Plan wychowawczy
Do żłobka przyjmowane są dzieci w wieku od 5-go miesiąca życia do 3 lat lub w przypadku gdy niemożliwe lub utrudnione jest objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym -4 rok życia.W żłobku funkcjonują trzy grupy wiekowe.
Grupa dzieci najstarszych to dzieci w wieku 2-3 lat , liczy 33 dzieci. W grupie zatrudnionych jest 5 osób.
Plan pracy podstawowej obejmuje treści odnoszące się do wszechstronnego rozwoju dziecka , a realizowany jest przez wychowawców w zajęciach ruchowych, dydaktycznych, tematycznych, konstrukcyjno-manipulacyjnych, plastycznych. Zajęcia ruchowe wpływają na ogólny rozwój dziecka. Zabawy ruchowo-muzyczne pobudzają do aktywności wyrażającej się w ilustrowaniu ruchem treści piosenek np. pląsy, zabawy paluszkowe, zabawy w pociąg. Ćwiczenia te mają charakter dyscyplinujący, relaksacyjny .
W zajęciach dydaktycznych dominują takie metody jak:
- metoda oglądowa , oparta na obserwacji i pokazie np. w czasie wycieczki , oglądanie historyjek obrazkowych,
- metoda słowna - słuchanie opowiadań , czytanie bajek, nauka wierszyków,
- metoda praktyczna , polegająca na przyswajaniu , odkrywaniu, przeżywaniu, działaniu.
Wszystkie te metody wyzwalają w dziecku chęć poszukiwania rozwiązań, aktywizują myślenie, wyzwalają inwencję, ekspresję twórczą , mobilizują dziecko do zadawania pytań i udzielania na nie odpowiedzi poprzez rozwiązywanie problemów.
Dziecko podczas pobytu w żłobku nabywa wiele umiejętności tj.
- samodzielne zaspakajanie potrzeb fizjologicznych,
- kultura zachowania się przy stole , samodzielne jedzenie, posługiwanie się łyżką,
- umiejętność pracy w grupie,
- opanowanie samodzielnego ubierania się i rozbierania,
- opanowanie nawyku mycia zębów, rąk, korzystania z ręcznika,
- kształtowane są nawyki grzecznościowe i porządkowe.
- poprzez zajęcia umuzykalniające dziecko nabywa umiejętności poczucia rytmu, słuchu muzycznego.
Wszystkie te działania mają na celu nauczyć dziecko myśleć, mówić, słuchać a przede wszystkim współpracy w grupie rówieśniczej.
Grupa dzieci średnich to dzieci w wieku 1,6 m-cy do lat 2 , liczy 29 dzieci. W grupie zatrudnione są 4 osoby. Głównym założeniem pracy w grupie jest systematyczne realizowanie planu wychowawczego, który gwarantuje prawidłowy rozwój małego dziecka. Plan wychowawczy uwzględnia dużą różnorodność zabaw realizowanych w podgrupach.
Opiera się na :
- zabawach dydaktycznych - opowiadanie bajek , porównywanie cech przedmiotów, rozróżnianie kolorów, nauka piosenek, wierszyków, poznawanie najbliższego otoczenia , obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie, rozróżnianie zwierząt , owoców, warzyw , pór roku itp.
- zabawach ruchowych - ćwiczenia ruchowo - naśladowcze, ćwiczenia orientacyjno-porządkowe, zabawy z elementami rzutu , chwytu, celowania, podskoku, pokonywania przeszkód, zabawy kołowe , zabawy przy muzyce oraz zabawa z piosenką, ćwiczenia zapobiegające płaskostopiu.
- zabawach manipulacyjno - konstrukcyjnych tj. rysowanie, malowanie farbami, darcie papieru, lepienie z ciasta, plasteliny , klejenie, sznurowanie , nawlekanie, dopasowywanie kształtów, budowanie z klocków.
- zabawach tematycznych - kąciki tematyczne tj. kuchenny, pielęgnacyjny, lekarski, majsterkowania, fryzjerski, samochodowy, kąpieli . W zabawach wykorzystywane są elementy metod pedagogicznych M.Montessorii ( przelewnie wody, przesypywanie piasku, otwieranie i zamykanie pudełek oraz praca w grupie : pomoc koleżankom i kolegom , ustalanie zasad pracy w grupie itp.), a także wykorzystywane są zabawy wg K. Vopela ( wesołe odprężające zabawy w rytm muzyki, rozładowujące emocje, zabawy integrujące grupę, zabawy rozwijające wyobraźnię ).
W najmłodszej grupie przebywają dzieci w wieku od 5 miesiąca życia do 1, 6 miesięcy. Grupa liczy 26 dzieci .W grupie zatrudnionych jest 5 osób. Tu na pierwszy plan wysuwamy realizację zasady bezpieczeństwa dziecka ( fizycznego, psychicznego i zdrowotnego) . Najwięcej miejsca w naszej pracy z dziećmi zajmuje muzyka , ruch i zabawy . Dbając o prawidłowy rozwój maluszków stosujemy plan wychowawczy , wykorzystując elementy takich metod jak :
- metoda zabaw kontaktowo-dotykowych ( np. " idzie rak", "sroczka" ),
- metoda dowolności w zabawie ( zabawy indywidualne) ,
- metoda przemienności zabaw ( po spokojnych następują zabawy ożywione),
- metoda stopniowania trudności,
- metoda aprobaty i pochwały,
- metoda Vopela ( odreagowywanie emocji poprzez zabawę np. zabawa cicho-głośno).
Osoba odpowiedzialna:
KIEROWNIK WIESŁAWA NOWOSIELSKA
Osoba publikująca:
JADWIGA WOŹNIAK
Data wytworzenia:
2007-11-30
Data publikacji:
2011-06-24
Data aktualizacji:
2011-06-24