realizowaną w tutejszej poradni, jest działalność Młodzieżowego Telefonu Zaufania; będąc przed laty, odpowiedzią na zapotrzebowanie środowiska krakowskiego, do dziś, pozwala wykorzystywać w anonimowym kontakcie z rozmówcą, wiedzę i umiejętności pracowników, nabytą drogą odpowiednich szkoleń i wieloletnich doświadczeń.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 3
Kraków, ul. Konfederacka 18
tel. (012) 266 19 50
indywidualne formy pomocy
ćwiczenia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami mowy,*
zajęcia dla dzieci ze sprzężonymi deficytami funkcji percepcyjnych i mowy,*
terapia pedagogiczna - zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce (dysleksja, dysortografia, dysgrafia) - uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów,*
terapia indywidualna (młodzież gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych),*
Punkt Poradnictwa Zawodowego - indywidualne porady zawodowe dla uczniów kończących gimnazjum lub szkołę ponadgimnazjalną,*
udostępnianie uczniom materiałów informacyjnych z utworzonej Bazy Informacji Edukacyjnej i Zawodowej (oferta dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych),*
terapia biofeedback,*
grupowe formy pomocy
zajęcia ogólnorozwijające dla dzieci 6-letnich,*
zajęcia dla dzieci z trudnościami emocjonalnymi, z klas I-III, wg programu Spójrz inaczej,*
zajęcia dla dzieci z klas I-III, mających problemy emocjonalne (zahamowane, wycofane),*
zajęcia dla dzieci z klas II-III, z trudnościami w uczeniu się matematyki,*
zajęcia dla dzieci z klas I-III, z deficytami rozwojowymi,*
ćwiczenia percepcji wzrokowej w małych grupach - zajęcia dla uczniów z klas 0-III,*
Jak radzić sobie ze złością - zajęcia dla uczniów z klas IV-VI,*
terapia pedagogiczna w małej grupie - praca z dziećmi, u których zdiagnozowano specyficzne trudności w nauce (dysleksja, dysortografia, dysgrafia) - uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów,*
Ortograffiti - zajęcia dla uczniów klas IV, z trudnościami w nauce czytania i pisania,*
Dziękuję, nie- warsztaty kształtujące umiejętność odmawiania i przeciwstawiania się presji rówieśników, dla uczniów klas V,**
Jak się uczyć - warsztaty dla uczniów klas VI,**
Przyjaźnie prawdziwe, przyjaźnie fałszywe - warsztaty rozwijające umiejętności społeczne uczniów nieśmiałych - klasy IV-V,*
Padok - rozwijanie umiejętności społecznych - zajęcia dla uczniów z klas V-VI,*
zajęcia aktywizujące dla uczniów klas VI, przybliżające pracę doradcy zawodowego,
socjoterapia - zajęcia dla uczniów kl. 0-III i IV - VI z problemami adaptacyjnymi **
Agresja- lęk czy odwaga ?- warsztaty dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych,**
Dobra klasa - warsztaty adaptacyjno-integracyjne dla uczniów klas gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych,**
Zamiast poniżać...- warsztaty dobrej komunikacji, dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych,**
Jak poradzić sobie ze stresem egzaminacyjnym - warsztaty dla klas maturalnych,***
Planuję karierę zawodową - cykl zajęć aktywizujących uczniów gimnazjów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia (klasa I - Poznaję siebie; klasa II - Poznaję zawody; klasa III - Podejmuję decyzję),**
zajęcia aktywizujące uczniów liceów ogólnokształcących i profilowanych do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej,**
terapia rodzin,
Szkoła dla rodziców - trening umiejętności wychowawczych,**
Szkoła dla rodziców dzieci z ADHD,**
Pozwól dziecku dorastać - warsztaty dla rodziców, mających problemy z dzieckiem w wieku dorastania,*
doradztwo edukacyjno-zawodowe - spotkania informacyjne dla rodziców uczniów kończących gimnazjum,
systematyczne konsultacje logopedyczne, dyslektyczne, interwencyjno-doradcze,
konsultacje dla rodziców dzieci z podejrzeniem ADHD,
stałe dyżury pracowników Poradni w szkołach,
prelekcje, pogadanki,
Pełnienie roli pedagoga w szkole - konsultacje dla pedagogów na początku kariery zawodowej,*
Rozwijanie kompetencji emocjonalnych i społecznych - metoda coachingu - dla nauczycieli i pedagogów szkolnych,*
Wulgaryzmy w zachowaniu uczniów - jak je rozumieć i jak z nimi pracować - warsztat dla nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych*
Brak wychowania czy ADHD? - warsztaty dla nauczycieli różnych poziomów edukacyjnych (od przedszkola do gimnazjum),**
działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych,
stałe dyżury pracowników Poradni w szkołach,
udział opiekunów szkół w Radach Pedagogicznych, Dniach Otwartych oraz uroczystościach i spotkaniach okolicznościowych,
systematyczne konsultacje z pedagogami szkolnymi i nauczycielami,
zespoły samokształceniowe dla nauczycieli,
spotkania szkoleniowo-informacyjne dla pedagogów szkolnych i szkolnych doradców zawodowych oraz nauczycieli gimnazjów, liceów ogólnokształcących i liceów profilowanych,
warsztaty tematyczne dla nauczycieli i pedagogów wg zgłaszanych potrzeb,
prelekcje, pogadanki.
Zajęcia realizowane:
* na terenie poradni
** na terenie szkoły/przedszkola
*** w poradni lub w szkole
1. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka organizuje się dla dzieci, u których stwierdzono niepełnosprawności. Z zajęć zorganizowanych na podstawie opinii o potrzebie WWRD korzystają dzieci w wieku od narodzenia do rozpoczęcia nauki w szkole.
2. Opinię o potrzebie WWRD wydaje się na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów dziecka.
Do wniosku rodzice dołączają:
- zaświadczenie lekarskie ze stwierdzoną niepełnosprawnością i dokładną diagnozą
- orzeczenie o niepełnosprawności (jeśli dziecko posiada)
- wyniki badań psychologicznych, pedagogicznych, lekarskich
- opinię o funkcjonowaniu dziecka z placówki (jeżeli dziecko uczęszcza)
3. Opinie o potrzebie WWRD wydają poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne na posiedzeniach Zespołu Orzekającego
4. Dla dzieci zamieszkałych na terenie Miasta Krakowa nieuczęszczających do placówek oświatowych i dla dzieci, które uczęszczają do przedszkoli opinie o potrzebie WWRD wydają rejonowe poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
Dla dzieci będących pod opieką OWPP oraz dla dzieci autystycznych, z uszkodzeniami
słuchu, wzroku opinie o potrzebie WWRD wydaje OWPP
5. Opinia o potrzebie WWRD wydana przez Zespół Orzekający poradni obowiązuje od momentu wydania do rozpoczęcia przez dziecko nauki w szkole
6. W każdym roku szkolnym Urząd Miasta Krakowa podaje wykaz placówek, które na mocy decyzji organu prowadzącego reprezentowanego przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta Krakowa są wyznaczane do realizacji zadania WWRD
7. W każdym roku szkolnym dla dzieci posiadających opinię o potrzebie WWRD ustalana jest liczba godzin na kolejny rok szkolny. Koordynator WWRD ustala liczbę godzin na kolejny rok szkolny w porozumieniu z placówką realizującą i rodzicami dziecka.
8. Decyzję o liczbie godzin przedstawia rodzicom i placówkom koordynator WWRD do 15.04 na następny rok szkolny. Procedura ta nie dotyczy dzieci, które uzyskały opinię w okresie do 30.09 na dany rok szkolny. W tym przypadku decyzja o liczbie godzin ustalana jest przez poradnię na opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju - ta liczba godzin dotyczy pierwszego roku realizacji zajęć.
9. Po uzyskaniu opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka rodzic/prawny opiekun składa w Ośrodku Wczesnej Pomocy Psychologicznej wniosek o wydanie skierowania dziecka do odpowiedniej placówki.
10. OWPP wydaje skierowanie do placówki lub placówek, która/które będą realizowały zajęcia. Na skierowaniu jest wskazana placówka i liczba godzin na dany rok szkolny.
11. Rodzic może wskazać wybraną placówkę i ustalić z nią możliwość realizacji zajęć, jeżeli nie będzie uzgodnienia między placówką i rodzicami, wówczas wskazanie placówki pozostaje w kompetencji koordynatora WWRD.
12. OWPP wydaje skierowanie do placówki w terminie do 14 dni od złożenia wniosku od rodziców/opiekunów prawnych.
13. W wybranej placówce rodzic przedstawia oryginał opinii o potrzebie WWRD i skierowanie do placówki wydane przez OWPP- koordynatora WWRD..
14. Placówka wyznaczona do realizacji WWRD zobowiązana jest do zorganizowania zajęć dla dziecka zgodnie z możliwościami i potrzebami dziecka oraz zaleceniami zawartymi w opinii o potrzebie WWRD . Placówka organizuje zajęcia WWRD biorąc pod uwagę również własne możliwości organizacyjne (np. zatrudnienie specjalistów, sprzęt, lokal, maksymalną możliwą liczbę dzieci, które mogą w danej placówce brać udział w zajęciach)
15. W ramach przyznanych godzin na zajęcia WWRD realizacja może się odbywać w więcej niż jednej placówce WWRD. Ustalenia takiej formy zapisywane są na skierowaniu dziecka do zajęć WWRD wydanym przez koordynatora- OWPP.
16. Dane dotyczące realizacji zajęć rejestrowane są w ramach zintegrowanego systemu zarządzania oświatą w Platformie Edukacyjnej w module UCZNIOWIE.
17. Wnioski o zmiany placówek, o zwiększenie lub zmniejszenie liczby godzin zorganizowanych zajęć zgłaszane są na wniosek rodziców do koordynatora WWRD, który kieruje dalszym procesem obiegu dokumentów.
18. Placówki realizujące WWRD wykazują liczbę dzieci, formy i godziny zajęć oraz inne potrzebne informacje w zintegrowanym systemie zarządzania oświatą w Platformie Edukacyjnej w module UCZNIOWIE. Inne sprawozdania, ankiety, informacje opracowywane są na polecenie koordynatora WWRD.
19. Szczegółowe zadania i uprawnienia koordynatora umieszczone są w załączniku nr 1.
20. Placówka realizująca WWRD ma obowiązek prowadzenia dokumentacji zorganizowanych zajęć, na którą składają się:
a) oryginał opinii o potrzebie WWRD i skierowanie do placówki
b) rejestrację zajęć, obecności dziecka
c) dokumentacja realizowanych zajęć z zapisem poszczególnych zajęć
d) ewaluacja prowadzonych zajęć w ramach WWRD
e) spis dzieci uczęszczających na zajęcia (Platforma Edukacyjna)
f) programy zajęć organizowanych dla dzieci
g) inne uzgodnione z koordynatorem WWRD.
Zażalenia, skargi oraz wnioski przyjmowane są przez koordynatora WWRD.
Instancją odwoławczą jest Wydział Edukacji Urzędu Miasta Krakowa.
Załącznik: WZÓR PISMA:
Dane wnioskodawcy Kraków .........................
...............................................
Adres
..................................................
.................................................
Nr telefonu
..................................................
Do
Ośrodka Wczesnej Pomocy Psychologicznej
Kraków, ul. Półkole 11
Prosimy o wydanie skierowania do realizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka:
Imię i nazwisko ..........................................................................................
Data urodzenia ..................................... PESEL .........................................
w (nazwa placówki/placówek) ........................................................................
.................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
w liczbie godzin w roku szkolnym 2010/2011 ......................................................
Czytelny podpis wnioskodawcy
1. Przeszkolenie pracowników wszystkich poradni przez specjalistów uzależnień w zakresie podstawowej wiedzy na temat dopalaczy (IX - X/2010):
a) przedstawienie aktualnej wiedzy na temat środków psychoaktywnych, głównie dopalaczy,
b) omówienie sposobów stosowania przez młodzież środków psychoaktywnych,
c) możliwości dystrybucji powyższych substancji, po wprowadzeniu w życie ustawy zakazującej sprzedaży w sklepach, itp.
2. Udział dyrektorów niektórych poradni w ogólnopolskiej konferencji „Dopalacze oraz inne substancje psychoaktywne w szkołach i placówkach oświatowych" (XI/2010).
3. Przeszkolenie wybranej grupy pracowników poradni przez krajowego specjalistę Wydziału Prewencji Kryminalnej Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, na temat: „Stop dopalaczom - czyli najnowsze trendy w zażywaniu substancji psychoaktywnych przez młodzież i osoby dorosłe, a przeciwdziałanie narkomanii w środowisku lokalnym, w praktyce"(XII/2010).
4. Przekazanie pedagogom szkolnym (szkoły gimnazjalne i ponadgimnazjalne), na spotkaniach zorganizowanych w poradniach - oferty szkoleń i zajęć warsztatowych dla uczniów, nauczycieli i rodziców, z powyższej tematyki. Oferty dotyczą zajęć prowadzonych w szkołach (X-XI/2010).
5. Przykładowe tematy warsztatów dla uczniów:
a) sposoby spędzania wolnego czasu,
b) techniki skutecznego uczenia się i rozwijanie motywacji do nauki,
c) czy środki psychoaktywne mogą pomóc w uczeniu się,
d) relacje rówieśnicze, lojalność wobec grupy a zachowania ryzykowne i destrukcyjne (używanie środków psychoaktywnych),
e) sposoby poszukiwania wsparcia w trudnych sytuacjach - pomoc dorosłych i instytucji, itp.
6. Przykładowe tematy spotkań dla rodziców:
a) trening umiejętności wychowawczych, w ramach „szkoły dla rodziców",
b) dlaczego nastolatki sięgają po narkotyki, dopalacze?,
c) charakterystyka okresu dorastania - czy zbuntowane nastolatki potrzebują rodziców?
d) budowanie relacji z nastolatkiem - psychoedukacja wystarczająco dobrego rodzicielstwa,
e) stałe dyżury pracowników poradni w szkołach, pozwalające na bezpośredni kontakt i przekaz informacji dla rodziców, itp.
7. Przykładowe tematy spotkań dla nauczycieli:
a) sytuacje kryzysowe w szkole - procedury zachowania i reagowania w sytuacjach trudnych,
b) zjawisko subkultur młodzieżowych - charakterystyka wybranych grup, ryzyko stosowania środków psychoaktywnych, zachowania dorosłych wobec uczniów z kręgów subkultury.
c) pomoc w tworzeniu scenariuszy lekcji o tematyce profilaktycznej (zwłaszcza dotyczącej dopalaczy), itp.
8. Dyrektorzy wszystkich poradni uzgodnili, że na stronach internetowych swoich placówek umieszczą jednakowe dane, na temat instytucji udzielających pomocy osobom uzależnionym i zagrożonych uzależnieniem (w tym dopalaczami):
a) Krakowskie Centrum Terapii Uzależnień, Kraków, ul. Wielicka 73, tel. 12/4255747,
b) Punkt Konsultacyjny „MONAR", Kraków, ul. Św. Katarzyny 3, tel. 12 4306135,
c) Ośrodek Interwencji Kryzysowej, Kraków, ul. Radziwiłłowska 8b, tel. 12 4219282,
d) Telefon Zaufania - ogólny: 12 4137133,
e) Telefon Zaufania - Młodzieżowy: 19288,
9. W celu podniesienia skuteczności działań profilaktycznych w szkołach, związanych z
zagrożeniem „dopalaczami" - warto powyższą bazę uzupełnić o adres strony internetowej Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii w zakładce poświęconej dopalaczom: http://www.dopalaczeinfo.pl
Ponadto wiele wskazówek dla rodziców i wychowawców szkolnych zawiera internetowy poradnik „Bliżej siebie, dalej od narkotyków" - zamieszczony pod adresem: http:www.kbpn.gov.pl/portal?id=112271
10. Szczegółowe oferty zajęć warsztatowych, szkoleń i spotkań w zakresie powyższej problematyki są umieszczone na stronach internetowych poszczególnych poradni i znane są szkołom.
11. Omawiane powyżej działania realizowane są w ramach całorocznej współpracy poradni ze szkołami.
Ważnym aktem prawnym i źródłem informacji o zapobieganiu i leczeniu narkomanii oraz nielegalnych środkach i substancjach jest Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz. U. z 2005 r., Nr 179; poz. 1486, z późń. zm.).