W tym roku obserwowaliśmy na przykładzie KMK Bike, że wielu ludzi chce korzystać z rowerów w mieście. Ponad 300 tys. wypożyczeń i ponad 30 tys. użytkowników, to duży wzrost w stosunku do ilości jakie Krakowski Rower Publiczny uzyskiwał w latach wcześniejszych. W 2015r planujemy nowe stacje i spodziewamy się, że użytkowników KMK Bike będzie znów więcej.
Jednak im więcej rowerzystów korzysta z krakowskiego roweru, tym więcej jest wśród nich ludzi, którzy nie do końca potrafią zachować się w ruchu miejskim. Mają przyzwyczajenia kierowcy samochodu w wyborze trasy, albo zupełnie niepotrzebnie i często niezgodnie z przepisami jeżdżą chodnikami.
W 2015r chcemy rozpocząć edukację krakowian pod kątem podniesienia ich umiejętności jazdy rowerem w ruchu ulicznym. Chcemy skorzystać z doświadczeń ZIKiT-u – Ekocentrum - w prowadzeniu edukacji w zakresie gospodarki odpadami i ochrony środowiska, ale również z doświadczeń krakowskich organizacji rowerowych. Chcielibyśmy wspólnie opracować program edukacyjny i rozpocząć jego realizację. Mamy nadzieję, że przez zimę wypracujemy ciekawe rozwiązania. Jednocześnie, aby pomóc użytkownikom rowerów w wyborze wygodniejszych dla nich tras, chcemy w 2015r wydać aplikację mobilną. Na bazie tras znajdujących się w Daroplanach aplikacja będzie wyszukiwała zalecaną trasę przejazdu. Będzie to narzędzie, dedykowane dla osób, które rzadko jeżdżą po Krakowie rowerem a chcą spróbować.
W roku 2014 zostały zbudowane (lub trwają prace) następujące odcinki infrastruktury rowerowej:
al. Andersa od ul. Dunikowskiego do ul. Okulickiego po stronie północno-wschodniej - ok. 620 m;
al. Andersa od ul. Czuchajowskiego do al. Przyjaźni ( w ramach remontu chodnika) ok. 380 m
al. Andersa od salonu samochodowego w rejonie skrzyżownia z ul. Okulickiego w kierunku Nowej Huty po stronie południowej oraz ul. Okulickiego od ul. Stella Sawickiego do al. Andersa po stronie południowej - ok. 680 m
- ul. Okulickiego od Al. Andersa do ul. Wiślickiej str. północna ok. 200m (ciąg pieszo-rowerowy)
- al. Przyjaźni od al. Andersa do al. Solidarności (w ramach remontu chodnika) ok. 730 m
- al. Pokoju od ul. Lema do wjazdu do Ogrodu Doświadczeń po stronie północnej ok. 550 m.
- al. Pokoju od ul. Świtezianki do CH PLAZA po stronie północnej oraz od Ronda Dywizjonu 308 do Ronda Czyżyńskiego po stronie południowo-wschodniej, ok. 2370 m
- al. Pokoju od połączenia drogi rowerowej wzdłuż Wisły z - al. Pokoju do wiaduktu kolejowego ok. 170m (ciąg pieszo-rowerowy)
- ul. Teligi od Jerzmanowskiego do Telimeny - ok. 280 m
- ul. Wielicka: od wjazdu do UMK do Cmentarza Podgórskiego ok. 120m
- ul. Wielicka od Wodnej do Prokocimskiej ok. 240m
- ul. Wielicka od budowanej estakady tramwajowej do ul. Siostrzanej ok. 860m
Infrastruktura rowerowa powstaje także w ramach innych miejskich inwestycji :
- Modernizacja ul. Mogilskiej
- Budowa KST Lipska- Wielicka.
- Budowa skrzyżowania Lema/Meissnera
- Budowa Centrum Kongresowego
W roku 2014 wytyczono kontrapasy na następujących ulicach:
- Garncarska ok. 320m,
- Szpitalna ok. 190m,
- Szlak ok. 190m,
- Józefińska ok. 210m,
- Staromostowa - Przy Moście ok. 190m
- Smolki ok. 170m,
- Senatorska ok. 190m,
- Racławicka ok. 130m,
- Siedleckiego-Miodowa ok. 425m
- Augustiańska ok. 315m
- Podzamcze ok. 200m
Wiosną 2014 roku zamontowanych zostało 226 stojaków rowerowych, w tym także stojaki w jezdni, pozwalające na zachowanie większego bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Stojaki zlokalizowano w miejscach nielegalnego parkowania samochodów, czyli przed skrzyżowaniami i/lub przejściami dla pieszych. Obecnie trwa montaż kolejnych 230 stojaków rowerowych. Do końca roku planowany jest jeszcze montaż 20 szt stojaków w ramach realizacji zwycięskich projektów Budżetu Obywatelskiego.
W roku 2014 na terenie Krakowa ZIKiT zamontował także 6 samoobsługowych stacji naprawczych w następujących lokalizacjach:
-Dworzec Główny PKP,
- PKP Kraków -Łobzów,
- Poczta Główna,
- pl. Bohaterów Getta,
- Błonia,
- pl. Inwalidów
W roku 2014 ZIKiT zrealizował w całości 6 postulatów (a kolejnych 14 jest w trakcie realizacji) z tzw. Kontraktu 100 rozwiązań wypracowanego w trakcie konsultacji społecznych przeprowadzonych w 2013 roku. Zrealizowane postulaty:
- Staromostowa i Przy Moście – kontrapas
- Senatorska – ruch dwukierunkowy
- Kazimierz – Grzegórzki – przepust w nasypie kolejowym
- Józefińska – dwukierunkowy ruch rowerowy
- Ciąg Focha / Kałuży / Dunin-Wąsowicza
- Interaktywny system zgłaszania potrzeb montażu stojaków
W czerwcu 2014 ZIKiT we współpracy z Fundacją Otwarty Plan uruchomił pod adresem lab.ibikekrakow.com/stojak interaktywną mapę do zbierania propozycji lokalizacji nowych stojaków rowerowych. Narzędzie cieszyło się tak dużą popularnością, że w ciągu jednego tygodnia mieszkańcy przy pomocy narzędzia zgłosili zapotrzebowanie na ponad 1300 stojaków rowerowych. W tych okolicznościach na razie możliwość zgłaszania zapotrzebowania zostało wyłączone, ale będzie włączane przed każdą akcją montażu stojaków w mieście, czyli już wiosną 2015 roku.
W roku 2014 w ramach rozbudowy systemów ITS na terenie Krakowa modernizowano sygnalizacje świetlne. Przy tej okazji Zespół ds. Realizacji Polityki Rowerowej zadbał, by na skrzyżowaniu ulic Piastowskiej i Reymonta zmieniona została organizacja ruchu. Na trzech wlotach skrzyżowania (Buszka, Reymonta i południowy wlot Piastowskiej) wyznaczone zostały śluzy rowerowe, a w ul. Piastowskiej na odcinku od wspomnianego skrzyżowania do pętli Cichy Kącik wytyczono pasy rowerowe. Podobna zabieg zmiany organizacji ruchu został zastosowany w ul. Reymonta, gdzie przedłużono pasy rowerowe aż do skrzyżowania z ul. Piastowską.
Kolejnym skrzyżowaniem objętym modernizacją sygnalizacji świetlnej, na którym poprawiono przy tej okazji warunki poruszania się rowerem jest skrzyżowanie al. Andersa z ul. Ludźmierską. Tam także powstały dwie śluzy rowerowe ułatwiające przekroczenie w poprzek al. Andersa.