KONCEPCJA PRACY Samorządowego Przedszkola nr 121 z Oddziałami Integracyjnymi w Krakowie na lata 2022-2027
Oświata jest ściśle związana z wizją przyszłego pokolenia, edukacja musi się więc opierać na wizji przyszłości. Kluczem do XXI wieku a zarazem ideą edukacji jest uczenie się przez całe życie. W XXI wieku edukacja nie sprowadza się tylko do zgromadzenia zapasu wiedzy, by później z niego korzystać. Dziś przez całe życie musimy aktualizować, wzbogacać swoją wiedzę i umiejętności, by móc dostosowywać się do zmieniającego się świata. Obecna koncepcja edukacji zakłada przygotowanie dziecka tak, by nie było ono odbiorcą przyszłości ale jej twórcą.
Przedszkole XXI wieku to miejsce gdzie wspomaga się indywidualny rozwój dziecka, wprowadza w zasady życia społecznego, rozwija zainteresowania i uzdolnienia oraz przygotowuje dziecko do samodzielnego zdobywania wiedzy i aktywnego poznawania świata.
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych:
Prawo oświatowe z dnia z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 95 i 949) z późniejszymi zmianami,
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego z późniejszymi zmianami.
CELE STRATEGICZNE PRZEDSZKOLA
Zapewnienie dzieciom wszechstronnego rozwoju.
Wspieranie wychowanków we wszystkich sferach rozwoju z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka.
Indywidualizowanie aktywności dzieci, w celu wyrównywania szans edukacyjnych.
Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej).
Rozwijanie samodzielności dziecka.
Poszukiwanie efektywnych form i metod rozwijających potencjał twórczy dzieci.
Wyposażenie dzieci w wiedzę dotyczącą bezpiecznych zachowań, w nawyki unikania, zapobiegania i umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
Kształtowanie tolerancji, wrażliwości, wyrozumiałości i otwartości, zrozumienia dla innych zachowań.
Dostrzeganie potrzeb drugiego człowieka, w tym szczególnie dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych i wychowawczych.
Rozwijanie umiejętności adekwatnego do sytuacji wyrażania emocji.
Promowanie oferty edukacyjnej przedszkola w środowisku lokalnym.
ZADANIA PRZEDSZKOLA NA LATA 2022 – 2027
Efektywna edukacja, opieka i wychowanie dzieci z uwzględnieniem treści zawartych w „Podstawie programowej wychowania przedszkolnego” oraz udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Wspomaganie rozwoju dzieci i wyrównywanie szans edukacyjnych.
Skuteczne przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Podejmowanie działań w zakresie kształtowania postaw prospołecznych.
Współpraca z rodziną w celu zintegrowania oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych.
CELE:
Dziecko:
jest akceptowane takim jakim jest;
czuje się bezpieczne;
poznaje swoje prawa i obowiązki;
ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiągania sukcesu;
uczy się dostrzegać swoje mocne i słabe strony;
uczy się dostrzegać potrzeby innych;
osiąga gotowość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą rozpoczęcie z powodzeniem nauki w szkole.
Rodzice:
otrzymują od nauczycieli obiektywną i rzetelną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka;
podejmują współpracę z nauczycielami i specjalistami: logopedą, pedagogiem wspierającym proces edukacyjny, pedagogiem terapeutą, nauczycielem gimnastyki korekcyjnej mając na uwadze dobro dziecka;
czynnie uczestniczą w życiu przedszkola.
Nauczyciele:
są aktywni i twórczy;
współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym;
aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach;
realizują programy własne;
doskonalą własną wiedzę i warsztat pracy przez uczestniczenie w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego;
podnoszą kwalifikacje zawodowe;
dzielą się doświadczeniem i wiedzą z innymi nauczycielami;
monitorują efektywność własnej pracy;
prowadzą obserwacje rozwoju dzieci, które wykorzystują w pracy wychowawczo – dydaktycznej.
MODEL ABSOLWENTA:
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia.
Wykazuje:
motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego;