Wiaty są wymieniane z uwagi na fakt, iż po kilkunastoletnim (min. 15-16 lat) okresie użytkowania nie nadają się już do dalszej eksploatacji w stopniu zapewniającym zarówno bezpieczeństwo (skorodowane i odpadające elementy konstrukcyjne dachu i słupów, przestarzała instalacja elektryczna) i komfort (np. przeciekające dachy, bark podświetlanego wyposażenia etc.).
Dodatkowo pod względem estetyki znacznie odbiegają od dzisiejszych standardów w tym zakresie, ze szczególnym uwzględnieniem statusu jaki posiada tak duże i reprezentacyjne miasto jak Kraków.
Nowe wiaty mają nowoczesny design, są wykonane z profili aluminiowych więc są dużo bardziej odporne na warunki atmosferyczne i nadają się do dłuższej eksploatacji, a zastosowane w nich wewnętrzna instalacja elektryczna jest w pełni bezpieczna dla pasażerów. Stare konstrukcje są często w takim stanie, szczególnie po ich dokładnym rozebraniu i wyjęciu z podłoża, iż nie nadają się nawet do przeniesienia w inne lokalizacje.
Te wiaty, które w jakiś sposób można odratować, w całości są w ramach umowy koncesji odremontowywane i stawiane w lokalizacjach wskazanych przez ZIKiT (obecnie ta procedura została uruchomiona dla 7 takich wiat, trwają uzgodnienia i montaże).
Dodatkowo informujemy, iż wszystkie elementy składowe, które można wykorzystać są składowane przez ZIKiT w celu ponownego użytku w razie potrzeby. Dotyczy to szyb, koszy, gablot informacyjnych, znaków drogowych etc.