Jeszcze tylko dzisiaj można zgłaszać uwagi do zakończonej przebudowy trasy Rondo Mogilskie –Plac Centralny, ale te ostatnie wnioski nie opóźnią ostatecznego odbioru inwestycji od wykonawcy. – Prace zakończyły się cztery miesiące temu i od tego czasu czekaliśmy na zgłoszenie ewentualnych uwag. Dotarły do nas tylko drobne usterki, które zostały poprawione na bieżąco – informuje Krzysztof Migdał z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Jeśli chodzi o przebudowę Ronda Czyżyńskiego, to obecnie trwają drobne prace wykończeniowe w części podziemnej. Wykonawca zgodnie z umową miał zakończyć tę część inwestycji do końca listopada, ale udało się dopuścić ją do stanu użytkowania (potwierdzonego przez nadzór budowlany) miesiąc wcześniej, tak aby można było z tego skorzystać już w okresie wzmożonego ruchu związanego z okresem Wszystkich Świętych.
W przypadku Ronda Czyżyńskiego prace zostały rozbite na dwa etapy – nadziemny i podziemny, ponieważ w tym drugim przypadku było wydłużone oczekiwanie na decyzję administracyjną. – Z myślą o osobach, które prowadziły w przejściu działalność handlową zamierzaliśmy ulokować w przejściu kilkanaście kiosków, ale ostatecznie uzyskaliśmy zgodę na pięć. Projekt musiał powstać od nowa, co wydłużyło prace – wyjaśnia Krzysztof Migdał z ZIKIT.
Z przeprowadzonych prac na trasie Rondo Mogilskie-Plac Centralny zadowoleni będą pasażerowie komunikacji miejskiej, kierowcy i rowerzyści. Zdecydowanie poprawił się komfort podróżowania tramwajami, które jadą z centrum Krakowa do Nowej Huty szybciej i ciszej, w czym pomaga na pewno dostrajany właśnie system sterowania ruchem. Również infrastruktura przystankowa jest dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, starszych i rodziców z wózkami. Z myślą o osobach niepełnosprawnych zostały też obniżone krawężniki i zamontowane pasy medialne, natomiast Rondo Czyżyńskie stało się lepiej dostępne m.in. dzięki instalacji wind i nawierzchni antypoślizgowej na schodach. Warto także dodać, że na wniosek mieszkańców powstał nowy przystanek w rejonie Parku Lotników Polskich, a pozostałe przystanki na trasie zostały wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne dla pasażerów. Wysokość przystanków jest dostosowana do wysokości wejść do tramwajów niskopdłogowych.
- Znaczenie ma także to, że wszystkie przystanki w rejonie Placu Centralnego oraz Ronda Czyżyńskiego zostały zlokalizowane w jednym miejscu, czyli za wlotem skrzyżowań. W ten sposób powstał jeden punkt przesiadkowy zamiast kilku, jak było dotychczas – mówi Krzysztof Migdał z ZIKiT.
Dzięki przebudowie kierowcy zyskali nową nawierzchnię drogi, będą też bezpieczniej przejeżdżać przez torowiska, przed nowym sygnalizatorom.
Dzięki remontowi zniknęła także czarna dziura na mapie rowerowej, jaką do tej pory była ulica Mogilska. Poprzez zawężenie pasa ruchu dla samochodów i korektę torowiska, udało się poprowadzić Mogilską brakujący ciąg rowerowy, dzięki czemu cykliści teraz bez przeszkód mogą dojechać z centrum Krakowa do serca Nowej Huty.
Z tego połączenia bardzo często korzystają także studenci, których rocznie w Krakowie jest około 200 tysięcy: – Linia tramwajowa Rondo Mogilskie – al. Jana Pawła II – Plac Centralny ma kluczowe znaczenie dla przemieszczania się studentów pomiędzy obiektami akademickimi a uczelniami. Tym połączeniem na uczelnie dojeżdżają m.in. studenci Politechniki Krakowskiej czy Akademii Wychowania Fizycznego. Dodatkowo linia łączy węzły przesiadkowe transportu publicznego z podmiejskim podsystemem transportu publicznego, w tym m.in. dworzec autobusowy w pobliżu Ronda Czyżyńskiego ¬– tłumaczy Krzysztof Migdał z ZIKiT.
Nowa jakość połączenia tramwajowego na tym odcinku to świetna wiadomość dla mieszkańców, ale z nowego rozwiązania skorzystają także turyści. W zeszłym roku Kraków odwiedziło ponad 9 milionów turystów, którzy ze względu na bogatą przeszłość kulturową oraz historyczną bardzo chętnie odwiedzają także dzielnicę Nowa Huta.
HISTORIA:
Pierwsze tramwaje na odcinku Rondo Mogilskie – al. Jana Pawła II – Plac Centralny wyruszyły w trasę 62 lata temu, w 1952 roku. Historia linii rozpoczęła się jednak trzy lata wcześniej, kiedy to zapadła decyzja o wybudowaniu pod Krakowem Huty im. Lenina, a także dzielnicy mieszkaniowej. To jedna z najstarszych linii tramwajowych w stolicy województwa małopolskiego, ale po pracach jest to jedno z najnowocześniejszych połączeń nie tylko w Krakowie, ale także w całym kraju. Inwestycja zakładała m.in. przebudowę ciągu tramwajowego między centrum Krakowa a Nową Hutą wraz z systemem sterowania ruchem, a także przebudowę ciągu drogowego oraz budowę i przebudowę towarzyszącej infrastruktury technicznej.
Przypomnijmy, drogowcy rozpoczęli prace prz przebudowie trasy Rondo Mogilskie-Plac Centralny od lutego 2014 roku.
O INWESTYCJI:
Całkowita wartość projektu: 142 864 360,18 PLN
Wartość dofinansowania: 68 682 916,51 PLN
Okres rzeczowej realizacji projektu: 2011 – 2015 r.
Beneficjent: Gmina Miejska Kraków
Jednostka Realizująca Projekt: Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie
Generalny Wykonawca: Budimex S.A.
Inżynier Kontraktu: MP Sp. z o.o., Sp. K.
Projekt „Przebudowa linii tramwajowej na odcinku Rondo Mogilskie – al. Jana Pawła II – Plac Centralny wraz z systemem sterowania ruchem w Krakowie" współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.