Zmniejszenie liczby samochodów w Śródmieściu, zwiększenie atrakcyjności podróży komunikacją miejską, budowanie alternatywy dla transportu indywidualnego oraz wprowadzanie preferencji dla ruchu pojazdów ekologicznych – to najważniejsze założenia walki o czyste powietrze w Krakowie, w którą zaangażowany jest także Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Zmniejszenie liczby samochodów w Śródmieściu, zwiększenie atrakcyjności podróży komunikacją miejską, budowanie alternatywy dla transportu indywidualnego oraz wprowadzanie preferencji dla ruchu pojazdów ekologicznych – to najważniejsze założenia walki o czyste powietrze w Krakowie, w którą zaangażowany jest także Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Eliminacja ruchu tranzytowego w ścisłym centrum Krakowa realizowana jest na kilka sposobów, np. poprzez montowanie progów zwalniających, przebudowę ulic w rejonie Plantach Krakowskich wraz ze stopniowym wprowadzaniem ruchu jednokierunkowego oraz wprowadzenie stref ograniczenia ruchu, stref tempo 30, a także strefy płatnego parkowania.
Kolejnym ważnym krokiem jest budowanie alternatywy dla transportu indywidualnego. Obecnie trwa rozbudowa systemu roweru miejskiego. Nowy operator ma wprowadzić w Krakowie 1500 rowerów zlokalizowanych na 150 stacjach, które będą dostępne dla użytkowników przez cały rok, a więc również w sezonie zimowym. Sukcesywnie rozbudowywana jest sieć ścieżek rowerowych w Krakowie, także w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Warto też pamiętać o innych ułatwieniach dla rowerzystów, takich jak wprowadzenie kontrapasów.
Nie bez znaczenia jest wprowadzenie preferencji dla ruchu pojazdów ekologicznych. Przewozy komunikacją miejską, realizowane przez przewoźnika wyłonionego w ramach postępowania przetargowego, wykonywane są wyłącznie pojazdami spełniającymi wymogi EURO 6. Dziś na 12 krakowskich liniach jeździ 67 ekologicznych autokarów. Ponadto w strefie płatnego postoju funkcjonuje abonament typu E (150 zł miesięcznie) dla pojazdów elektrycznych lub hybrydowych. Liczba abonamentów sięga już 100.
Zwiększenie atrakcyjności podróży komunikacją miejską w Krakowie to najważniejszy aspekt w walce o czyste powietrze w Krakowie. Jego przykładem jest wprowadzenie nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej, dostosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych, w skład którego wchodzi m.in. 327 tablic informacji pasażerskiej. Systematycznie wprowadzany jest również priorytet dla tramwajów i buspasy dostępne dla autobusów. Planowane są modernizacje torowisk: w tym roku od ul. Długiej do Dworca Głównego oraz na Rondzie Kocmyrzowskim. Dla komfortu pasażerów powstają zintegrowane węzły przesiadkowe (MDA, Czerwone Maki) wybudowana także została estakada pieszo-rowerowa Wielicka-Lipska. Przygotowywane są również kolejne linie tramwajowe na Górkę Narodową i na Azory.
Warto na koniec przypomnieć, że najwięcej zanieczyszczeń związanych z ruchem samochodowym powstaje w czasie ruszania pojazdu. Na zwiększenie płynności jazdy wpływ ma wprowadzenie obszarowego systemu sterowania ruchem, który np. skrócił czas przejazdu na al. Pokoju, ul. Nowohuckiej i ul. Bronowickiej o 7 procent, a na ciągu Bobrzyńskiego-Grota Roweckiego, dzięki koordynacji, kierowcy zazwyczaj przejeżdżają przez skrzyżowania bez zatrzymań.