Rozbudowa alei 29 Listopada do granic miasta oraz budowa linii tramwajowych do Górki Narodowej i os. Azory. A także szereg mniejszych zadań o charakterze lokalnym. Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski przedstawił plan poprawy obsługi komunikacyjnej w północnej części miasta.
- Północna część miasta to rejon, który mocno się teraz urbanizuje. Dlatego dla tego rejonu już od pewnego czasu przygotowujemy plan najpilniejszych inwestycji komunikacyjnych, które będą realizowane w ciągu kilku lat – mówił Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
Najważniejsze zadanie to budowa linii tramwajowej od Krowodrzy Górka do Górki Narodowej. – Koncepcja tego projektu uległa zmianom względem pierwotnych założeń. Zrezygnowaliśmy z części elementu drogowego, za to inwestycja zakłada też wydłużenie linii tramwajowej do os. Azory – zaznaczył Jacek Majchrowski. Nie ma więc mowy o tzw. Trasie Wolbromskiej w jej pierwotnej koncepcji. Z Trasy Wolbromskiej, która miała być czteropasmową arterią aż do ul. Bratysławskiej pozostał jedynie krótki odcinek od Pachońskiego do Opolskiej. Tam, na poziomie „0" powstanie rondo turbinowe, natomiast ruch na kierunku wschód – zachód będzie przebiegał tunelem. Na odcinku od Opolskiej do Fieldorfa Nila powstanie droga po dwa pasy w każdym kierunku, przy czym na pasach skrajnych będą mogły się poruszać jedynie autobusy. Komponent drogowy inwestycji skończy się na ul. Fieldorfa Nila. Na odcinku do Bratysławskiej będzie poprowadzone torowisko ze wzmocnioną podbudową, umożliwiającą poruszanie się komunikacji autobusowej oraz służb technicznych i karetek pogotowia. – W ramach konsultacji społecznych uzgodniliśmy też ostateczny przebieg linii tramwajowej do Górki Narodowej – zaznaczył Prezydent Miasta. Przypomniał, że ta inwestycja to również budowa linii tramwajowej do os. Azory do planowanej pętli w rejonie ul. Weissa. Cała inwestycja ma zostać sfinansowane z dotacji unijnej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Zgodnie z planem, realizacja zadania ma się zakończyć w 2018 roku.
Drugie z dużych zadań w północnej części Krakowa to rozbudowa alei 29 Listopadana odcinku od ul. Opolskiej do granicy miasta. – Tu również staramy się na unijną dotację – powiedział Prezydent Majchrowski. Wyjazdówka na Warszawę ma zostać rozbudowana do czterech pasów, a dodatkowo na części inwestycji droga będzie miała dodatkowo buspasy co przyspieszy podróż do Krakowa dla autobusów aglomeracyjnych. Przebudowane będą też skrzyżowania oraz sygnalizacja świetlna. Ta inwestycja również ma się zakończyć do 2018 roku.
Miasto przygotowuje również kilka inwestycji drogowych o charakterze lokalnym. – Chodzi tu przede wszystkim o przebudowę ul. Łokietka na odcinku od ul. Kaczorówka do ul. Na Zielonki – poinformował Jacek Majchrowski. Jezdnia ma być poszerzona, powstaną chodniki i kanalizacja.
Równie istotne zadania to przebudowa ul. Siewnej do al. 29 Listopada do ul. Bociana. Tu również poszerzone będą jezdnie i wybudowane chodniki.
Jacek Majchrowski poinformował również o planie budowy ścieżki rowerowej wzdłuż północnego odcinka trzeciej obwodnicy. – Do sfinansowania z projektów unijnych zgłosiliśmy trasę dla jednośladów od ul. Sosnowieckiej do ul. Mackiewicza. Przy okazji powstanie nowy chodnik – powiedział Prezydent Miasta.
Podczas prezentacji programu inwestycyjnego w północnej części Krakowa przypomniano również kwestię połączenia obwodnicowego od Modlniczki do Mistrzejowic. – To zadania o charakterze ponadregionalnym, za które odpowiada Urząd Marszałkowski. Miasto, aby przyspieszyć realizację północnej obwodnicy od paru lat finansuje przygotowanie dokumentacji projektowej. Liczymy, że zadanie wreszcie powstanie, bo ma ono kluczowe znaczenie dla ruchu tranzytowego w północnej części miasta – mówił Prezydent Majchrowski.