Planowane są kolejne trasy rowerowe. Do 2019 roku ma ich powstać 140 km i dzięki temu Kraków zyska wygodne połączenia rowerowe z ościennymi gminami. Dobiegają także końca negocjacje w sprawie uruchomienia roweru miejskiego w trybie koncesji. W założeniu ma to być najnowocześniejszy rower miejski w kraju i jeszcze bardziej dostępny. Do sierpnia 2017 r. w 150 stacjach rowerowych krakowianie będą mogli skorzystać z 1500 pojazdów, które będą mogli wypożyczać przez cały rok.
Planowane są kolejne trasy rowerowe. Do 2019 roku ma ich powstać 140 km i dzięki temu Kraków zyska wygodne połączenia rowerowe z ościennymi gminami. Dobiegają także końca negocjacje w sprawie uruchomienia roweru miejskiego w trybie koncesji. W założeniu ma to być najnowocześniejszy rower miejski w kraju i jeszcze bardziej dostępny. Do sierpnia 2017 r. w 150 stacjach rowerowych krakowianie będą mogli skorzystać z 1500 pojazdów, które będą mogli wypożyczać przez cały rok.
Łączna długość infrastruktury rowerowej w Krakowie wynosi aktualnie ponad 165 km, z czego 16 km stanowią pasy rowerowe, kontrapasy, czy kontraruch, czyli dopuszczenie ruchu rowerowego pod prąd. Są one istotne, ponieważ umożliwiają bezpieczna podróż rowerem w miejscach, gdzie niemożliwe jest wykonanie dróg dla rowerów, a z drugiej strony przyczyniają się do powstania spójnej sieci połączeń rowerowych.
Nowa infrastruktura rowerowa powstanie dzięki środkom z budżetu miasta, województwa i UE. Samodzielne inwestycje gminy Kraków na 2016 rok to budowa ścieżek na ul. Zakopiańskiej (od ul. Brożka do Siostry Faustyny) oraz po wałach Wisły (od rzeki Białuchy do Mostu Wandy).
Ponadto 10 projektów będzie finansowanych z UE w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) 2016-2019 na kwotę 61 mln zł. Będą to trasy rowerowe łączące Kraków z Wieliczką (po ul. Konopnickiej, Kamieńskiego, Wielickiej, Teligi, Ćwiklińskiej), Mogilanami (Orzeszkowa, Zawiła, Nowa Bartla), Skawiną (Bunscha, Babińskiego, Skotnicka), Liszkami (Księcia Józefa), Zabierzowem (wzdłuż rzeki Rudawy), Wielką Wsią (ul. Armii Krajowej, Jasnogórska), Zielonkami (Conrada, Opolska, połączenie Lawendowej z Piaszczystą), Michałowicami (Lublańska, Strzelców) oraz z Kocmyrzowem i Luborzycą (Nowohucka, Piasta Kołodzieja, Srebrnych Orłów, Wiślicka, Kocmyrzowska).
W planach jest także utworzenie trzech kierunków w ramach Małopolskich Tras Rowerowych, tj. Wiślanej Trasy Rowerowej (5 mln zł), Velo Rudawy (8 mln zł) i Velo Prądnika (7,5 mln zł).
Także dwa projekty budżetu obywatelskiego, które będą realizowane w tym roku, są skierowane do cyklistów. Pierwszy na Prądniku Czerwonym (60 tys. 500 zł) dotyczy montażu stacji roweru miejskiego oraz stojaka rowerowego w okolicy Ronda Młyńskiego. Drugi projekt zakłada wybudowanie i podłączenie do sieci roweru miejskiego dwóch automatycznych stacji przy przystankach os. Piastów i Mistrzejowice. Koszt 120 tys. zł.
Coraz więcej krakowian wybiera ten środek transportu podczas codziennych podróży po mieście. Stowarzyszenie „Kraków Miastem Rowerów” od kilku lat prowadzi punktowe badania ruchu rowerowego w Krakowie. Gdy w 2014 roku, przez Rondo Mogilskie przejeżdżało ok. 5 tys. rowerów na dobę, w 2015, po przebudowie ulicy Mogilskiej wraz z infrastruktura rowerową - było ich już blisko 7 tys. (40 proc. wzrostu). Taką tendencję zauważono także na pochylni w kierunku Huty, gdzie ruch wzrósł o ponad 60% – z 3 tys. do ok. 5 tys. na dobę (2015), a także na moście Dębnickim, ul. Krowoderskiej czy Kopernika.
O tym, że krakowianie chętniej korzystają z rowerów, świadczy również liczba użytkowników KMK Bike. W 2014 r. roku na miejskim rower wsiadło około 30 tysięcy osób, w ubiegłym roku 50 tysięcy.