Naprawy ulic i chodników, lepsze oświetlenie, nowe miejsca do zabawy i rekreacji – te z pozoru drobne inwestycje, poprawiają komfort życia w Krakowie każdego dnia. Rocznie Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu prowadzi blisko 100 - 150 takich prac, nie licząc zadań zleconych przez Rady Dzielnic (było ich kilkaset). O większość z nich wnioskują rady dzielnic i mieszkańcy, ostatnio także w ramach budżetu obywatelskiego.
Niezależnie od inwestycji, warto wspomnieć i o bieżącej pracy ZIKiT. Co roku pracownicy ZIKiT odpowiadają na około 130 tysięcy wniosków i pism wpływających od krakowian. Samych wniosków dotyczące zajęcia pasa drogowego wpłynęło w tym roku blisko 11 tysięcy, co przełożyło się na wpływu do budżetu gminy w wysokości 12 mln zł.
Wraz z końcem roku powoli można podsumowywać drobne remonty Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie, które były prowadzone w 2015 r. Wśród nich warto zauważyć takie jak np. przebudowa ul. Balickiej, ul. Reduty (droga i kanalizacja), ul. Solarzy (kanalizacja opadowa plus przebudowa ulicy i chodników), ul. Ochlewskiego, chodnik łączący ulice Przewóz i Lipską, chodniki przy ul. Turowicza i Francesco Nullo. Powstały także nowe miejsca postojowe, m.in. na Alei Przyjaźni, ulicy Wawelskiej, Okólnej, Architektów, czy al. Andersa.
Stan krakowskich ulic wyraźnie się poprawił i jest to odczuwalne dla wszystkich użytkowników. W mijającym roku ZIKiT wyremontował około 57 km jezdni i chodników za pomocą metody nakładkowej oraz 38 km w ramach bieżącego utrzymania dróg.
W tegorocznym podsumowaniu nie może zabraknąć także dużych inwestycji, które udało się zakończyć. Najmłodszą inwestycją transportową jest otwarta 30 sierpnia kładka łącząca ulicę Lipską i Wielicką (koszt 135 mln zł, w tym 70 mln zł ze środków unijnych), która jest dopełnieniem I linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Umożliwia skrócenie czasu przejazdu na osi północ – południe oraz zapewnia alternatywną trasę przejazdu do Bieżanowa i Kurdwanowa, dużych krakowskich osiedli.
W 2015 r. zakończył się też remont torowiska Mogilska – Plac Centralny, z którego zadowoleni będą pasażerowie komunikacji miejskiej, kierowcy i rowerzyści. Zdecydowanie poprawił się komfort podróżowania tramwajami, które jadą teraz z centrum Krakowa szybciej i ciszej, w czym pomoże na pewno dostrajany system sterowania ruchem. Dzięki remontowi zniknęła także czarna dziura na mapie tras rowerowych, jaką do tej pory była ulica Mogilska.
Kraków wymienił także 50 wiat przystankowych, a 25 zostało ustawionych w nowych lokalizacjach. Nowe wiaty znajdują się m.in. na ul. Obrońców Krzyża, Brożka, Monte Cassino, Conrada, Czarnowiejskiej, Kapelance, Andersa, Teligi, Kocmyrzowskiej, Meissnera, Wysłouchów, Królowej Jadwigi. Przypomnijmy, że do 2029 roku wymiana obejmie ponad 500 sztuk, a miasto nie zapłaci za to ani złotówki. Firma, która w zamian za dochód z reklam umieszczonych w gablotach reklamowych zintegrowanych z wiatami wymieni 500 sztuk zadaszeń oraz przez cały okres trwania umowy (tj. 250 miesięcy) i będzie dbała o ich utrzymanie i ewentualne naprawy.
Kompleksowa wymiana objęła m.in. 4 tysiące lamp ulicznych, blisko 150 km podziemnych kabli, 116 szaf sterowniczych. Zyskaliśmy także system sterowania oświetleniem, który pozwala na dostosowanie poziomu oświetlenia do aktualnych potrzeb, np. warunków pogodowych, pory dnia, natężenia ruchu.
W tegorocznym podsumowaniu nie może też zabraknąć nowej toalety na rondzie Mogilskim, która była niezbędna i o którą wnioskowali pasażerowie. Rondo Mogilskie jest jednym z największych punktów przesiadkowych w Krakowie. Teraz mieszkańcy mogą też zajrzeć do mieszczącego się także w tym miejscu punktu informacyjnego ZIKiT i uzyskać interesujące ich informacje z zakresu transportu i komunikacji. Punkt jest czynny od poniedziałku do piątku w godz. 9-17.
Przypominamy także, że wszelkie interwencje związane ze stanem dróg i chodników, mieszkańcy mogą zgłosić także w każdej chwili pod nr tel. 12 616 75 55. Dyspozytornia czynna jest całą dobę i miesięcznie kontaktuje się z nią kilka tysięcy mieszkańców.
W 2016 r. głównym wyzwaniem dla ZIKiT będzie organizacja Światowych Dni Młodzieży, jednak równie ważne będzie kontynuowanie mniejszych, lokalnych remontów w tym remonty torowisk. W dłuższej perspektywie za kluczowe inwestycje uznać należy na pewno rozbudowę linii tramwajowych na Azory i do Górki Narodowej, przebudowę al. 29 - go Listopada, ul. Igołomskiej oraz ul. Kocmyrzowskiej.