Jakimi środkami osiągnąć zrównoważony transport w Starym Podgórzu? Odpowiedzi na to pytanie starali się udzielić mieszkańcom zgromadzeni w Kinoteatrze Wrzos przedstawiciele ZIKiT-u, Miejskiej Infrastruktury i Dzielnicy XIII. Uczestnicy kolejnego spotkania z cyklu #MobilnyKraków dyskutowali na temat problemów komunikacyjnych okolic ul. Kalwaryjskiej oraz o możliwych usprawnieniach komunikacji miejskiej.
Jakimi środkami osiągnąć zrównoważony transport w Starym Podgórzu? Odpowiedzi na to pytanie starali się udzielić mieszkańcom zgromadzeni w Kinoteatrze Wrzos przedstawiciele ZIKiT-u, Miejskiej Infrastruktury i Dzielnicy XIII. Uczestnicy kolejnego spotkania z cyklu #MobilnyKraków dyskutowali na temat p
Zastępca Dyrektora ZIKiT ds. Transportu Łukasz Franek wskazywał, że ul. Kalwaryjska nie powinna pełnić tylko funkcji komunikacyjnej. - Kalwaryjska powinna wrócić do roli, którą pełniła kilkadziesiąt lat temu, wtedy była bardziej otwarta dla pieszych. Żeby wygodnie zrobić zakupy, móc stanąć i z kimś porozmawiać potrzebna jest przestrzeń. Obecnie głównym problemem jest blokowanie torowiska przez pojazdy mijające. W efekcie tramwaje są niekiedy opóźnione na odcinku od Korony do Ronda Matecznego nawet 15 minut – zaznaczał.
Franek pytał mieszkańców czy wchodzi w grę, by ul. Kalwaryjska była jednokierunkowa z parkingiem i ścieżką rowerową, a ul. Zamoyskiego zostałby puszczony przejazd w drugą stronę. Zdecydowanie temu pomysłowi sprzeciwił się Przewodniczący Rady Dzielnicy XIII Jacek Bednarz. - Był kiedyś taki pomysł, ale było to fatalne rozwiązanie. Ul. Zamoyskiego powinna być sypialnią, nie drogą przelotową – mówił.
Część mieszkańców również odrzuciła tę propozycję. - Jesteśmy za uspokojeniem ruchu, ale nie chcemy jednokierunkowych ulic – mówili. Mieszkańcy zgodnie przyznali, że na ul. Kalwaryjskiej jest za dużo samochodów, a kierowcy traktują ją jako trasę przelotową, by dostać się np. na Zabłocie.
Podgórzanie także zwrócili uwagę na problem z parkowaniem w okolicy ich zamieszkania. - Przestrzeń przy ul. Kalwaryjskiej została zawłaszczona przez parkujące tam samochody, które często zatrzymują się w nieprawidłowy sposób – mówili zgodnie. - Uniemożliwienie parkowania wzdłuż ulicy powinno być priorytetowe, bo samochody zasłaniają witryny sklepowe – zaznaczyła mieszkanka sąsiedniej dzielnicy II. Prezes Spółki Miejska Infrastruktura Piotr Kącki stwierdził, że nowo budowany parking przy Koronie jest narzędziem, które daje możliwość zmiany krajobrazu całego Starego Podgórza.
Podczas spotkania pojawił się również temat ruchu rowerowego w Podgórzu. Mieszkańcy przyznali, że po Krakowie najszybciej przemieszcza się na rowerze, komunikacją miejską a dopiero później samochodami. - Pas dla rowerów na ul. Zamoyskiego byłby super. Łączyłby przygotowywaną do budowy kładkę na ul. Kamieńskiego z kładką Ojca Bernatka – dodał Marcin Wójcik, oficer rowerowy ZIKiT.
W podsumowaniu dyskutanci określili dwa robocze warianty i kierunki działań dla Starego Podgórza. Pierwszy pomysł zakłada radykalne ograniczenie parkowania wzdłuż ul. Kalwaryjskiej, co przyczyniłoby się do uporządkowania przestrzeni wokół niej. Drugi to całkowite zamknięcie, być może przeobrażenie ulicy w trakt pieszo-transportowo-rowerowy, z zaznaczeniem, że kolejne kroki będą podejmowane po otwarciu wielopoziomowego parkingu przy Koronie.
oblemów komunikacyjnych okolic ul. Kalwaryjskiej oraz o możliwych usprawnieniach komunikacji miejskiej.