Referat ds. OBSŁUGI CUDZOZIEMCÓW
Dział
Obsługi Zatrudnienia Cudzoziemców
Dział Obsługi Zatrudnienia Cudzoziemców realizuje w szczególności zadania, w tym:
1. przyjmowanie ofert pracy oraz analiza lokalnego rynku pracy w celu sporządzenia informacji starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy powierzającemu wykonywanie pracy cudzoziemcowi obejmujące:
- przyjęcie do realizacji oferty pracy z wnioskiem o wydanie informacji starosty,
- weryfikację danych zawartych w krajowej ofercie pracy z wnioskiem o wydanie informacji starosty pod względem formalnym i merytorycznym zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- wykonanie analizy lokalnego rynku pracy w oparciu o rejestr osób bezrobotnych i poszukujących pracy oraz ustalenie procedury i terminu sporządzenia informacji,
- wprowadzenie oferty pracy do systemu Syriusz zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- przeprowadzenie rekrutacji wśród osób bezrobotnych i poszukujących pracy,
- przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do prawidłowego sporządzenia informacji starosty,
- sporządzenie i wydanie informacji starosty na podstawie realizacji oferty pracy,
- utrzymywanie kontaktu z pracodawcami,
- udzielanie informacji o aktualnej sytuacji na lokalnym rynku pracy osobom zainteresowanym,
- współpracę z organami kontrolnymi: Placówkami Straży Granicznej, Państwową Inspekcją Pracy w zakresie realizacji testu rynku pracy,
- współpracę z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Urzędu, w szczególności CAZ
- w zakresie przekazywania informacji niezbędnych do właściwego wykonywania zadań;
2) prowadzenie ewidencji korespondencji w zakresie Referatu obejmujące:
- ewidencjonowanie w dzienniku korespondencyjnym poczty przychodzącej do Referatu i poczty wychodzącej z Referatu zgodnie z obowiązującą w Urzędzie instrukcją kancelaryjną,
- archiwizację dokumentów związanych z funkcjonowaniem Referatu zgodnie z obowiązującymi przepisami;
3) opracowywanie analiz i sprawozdawczości z zakresu działalności Referatu;
4) sporządzanie okresowych zestawień statystycznych w zakresie realizowanych zadań;
5) przyjmowanie wniosków o wydanie zezwolenia na pracę sezonową obejmujące:
- weryfikację danych podmiotu powierzającego pracę oraz dokumentu potwierdzającego
- tożsamość i obywatelstwo zatrudnianego cudzoziemca,
- weryfikację dokumentów potwierdzających, że podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi nie zalega z uiszczeniem zaliczek na podatek dochodowy i składek na ubezpieczenie zdrowotne,
- analizę złożonego wniosku pod względem proponowanej przez podmiot powierzający pracę wysokości wynagrodzenia,
- weryfikację wniosku ze względu na okresy zatrudnienia,
- weryfikację wymagań zawartych w opinii starosty ( jeżeli jest wymagana ),
- wpisanie wniosku o wydanie zezwolenia na pracę sezonową do ewidencji wniosków w sprawie pracy sezonowej,
- wydanie podmiotowi powierzającemu cudzoziemcowi wykonywanie pracy zaświadczenia odokonaniu wpisu do ewidencji wniosków,
- wydanie decyzji o odmowie wydania zezwolenia na pracę sezonową,
- współpracę z organami kontrolnymi: Placówkami Straży Granicznej, Państwowej Inspekcji Pracy;
6) wydawanie zezwolenia na pracę sezonową obejmujące:
- weryfikację oświadczenia podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi o zgłoszeniu się cudzoziemca w celu wykonywania pracy sezonowej,
- weryfikację dokumentu uprawniającego cudzoziemca do pobytu na terytorium RP,
- wydanie zezwolenia typ S podmiotowi powierzającemu pracę,
- wydanie decyzji o uchyleniu zezwolenia na pracę sezonową;
7) przedłużanie zezwolenia na pracę sezonową obejmujące:
- weryfikację danych zawartych we wniosku o wydanie przedłużenia zezwolenia na pracę sezonową,
- wydanie przedłużenia zezwolenia typu S,
- odmowę wszczęcia postępowania w sprawie udzielenia przedłużenia zezwolenia;
8) wpisywanie oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń obejmujące:
- przyjmowanie oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi składanychosobiście oraz drogą elektroniczną,
- ewidencję przyjętych oświadczeń,
- weryfikację danych podmiotu powierzającego pracę cudzoziemcowi oraz dokumentów potwierdzających tożsamość oraz obywatelstwo zatrudnianego cudzoziemca,
- weryfikację wymaganych dokumentów niezbędnych do wpisania oświadczenia do ewidencji oświadczeń,
- weryfikację oświadczenia ze względu na wskazane okresy zatrudnienia,
- weryfikację oświadczenia złożonego przez agencję pracy tymczasowej pod względem nr PKD pracodawcy użytkownika w odniesieniu do proponowanego zawodu,
- wpisanie oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń,
- wydanie wpisanego do ewidencji oświadczeń oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi,
- przyjmowanie i ewidencjonowanie powiadomień od podmiotów, których oświadczeniezostało wpisane do ewidencji oświadczeń o podjęciu lub niepodjęciu pracy przez cudzoziemca,
- wydanie decyzji o odmowie wpisania oświadczenia do ewidencji oświadczeń,
- udzielanie telefonicznej informacji podmiotom zainteresowanym zatrudnieniem cudzoziemców,
- współpracę z organami kontrolnymi: Placówkami Straży Granicznej, Państwowej Inspekcji Pracy.