Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie to największa jednostka miejska, zajmująca się tematyką, która jest bliska wszystkim krakowianom i wpływa na codzienne funkcjonowanie miasta. To tutaj zapadają decyzje dotyczące komunikacji miejskiej, ruchu drogowego, modernizacji dróg i torowisk, infrastruktury rowerowej, remontów chodników i placów. Zadania ZIKiT realizowane są w skali wielkich inwestycji unijnych jak również drobnych remontów. W każdej z tych dziedzin ZIKiT stara się wychodzić naprzeciw potrzebom mieszkańców i stawia na innowacyjność.
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie to największa jednostka miejska, zajmująca się tematyką, która jest bliska wszystkim krakowianom i wpływa na codzienne funkcjonowanie miasta. To tutaj zapadają decyzje dotyczące komunikacji miejskiej, ruchu drogowego, modernizacji dróg i torowisk, infrastruktury rowerowej, remontów chodników i placów. Zadania ZIKiT realizowane są w skali wielkich inwestycji unijnych jak również drobnych remontów. W każdej z tych dziedzin ZIKiT stara się wychodzić naprzeciw potrzebom mieszkańców i stawia na innowacyjność.
W akademickim Krakowie od dłuższego czasu trwa dyskusja jak pełniej wykorzystać potencjał naukowy miasta. W tym celu ZIKiT rozpoczął współpracę z Akademią Górniczo-Hutniczą i Politechniką Krakowską. I tak od wiosny do jesieni w Krakowie będzie montowane specjalne oświetlenie (3766 punktów świetlnych), którego intensywność światła będzie dostosowywać się do warunków pogodowych, oświetlenia zewnętrznego czy natężenia ruchu. Nowoczesne lampy to nowatorski projekt badawczy ZIKiT-u oraz AGH. Z kolei współpraca z Politechniką Krakowską ma skupić się na analizie ruchu drogowego i poszukiwaniu nowych, interesujących rozwiązań komunikacyjnych. Pierwszym tematem naukowej „burzy mózgów” była opisana przez media obsługa komunikacyjna zbliżających się Światowych Dni Młodzieży. Ponadto jesteśmy otwarci na studentów, którzy odwiedzając naszą jednostkę, mogą zdobyć nowe doświadczenie.
ZIKiT zabiega także o pozyskiwanie środków finansowych ze źródeł zewnętrznych. W latach 2009-2015 zrealizowano 27 projektów o łącznej kwocie dofinasowania 600 mln zł. Na projekty o charakterze stricte innowacyjnym pozyskano dofinasowanie w wysokości ponad 33 mln zł. Dzięki temu rozbudowany został System Sterowania Ruchem, który skupia się na obsłudze ruchu kołowego (samochody, autobusy) oraz Centrum Sterowania Ruchem, które nadzoruje m.in. system sygnalizacji, sytuację na drogach i skrzyżowaniach, tunel szybkiego tramwaju oraz parking Park&Ride Czerwone Maki. Dzięki temu o wiele szybciej można reagować na zdarzenia na mieście. Dyspozytornia przyjmuje też zgłoszenia bezpośrednio od mieszkańców pod nr telefonu 12 616 75 55.
Warto dodać, że dzięki tym innowacyjnym rozwiązaniom, można także zmierzyć jak poprawił się czas przejazdu. Na przykład w ciągu ul. Bronowickiej, al. Pokoju, Nowohuckiej, Alejach Trzech Wieszczów czas przejazdu komunikacji zbiorowej został skrócony o 10 proc., a o 7 proc. w przypadku samochodów osobowych. Natomiast w ciągu ul. Bobrzyńskiego, Grota-Roweckiego: 70-90 proc. przejazdów odbywa się bez zatrzymania dla tramwajów na skrzyżowaniach.
Kraków w ubiegłym roku zmodernizował uliczne oświetlenie. Wymienione zostały nie tylko lampy, ale też blisko 150 km podziemnych kabli, 116 szaf sterowniczych i 4 tysiące słupów oświetleniowych. Zyskaliśmy także system sterowania oświetleniem. Modernizacja odbyła się w ramach programu „SOWA- Energooszczędne oświetlenie uliczne”, w którym można było zdobyć dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Krakowski program był największy i jego wartość sięgnęła 33,2 mln zł. Skorodowane słupy metalowe oraz betonowe latarnie z ubytkami, rodem z lat 80. i 70., nie tylko szpeciły miasto, ale także zagrażały bezpieczeństwu. Do tego zużyte oprawy oświetleniowe i stare kable olejowe z lat 50. były przyczyną częstych awarii i przynosiły straty w przepływie prądu. Kompleksowa modernizacja pozwoliła na zmniejszenie rocznego zużycia energii przeznaczonego na oświetlenie o 63,13 proc., oszczędność energii elektrycznej o 2755,86 MWh/rok oraz ograniczenie emisji CO 2 o 1809,97 Mg/rok.
Są też inne dobre informacje dla kierowców. Odkąd Kraków wprowadził remonty nakładkowe ulic, najbardziej zniszczone ulice są sukcesywnie naprawiane, a co za tym idzie – wyraźnie maleje liczba szkód zgłaszanych do ZIKiT-u. Dla porównania w 2013 r. ZIKiT otrzymał 763 zgłoszenia o poniesionych szkodach w związku z uszkodzeniami pojazdów na złych nawierzchniach dróg w Krakowie. Już w 2014 r. było ich o prawie połowę mniej, bo 390; w 2015 r. – 317. W ubiegłym roku ZIKiT wyremontował około 57 km jezdni i chodników za pomocą metody nakładkowej (oraz 38 km w ramach bieżącego utrzymania dróg). Takie prace przebiegają szybciej i kosztują mniej. Są też bardziej doceniane przez kierowców, którzy trafiają na mniej utrudnień w ruchu oraz – ze względu na wymianę większej partii nawierzchni – odczuwają większy komfort jazdy.
Warto także zwrócić uwagę na to, że ZIKiT cały czas ulepsza narzędzia komunikacji, zgodnie z zasadą, że dobry urząd to taki, który jest otwarty dla mieszkańców. Od kilku miesięcy działa nowa strona internetowa: www.zikit.krakow.pl, na której oprócz aktualności można np. skorzystać z mapy inwestycji – prezentującej zadania ZIKiT ujęte w budżecie na 2016 rok oraz mapy utrudnień, przydatnej szczególnie dla kierowców, na której zaznaczone zostały bieżące prace drogowe, powodujące zmiany w ruchu.
Mieszkańcy mogą też zwracać się do ZIKiTu osobiście w poszukiwaniu ważnych informacji. Zachęcamy do odwiedzania naszych punktów informacyjnych, które w najbliższym czasie będą modernizowane. Mieszczą się one przy Rondzie Mogilskim (punkt czynny jest od poniedziałku do piątku od godz.9.00.-17.00.), Punkt Ekocentrum: Przystanek Politechnika - ul. Pawia (przejście podziemne) oraz Plac Bohaterów Getta - ul. Na Zjeździe (przejście podziemne) i niedawno otworzony punkt informacyjny w głównej siedzibie ZIKiT-u – na ul. Centralnej (punkt otwarty jest od godz. 8.00 – 16.00).
Do dyspozycji krakowian jest również całodobowy numer interwencyjny 12 616 75 55. Każdego miesiąca dzwoni do dyspozytorów ZIKiT kilka tysięcy osób. Każda interwencja jest odnotowywana, zgłaszana do odpowiedniego działu i załatwiana w miarę możliwości jak najszybciej.
ZIKiT ma także swój profil na Facebooku, na którym każdego dnia ukazują się ważne informacje, filmy, zdjęcia, zapowiedzi konkursów i akcji. Wszystkich, którzy chcą być na bieżąco z tym co dzieje się w Krakowie – zachęcamy do polubienia profilu Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Na koniec warto przypomnieć, że z naszych rozwiązań i doświadczeń korzystają także inne samorządy. Nasi pracownicy zapraszani są jako eksperci lub są prelegentami konferencji naukowych (np. ITS Kraków 2015, Warsaw Bus Expo). Kraków odwiedzają zagraniczne delegacje. Goście ze Szkocji, którzy w ubiegłym toku reprezentowali Urząd Miasta w Edynburgu, zwiedzili m.in. estakadę Lipska-Wielicka a także tunel tramwajowy pod Dworcem Głównym. Zwrócili uwagę na zintegrowane punkty przesiadkowe, umożliwiające łatwy dostęp do Dworca PKP, Dworca Autobusowego oraz komunikacji miejskiej. Grupa szwedzka natomiast przyjechała jako reprezentacja firmy projektowej, zajmującej się m.in. projektowaniem infrastruktury komunikacji zbiorowej, która właśnie pracuje nad koncepcją budowy nowych linii tramwajowych i metra. Jak sami przyznali, przyjechali do Krakowa, w poszukiwaniu inspiracji.
- Wszyscy uczestnicy byli zachwyceni tempem rozwoju Krakowa. Większość z nas była tutaj ostatnio w 2005 roku i muszę przyznać, że przez te dziesięć lat, miasto zmieniło się nie do poznania. Jestem naprawdę pod wrażeniem tych zmian – ocenił Bogdan Łuczak, polski inżynier ze szwedzkiej grupy.