Statut Szkoły
I Liceum Ogólnokształcącego
im. Bartłomieja Nowodworskiego
w Krakowie
I. Ogólne informacje o szkole.
§ 1.
- Nazwa szkoły brzmi: I Liceum Ogólnokształcące im. Bartłomieja Nowodworskiego.
- Siedzibą szkoły jest budynek mieszczący się w Krakowie przy ul. Plac Na Groblach 9.
- Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Miasta Kraków.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Małopolski Kurator Oświaty.
- I Liceum Ogólnokształcące, zwane dalej szkołą, jest publiczną szkołą ponadgimnazjalną o trzyletnim cyklu kształcenia na podbudowie gimnazjum.
II. Cele i zadania szkoły.
§ 2.
- Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z 7 września 1991r. o systemie oświaty, zwanej dalej ustawą oraz przepisach wydanych na jej podstawie.
- Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rodzicach - należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów.
§ 3.
Szkoła realizuje w szczególności następujące cele:
- Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły, poprzez zajęcia edukacyjne, koła zainteresowań, indywidualne nauczanie, indywidualny tok lub program nauki, obozy integracyjne i naukowe, wycieczki i pracę biblioteki szkolnej.
- Umożliwia przyszłym absolwentom szkoły podjęcie decyzji dotyczącej dalszego kierunku kształcenia poprzez wybór oddziałów, współpracę z wyższymi uczelniami, prowadzenie orientacji zawodowej
i systematyczną współpracę z rodzicami.
- Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów poprzez:
- współpracę z Samorządem Uczniowskim, Klubem Ekologicznym, Szkolnym Klubem Sportowym, Związkiem Harcerstwa Rzeczpospolitej, Polskim Czerwonym Krzyżem, Ligą Ochrony Przyrody, Ligą Obrony Kraju, UNESCO,
- współpracę z Radą Szkoły, Radą Rodziców, Towarzystwem Przyjaciół Liceum, Fundacją Nowodworską,
- współpracę z gimnazjami, szkołami ponadgimnazjalnymi oraz wyższymi w kraju i za granicą,
- współpracę z instytucjami kulturalno - oświatowymi,
- działalność w Towarzystwie Szkół Twórczych i Stowarzyszeniu Na Rzecz Najstarszych Szkół w Polsce.
- Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz do możliwości szkoły poprzez:
- działalność pedagoga,
- działalność zespołów wychowawców i pracę wychowawcy klasowego,
- współpracę z rodzicami,
- współpracę z instytucjami opiekuńczymi i wspomagającymi, m.in. z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną nr 1, Krakowskim Centrum Terapii, Centrum Psychologów Praktyków, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Parafią św. Piotra i Pawła i Wojewódzką Komendą Policji.
§ 4.
Szkoła realizuje następujące zadania:
- Umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez ceremoniał szkolny, istniejący system nauczania, realizowanie zasad zawartych w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i Konwencji Praw Dziecka.
- Udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez pracę pedagoga, wychowawcy i rodziców oraz współpracę z instytucjami opiekuńczo ? wychowawczymi.
- Stwarza odpowiednie warunki do realizacji programu nauczania i wychowania wszystkim uczniom, w tym uczniom szczególnie uzdolnionym (indywidualny tok i program nauczania) oraz organizuje nauczanie indywidualne ze względu na stan zdrowia ucznia.
- Umożliwia rozwój zainteresowań uczniów poprzez:
- koła zainteresowań, konkursy przedmiotowe, olimpiady, zawody sportowe, festiwale artystyczne, sesje naukowe, spotkania z ludźmi nauki, sztuki i polityki,
- teatr szkolny, chór szkolny i Szopkę Nowodworską,
- realizowanie indywidualnych programów i toków nauczania (ukończenie szkoły w skróconym czasie),
- organizowanie zajęć poza szkołą, których celem jest korzystanie z dóbr kulturalnych Krakowa,
- współpracę z wyższymi uczelniami.
§ 5.
Szkoła realizuje zadania opiekuńcze, profilaktyczne i w zakresie bezpieczeństwa w następujący sposób:
- Podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych opiekę nad uczniami sprawuje nauczyciel prowadzący dane zajęcia. Obowiązkiem nauczyciela jest sprawdzenie obecności i odnotowanie jej w dzienniku zajęć oraz zgłoszenie wychowawcy nieusprawiedliwionej nieobecności ucznia na zajęciach obowiązkowych.
- W przypadku niedyspozycji ucznia nauczyciel prowadzący zajęcia kieruje go do gabinetu pielęgniarki szkolnej, w razie potrzeby wzywa pogotowie i zawiadamia "opiekę domową" lub zwalnia ucznia do domu pod opieką rodziców.
- W czasie wycieczek szkolnych oraz obozów (naukowych i integracyjnych) opiekę nad uczniami sprawuje nauczyciel prowadzący wycieczkę (obóz) oraz opiekunowie, którzy zobowiązani są do poznania i przestrzegania przepisów bhp oraz złożenia u dyrektora szkoły pisemnej deklaracji odpowiedzialności za uczniów, a także obowiązkowego ich ubezpieczenia.
- Podczas przerw między lekcjami oraz wszystkich imprez organizowanych przez szkołę opiekę nad uczniami sprawują wyznaczeni przez dyrektora szkoły nauczyciele wg ustalonego harmonogramu. Obowiązki opiekuna regulują odrębne zarządzenia dyrektora szkoły dotyczące poszczególnych imprez, podawane na bieżąco do wiadomości w książce zarządzeń.
- Uczniowie klas pierwszych otoczeni są szczególną opieką wychowawcy klasy, który zobowiązany jest w ciągu trzech tygodni września do zebrania dokładnych informacji na temat sytuacji zdrowotnej i warunków domowych ucznia poprzez ankiety i indywidualne rozmowy z rodzicami. Informacje o uczniach szczególnej troski wychowawca ma obowiązek przekazać pedagogowi szkolnemu oraz zespołowi uczącemu w danym oddziale i wspólnie zorganizować odpowiednie formy opieki.
- Szkoła realizuje pomoc socjalną dla uczniów będących w trudnej sytuacji materialnej: między innymi Rada Rodziców przyznaje (w miarę możliwości) zapomogi losowe, stypendia, dofinansowania do wycieczek, obozów.
- Uczniowie otoczeni są opieką medyczną sprawowaną przez higienistkę, zgodnie z przepisami normującymi funkcjonowanie służby zdrowia w szkołach.
- Szkoła kształtuje umiejętności rozpoznawania zagrożeń cywilizacyjnych i przeciwstawiania się im przeciwdziała patologiom społecznym poprzez organizowanie warsztatów dla młodzieży, spotkań z psychologiem, uczestnictwo w imprezach promujących zdrowy styl życia.
- Szkoła kreuje postawy asertywne u uczniów. Kształtuje postawy sprzeciwu wobec przemocy, postawy poszanowania wartości życia, godności ludzkiej i odpowiedzialności. Wdraża do zachowań prozdrowotnych, a w szczególności utrwalania nawyków racjonalnego odżywiania się i rekreacji ruchowej.
- Szkoła zapoznaje uczniów z zasadami bezpieczeństwa na terenie szkoły, w trakcie wycieczek, obozów integracyjnych i naukowych oraz z regulaminami pracowni przedmiotowych i czuwa nad ich przestrzeganiem.
§ 6.
- Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących, zwanemu dalej wychowawcą.
- Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
- Zmiana wychowawcy może być dokonana:
- w szczególnych przypadkach losowych,
- z przyczyn organizacyjnych szkoły,
- w szczególnie uzasadnionych przypadkach. Ostateczna decyzja należy do dyrektora szkoły.
- W szkole zorganizowany jest wewnątrzszkolny system doradztwa dotyczący wyboru kształcenia oraz planowania kariery zawodowej ucznia.
- zajęcia związane z wyborem kształcenia są prowadzone:
- w ramach lekcji do dyspozycji wychowawcy klasy,
- w ramach spotkań z rodzicami,
- przez udział uczniów w spotkaniach z przedstawicielami uczelni,
- Zajęcia, o których mowa w ust 4 pkt 1 prowadzą:
- doradca zawodowy,
- nauczyciel, wychowawca, pedagog szkolny- posiadający przygotowanie do prowadzenia zajęć.
- Celem działania szkolnego doradcy jest:
- przygotowanie młodzieży do świadomego wyboru dalszego kształcenia,
- przygotowanie młodzieży do radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
- Zadaniem szkolnego doradcy zawodowego jest:
- systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc w planowaniu kształcenia,
- gromadzenie , aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnej,
- wskazywanie osobom zainteresowanym źródeł dodatkowych informacji na poziomie regionalnym,
- ogólnopolskim, europejskim,
- udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych,
- wspieranie rodziców i nauczycieli w działaniach doradczych,
- systematyczne podnoszenie własnych kwalifikacji,
- współpraca z instytucjami wspierającymi system doradztwa w szkole.
III. Organa szkoły.
§ 7.
Organami szkoły są:
- Dyrektor Szkoły,
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Szkoły,
- Rada Rodziców,
- Samorząd Uczniowski.
§ 8.
- Dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego im. B. Nowodworskiego w Krakowie w szczególności:
- kieruje działalnością szkoły,
- reprezentuje szkołę na zewnątrz,
- sprawuje nadzór pedagogiczny,
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły, zaopiniowanym przez Radę Szkoły, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą działalność szkoły,
- realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza odpowiednie warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
- może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły; skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Rady Uczniowskiej będącej organem Samorządu Uczniowskiego,
- współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych.
- Do zadań finansowych dyrektora jednostki budżetowej należy:
- prawidłowe gospodarowanie środkami finansowymi szkoły,
- dokonywanie wydatków w ramach podziałów klasyfikacyjnych planu finansowego i w kwotach nie przekraczających wysokości w nich przewidzianych,
- terminowe rozliczanie za pomocą stosownych dokumentów z organem prowadzącym szkołę środków otrzymanych z budżetu tego organu,
4. stosowanie procedur przewidzianych w ustawie o zamówieniach publicznych przy zakupie towarów, usług i robót budowlanych ze środków otrzymanych od organu prowadzącego szkołę.
- Dyrektor Szkoły odpowiedzialny jest za:
- powierzony majątek jednostki i należyte zabezpieczenie go przed kradzieżą i dewastacją,
- właściwą gospodarkę kasową i drukami ścisłego zarachowania,
- realizację instrukcji obiegu dokumentów, instrukcji Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, instrukcji w sprawie inwentaryzacji, instrukcji kontroli wewnętrznej, instrukcji prowadzenia kasy oraz innych instrukcji niezbędnych w prowadzeniu jednostki oraz zakładowego planu kont,
- prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- rzetelne i terminowe sporządzanie sprawozdań,
- dysponowanie środkami finansowymi szkoły, w tym zaciąganie zobowiązań w imieniu i na rzecz szkoły do wysokości środków finansowych pozostających w dyspozycji jednostki zgodnie z jej rocznym planem finansowym, z zachowaniem przeznaczenia tych środków wynikającego
z postanowień powyższego planu,
- opracowanie rocznych planów i ich zatwierdzenie w terminie poprzedzającym okres ich obowiązywania,
- w razie zastrzeżenia sobie, na mocy odrębnych przepisów, przez organ prowadzący szkołę prawa zatwierdzania rocznych planów finansowych szkoły przez organy wykonawcze organu prowadzącego szkołę, za terminowe przedłożenie projektu rocznego planu finansowego tym organom do zatwierdzenia,
- stosowanie odpowiednio zadań wymienionych w pkt. 7, 8 przy zmianach w rocznym planie finansowym,
- prowadzenie przez szkołę prawidłowej gospodarki finansowej a w szczególności za:
- dokonywanie wydatków w ramach podziałek klasyfikacyjnych obowiązującego planu finansowego i w kwotach nie przekraczających wysokości w nich przewidzianych,
- terminowe rozliczanie, za pomocą stosownych dokumentów, z organem prowadzącym szkołę środków otrzymanych z budżetu tego organu,
- stosowanie procedur przewidzianych w ustawie o zamówieniach publicznych przy zakupie towarów, usług i robót budowlanych ze środków otrzymanych od organu prowadzącego szkołę, objętych rocznym planem finansowym szkoły,
- prawidłowe, tj. rzetelne, celowe, oszczędne, efektywne gospodarowanie powierzonym mu w zarząd mieniem szkoły,
- w zakresie spraw, o których mowa w punktach 10 i 11 dyrektor szkoły podlega nadzorowi organu prowadzącego szkołę, na zasadach wynikających z odrębnych przepisów.
- Dyrektor szkoły jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
- Dyrektor szkoły w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
- przyznawania nagród i dodatku motywacyjnego oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Szkoły, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,
- ustalania tygodniowego rozkładu zajęć dla uczniów i nauczycieli z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy,
- Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Szkoły, Radą Rodziców, Samorządem Uczniowski, Towarzystwem Szkół Twórczych, Towarzystwem Przyjaciół Liceum, Fundacją Nowodworską.
§ 9.
- W szkole utworzone jest stanowisko wicedyrektora.
- Do zadań wicedyrektora należy:
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
- opracowanie tygodniowego rozkładu obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć pozalekcyjnych,
- koordynowanie spraw związanych z udziałem młodzieży w olimpiadach i konkursach przedmiotowych,
- rozliczanie na bieżąco realizacji planu pracy dydaktyczno-wychowawczego szkoły,
- organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli,
- czuwanie nad przestrzeganiem przez uczniów i nauczycieli postanowień statutu szkoły, regulaminów wewnętrznych i zarządzeń porządkowych,
- zlecanie nauczycielom wykonywanie doraźnych prac, niezbędnych dla właściwego funkcjonowania szkoły,
- współpraca z nauczycielami i pedagogiem w zakresie planowania pracy wychowawczo?opiekuńczej szkoły,
- nadzorowanie, w uzgodnieniu z wychowawcą, organizacji obozów integracyjnych, obozów naukowych, wycieczek i wymian zagranicznych,
- koordynacja i nadzór nad realizacją zadań Samorządu Uczniowskiego,
- wykonywanie innych zadania zleconych przez dyrektora szkoły,
- zastępowanie dyrektora szkoły w razie jego nieobecności, w sprawach pisemnie mu powierzonych.
- Powierzenie stanowiska wicedyrektora i odwołanie z tego stanowiska dokonuje dyrektor po zasięgnięciu
opinii organu prowadzącego, Rady Szkoły oraz Rady Pedagogicznej.
§ 10.
- W szkole działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego na wniosek lub za zgodą Rady Pedagogicznej.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.
- Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie z regulaminem działalności Rady Pedagogicznej.
- Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane:
- przed rozpoczęciem roku szkolnego,
- w związku z podjęciem uchwały w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych,
- w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, Rady Szkoły, organu prowadzącego szkołę, albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
- Dyrektor Szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
§ 11.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły, po zaopiniowaniu przez Radę Szkoły,
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Szkoły,
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- uchwalanie regulaminu swej działalności; regulamin ten nie może być sprzeczny ze statutem szkoły,
- uchwalanie programu wychowawczego i profilaktycznego po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- projekt organizacji pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- projekt planu finansowego szkoły,
- wnioski Dyrektora Szkoły o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- propozycje Dyrektora Szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- wnioski o przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora szkoły,
- zamiar powierzenia lub odwołania nauczyciela ze stanowiska wicedyrektora szkoły.
- Dyrektor Szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust.1, niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor Szkoły niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę uchyla uchwałę, w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
- Rada Pedagogiczna wybiera, w tajnym głosowaniu, trzech przedstawicieli do Rady Szkoły, którzy reprezentują jej stanowisko w Radzie Szkoły w sprawach leżących w kompetencjach Rady Szkoły.
- Rada Pedagogiczna podejmuje decyzje w sprawie przyznania uczniom wyróżnień, nagród i stypendiów naukowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt Statutu Szkoły albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia Radzie Szkoły.
- Rada Pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie ze stanowiska Dyrektora Szkoły albo do Dyrektora Szkoły o odwołanie nauczyciela z innego stanowiska kierowniczego w szkole.
- W przypadku określonym w ust.7, organ uprawniony do odwołania jest obowiązany powiadomić Radę Pedagogiczną o wynikach postępowania wyjaśniającego w ciągu 14 - tu dni od daty otrzymania wniosku.
§ 12.
- W szkole działają zespoły Rady Pedagogicznej.
- Przewodniczący zespołów powoływani są przez Dyrektora Szkoły na wniosek zespołu.
§ 13.
- Nauczyciele danego przedmiotu, nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych lub nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespoły, których zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego, uwzględniającego programy nauczania przedmiotów.
- Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez Dyrektora Szkoły na wniosek zespołu.
- W obrębie zespołu przedmiotowego działają sekcje przedmiotowe.
- Cele i zadania zespołu przedmiotowego:
- zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadniania decyzji w sprawie wyboru programu nauczania,
- wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania różnych przedmiotów z uwzględnieniem oddziału,
- organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
- współdziałanie w organizowaniu pracowni i gabinetów przedmiotowych, a także uzupełnianiu ich wyposażenia,
- wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.
IV. Zadania nauczycieli i innych pracowników szkoły.
§ 14.
- Wychowawcy wszystkich klas tworzą zespół wychowawczy. Zespół wychowawczy ustala założenia pracy wychowawczej szkoły, uwzględniające rozwój psychofizyczny uczniów.
- W obrębie zespołu wychowawczego działają zespoły wychowawców klas I-szych, II-gich, III-cich. Pracą zespołu kieruje przewodniczący, powołany przez Dyrektora Szkoły na wniosek członków zespołu.
- Cele i zadania zespołu wychowawczego obejmują w szczególności:
- ustalenie dla danego poziomu klas wiodącego w danym roku szkolnym problemu wychowawczego i jego realizacji,
- zorganizowanie doradztwa metodycznego dla młodych wychowawców,
- analizę pracy zespołu i przedstawienie wniosków komisji wychowawczej.
§ 15.
- Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki nad uczniami, a w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, jego proces uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i w społeczeństwie,
- inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
- podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
- Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1:
- otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
- planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
- różne formy życia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
- ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
- współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),
- utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo - wychowawczych dzieci,
- współdziałania, tzn. okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec młodzieży i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,
- włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły,
- współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi wykwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych, oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
- Wychowawca realizuje zadania wychowawcze poprzez:
- zapoznanie uczniów i rodziców z obowiązującym prawem zapisanym w statucie szkoły oraz dbanie o jego przestrzeganie przez wychowanków,
- organizację wyjazdów integracyjnych, obozów, warsztatów naukowych i wycieczek,
- zapoznanie uczniów i rodziców z regulaminem egzaminu maturalnego oraz uświadomienie im odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji o wyborze dalszej drogi kształcenia,
- organizację współpracy z uczelniami wyższymi celem umożliwienia uczniom bezpośrednich kontaktów z ich pracownikami i uzyskania pełnych informacji dotyczących uczelni,
- zaplanowanie i prowadzenie w ramach lekcji wychowawczych zajęć prorodzinnych z udziałem specjalistów w określonych dziedzinach, z uwzględnieniem wieku i potrzeb uczniów.
- W celu realizacji zadań wychowawczych oraz współpracy z rodzicami wychowawca organizuje spotkania z ogółem rodziców w klasie.
- Wychowawca ma prawo korzystać z pomocy merytorycznej i metodycznej placówek oświatowych i naukowych, uczestniczyć w konferencjach i seminariach organizowanych przez w/w placówki.
- Do zadań nauczyciela - wychowawcy należy prowadzenie dokumentacji szkolnej m.in. dziennika i arkuszy ocen.
§ 16.
- W szkole zatrudnia się nauczycieli.
- Zasady zatrudniania nauczycieli określają odrębne przepisy.
§ 17.
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów. W czasie lekcji zastępczych
nauczyciel zobowiązany jest realizować program własnego przedmiotu lub prowadzić zajęcia wychowawcze.
- Do zadań nauczycieli należą w szczególności:
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz przydziałem czynności w danym roku szkolnym i zarządzeniami Dyrekcji,
- dbałość o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego poprzez:
- przestrzeganie dyscypliny pracy w stosunku do siebie i powierzonych mu uczniów (również sprawdzenie obecności uczniów na każdych zajęciach),
- przygotowanie i przeprowadzenie każdych zajęć zgodnie z zasadami dydaktyki; nauczyciel do trzech lat pracy ma obowiązek przygotować pisemny konspekt każdych zajęć,
- stosowanie różnych metod aktywizujących uczniów,
- stosowanie w miarę możliwość i potrzeb pomocy dydaktycznych,
- wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań poprzez:
- indywidualizację nauczania,
- stopniowanie trudności,
- współpracę z rodzicami, wychowawcą, pedagogiem szkolnym,
- otaczanie szczególną troską uczniów zdolnych poprzez zorganizowanie kół przedmiotowych, kół zainteresowań, indywidualną pracę z uczniem oraz tworzenie odpowiednich motywacji, zgodnie z możliwościami finansowymi szkoły,
- znajomość i stosowanie wewnątrzszkolnych zasad oceniania klasyfikowania i promowania oraz aktualnych ustaleń Rady Pedagogicznej,
- bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,
- udzielanie pomocy uczniom wymagającym specjalnej troski oraz mającym niepowodzenia szkolne poprzez:
- indywidualizację nauczania,
- indywidualne nauczanie (w oparciu o decyzję Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej),
- współpracę z rodzicami,
- dbałość o pomoce dydaktyczno - wychowawcze i sprzęt szkolny, o ich prawidłowe używanie, ewentualne naprawy i konserwację; opiekun pracowni i gabinetu przedmiotowego odpowiada za powierzony mu majątek szkolny,
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej poprzez:
- samokształcenie,
- aktywne uczestnictwo w pracach zespołów przedmiotowych,
- uczestnictwo w konferencjach metodycznych,
- podejmowanie studiów podyplomowych i innych form doskonalenia zawodowego.
§ 18.
- Do pełnej realizacji zadań wychowawczo- opiekuńczych w szkole zatrudniony jest pedagog szkolny.
- Pedagog szkolny, oprócz zadań określonych zakresem obowiązków pedagoga szkolnego, uczestniczy w kształtowaniu interpersonalnych stosunków między nauczycielami i uczniami poprzez uczestniczenie w wybranych lekcjach wychowawczych i badanie stosunków panujących między uczniami i nauczycielami.
§ 19.
- Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia młodzieży.
- Formy współdziałania szkoły z rodzicami:
- Dyrektor Szkoły przedstawia plan pracy dydaktycznej i wychowawczej Radzie Rodziców.
- Wychowawca i nauczyciele uczący w danym oddziale zobowiązani są do przekazania rodzicom zamierzeń dydaktycznych oraz przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
- Rodzice mają prawo do uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce oraz porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swego dziecka.
- Rodzice mają prawo do wyrażania i przekazywania wychowawcy, Dyrektorowi Szkoły, Radzie Szkoły oraz organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.
- Spotkania ze wszystkimi rodzicami uczniów danego oddziału odbywają się raz na 2 miesiące, w pozostałych miesiącach organizowane są dni otwarte przeznaczone do indywidualnych kontaktów rodziców
z nauczycielami poszczególnych przedmiotów.
§ 20.
- Szkoła sprawuje opiekę na młodzieżą mieszkającą w internatach i na stancjach poprzez:
- kontakt pedagoga i wychowawcy z opiekunami ucznia,
- rozpoznawanie przez szkolnego pedagoga warunków socjalno - bytowych uczniów.
§ 21.
- W szkole działa Rada Szkoły.
- Rada Szkoły uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły, a także:
- uchwala statut szkoły,
- przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych szkoły i opiniuje plan finansowy szkoły i Rady Rodziców,
- może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole; wnioski te mają dla organu charakter wiążący,
- opiniuje plan pracy szkoły, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły,
- z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan szkoły i występuje z wnioskami do Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej oraz organu prowadzącego szkołę, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.
- W celu wspierania działalności statutowej szkoły, Rada Szkoły może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Szkoły określa regulamin.
§ 22.
- W skład Rady Szkoły wchodzą w równej liczbie: 3 nauczycieli wybranych przez ogół nauczycieli, 3 rodziców wybranych przez ogół rodziców, 3 uczniów wybranych przez ogół uczniów, 3 przedstawicieli Towarzystwa Przyjaciół Szkoły.
- Przewiduje się w razie potrzeby poszerzenie składu Rady Szkoły o inne osoby niż wymienione w ust. 1.
- Tryb wyboru członków Rady Szkoły:
- nauczyciele wchodzący w skład Rady Szkoły są wybierani przez Radę Pedagogiczną w wyborach bezpośrednich i tajnych,
- rodzice wchodzący w skład Rady Szkoły są wybierani w wyborach pośrednich i tajnych. W pierwszym etapie wyborów zebrania rodziców każdej z klas (odbywające się oddzielnie), w drodze głosowania, wyłaniają ze swojego grona po 2 kandydatów do Rady Szkoły. W drugim etapie wyborów kandydaci wybrani w etapie pierwszym wybierają spośród siebie, w tajnym głosowaniu, 3 członków Rady Szkoły,
- uczniowie wchodzący w skład Rady Szkoły są wybierani w wyborach pośrednich i tajnych. W pierwszym etapie wyborów uczniowie każdej z klas, w drodze głosowania, wyłaniają ze swojego grona po 2 kandydatów do Rady Szkoły. W drugim etapie wyborów zebranie uczniów kandydatów
do Rady Szkoły wybiera ze swojego grona, w głosowaniu tajnym, 3 członków Rady Szkoły,
- przedstawiciele Towarzystwa Przyjaciół Szkoły wybierani są przez Walne Zgromadzenie tego Towarzystwa.
- Kadencja Rady Szkoły trwa 3 lata. Dopuszcza się dokonywanie corocznej zmiany jednej trzeciej składu Rady.
- Rada Szkoły uchwala regulamin swojej działalności oraz wybiera przewodniczącego. Zebrania Rady są protokołowane.
- W regulaminie, o którym mowa w ust. 5, mogą być określone rodzaje spraw, w których rozpatrywaniu nie biorą udziału przedstawiciele uczniów.
- W posiedzeniach Rady Szkoły może brać udział, z głosem doradczym, Dyrektor Szkoły.
- Do udziału w posiedzeniach Rady Szkoły mogą być zapraszane przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady, inne osoby z głosem doradczym.
- W każdym zebraniu Rady Szkoły może uczestniczyć: Przewodniczący Rady Rodziców i Prezydent Samorządu Uczniowskiego.
- Członkowie Rady Szkoły zobowiązani są do przekazywania informacji dotyczących istotnych problemów szkoły, podejmowanych przez Radę Szkoły:
- Radzie Pedagogicznej,
- Radzie Rodziców,
- Radzie Uczniowskiej,
- Zarządowi Towarzystwa Przyjaciół Szkoły na najbliższych posiedzeniach tych organów lub w przypadkach szczególnie ważnych na ich
nadzwyczajnych posiedzeniach, po wcześniejszym uzgodnieniu z przewodniczącymi i członkami tych organów.
- Rady Szkół mogą się porozumiewać ze sobą ustalając zasady i zakres współpracy.
§ 23.
- W szkole działa wybrana przez rodziców Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
- Zasady tworzenia Rady Rodziców ustala regulamin Rady Rodziców uchwalony przez ogół rodziców uczniów szkoły. Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
§ 24.
- W szkole działa Samorząd Uczniowski.
- Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
- Organem Samorządu Uczniowskiego w szkole jest Rada Uczniowska.
- Zasady wybierania i działania Rady Uczniowskiej określa regulamin Samorządu Uczniowskiego. Rada Uczniowska jest jedynym reprezentantem ogółu uczniów.
- Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły. Regulamin jest uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
§ 25.
- W szkole mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i organizacje, których celem jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
- Zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenia i organizacje, o których mowa w ust. 1 wyraża Dyrektor Szkoły, po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Szkoły.
§ 26.
- W szkole działa Towarzystwo Przyjaciół Liceum i Fundacja Nowodworska.
- Zasady działania Towarzystwa Przyjaciół Liceum oraz Fundacji Nowodworskiej określają statuty tych organizacji, które nie mogą być sprzeczne ze Statutem Szkoły.
§ 27.
- Wszystkie organa szkoły mają obowiązek współpracy w celu realizacji zadań statutowych szkoły kierując się dobrem uczniów,
- Wszystkie decyzje dotyczące pracy szkoły podejmowane są zgodnie z posiadanymi kompetencjami;
- Dyrektor Szkoły jest koordynatorem współdziałania organów szkoły,
- w razie zaistnienia sporów między organami szkoły, głównym obowiązkiem organów jest dążenie do ich rozstrzygnięcia na terenie szkoły,
- organem koordynującym w sprawach rozstrzygnięcia sporów jest Dyrektor Szkoły, z wyjątkiem przypadków, w których Dyrektor Szkoły jest stroną sporu. Wówczas organem koordynującym jest organ prowadzący szkołę lub organ nadzoru pedagogicznego,
- przedmiotem sporu między organami szkoły mogą być kompetencje tych organów,
- przy rozstrzyganiu sporu należy kierować się dobrem uczniów i szkoły oraz zasadami praworządności,
- dopuszcza się możliwość wprowadzenia rozjemcy zaakceptowanego przez organa będące w sporze.
V. Uczniowie szkoły.
§ 28.
Zasady rekrutacji uczniów:
- O przyjęcie do klasy pierwszej liceum mogą ubiegać się absolwenci gimnazjum.
- O przyjęciu kandydatów do klasy pierwszej decyduje łączna liczba punktów uzyskanych jako:
- wyniki egzaminu gimnazjalnego,
- suma punktów pochodzących z przeliczenia ocen na świadectwie ukończenia gimnazjum z zajęć edukacyjnych,
- osiągnięcia uzyskane w trakcie nauki w gimnazjum wyszczególnione na świadectwie ukończenia gimnazjum.
- Laureaci konkursów organizowanych przez kuratorium o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, których program obejmuje w całości poszerzone treści podstawy programowej co najmniej jednego przedmiotu przyjmowani są niezależnie od kryteriów, o których mowa w pkt. 2
- Do kandydatów, którzy ukończyli gimnazjum dla dzieci obywateli polskich przebywających czasowo za granicą lub ukończyli szkołę za granicą stosuje się przepisy ujęte w pkt. 2
- W celu przeprowadzenia rekrutacji do klas pierwszych Dyrektor Szkoły powołuje szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną oraz wyznacza jej przewodniczącego i określa zadania członków komisji.
- Do zadań komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej należy:
- podanie do wiadomości kandydatów informacji o warunkach rekrutacji,
- przygotowanie materiałów dotyczących rekrutacji,
- ustalenie limitu liczby uczniów przyjętych (nie może być on mniejszy niż podany przez organ prowadzący)
- ustalenie listy osób przyjętych na podstawie wyników postępowania kwalifikacyjnego i ogłoszenie listy przyjętych,
- udzielanie kandydatom nieprzyjętym informacji i porad,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej rekrutacji,
- sporządzenie protokołu postępowania kwalifikacyjnego.
- Do klasy programowo wyższej przyjmuje się ucznia na podstawie:
- świadectwa klasy programowo niższej oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł,
- pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych na warunkach określonych w przez ministra właściwego do spraw oświaty w odrębnych przepisach.
- Egzaminy klasyfikacyjne, o których mowa wyżej przeprowadza się z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ujętych w szkolnym planie nauczania z wyjątkiem wychowania fizycznego.
- Różnice programowe z zajęć edukacyjnych realizowanych w klasie, do której uczeń przechodzi są uzupełniane na warunkach ustalonych przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia.
- Jeżeli w klasie, do której uczeń przechodzi naucza się jako obowiązkowego języka obcego innego niż ten, którego uczeń uczył się w poprzedniej szkole lub oddziale a rozkład zajęć uniemożliwia mu uczęszczanie na zajęcia innego oddziału lub grupy uczeń może:
- złożyć egzamin klasyfikacyjny
- uczyć się danego języka we własnym zakresie i wyrównywać braki programowe
- Dla ucznia, który kontynuuje naukę języka we własnym zakresie jako przedmiotu obowiązkowego przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny. Egzamin przeprowadza się na warunkach określonych w wewnątrzszkolnym regulaminie oceniania, klasyfikowania i promowania.
- Dyrektor Szkoły decyduje:
- o przyjęciu uczniów do szkoły do klasy pierwszej,
- o przyjęciu do klas programowo wyższych.
- Dyrektor szkoły przekazuje Małopolskiemu Kuratorowi Oświaty i organowi prowadzącemu informacje dotyczące rekrutacji do klas pierwszych, a w przypadku niedoboru kandydatów wyznacza dodatkowy termin rekrutacji, a także przedłuża termin składania podań o przyjęcie do szkoły.
- Kandydaci do szkoły składają dokumenty:
- świadectwo ukończenia szkoły,
- dokumentację potwierdzającą wolę podjęcia nauki tj. oryginał świadectwa ukończenia gimnazjum, zaświadczenie o wynikach egzaminu gimnazjalnego,
- kandydaci laureaci konkursów przedmiotowych szczebla wojewódzkiego załączają do podania dyplom laureata,
- poza wymienioną dokumentacją kandydaci mogą być zobowiązani do przedstawienia innych dokumentów, jeżeli wynika to z ustaleń ministra właściwego do spraw oświaty lub Małopolskiego Kuratora Oświaty.
- Odwołanie od decyzji szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej może być zgłoszone do dyrektora szkoły w terminie 3 dni od daty ogłoszenia wyników postępowania kwalifikacyjnego.
- Dyrektor szkoły podejmuje decyzję w terminie 3 dni od zgłoszenia odwołania.
- Terminy rekrutacji i składania dokumentów ustala Małopolski Kurator Oświaty.
VI. Podstawowe prawa i obowiązki ucznia.
§ 29.
- Uczeń ma prawo:
- do właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny umysłowej,
- do opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
- do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
- znać wewnątrzszkolne zasady oceniania, klasyfikowania i promowania,
- do uzyskania, na początku roku szkolnego informacji na temat wymagań edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów i sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych,
- do jawnej, systematycznie prowadzonej i uzasadnionej oceny swojej wiedzy i umiejętności, w warunkach zapewniających obiektywność tej oceny,
- do rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
- do dodatkowej pomocy nauczyciela i kolegów w przypadku trudności przy opanowaniu materiału programowego, jeżeli te trudności nie powstały na skutek zaniedbań ucznia,
- do korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,
- do korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbiorów biblioteki,
- do wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole,
- do swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
- mieć zapewnioną dyskrecję w sprawach osobistych, a także stosunków rodzinnych, korespondencji, przyjaźni, uczuć,
- do korzystania z pomocy stypendialnej, bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Uczeń biorący udział w olimpiadzie przedmiotowej ma prawo do zwolnienia z odpowiedzi ustnych i klasowych prac pisemnych w czasie jednego tygodnia przed etapem okręgowym i dwóch tygodni przed etapem centralnym.
- W przypadku naruszenia praw ucznia wymienionych w statucie szkoły, uczeń ma on prawo złożyć skargę do:
- Wychowawcy oddziału,
- Dyrektora Szkoły.
- Uczeń lub jego rodzice wychowawca, pedagog, Rada Rodziców mogą złożyć skargę w przypadku nieprzestrzegania lub naruszenia praw ucznia, o których mowa w Konwencji o Prawach Dziecka.
- Skarga powinna być złożona piśmie.
- Usunięcie skargi powoduje wstrzymanie biegu rozpatrzenia skargi.
- Dyrektor rozpatruje skargę w ciągu 14 dni od daty jej złożenia.
- W przypadku naruszenia praw ucznia przez dyrektora lub wychowawcę uczniowie mogą składać skargi do organów do tego upoważnionych.
- Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w Statucie Szkoły, a w szczególności:
- dbać o honor szkoły, godnie ją reprezentować oraz znać, szanować i wzbogacać jej dobre tradycje. Orientować się w historii szkoły. Znać i doceniać wagę historii i tradycji własnego narodu, poznawać kulturalne dobra narodu,
- szanować i chronić przyrodę ojczystą oraz właściwie gospodarować jej zasobami,
- współdziałać w realizacji celów i zadań stojących przed szkołą, być współodpowiedzialnym za wyniki jej pracy i wszystkie sprawy społeczności uczniowskiej. Uczeń ma obowiązek interesować się problemami szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem pracy Rady Uczniowskiej,
- szanować, chronić mienie społeczne - być oszczędnym i gospodarnym. Uczeń powinien dbać o stan sprzętu szkolnego, zapobiegać dewastacji, organizować we własnym zakresie konieczne naprawy,
- systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły, usprawiedliwiać nieobecności na najbliższej lekcji z wychowawcą po zakończeniu okresu absencji. W przypadku nieobecności ucznia na egzaminach maturalnych uczeń usprawiedliwia swoją nieobecność wyłącznie na podstawie zaświadczenia lekarskiego lub dokumentów potwierdzających inne losowe powody nieobecności. Zaświadczenie to powinno być dostarczone do szkoły nie później niż 3 dni licząc od dnia egzaminu,
- przeciwdziałać wszelkim przejawom nieodpowiedzialności, lekceważenia obowiązków ucznia, dbać o estetykę i ład w pomieszczeniach i otoczeniu szkoły, przeciwdziałać wszelkim przejawom wandalizmu oraz łamania obowiązujących norm kulturalnych,
- przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- tworzyć wizerunek szkoły poprzez odpowiedni strój,
- współdziałać z kolegami w wykonywaniu zadań wynikających z działalności organizacji młodzieżowych i potrzeb środowiska,
- pomagać kolegom w nauce, szczególnie tym, którzy mają trudności powstałe z przyczyn od nich niezależnych (należy uwzględnić choroby, wypadki losowe i trudności w nauce nie spowodowane lenistwem oraz ignorowaniem obowiązków),
- stwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości, pomagać słabszym,
- dbać o zdrowie swoje i kolegów, wystrzegać się wszelkich szkodliwych nałogów,
- wypełniać przyjęte na siebie zadania i być współodpowiedzialnym za realizację zadań zespołu,
- przebywać na terenie szkoły podczas przerw międzylekcyjnych, zabrania się wychodzenia poza teren szkoły; w przypadku samowolnego wyjścia poza teren szkoły szkoła nie odpowiada za bezpieczeństwo ucznia,
- uczeń posiadający telefon komórkowy winien go wyłączyć na czas trwania lekcji; w przypadku gdy uczeń nie podporządkuje się tym wymogom, nauczyciel może zabrać telefon w depozyt i przekazać go rodzicom po ich osobistym zgłoszeniu się,
- uczeń nie może na terenie szkoły bez zgody dyrektora lub nauczyciela dokonywać nagrywania dźwięku lub fotografować. Dotyczy to całego budynku szkoły.
- szkoła nie odpowiada za pozostawiony sprzęt /rowery itp./na dziedzińcu szkoły. Uczniowie korzystający z tego rodzaju zabezpieczenia sprzętu nie mogą w przypadku kradzieży lub dewastacji wnosić roszczeń pod adresem szkoły.
§ 30.
- Za wzorową postawę, szczególne osiągnięcia, uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:
- pochwałę wychowawcy wobec klasy,
- pochwałę Dyrektora Szkoły wobec uczniów szkoły,
- nagrodę książkową,
- nagrodę rzeczową lub pieniężną, ufundowaną przez: Radę Rodziców, Towarzystwo Przyjaciół Liceum, Fundację Nowodworską, Towarzystwo Szkół Twórczych, Rodzinę Badenich lub innych fundatorów, a przyznawaną przez Radę Pedagogiczną,
- nagrody indywidualne lub grupowe za zwycięstwo w szkolnych konkursach, turniejach, przeglądach przyznawane przez organizatorów,
- wpis do Złotej Księgi I LO,
- stypendium ufundowane przez Towarzystwo Przyjaciół Liceum,
- nominacje Rady Pedagogicznej do stypendium i wyróżnień:
- Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
- Premiera Rzeczypospolitej Polskiej,
- Ministra Edukacji Narodowej,
- Prezydenta Miasta Krakowa,
- Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci,
- najwyższą nagrodą jest Srebrny Pierścień przyznawany co roku przez Radę Pedagogiczną najlepszemu absolwentowi szkoły. Każdy absolwent szkoły otrzymuje odznakę "Srebrny Krzyż Maltański".
- Uczeń za nieprzestrzeganie statutu podlega następującym rodzajom kar:
- upomnienie udzielone uczniowi przez wychowawcę klasy,
- nagana udzielona uczniowi przez wychowawcę wobec klasy z wpisem do dziennika,
- nagana udzielona uczniowi przez Dyrektora Szkoły w obecności wychowawcy i rodziców,
- skreślenie z listy uczniów.
- Kary stosuje się wg ustalonej gradacji.
- Za niżej wymienione przypadki naruszenia statutu kary mogą być stosowane z pominięciem w/w gradacji:
- niszczenie mienia szkolnego i wandalizm,
- brutalność i wulgarność wobec uczniów i pracowników szkoły,
- szerzenie patologii społecznej,
- kradzież mienia społecznego i prywatnego,
- przebywanie na terenie szkoły lub poza nią oraz w czasie wycieczek, obozów naukowych, wyjazdów integracyjnych w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem narkotyków,
- wywieranie destrukcyjnego i demoralizującego wpływu na innych uczniów oraz zachowanie zagrażające bezpieczeństwu społecznemu,
- nieusprawiedliwiona absencja przekraczająca 30 godzin lekcyjnych,
- wnoszenie lub używanie na terenie szkoły alkoholu , narkotyków oraz innych środków odurzających,
- prawomocnego wyroku sądowego ograniczającego wolność ucznia,
- znieważenie i naruszenie dobrego imienia nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Z wnioskami o zastosowanie kar mogą występować wszyscy członkowie Rady Pedagogicznej.
- Decyzje o skreśleniu ucznia z listy uczniów podejmuje Dyrektor Szkoły na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego w przypadkach wymienionych w ust. 4.
- Decyzja o skreśleniu z listy uczniów jest wręczana uczniowi i rodzicom na piśmie.
- Uczeń ma prawo odwołać się od kary, o której mowa w ust. 2 pkt. 1-3, do Dyrektora Szkoły za pośrednictwem wychowawcy i Rady Uczniowskiej, w terminie 14 dni od dnia poinformowania ucznia o orzeczeniu kary. O podtrzymaniu, złagodzeniu lub cofnięciu kary wychowawca lub dyrektor zawiadamia ucznia i jego rodziców.
- Uczeń lub jego rodzice mają prawo odwołać się od kary skreślenia z listy uczniów do Kuratorium Oświaty w Krakowie za pośrednictwem Dyrektora Szkoły, w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji o skreśleniu.
- O przyznanej uczniowi nagrodzie lub zastosowania wobec niego kary szkoła informuje rodziców i odnotowuje ten fakt w dokumentacji danego oddziału.
- Udzielenie uczniowi kary ma wpływ na ocenę zachowania.
VII. Organizacja szkoły.
§ 31.
- Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno ? wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w całym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły, opracowany przez Dyrektora Szkoły na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły. Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę, po zaopiniowaniu przez organ nadzorujący szkołę, w terminie określonym przez organ prowadzący. W arkuszu organizacji zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, oraz ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych.
§ 32.
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział. W oddziałach organizowane są obowiązkowe zajęcia edukacyjne stanowiące realizację programu kształcenia ogólnego, ustalonego dla liceum ogólnokształcącego.
- Nauczanie języków obcych może być realizowane ( w miarę możliwości organizacyjnych szkoły) w zespołach międzyoddziałowych z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych uczniów.
- Uczeń deklaruje wybór kierunku kształcenia przy ubieganiu się o przyjęcie do liceum.
- Oddziały nauczania oraz ich liczbę ustala Dyrektor Szkoły w porozumieniu z Radą Szkoły, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
§ 33.
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć, zatwierdzony zgodnie z wymogami niniejszego statutu.
§ 34.
- Uczeń może zmienić oddział na realizujący inne przedmioty w rozszerzonym zakresie niż dotychczas realizował. Jest wówczas zobowiązany zdać egzaminy klasyfikacyjne z różnic programowych z przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym.
- Zmianę oddziału uczeń ma obowiązek zgłosić przed zakończeniem klasyfikacji śródrocznej lub rocznej. Podanie w tej sprawie wnoszą do dyrektora szkoły rodzice ucznia.
- Zasady i sposób przeprowadzania egzaminów, o których mowa w ust.1 określa wewnątrzszkolny regulamin oceniania, klasyfikowania i promowania.
- Uczeń, który nie zda egzaminu pozostaje w klasie, do której uczęszczał lub zmienia szkołę.
§ 35.
- Podstawową formą pracy szkoły są obowiązkowe zajęcia edukacyjne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym, z uwzględnieniem zespołów międzyoddziałowych z języków obcych.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
§ 36.
- Zajęcia kół zainteresowań i zajęcia nadobowiązkowe są organizowane w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych.
- Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych, finansowanych z budżetu szkoły, nie może być mniejsza niż 10.
§ 37.
- Szkoła, dysponując odpowiednimi warunkami kadrowymi może prowadzić ciąg (ciągi) klas dwujęzycznych za zgodą organu prowadzącego szkołę.
- Przez oddział dwujęzyczny rozumie się odział, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach: w języku polskim i języku obcym, będącym drugim językiem nauczania.
- Nauczaniem w dwóch językach może być objęty każdy przedmiot, z wyjątkiem języka polskiego, historii i języka obcego. Proporcje zajęć prowadzonych z danego przedmiotu w języku polskim i języku obcym ustala nauczyciel uwzględniając stopień opanowania przez uczniów drugiego języka nauczania.
§ 38.
- Szkoła może przyjmować studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne, na podstawie pisemnego porozumienia zawartego między Dyrektorem Szkoły a szkołą wyższą.
- Szkoła może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną:
- Działalność innowacyjna może dotyczyć rozwiązań organizacyjnych i programowych.
- Działalność eksperymentalna obejmuje działanie modyfikujące organizację zajęć, treści nauczania.
§ 39.
Zadania ogólne biblioteki szkolnej:
- Biblioteka szkolna jest: ośrodkiem edukacji czytelniczej, informacyjnej i medialnej uczniów oraz ośrodkiem informacji dla uczniów i nauczycieli. Biblioteka szkolna służy realizacji programu nauczania i wychowania, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli, uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia oraz w pełnieniu podstawowych funkcji szkoły: kształcąco - wychowawczej, opiekuńczej i kulturalno - rekreacyjnej.
- Kierunki pracy biblioteki to:
- zaspokajanie zgłaszanych przez użytkowników potrzeb czytelniczych i informacyjnych,
- podejmowanie różnorodnych form pracy z zakresu edukacji czytelniczej, wspierając nauczycieli w realizacji ich programów nauczania,
- koordynowanie procesu edukacji czytelniczej.
- Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje Dyrektor Szkoły, który:
- zapewnia pomieszczenia i ich wyposażenie, warunkujące prawidłową pracę biblioteki,
- zapewnia właściwą (wykwalifikowaną) obsługę biblioteki, a w przypadku zatrudnienia dwóch lub więcej nauczycieli bibliotekarzy powierza jednemu z nich stanowisko koordynatora i zatwierdza przydziały czynności poszczególnych nauczycieli,
- zapewnia zastępstwo za nieobecnego w pracy nauczyciela bibliotekarza,
- zapewnia środki finansowe na działalność biblioteki, informując nauczyciela bibliotekarza na początku roku budżetowego o wysokości kwoty przyznanej bibliotece,
- kontroluje stan ewidencji i opracowania zbiorów,
- zarządza inwentaryzację zbiorów bibliotecznych,
- odpowiada za protokolarne przekazanie zbiorów przy zmianie nauczyciela bibliotekarza,
- uwzględnia w planie pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły zadania z edukacji czytelniczej i medialnej,
- inspiruje i kontroluje współpracę grona pedagogicznego z biblioteką, w wykorzystaniu zbiorów bibliotecznych w pracy dydaktyczno-wychowawczej,
- zapewnia realizację ścieżki edukacyjnej "Edukacja czytelnicza i medialna" - w ramach nauczania różnych przedmiotów,
- hospituje i ocenia pracę nauczycieli bibliotekarzy.
-
- lokal biblioteki składa się z 3 pomieszczeń: wypożyczalni z czytelnią, magazynu zbiorów i zaplecza;
- jeden z nauczycieli bibliotekarzy pełni obowiązki kierownika biblioteki,
- zadania pracowników biblioteki wyszczególnione są w przydziale czynności i w planie pracy biblioteki, a zasady zatrudniania nauczycieli bibliotekarzy i ich kwalifikacje określają odrębne przepisy.
- Biblioteka gromadzi następujące materiały:
- książki: wydawnictwa informacyjne, słowniki, encyklopedie, kompendia wiedzy, albumy, lektury wg ustalonego przez szkołę kanonu, literaturę popularnonaukową i naukową, beletrystykę, podręczniki i programy nauczania dla nauczycieli,
- czasopisma dla nauczycieli i uczniów wg potrzeb,
- kasety wideo,
- przepisy oświatowe i inne.
- W bibliotece stosuje się następujące zasady rozmieszczania zbiorów:
- księgozbiór podstawowy w wypożyczalni,
- księgozbiór podręczy w czytelni,
- księgozbiór ustawia się w układzie działowo-alfabetycznym,
- lektury do języka w układzie alfabetycznym,
- księgozbiór podręczny, literatura popularnonaukowa, naukowa, literatura piękna, księgozbiór dla nauczycieli - wg systemu UKD.
- Wydatki biblioteki mogą być finansowane z budżetu szkoły oraz dotowane przez Radę Rodziców i innych ofiarodawców.
- Biblioteka szkolna jest czynna codziennie.
- W zakresie pracy pedagogicznej nauczyciel bibliotekarz jest obowiązany:
- udostępnić zbiory w wypożyczalni, czytelni oraz komplety do pracowni, klas,
- prowadzić działalność informacyjną i propagandę wizualną, słowną i audiowizualną zbiorów, biblioteki i czytelnictwa,
- poznawać czytelników,
- udzielać porad w doborze lektur i prowadzić rozmowy z uczniami na temat przeczytanych książek i odbioru innych mediów,
- realizować program ścieżki edukacyjnej "Edukacja czytelnicza i medialna" w trybie przyjętym przez szkołę,
- organizować pracę zespołu uczniów współpracującego z biblioteką w Kole Przyjaciół Biblioteki,
- współpracować z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów, z rodzicami, z bibliotekami pozaszkolnymi w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, w rozwijaniu kultury czytelniczej uczniów i w przygotowaniu ich do samokształcenia,
- prowadzić różnorodne formy upowszechniania czytelnictwa (konkursy, wystawy, imprezy czytelnicze itp.),
- gromadzić zbiory - zgodnie z profilem programowym i potrzebami szkoły,
- prowadzić ewidencję zbiorów (zgodnie z obowiązującymi przepisami),
- przeprowadzać selekcję zbiorów (przy współudziale nauczycieli):
- materiałów zbędnych (nadmierna liczba egzemplarzy jednego tytułu, książki przestarzałe o nieaktualnych treściach),
- materiałów zniszczonych, zaczytanych, uszkodzonych,
- opracowywać zbiory: sklasyfikować (wg aktualnych tablic UKD), skatalogować (wg obowiązujących norm opisu bibliograficznego), opracować technicznie (opieczętować, oznakować, wypisać kartę, obłożyć w folię, konserwować),
- zorganizować warsztat działalności informacyjnej: wyodrębnić księgozbiór podręczny, prowadzić katalogi: alfabetyczny, rzeczowy, prowadzić kartoteki bibliograficzne i tekstowe, gromadzić zestawienia bibliograficzne,
- prowadzić dokumentację pracy biblioteki, statystykę dzienną i okresową, pomiar aktywności czytelniczej uczniów,
- planować pracę (długoterminowy plan pracy, roczny plan pracy), składać roczne sprawozdania z pracy biblioteki i oceny stanu czytelnictwa w szkole,
- przedkładać Dyrektorowi Szkoły projekt budżetu biblioteki,
- troszczyć się o właściwą organizację, wyposażenie i estetykę lokalu,
- doskonalić warsztat swojej pracy.
- Formy korzystania z biblioteki:
- z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły,
- korzystający z biblioteki zobowiązani są do dbałości o wypożyczone zbiory,
- jednocześnie można wypożyczyć 3 książki na 3 tygodnie,
- w uzasadnionych przypadkach biblioteka może ograniczyć lub zwiększyć liczbę wypożyczeń, może także prolongować termin zwrotu,
- w przypadku zniszczenia lub zagubienia książki i innych materiałów czytelnik zobowiązany jest zwrócić taką samą pozycję albo inną wskazaną przez nauczyciela bibliotekarza,
- wszystkie wypożyczone materiały powinny być zwrócone przed końcem roku szkolnego,
- czytelnicy opuszczający szkołę zobowiązani są do przedstawienia w jej sekretariacie zaświadczenia potwierdzającego zwrot materiałów wypożyczonych z biblioteki,
- uczniom biorącym systematyczny udział w pracach biblioteki mogą być przyznane nagrody na koniec roku szkolnego.
- Do obowiązków Rady Pedagogicznej należy zatwierdzanie rocznego planu pracy biblioteki oraz formułowanie wniosków i uwag dotyczących oceny i usprawnienia pracy biblioteki oraz realizacji programu edukacji czytelniczej i medialnej.
- Do obowiązków nauczycieli należą:
- poznanie zawartości zbiorów biblioteki dotyczących nauczanego przedmiotu i pełnionych funkcji w szkole,
- współpraca z biblioteką w gromadzeniu i selekcji zbiorów,
- współpraca w rozwijaniu kultury czytelniczej i medialnej.
- Do obowiązków wychowawcy należy:
- współpraca z biblioteką w rozbudzaniu potrzeby czytania u uczniów,
- uświadamianie uczniom konieczności przestrzegania regulaminu biblioteki, udzielanie pomocy w egzekwowaniu zwrotu wypożyczonych zbiorów i rozliczeń za ich zgubienie lub zniszczenie.
§ 40.
Do realizacji celów statutowych szkoła zapewnia możliwość korzystania z:
- pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem,
- biblioteki i czytelni,
- gabinetu pielęgniarki szkolnej,
- gabinetu pedagoga szkolnego,
- archiwum,
- zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych,
- szatni,
- stołówki,
- Klubu Nowodworskiego.
VIII. Inni pracownicy szkoły.
§ 41.
- W szkole zatrudnia się pracowników ekonomicznych, administracyjnych i pracowników obsługi.
- Głównego księgowego powołuje i odwołuje Dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii Skarbnika Miasta.
- Pozostałych pracowników zatrudnia i zwalnia Dyrektor Szkoły zgodnie z zatwierdzonym Statutem Szkoły.
- Arkusz organizacji pracy szkoły i liczbę etatów zatwierdza dyrektor Wydziału Edukacji i Kultury Miasta Krakowa.
IX. Tradycja szkoły.
§ 42.
- Szkoła posiada własny Sztandar.
- Hasłem szkoły jest "Semper in altum".
- Odznaką absolwenta szkoły jest Srebrny Krzyż Maltański, który otrzymuje każdy absolwent.
- Hymnem szkoły jest "Pieśń o szczęśliwej potrzebie" z roku 1588.
- Nagrodą dla najlepszego absolwenta szkoły jest Srebrny Pierścień.
- Na ceremoniał szkolny składa się:
- uroczyste ślubowanie uczniów klas pierwszych,
- uroczyste pożegnanie szkoły przez absolwentów,
- konkurs wiedzy o patronie i historii szkoły dla uczniów klas pierwszych,
- Szopka Nowodworska.
X. Postanowienia końcowe.
§ 43.
Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 44.
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
- Szkoła jest jednostką budżetową samobilansującą.
- Szkoła posiada wyodrębniony rachunek bankowy.
- Szkoła prowadzi księgi rachunkowe, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie oraz sporządza sprawozdania jednostkowe z realizacji budżetu.
- Dyrektor szkoły, po nowelizacji statutu opracowuje ujednolicony tekst statutu.