Coraz częściej prywatni inwestorzy podejmują się budowy lub przebudowy fragmentu dróg publicznych, które mają prowadzić do nowych obiektów, np. biurowców, budynków mieszkalnych czy galerii handlowych. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zawiera rocznie około 150-200 umów z partnerami prywatnymi. Nowe układy komunikacyjne mają zapobiec problemom komunikacyjnym w rejonie nowych inwestycji.
- Chcąc wybudować nowy budynek, trzeba mieć na uwadze, że teren musi być „uzbrojony komunikacyjnie", a dogodny dojazd to podstawa każdej inwestycji. Dlatego już na etapie składania wniosków, prowadzona jest analiza, w jaki sposób inwestycja wpłynie na ruch na tym obszarze – mówi Tomasz Boniatowski z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Jeśli konieczne są zmiany lub usprawnienia komunikacyjne, ZIKiT zawiera umowę z inwestorem, która szczegółowo ustala zakres partycypacji. Zgodnie z art. 16. „Ustawy o drogach publicznych", budowa lub przebudowa dróg publicznych, spowodowana inwestycją budowlaną, należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Udział inwestora może być różnoraki: finansowy, gruntowy, czasem są to prace projektowe albo wykonanie infrastruktury - poszerzenie drogi, przebudowa skrzyżowania, nowe rondo, pasy włączające czy wyłączające ruch, separatory, chodniki dla pieszych.
Rocznie ZIKIT zawiera blisko 200 takich umów, a udział inwestorów już w zrealizowanych elementach układu drogowego rokrocznie wzrasta. Są to coraz większe oszczędności dla kasy miejskiej, a także coraz lepsze wiadomości dla krakowian, którzy poruszają się na co dzień po mieście samochodami i komunikacją zbiorową. Warto zauważyć, że obawa przed paraliżem komunikacyjnym, to jeden z głównych powodów oprotestowywania nowych inwestycji w Krakowie.
Wspomniane wcześniej umowy to także bardzo pozytywny przykład na współpracę władz miasta z przedstawicielami prywatnych firm, które inwestują w Krakowie. Z jednej strony ZIKIT „stoi na straży" interesów mieszkańców i litery prawa, z drugiej inwestor wykazuje się inicjatywą i zgadza się na zwiększenie zakresu prac czy kosztów inwestycji, tak aby skorzystali na niej mieszkańcy, a nie tylko firma. To z kolei wpływa pozytywnie na odbiór społeczny.
- Oczywiście dobre drogi dojazdowe do nowego osiedla czy hipermarketu, podnoszą wartość tej inwestycji, bo im lepiej produkt jest opakowany, tym lepiej się sprzedaje. Korzyści są więc obustronne – podsumowuje Tomasz Boniatowski z ZIKiT.
Dzięki takiej współpracy powstał m.in. układ komunikacyjny przy Galerii Bonarka, Galerii Bronowice, czy przebudowywana jest ul. Reduta. Najświeższym przykładem jest również budowa kompleksu biurowego Opolska Bussines Park, w ramach której poszerzona została al. 29 listopada.
- Podobnie jak gmina, byliśmy zainteresowani przebudową układu komunikacyjnego, ponieważ wykonane prace usprawnią ruch w newralgicznym punkcie Krakowa. W tym celu inwestor przekazał także część działki gminie na cele komunikacyjne – mówi Marcin Mróz, project manager z Echo Investment, odpowiedzialny za realizację Opolska Bussines Park.
Zakres prac objął także m.in. budowę chodnika i kawałka ścieżki rowerowej, na jezdni al. 29 Listopada wykonany został pas dla lewoskrętu do zespołu budynków biurowych , wymieniono oświetlenie uliczne, a wlot ul. Woronicza oraz skrzyżowanie z al. 29 Listopada - zostało wyposażone w sygnalizację świetlną. Wszystkie roboty budowlane i prace projektowe wykonane zostały staraniem inwestora, a koszty przekroczyły 4, 4 mln zł. Realizacja trwała od maja do października 2015 roku w koordynacji i pod nadzorem ZIKiT.