Dokument archiwalny
STATUT ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 16
W KRAKOWIE
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
1.Nazwa szkoły: Zespół Szkól Ogólnokształcących nr 16 w Krakowie (nazywany dalej ZSO ).
2.W skład ZSO nr 16 wchodzą:
a.Gimnazjum nr 40
b.XXXVI Liceum Ogólnokształcące im. J.Conrada - Korzeniowskiego
3.Siedziba ZSO nr 16: Kraków, os. Niepodległości 19
4.Organ prowadzący: Miasto Kraków.
5.Organ sprawujący nadzór pedagogiczny: Małopolski Kurator Oświaty.
§ 2
1.Gimnazjum kształci uczniów na podbudowanie sześcioletniej szkoły podstawowej.
2.Liceum kształci uczniów na podbudowie trzyletniego gimnazjum
3.Nauka w Gimnazjum trwa trzy lata i kończy się uzyskaniem świadectwa ukończenia gimnazjum.
4.Nauka w Liceum trwa trzy lata i kończy się uzyskaniem świadectwa ukończenia liceum ogólnokształcącego.
5.ZSO nr 16 zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie podstaw programowych.
§ 3
1.ZSO nr 16 jest jednostką budżetową.
2.Obsługę finansowo-księgową prowadzi Zespół Ekonomiki Oświaty-Kraków Wschód, ul.Fatimska 8.
Rozdział II
Cele i zadania ZSO nr 16
§ 4
Zespół szkół realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności:
1. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły i podjęcia dalszego kształcenia.
2. Kształtuje postawy wychowawcze zgodnie z akceptowanym społecznie programem wychowawczym szkoły.
3. Otacza opieką i zapewnia bezpieczeństwo wszystkim uczniom podczas zajęć programowych odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły.
4.Udziela pomocy rodzicom w wypełnianiu przez nich funkcji wychowawczo-opiekuńczych.
5.Zapewnia pomoc psychologiczno-pedagogiczną wszystkim uczniom oraz organizuje opiekę nad uczniami, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych i losowych potrzebne jest organizowanie zajęć wyrównawczych lub innych form pomocy.
6.Zapewnia odpowiednie warunki nauczania .
7.Umożliwia podtrzymywanie tożsamości narodowej i etnicznej poprzez wykorzystanie walorów kulturowych miasta Krakowa w pracy dydaktyczno-wychowawczej.
8.Zapewnia w miarę potrzeb lekcje religii różnych wyznań oraz lekcje etyki. Finansowanie tych zajęć podlega odrębnym przepisom MEN.
9.Umożliwia rozwój zainteresowań uczniów w miarę potrzeb i możliwości finansowo – lokalowych.
10.Umożliwia uczniom wybitnie zdolnym indywidualny tok nauczania wg odrębnych przepisów.
11.Pomaga uczniom w wyborze zgodnego z ich zainteresowaniami kierunku dalszego kształcenia.
12.Zapewnia opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole:
a) podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych przez nauczycieli prowadzących lub nadzorujących zajęcia
b) podczas zajęć poza terenem szkoły oraz w trakcie wycieczek szkolnych – przez wychowawcę lub nauczycieli tej szkoły zgodnie z zatwierdzonym przez dyrektora planem zajęć lub wycieczki; ilość opiekunów musi być zgodna z obowiązującymi przepisami
c) podczas przerw międzylekcyjnych przez nauczycieli zgodnie z obowiązującym harmonogramem dyżurów.
13. Uczniowie znajdujący się w trudnej sytuacji rodzinnej lub materialnej mają prawo do korzystania z dostępnych stypendiów socjalnych oraz do opieki pedagoga szkolnego.
14. Dla zapewnienia sprawnej działalności opiekuńczo – wychowawczej szkoły, dyrektor zespołu w porozumieniu z radą pedagogiczną powołuje wychowawców klas.
15. Zmiana wychowawcy może nastąpić:
a) w przypadku długotrwałej nieobecności nauczyciela,
b) w przypadku krótkich ale częstych nieobecności uniemożliwiających nauczycielowi pełnienie obowiązków wychowawcy,
c) decyzją dyrektora szkoły na umotywowany pisemny wniosek 2/3 rodziców klasy po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej,
d) decyzją dyrektora i rady pedagogicznej ZSO w przypadku nie wywiązywania się z zadań wychowawczych przez nauczyciela,
e) na prośbę nauczyciela – wychowawcy, decyzję podejmuje dyrektor szkoły.
16.Nauczyciel w danym roku szkolnym może mieć tylko jedno wychowawstwo.
17.Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami przez:
a) integrację zespołu klasowego, rozwiązywanie konfliktów, uczenie prawidłowych zasad współżycia
b) rozeznanie w sytuacji rodzinnej uczniów,
c) otaczanie indywidualną opieką każdego ucznia,
d) ustalanie wspólnie z uczniami treści i formy pracy wychowawczej,
e) współpracę z nauczycielami uczącymi w jego oddziale,
f) utrzymywanie kontaktów z rodzicami uczniów poprzez zebrania, w miarę potrzeb indywidualne rozmowy,
g) włączenie rodziców w sprawy życia klasy i szkoły,
h) współpracę z pedagogiem i psychologiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności uczniów.
18.Wychowawca ma prawo korzystać z instruktażu dyrektora szkoły, pomocy doświadczonych nauczycieli – wychowawców, pomocy merytorycznej ze strony właściwych placówek oświatowo – wychowawczych.
Rozdział III
Organy ZSO nr 16
§ 5
Organami ZSO są:
1.Dyrektor szkoły, którego powołuje i odwołuje Zarząd Miasta Krakowa.
2.Rada Pedagogiczna.
3.Samorząd uczniowski.
4. Rada Rodziców - jeżeli została utworzona.
5.Rada Szkoły- jeżeli została utworzona.
§ 6
Dyrektor szkoły:
1. Kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Sprawuje nadzór pedagogiczny.
3. Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju.
4. Realizuje uchwały Rady Szkoły oraz Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji.
5. Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
6. Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
7. Organizuje administracyjno – finansową i gospodarcza obsługę szkoły.
8. Odpowiada materialnie za środki trwałe i inne stanowiące inwentarz szkoły.
9. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
10. W szczególności decyduje w sprawach:
a) zatrudnienia i zwolnienia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły zgodnie z obowiązującymi przepisami,
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
c) występowania z wnioskami, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły, po zasięgnięciu opinii Związków Zawodowych i Rady Pedagogicznej.
11. Współpracuje w wykonaniu swoich zadań z Rada Pedagogiczną , Związkami Zawodowymi, Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim, Radą Szkoły (jeśli zostanie powołana).
12. Jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej, przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej, jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania z regulaminem Rady.
13.Przedstawia Radzie Pedagogicznej co najmniej dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
14.Dba o właściwą atmosferę w pracy, łagodzi konflikty, stanowi obiektywną stronę w sporach koleżeńskich.
15.Czuwa i odpowiada za prawidłowe ocenianie i klasyfikowanie uczniów dokonywane przez zespół uczących w danej klasie.
16.Dba o bezpieczeństwo i higienę pracy pracowników szkoły i uczniów.
17.Przygotowuje projekt i arkusz organizacyjny ZSO i przedkłada do zatwierdzenia Dyrektorowi Wydziału Edukacji i Kultury Urzędu Miasta Krakowa.
18.Przygotowuje rozkład zajęć lekcyjnych oraz plan pracy dydaktyczno-wychowawczej.
19.Ma prawo przyjąć ucznia do liceum oraz gimnazjum (dotyczy uczniów spoza rejonu) do klasy wyższej niż pierwsza, ale nie później niż w pierwszym tygodniu drugiego semestru roku szkolnego.
Uczniowie mogą być przyjęci pod warunkiem wolnych miejsc.
20.Może dokonać skreślenia ucznia z listy uczniów LO w przypadkach określonych w §34 ust.2 ppkt i,j lub wnioskować o przeniesienie ucznia gimnazjum do innej szkoły w przypadkach określonych w§34 ust.2
ppkt g.
21.Decyduje o przeniesieniu ucznia do innego oddziału.
22.Ma prawo zawiesić uchwałę Rady Pedagogicznej sprzeczną z obowiązującymi przepisami.
23.Ma prawo powierzyć czasowe zastępstwo wybranemu nauczycielowi w przypadku niemożliwości pełnienia swoich obowiązków.
24.Powołuje Państwową Komisję Egzaminacyjną przeprowadzającą egzamin dojrzałości.
25.Proponuje kryteria oceny pracy nauczyciela i przedkłada je do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej. W oparciu o ustalone kryteria dokonuje oceny pracy nauczyciela. Określa wysokość dodatku motywacyjnego.
26.Powołuje wicedyrektorów oraz osoby pełniące funkcje kierownicze.
27.Ustala podział kompetencji między nim a innymi osobami pełniącymi funkcje kierownicze i informuje o tym Radę Pedagogiczną.
28.Przydział czynności wicedyrektora ustalany jest rokrocznie i znajduje się w dokumentacji szkoły
§ 7
Rada Pedagogiczna
1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w ZSO nr 16.
2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor szkoły.
3. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest
odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków, o ich terminie spotkań.
4. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy :
a) zatwierdzenie planów pracy szkoły,
b) zatwierdzenie wyników klasyfikacji promocji uczniów,
c) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
d) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
e) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów w przypadku rażącego naruszania norm współżycia społecznego (również z pominięciem kar regulaminowych ) – dotyczy liceum,
f) zatwierdzanie regulaminu rekrutacji uczniów na dany rok szkolny, określanie profilów kształcenia, liczby oddziałów i limitu osób w klasie,
g) wnioskowanie o dokonanie zmian w planie dydaktyczno-wychowawczym, rozkładzie zajęć lekcyjnych oraz innych dziedzinach życia szkoły,
h) zatwierdzanie wszystkich regulaminów o charakterze wewnętrznym.
5. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a) organizację pracy szkoły,
b) projekt planu finansowego,
c) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń , nagród,
d) kryteria oceny pracy nauczyciela.
6. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa.
O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny .Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu
z organem prowadzącym szkołę uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa.
Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
7. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego
w każdym okresie w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego Rady Szkoły, przewodniczącego Rady Rodziców, organu prowadzącego szkołę oraz co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
8. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt zmian statutu i przedstawia do uchwalenia Radzie Szkoły.
9. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w szkole.
Organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
10. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
11. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania Rady są protokołowane. Protokół w terminie 10 dni od daty zebrania wpisuje się do księgi protokołów. Księga ta ma być zasznurowana, opieczętowana i podpisana przez Dyrektora oraz zaopatrzona w klauzulę „księga zawiera stron...”. Protokół z zebrania Rady podpisuje przewodniczący.
12. Do 14 dni od daty udostępnienia protokołu członkowie Rady mają prawo wnieść poprawki do protokołu na ręce przewodniczącego.
13. Księga protokołów znajduje się do wglądu u przewodniczącego Rady.
14. Rada Pedagogiczna może podjąć decyzję o tajności głosowania zwykłą większością głosów.
15. Rada Pedagogiczna we współpracy z organami Samorządu Uczniowskiego może opracować regulamin wewnętrzny szkoły precyzujący szczegółowo prawa i obowiązki uczniów.
16. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszyć dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
§ 8.
Samorząd uczniowski.
1. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
2. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
3. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
4. Samorząd może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących praw uczniów takich jak:
- prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowania
- prawo do organizowania życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji pomiędzy
wynikiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań,
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły,
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
§ 9
Rada Rodziców
1. W szkole może działać Rada Rodziców .
2. Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców.
3. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
4. Rada Rodziców może występować do Rady Szkoły, Rady Pedagogicznej i Dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
5. W celu wspierania działalności statutowej szkoły Rada Rodziców może gromadzić fundusze
z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
6. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin, o którym mowa w pkt.3.
7. Zebrania Rady Rodziców są protokołowane.
§ 10
Rada Szkoły
Rada Szkoły w przypadku jej powołania uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnątrzszkolnych w szczególności :
1. Uchwala statut i jego zmiany.
2. Przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych szkoły i opiniuje plan finansowy szkoły.
3. Może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły i jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole. Wnioski te mają dla organu prowadzącego charakter wiążący.
4. Opiniuje plan pracy szkoły, projekt innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły.
5. Z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan szkoły i występuje z wnioskiem do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę oraz do wojewódzkiej rady oświatowej, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.
6. W celu wspierania działalności statutowej szkoły Rada Szkoły może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł.
Zasady wydatkowania funduszy rady szkoły określa regulamin.
7. W skład Rady Szkoły wchodzą w równej liczbie:
a) nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli
b) rodzice wybrani przez ogół rodziców
c) uczniowie wybrani przez ogół uczniów
8. Kadencja Rady szkoły trwa 3 lata.
9. Rada Szkoły uchwala regulamin swojej działalności oraz wybiera przewodniczącego.
10. W posiedzeniach Rady Szkoły może brać udział z głosem doradczym Dyrektor szkoły.
11. Powstanie Rady Szkoły pierwszej kadencji organizuje Dyrektor szkoły na wniosek dwóch spośród następujących podmiotów:
a) Rady Pedagogicznej
b) Rady Rodziców
c) Samorządu Uczniowskiego
12. Do czasu powołania Rady Szkoły zadania rady wykonuje Rada Pedagogiczna.
Rozdział IV
Organizacja ZSO
§ 11
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 12
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym ustala arkusz organizacji ZSO opracowany przez dyrektora, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania zatwierdzony przez organ prowadzący do 30 maja każdego roku.
§ 13
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć precyzuje tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 14
1. Podstawową jednostką organizacyjną ZSO jest oddział.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
§ 15
1. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki oraz na zajęciach dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych.
2. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
3. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w punkcie 2 , można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
§16
Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
§ 17
1. Szkoła może przyjmować studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne za zgodą Dyrektora szkoły na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy szkołą a uczelnią.
2. Nauczyciele szkoły mogą pełnić funkcje nauczycieli ćwiczeniowych dla studentów wyższych uczelni.
3. Liceum nawiązuje różne formy kontaktu z uczelniami w ramach orientacji zawodowej i przygotowania do wyższych studiów.
§ 18
1. W ZSO działa stołówka, z której korzystają uczniowie szkoły.
2. Ze stołówki szkoły mogą korzystać osoby z poza społeczności szkolnej za zgodą Dyrektora szkoły.
§ 19
1. Szkoła może prowadzić różne formy działalności gospodarczej pod warunkiem, że nie kolidują one z pracą dydaktyczno– wychowawczą.
2. Zasady prowadzenia przez ZSO gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
§ 20
1. Szkoła w miarę możliwości zapewnia pomieszczenia dla działalności organizacji uczniowskich.
§ 21
1. Szkoła gromadzi archiwum zgodnie z przepisami.
§ 22
1. Szkoła może utrzymywać kontakty ze szkołami zagranicznymi, organizację kontaktów ustala Rada Pedagogiczna
§ 23
1. Każda ze szkół wchodzących w skład ZSO może posiadać sztandar.
2. W celu zintegrowania społeczności szkolnej Rada Pedagogiczna może opracować projekt ceremoniału szkolnego.
3. Na uroczystościach szkolnych obowiązuje strój odświętny.
4. Każda ze szkół wchodzących w skład ZSO może prowadzić kronikę szkolną.
§ 24
1. Szkoła prowadzi bibliotekę szkolną, będącą pracownią szkolną, służącą do realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli.
2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie ,nauczyciele i inni pracownicy szkoły.
3. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
4. Do obowiązków nauczyciela bibliotekarza należy:
- gromadzenie i opracowanie zbiorów,
- udostępnienie zbiorów,
- udzielanie informacji bibliotecznych , katalogowych , bibliograficznych ,
- informowanie o nowych nabytkach,
- poradnictwo w wyborach czytelniczych,
- kształcenie uczniów zgodnie z treściami programowymi .
5. Nauczyciel bibliotekarz dostosowuje formy i treści pracy pedagogicznej do typu szkoły, wieku i poziomu intelektualnego uczniów , środowiska , warunków pracy.
Rozdział V
Nauczyciele i inni pracownicy ZSO
§ 25
1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i pracowników obsługi. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
2. Zakres czynności pracowników administracji i obsługi określa dyrektor szkoły.
3. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość pracy i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
4. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych , wychowawczych i opiekuńczych zobowiązany jest do kierowania się dobrem uczniów jako wartością nadrzędną.
5. Do zadań nauczycieli należą w szczególności:
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
- prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,
- dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
- wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
- bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,
- udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.
6. Nauczyciel ma prawo do opracowania programów autorskich i wprowadzania innowacji pedagogicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
7. Nauczycielowi przysługuje prawo do bezpiecznej pracy, odpoczynku i odpowiednio wyposażonego stanowiska.
8. Nauczyciel ma prawo do nieskrępowanego wyrażania swych myśli, sądów, opinii, poglądów zgodnie z Konstytucją i ogólnie przyjętymi normami etyczno-moralnymi.
9. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
10. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo- zadaniowe.
11. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.
§ 26
Zadania zespołu nauczycieli w danym oddziale obejmują:
1. Zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania.
2. Korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych.
3. Wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania.
4. Wspieranie w pracy dydaktycznej i wychowawczej początkujących nauczycieli.
5. Współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych oraz w uzupełnieniu ich wyposażenia.
6. Prowadzenie wspólnych oddziaływań wychowawczych.
7. Odwieszanie kar nałożonych na zespół uczniowski w danym oddziale zgodnie z §36 pkt 2h.
§ 27
1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
4. Wychowawca klasy jest powołany przez Dyrektora szkoły.
5. Zadania wychowawcy:
- otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
- planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami: różne formy życia zespołowego, ustala treści i formy zajęć tematycznych lekcji wychowawczych,
- współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka(dotyczy to uczniów szczególnie zdolnych jak i mających różne trudności i niepowodzenia )
- utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
- informuje rodziców o postępach w nauce i zachowaniu na wywiadówkach i zebraniach śródsemestralnych,
- współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności , a także zainteresowań uczniów.
6. Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące oddziału a w szczególności prowadzi dokumentację przebiegu nauczania i opieki nad uczniami.
Rozdział VI
Współpraca z rodzicami
§ 28
1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia uczniów.
2. Rodzice są informowani o zadaniach i zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole w czasie zebrań ogólnych.
Rozdział VII
Zasady oceniania wewnątrzszkolnego.
§ 29
Podstawa prawna: Rozporządzenie MENiS z dnia 7 września 2004 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych
1. Cele oceniania wewnątrzszkolnego
a.Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie
b.Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju
c.Motywowanie ucznia do dalszej pracy
d.Dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia
e.Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
2. Zasady oceniania wewnątrzszkolnego
a. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez
nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w
stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz
formułowaniu oceny.
b. Ocenianie wewnątrzszkolne przeprowadzają nauczyciele uczący w oddziale. Oceny z
przedmiotów wystawiają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, oceny z
zachowania wystawia wychowawca klasy.
c. Ocenianie jest jawne dla ucznia i rodziców.
- nauczyciele na początku roku każdego szkolnego informują uczniów oraz rodziców
(prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego
przez siebie programu nauczania oraz o sposobie sprawdzania osiągnięć edukacyjnych.
- wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i rodziców
o zasadach oceniania zachowania.
- wychowawca i nauczyciele informują rodziców o postępach i trudnościach ucznia w nauce poprzez:
zebrania z rodzicami organizowane wg. odrębnego harmonogramu, rozmowy indywidualne podczas dyżurów, komisje wychowawcze
- nauczyciel powinien oddać sprawdzone prace pisemne do 3 tygodni od daty pisania
sprawdzianu
- sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice otrzymują do
wglądu na zasadach określonych przez nauczyciela, w których należy uwzględnić następujące ustalenia:
§ uczeń zapoznaje się z pisemną pracą kontrolną podczas zajęć edukacyjnych
§ rodzic ma prawo wglądu w pracę ucznia na terenie szkoły, w obecności nauczyciela
§ nauczyciel zobowiązany jest przechowywać prace pisemne przez cały rok szkolny
- na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę uzasadnia ją.
d. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje bieżące ocenianie (oceny cząstkowe) oraz
klasyfikowanie śródroczne i końcoworoczne.
e. Sposoby sprawdzania osiągnięć ucznia:
- odpowiedzi ustne
- pisemne prace kontrolne (prace obejmujące dział programowy powinny być zapowiedziane i zapisane w dzienniku z tygodniowym wyprzedzeniem)
- kartkówki obejmujące materiał z 3 ostatnich lekcji, które nie muszą być zapowiedziane
- prace domowe
- aktywność podczas zajęć lekcyjnych
- umiejętność pracy w zespole
- wykonywanie ćwiczeń i eksperymentów
- samodzielne prace semestralne lub roczne wykraczające poza obowiązujący program i
rozwijające uzdolnienia i zainteresowania uczniów
- badania wyników nauczania
- udział w konkursach i olimpiadach
3.a. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
b. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, sztuki, muzyki, elementów informatyki, techniki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
c. W wyjątkowych sytuacjach, nauczyciel jest zobowiązany do dostosowania wymagań
programowych do możliwości intelektualnych ucznia, poprzez indywidualizację procesu
nauczania, co pozwoli na wyrównanie zaistniałych braków.
d. W przypadku dłuższej nieobecności ucznia nauczyciel umożliwia mu nadrobienie i
uzupełnienie zaległości, ustalając czas i formę zdobycia oceny z zakresu materiału
realizowanego podczas nieobecności ucznia.
4. a. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego.
b. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o
ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza
oraz na czas określony w tej opinii.
c. Na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej
publicznej poradni specjalistycznej oraz na pisemny wniosek rodziców, dyrektor szkoły
zwalnia ucznia z wadą słuchu z nauki drugiego języka obcego.
d. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „ zwolniony”.
5. Klasyfikowanie śródroczne i końcoworoczne
a. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych
określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.
b. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego na zakończenie
I półrocza
c. Rok szkolny podzielony jest na dwa półrocza:
- pierwsze półrocze od 1 – ego września do ferii zimowych
- drugi półrocze od pierwszego dnia po zakończeniu ferii zimowych do ferii letnich.
d. Klasyfikowanie końcoworoczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia
w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i
ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.
e. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w gimnazjum oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo po uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną
f. Oceny bieżące oraz klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne ustala się w stopniach
według następującej skali:
§ celujący – 6 (cel)
§ bardzo dobry – 5 (bdb)
§ dobry – 4 (db)
§ dostateczny – 3 (dst)
§ dopuszczający – 2 (dop)
§ niedostateczny – 1 (nd)
Stosuje się zapis cyfrowy lub skrótowy oceny cząstkowej, natomiast ocena śródroczna
i końcoworoczna musi być zapisana w pełnym brzmieniu.
g. W ocenianiu bieżącym dopuszcza się stosowanie ocen z symbolami „+” i „-”.
h. Dopuszczalne są stosowane przez nauczycieli znaki graficzne:
� „0” – otrzymuje uczeń, który nie zgłosi się na zapowiedziany wcześniej sprawdzian lub
jest nieobecny podczas innej formy sprawdzania wiadomości. Uczeń ma obowiązek
zaliczyć opuszczony sprawdzian w terminie wyznaczonym przez nauczyciela,
wówczas znak „0” zostanie zastąpiony jedną z ocen w skali 1 do 6. W przypadku nie
zaliczenia sprawdzianu w ustalonym terminie uczeń otrzymuje cząstkową ocenę
niedostateczną.
- „ +, – , np, bz, bs , bp, nb” – jako znaki aktywności lub braku aktywności ucznia na lekcji.
i. Nauczyciele zajęć edukacyjnych oraz wychowawcy klas ustalają w terminie określonym przez dyrektora
szkoły śródroczne i końcoworoczne oceny klasyfikacyjne oraz oceny zachowania.
6 .Tryb ustalania oceny zachowania uczniów
a. Ocena zachowania powinna uwzględniać w szczególności:
- stosunek do obowiązków szkolnych
- kulturę osobistą
- aktywność społeczną
b. Ocenę zachowania śródroczną i końcoworoczną ustala się w pełnym brzmieniu, według
następującej skali:
wzorowe (wz)
bardzo dobre (bdb)
dobre (db)
poprawne (pop)
nieodpowiednie (ndp)
naganne (ng)
Skrócony zapis oceny zachowania należy stosować przy ocenianiu bieżącym.
c. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
- oceny z zajęć edukacyjnych
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły
d. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy na podstawie:
- ocen cząstkowych zachowania, o których informuje rodziców (prawnych opiekunów)
ucznia na zebraniach informacyjnych
- zapisu uwag i pochwał prowadzonych przez wychowawcę klasy w zeszycie uwag i udostępnionych
innym nauczycielom
- opinii nauczycieli i innych pracowników szkoły. Formą wyrażenia opinii nauczycieli
może być lista ocen na którą uczący wpisują swoje propozycje ocen zachowania dla
poszczególnych uczniów w oddziale
- opinii zespołu klasowego i samooceny ucznia wyrażonej w postaci oceny. Formą wyrażania samooceny może być karta oceny zachowania wypełniona przez ucznia
e. Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej wychowawca
zobowiązany jest do pisemnego poinformowania ucznia i jego rodziców (prawnych
opiekunów) o przewidywanej ocenie zachowania.
f. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna z zastrzeżeniem § 29 pkt 14
g. Szczegółowe kryteria oceny zachowania, zawarte w statucie, przedstawiane są uczniom i
rodzicom na początku roku szkolnego.
7. Kryteria ocen zachowania
Zasady ustalania oceny zachowania.
Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli
oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm
etycznych.
Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach, sposobie i kryteriach oceniania zachowania oraz warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy, uwzględniając opinie:
a) zespołu nauczycieli uczących w danym oddziale
b) uczniów uczących się w danym oddziale
c) ocenianego ucznia
Kryteria oceny zachowania są jednakowe dla wszystkich uczniów. Śródroczna i końcoworoczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
- Wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- Postępowanie zgodne z dobrem szkolnej społeczności, dbałość o honor i tradycję szkoły;
- Dbałość o piękno mowy ojczystej;
- Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- Okazywanie szacunku innym osobom;
- Przeciwstawianie się przejawom przemocy, agresji i wulgarności.
Śródroczną i końcoworoczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
- Wzorowe;
- Bardzo dobre;
- Dobre;
- Poprawne;
- Nieodpowiednie;
- Naganne.
Kryteria ocen zachowania:
WZOROWE:
Sprawowanie wzorowe otrzymuje uczeń, który:
- bez zastrzeżeń stosuje się do obowiązków ucznia sformułowanych w Statucie Szkoły
- nie ma ani jednej nieusprawiedliwionej godziny
- wzorowo zachowuje się wobec nauczycieli, pracowników szkoły i kolegów
- odznacza się wzorową kulturą osobistą
- bierze aktywny udział w życiu szkoły i klasy, wzorowo pełni przydzielone funkcje
- godnie reprezentuje szkołę na zewnątrz
- otrzymuje pochwały za swoją działalność i postawę
- jest wzorem do naśladowania.
BARDZO DOBRE:
Sprawowanie bardzo dobre otrzymuje uczeń, który:
- bez zastrzeżeń stosuje się do obowiązków szkolnych
- nie ma nieusprawiedliwionych godzin
- wyróżnia się kulturą osobistą,tolerancją i życzliwością wobec innych w szkole i poza nią
- postępuje zgodnie z dobrem szkolnej społeczności
- dba o staranny język
- zawsze pracuje na miarę swoich możliwości
DOBRE:
Sprawowanie dobre otrzymuje uczeń, który:
- ma właściwy stosunek do obowiązków szkolnych
- dopuszcza się 6 godzin nieusprawiedliwionych w półroczu
- odznacza się właściwą kulturą osobistą, właściwym stosunkiem do nauczycieli pracowników
szkoły i kolegów
- nie ma żadnych uwag negatywnych wpisanych do dziennika
- pracuje na miarę swoich możliwości
- nie używa wulgarnego języka
- pozytywnie reaguje na ustne upomnienie nauczyciela
POPRAWNE:
Sprawowanie poprawne otrzymuje uczeń, który:
- nie zawsze ma właściwy stosunek do obowiązków ucznia sformułowany w Statucie Szkoły
- opuścił bez usprawiedliwienia nie więcej niż 20 godzin lekcyjnych w półroczu
- nie uzupełnia braków wynikających z absencji
- jego kultura osobista budzi zastrzeżenia
- ma wpisane uwagi o niewłaściwym zachowaniu (otrzymał naganę wychowawcy)
- na uwagi nauczyciela reaguje pozytywnie
NIEODPOWIEDNIE:
Sprawowanie nieodpowiednie otrzymuje uczeń, który:
- przejawia lekceważący stosunek do obowiązków ucznia;
- ma nieusprawiedliwione powyżej 20 godzin w półroczu
- w nieodpowiedni sposób odnosi się do nauczycieli i pracowników szkoły;
- jest arogancki i agresywny w stosunku do rówieśników;
- ma pisemne uwagi negatywne dotyczące zachowania (otrzymał naganę dyrektora);
- jest wulgarny w zachowaniu i języku;
- postępuje niezgodnie z dobrem szkolnej społeczności;
- łamie zasady dyscypliny, pali papierosy
- nie podejmuje żadnych prób poprawy swojego zachowania
NAGANNE:
Sprawowanie naganne otrzymuje uczeń, który:
- ma nieusprawiedliwione nieobecności przekraczające połowę czasu przeznaczonego na dane zajęcia edukacyjne,
- świadomie niszczy i dewastuje mienie szkolne;
- spożywa napoje alkoholowe, zażywa narkotyki w szkole i poza nią;
- rozprowadza narkotyki w szkole i poza nią lub nakłania innych uczniów do ich zażywania;
- dopuszcza się wybryków chuligańskich;
- stosuje przemoc zastraszanie i wymuszenia;
- bierze udział w rozbojach, kradzieżach lub pobiciach na terenie szkoły i poza nią;
- popada w konflikt z prawem;
- podejmowane wobec ucznia środki wychowawcze nie przynoszą żadnych rezultatów.
Podstawą oceniania zachowania uczniów jest dokumentacja wychowawcy klasy, a przede wszystkim pozytywne i negatywne uwagi wpisane przez nauczycieli w „Uwagi o uczniu,, w dzienniku danej klasy lub w zeszycie uwag.
Ocena z zachowania nie ma wpływu na:
- oceny z zajęć edukacyjnych,
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły.
8. Kryteria ocen z zajęć edukacyjnych
Ustala się następujące ogólne kryteria stopni:
a. stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
§ posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania zajęć
edukacyjnych w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia
§ biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów
teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy
osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i
innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
b. stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
§ opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem zajęć edukacyjnych
w danej klasie
§ sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy
teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną
wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.
c. stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
§ nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie,
ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania podstawowe zawarte w
podstawie programowej
§ poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania
teoretyczne lub praktyczne.
d. stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
§ opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na
poziomie nie przekraczającym wymagań podstawowych
§ rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu
trudności.
e. stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
§ ma braki w opanowaniu wymagań podstawowych ale opanował wymagania konieczne
§ rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne typowe, o niewielkim stopniu
trudności.
f. stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
§ nie opanował wymagań koniecznych z danych zajęć edukacyjnych, a braki w
wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tych
zajęć
§ nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu
trudności.
9. Klasyfikowanie uczniów
a. Uczeń jest klasyfikowany, jeżeli zostały mu ustalone oceny klasyfikacyjne śródroczne lub
końcoworoczne ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem tych,
z których został zwolniony. Uczniowie są także klasyfikowani z zajęć dodatkowych i realizowanych w ramach ścieżek edukacyjnych.
b. Najpóźniej na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej
wychowawcy klas, są zobowiązani poinformować w formie pisemnej ucznia i jego
rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych
śródrocznych lub końcoworocznych z poszczególnych zajęć edukacyjnych oraz ocenie z zachowania.
O przewidywanej dla ucznia ocenie niedostatecznej śródrocznej lub końcoworocznej
należy poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) na miesiąc przed
przewidywanym terminem klasyfikacji śródrocznej lub końcoworocznej.
Informacje o przewidywanych ocenach będą przekazywane w specjalnych dzienniczkach
przechowywanych przez wychowawcę.
c. Obowiązkiem rodzica (prawnego opiekuna) jest potwierdzenie podpisem proponowanych
ocen a obowiązkiem ucznia - zwrot dzienniczka do wychowawcy. Brak pisemnej informacji
o przewidywanych ocenach śródrocznych lub końcoworocznych, wynikający z
nieusprawiedliwionej nieobecności ucznia w szkole na tydzień przed klasyfikacją i brakiem
zainteresowania ze strony rodziców nie może być powodem roszczeń o zmianę oceny w
innym trybie niż przewidziany w wewnątrzszkolnych zasadach oceniania.
d. Ostateczna ocena śródroczna lub końcoworoczna nie może być niższa od oceny
przewidywanej.
e. Nauczyciel ma prawo, w wyjątkowych sytuacjach, wystawić niedostateczną ocenę
śródroczną lub końcoworoczną uczniowi, którego wcześniej nie poinformował o takiej ocenie, w sytuacji kiedy uczeń w ostatnim miesiącu nauki ostentacyjnie lekceważył obowiązki szkolne. O takiej ocenie nauczyciel musi zawiadomić rodziców (prawnych opiekunów) ucznia w formie pisemnej na siedem dni przed klasyfikacją.
f. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych,
jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia
przekraczających połowę czasu jaki przeznaczono na realizację danych zajęć edukacyjnych
w szkolnym planie nauczania.
g. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin
klasyfikacyjny.
h. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
i. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionych lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
10. Tryb i terminy przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych
a. o nieklasyfikowaniu ucznia, uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) powiadamiani
są w formie pisemnej na miesiąc przed konferencją klasyfikacyjną z zastrzeżeniem § 29 pkt 9e.
b. uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą złożyć prośbę o egzamin klasyfikacyjny przed konferencją klasyfikacyjną.
c. termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza dyrektor szkoły po uzgodnieniu go z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz w porozumieniu z nauczycielem (nauczycielami) danych zajęć edukacyjnych.
Egzamin klasyfikacyjny końcoworoczny przeprowadza się najpóźniej przed rozpoczęciem
nowego roku szkolnego.
d. w przypadku nieobecności nieusprawiedliwionych decyzję o przeprowadzeniu egzaminu klasyfikacyjnego (na prośbę zainteresowanego) podejmuje Rada
Pedagogiczna.
e. egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w obecności drugiego nauczyciela o tej samej lub zbliżonej specjalności.
f. w czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni w charakterze obserwatorów rodzice (prawni opiekunowie ucznia)
g. egzamin klasyfikacyjny obejmuje materiał programowy zrealizowany w danym półroczu lub roku szkolnym.
h. pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) egzaminacyjne i czas trwania egzaminu ustala egzaminator w porozumieniu z członkiem komisji.
i. egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z wyjątkiem przedmiotów: plastyka, muzyka, sztuka, technika, elementy informatyki i wychowanie fizyczne, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
j. z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający:
§ skład komisji
§ termin egzaminu
§ pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) egzaminacyjne
§ wynik egzaminu
Do protokołu załącza się pisemną pracę ucznia i zwięzłą informację o ustnych
odpowiedziach. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia, w którym wpisuje się
datę egzaminu i ustalony stopień.
k. uczeń, który z udokumentowanych przyczyn losowych nie mógł w wyznaczonym terminie przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego może przystąpić do niego w nowym terminie określonym przez dyrektora szkoły.
l. ocena uzyskana podczas egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna z zastrzeżeniem § 29 ust 14 lit. b
ł. uczeń, który nie został klasyfikowany z powodu ponad 50% nieobecności nieusprawiedliwionych i Rada Pedagogiczna nie wyraziła zgody na egzamin klasyfikacyjny jest niepromowany.
11. Promowanie i egzaminy poprawkowe
a. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej jeżeli ze wszystkich zajęć
edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne
końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego, z wyjątkiem ocen ze ścieżek
edukacyjnych w gimnazjum oraz zajęć dodatkowych z wiedzy o turystyce i wiedzy o wybranym regionie w liceum. Oceny końcoworoczne niedostateczne z tych przedmiotów nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej lub na ukończenie szkoły danego typu. Oceny z tych przedmiotów nie są wliczane do średniej ocen ucznia.
b. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w pkt. 1 nie otrzymuje promocji i powtarza
tę samą klasę.
c. Uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z
jednych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy, z wyjątkiem klasy
programowo najwyższej gimnazjum. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna
może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych na umotywowaną pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców (opiekunów), biorąc pod uwagę opinię nauczyciela wystawiającego ocenę niedostateczną, wychowawcy i pedagoga szkolnego.
W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
d. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z
plastyki, muzyki, sztuki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
e. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii
letnich.
f. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład
komisji wchodzą:
§ dyrektor lub wicedyrektor szkoly – jako przewodniczący komisji
§ nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący
§ nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek
komisji.
g. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład
komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną
przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace uczniów i zwięzłą informację
o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen, w którym
wpisuje się datę egzaminu i ustalony stopień.
h. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
i. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia gimnazjum Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu całego etapu edukacji, promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania realizowane w klasie programowo wyższej.
j. Ocena uzyskana podczas egzaminu poprawkowego jest ostateczna.
12. Egzaminy sprawdzające
a. Uczeń ma prawo do składania egzaminu sprawdzającego, jeżeli ustalona przez nauczyciela
ocena śródroczna lub końcoworoczna jest jego zdaniem lub zdaniem jego rodziców
zaniżona.
b. Prawo do egzaminu sprawdzającego nie przysługuje uczniowi z zajęć edukacyjnych,
z których uzyskał ocenę niedostateczną.
c. Uczeń ma prawo do składania egzaminu sprawdzającego tylko jeden raz, tylko z jednego
przedmiotu w ciągu danego roku szkolnego.
d. Uczeń ma prawo do ubiegania się o egzamin sprawdzający na ocenę wyższą tylko o jeden
stopień od oceny uzyskanej w wyniku klasyfikacji śródrocznej lub końcoworocznej.
e. Egzamin sprawdzający przeprowadza się na pisemną, umotywowaną prośbę ucznia lub
jego rodziców (prawnych opiekunów) zgłoszoną do Dyrektora szkoły, w terminie do trzech
dni po uzyskaniu informacji o proponowanej przez nauczyciela ocenie.
f. Termin przeprowadzenia egzaminu ustala Dyrektor szkoły, przy czym nie może to być
termin późniejszy niż przedostatni dzień zajęć dydaktycznych w danym półroczu
g. Dla przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego, Dyrektor szkoły powołuje dwuosobową
komisję w składzie:
§ nauczyciel uczący ucznia danych zajęć edukacyjnych - jako egzaminujący
§ nauczyciel tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych - jako członek komisji.
h. Egzamin sprawdzający przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z wyjątkiem
przedmiotów: plastyka, muzyka, sztuka, informatyka, technika, i wychowanie fizyczne,
z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
i. Pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) egzaminacyjne i czas trwania egzaminu ustala
egzaminator w porozumieniu z członkiem komisji. Stopień trudności pytań (ćwiczeń,
zadań praktycznych) musi odpowiadać kryterium stopnia, o który ubiega się uczeń.
j. Komisja o której mowa w ust. 7 może na podstawie przeprowadzonego egzaminu
sprawdzającego:
§ podwyższyć stopień – w przypadku pozytywnego wyniku egzaminu.
§ pozostawić stopień ustalony przez nauczyciela – w przypadku negatywnego wyniku
egzaminu.
k. Z przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego sporządza się protokół zawierający: skład
komisji, termin egzaminu, pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) egzaminacyjne, wynik
egzaminu oraz stopień ustalony przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne
odpowiedzi ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
l. Ocena uzyskana na egzaminie sprawdzającym jest ostateczna.
m. W przypadku gdy uczeń nie zgłosi się na egzamin sprawdzający w wyznaczonym terminie ocena proponowana zostaje utrzymana jako ostateczna
13.
a. Uczeń kończy gimnazjum, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał
oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i ponadto przystąpił do egzaminu
gimnazjalnego, który ma charakter powszechny i obowiązkowy.
b. Uczeń klasy trzeciej gimnazjum, który nie przystąpił do egzaminu gimnazjalnego w
terminie do dnia 31 sierpnia danego roku i nie uzyskał decyzji o zwolnieniu z obowiązku
przystąpienia do tego egzaminu podjętej przez dyrektora OKE, powtarza
ostatnią klasę.
c. Wynik egzaminu gimnazjalnego nie wpływa na ukończenie szkoły.
d. Uczeń kończy liceum jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał oceny
klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej lub uzyskał pozytywny wynik egzaminu
poprawkowego o którym mowa w § 29 ust 11 lit.c.
e. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał z obowiązujących zajęć
edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania,
otrzymuje świadectwo szkolne stwierdzające odpowiednio uzyskanie promocji do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły – z wyróżnieniem.
14. Tryb odwoławczy od oceny klasyfikacyjnej ustalonej w przekonaniu rodziców i ucznia niezgodnie z przepisami
a. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
b. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję która:
1- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia , w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych
2- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
c. Termin sprawdzianu, o którym mowa ustala dyrektor z uczniem i jego rodzicami (opiekunami). Egzamin odbywa się w ciągu 7 dni od daty złożenia odwołania.
d. W skład komisji wchodzą:
1- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) dyrektor szkoły albo zastępca dyrektora – jako przewodniczący komisji
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne
c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne
2- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania:
a) dyrektor szkoły albo zastępca dyrektora – jako przewodniczący komisji
b) wychowawca klasy
c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie
d) pedagog
e) psycholog
f) przedstawiciel samorządu uczniowskiego
g) przedstawiciel rady rodziców
e. Nauczyciel o którym mowa w ust.14 pkt d lit 1b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że, powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
f. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 29 ust. 11 pkt c.
g. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) skład komisji,
b) termin sprawdzianu,
c) zadania (pytania) sprawdzające,
d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
2- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) skład komisji,
b) termin posiedzenia komisji,
c) wynik głosowania,
d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
h. Do protokołu, o którym mowa w ust. 14 pkt g, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
i. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 14 pkt b, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły,
j. Przepisy ust.14 pkt. a - i stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
15. Warunki i tryb ustalania wyższej niż proponowana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
a. Nauczyciel na prośbę ucznia lub jego rodziców (opiekunów) może w okresie od wystawienia oceny proponowanej do dnia poprzedzającego konferencję klasyfikacyjną umożliwić uczniowi ustalenie wyższej oceny końcowej niż przewidywana
b. Decyzję o możliwości uzyskania przez ucznia wyższej oceny podejmuje nauczyciel zajęć edukacyjnych w porozumieniu z wychowawcą klas
c. Możliwość starania się o ustalenie wyższej oceny niż przewidywana dotyczy uczniów, którzy z ważnych przyczyn losowych (długa choroba, pobyt w szpitalu, trudna sytuacja rodzinna) uzyskali oceny, które dla nich nie są zadawalające
d. W innych przypadkach możliwość ustalenia oceny innej niż przewidywana przysługuje tylko uczniom, którzy mają nie więcej niż 10% nieobecności nieusprawiedliwionej na danych zajęciach edukacyjnych
e. Zakres materiału i formę sprawdzenia wiadomości i umiejętności w celu ponownego ustalenia oceny określa nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne
f. Nauczyciel zmieniający proponowaną ocenę na wyższą informuje o tym fakcie wychowawcę klasy najpóźniej na jeden dzień przed klasyfikacją
g. Inną formą uzyskania wyższej oceny niż proponowana jest egzamin sprawdzający
Rozdział VIII
Program wychowawczy
§ 30
„Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego , przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata.Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju , przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności , demokracji , tolerancji , sprawiedliwości i wolności” - Preambuła ustawy o systemie oświaty
Zasadniczy cel wychowania
Wychowanie dziecka:
1. twórczego
2. świadomego własnej podmiotowości
3. umiejącego dokonywać trafnych wyborów w różnych sytuacjach
Zadania szkoły
1. Zapewnienie bezpieczeństwa w różnych sytuacjach szkolnych
2. Zapewnienie korzystnych warunków do rozwoju intelektualnego , emocjonalnego i społecznego
3. Przygotowanie do samodzielnego życia
4. Rozwijanie twórczości i kreatywności ucznia
5. Wspomaganie rodziców w procesie wychowania
6. Tworzenie szkolnych tradycji
7. Kreowanie proeuropejskiego wymiaru w nauczaniu poprzez zdobywanie wiedzy na temat innych krajów Europy
Zadania wychowawcy
1. Program wychowawczy klasy powinien uwzględniać następujące założenia:
§ nauczyciele wspierają rodziców w dziedzinie wychowania i kierunek ich działalności wychowawczej nie może być sprzeczny z wolą rodziców
§ podmiotowe podejście do ucznia-uczeń jest jednostką myślącą i czującą, wymaga godności i szacunku
§ osobowy rozwój ucznia powinien być wspomagany przez wzajemną życzliwość i zaufanie w relacji nauczyciel-uczeń
2. Zadania wychowawcze jako wszechstronny rozwój pożądanych cech osobowości ucznia:
§ rozwój dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwaniu prawdy dobra i opiekuna na świecie
§ kształtowanie świadomości życiowej użyteczności edukacji
§ wykształcenie szacunku dla dobra wspólnego jako postawy życia społecznego oraz przygotowanie do życia w rodzinie , w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego
§ przygotowanie do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości
§ tworzenie postawy dialogu , umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów: współdziałanie i współtworzenie w szkole wspólnoty nauczycieli i uczniów
§ dbałość o zdrowie i rozwój fizyczny
§ realizacja swoich celów życiowych poprzez rzetelną pracę i uczciwość
§ wychowanie patriotyczne poprzez budzenie w uczniach szacunku dla państwa jako dobra wspólnego
§ kształtowanie świadomości prawnej uczniów
3. Działania profilaktyczne zapobiegające przeciwdziałające zjawiskom patologicznym odbiegającym od norm społecznych.
4. Współpraca wychowawców z rodzicami:
zebrania z rodzicami i konsultacje indywidualne
pedagogizacja rodziców
komisje społeczno wychowawcze
Zadania nauczyciela
1. Nauczyciele przedmiotów powinni uczniom stwarzać warunki do nabywania następujących umiejętności :
poszukiwania porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych żródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną
tworzenie u uczniów spójnego i zrozumiałego obrazu świata
zrozumienie danego materiału a nie jedynie pamięciowe opanowanie go , prowadzące do kształtowanie użytecznych umiejętności oraz rozwijanie dociekliwości poznawczej
planowania-organizowania i oceniania własnego uczenia się
podejmowania samodzielnych decyzji i przyjmowania odpowiedzialności za własna naukę
umiejętności współżycia w społeczności szkolnej
poprawnego posługiwania się językiem ojczystym przy przekazywaniu informacji , własnych poglądów
wspomaganie rozwoju osobowego ucznia we wszystkich wymiarach : intelektualnym , psychicznym , społecznym , zdrowotnym , estetycznym , moralnym ,duchowym
uświadomienie uczniom celu pracy szkolnej jako przygotowania do życia zawodowego i czynnego udziału w życiu społecznym
Metody pracy wychowawczej
1. Rozmowy
2. Spotkania z ciekawymi osobami
3. Wycieczki tematyczne
4. Twórczość artystyczna uczniów
5. Konkursy, gry i zabawy
6. Akcje charytatywne i społeczne
7. Warsztaty doskonalące
Formy pracy
1. Praca indywidualna
2. Praca w grupach
3. Praca zespołowa
Spodziewane efekty oddziaływań wychowawczych
Uczeń:
1. potrafi dokonywać samokontroli i samooceny
2. stosuje zasady samokrytyki
3. czuje się odpowiedzialny za swoje działania
4. potrafi przewidzieć efekty swoich działań
5. świadomie uczestniczy w życiu społecznym
6. wytrwale dąży do celu
Kryteria sukcesu szkoły
Za kryteria sukcesu w zakresie dydaktyczno-wychowawczym szkoła przyjmuje:
1. ustawiczną poprawę zachowań uczniów
2. ograniczenie przejawów wandalizmu i agresji
3. pełną realizację podstaw programowych
4. zadowolenie rodziców i uczniów z jakości pracy dydaktycznej i
wychowawczej.
Rozdział IX
Program profilaktyki
§ 31
Zadania szkoły
1. Wspieranie działań wychowawczych nauczycieli i rodziców poprzez indywidualne doradztwo pedagogiczne.
2. Kształtowanie obrazu osobowości, podnoszenie samooceny, pomoc w rozwiązywaniu trudnych problemów ucznia poprzez spotkania indywidualne z psychologiem i pedagogiem.
3. Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa w szkole i poza nią.
4. Ograniczenie liczby wagarów.
5. Przeciwstawianie się przejawom wandalizmu i przemocy.
6. Wskazywanie uczniom sposobów spędzania wolnego czasu – rozwijanie zainteresowań.
7. Uświadomienie uczniom ewentualnych skutków uzależnień, przynależności do grup nieformalnych, sekt.
Metody pracy
1. Zajęcia warsztatowe dotyczące profilaktyki uzależnień ( alkoholizm, narkomania, nikotynizm, AIDS, uzależnienia lekowe).
2. Spotkania podnoszące poziom integracji klasy.
3. Zajęcia dotyczące asertywności, czyli sztuki odmawiania.
4. Lekcje wychowawcze.
5. Uczestnictwo w spektaklach teatralnych poruszających problematykę uzależnień wśród młodzieży.
6. Aktywna działalność Szkolnej Komisji Wychowawczej w celu przeciwdziałania negatywnym formom zachowania i wzmacnianiu pozytywnych strony ucznia.
7. Omawianie problemów z profilaktyki na Zespole Wychowawców Klas.
8. Pedagogizacja rodziców.
9. Współpraca z instytucjami wspomagającymi pracę szkoły ( Sąd Rodzinny, Policja, Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna, Poradnia Zdrowia Psychicznego, Ośrodki Socjoterapii, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej).
Rozdział X
Zasady rekrutacji
§ 32
1. Do klasy pierwszej gimnazjum przyjmuje się z urzędu absolwentów sześcioletnich szkół podstawowych z obwodu gimnazjum.
2. Na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) absolwentów sześcioletnich szkół podstawowych zamieszkałych poza obwodem gimnazjum w przypadku gdy gimnazjum dysponuje wolnymi miejscami, może przyjąć uczniów spoza obwodu. O kolejności przyjęcia decyduje ranking świadectw ( średnia wszystkich ocen i co najmniej dobra ocena z zachowania ).
3. Dyrektor decyduje o przyjęciu uczniów do wszystkich klas gimnazjum oraz klas programowych wyższych gimnazjum (zgodnie z obowiązującymi przepisami).
4. Przyjęcie do Gimnazjum dziecka spoza obwodu szkolnego wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka.
5. Uczniem pierwszej klasy liceum ma prawo być każdy kto ukończył gimnazjum i został przyjęty przez Komisję Rekrutacyjną lub Dyrektora ZSO.
6. Zasady przyjmowania uczniów do klasy pierwszej Liceum Ogólnokształcącego określa regulamin rekrutacji opracowany na dany rok szkolny na podstawie decyzji i wytycznych dotyczących sposobu rekrutacji wydanych przez organ prowadzący i nadzorujący szkołę
Rozdział XI
Uczniowie ich prawa i obowiązki
§ 33
Uczeń ma prawo do:
1. Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
2. Opieki wychowawczej i warunków zapewniających mu bezpieczeństwo i ochronę przed przemocą fizyczną bądź psychiczną oraz do ochrony i poszanowania jego godności i zachowania dyskrecji w sprawach prywatnych.
3. Swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły oraz wyznawanej religii, jeżeli nie narusza dobra innych osób.
4. Rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów.
5. Sprawiedliwej, obiektywniej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce i zachowaniu.
6. Znajomości programu nauczania na dany rok szkolny (wraz z wykazem lektur, poszerzających i pogłębiających jego treść), celami i stawianymi wymaganiami.
7. Korzystania z pomocy uczącego w uzyskiwaniu dodatkowych informacji na tematy budzące szczególne zainteresowanie.
8. Korzystania z poradnictwa psychologicznego i zawodowego.
9. Korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych oraz księgozbioru biblioteki podczas zajęć szkolnych i pozaszkolnych.
10. Wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową i zrzeszenie się w organizacjach uczniowskich działających w szkole, redagowania i wydawania gazety szkolnej.
11. Wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu oraz nauczyciela będącego rzecznikiem praw ucznia.
13. Zgłaszania władzom szkoły, nauczycielom, samorządowi uczniowskiemu uwag, postulatów dotyczących spraw uczniów oraz bycia poinformowanym o sposobie ich załatwienia w czasie nie dłuższym niż 14 dni od zgłoszenia sprawy.
14. Uzyskania informacji z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem o terminie pisemnej pracy klasowej lub sprawdzianu z partii materiału większej niż 3 ostatnie lekcje. O prawie przeprowadzenia sprawdzianu decyduje kolejność wpisu dokonana przez nauczyciela do dziennika.
15. Uzyskania informacji o niedostatecznych ocenach semestralnych i końcoworocznych lub nieklasyfikowaniu na miesiąc przed radą klasyfikacyjną, a o pozostałych ocenach na tydzień przed klasyfikacją .
16. Korzystania z pomocy socjalnej w ramach możliwości szkoły.
17. Indywidualnego toku nauczania zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 34
Uczeń ma obowiązek:
1. Dbać o honor szkoły.
2. Szanować symbole szkoły.
3. Godnie reprezentować szkołę na zewnątrz.
4. Systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkolnym.
5. Dostarczyć usprawiedliwienie nieobecności nie później niż tydzień po powrocie do szkoły.
Nieobecność uczniów niepełnoletnich usprawiedliwiają rodzice, natomiast uczniowie pełnoletni mogą usprawiedliwiać się sami po uprzednim wyrażeniu zgody przez rodziców.
6. Przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz kolegów.
7. Być odpowiedzialnym za własne życie, zdrowie, higienę i rozwój, dbać o estetykę ubioru.
Wystrzegać się wszelkich szkodliwych nałogów: palenia tytoniu, picia alkoholu, używania narkotyków.
8. Dbać o wspólne dobro i porządek w szkole, szanować mienie szkolne, dbać o estetykę pomieszczeń.
9. Stosować się do obowiązujących w szkole regulaminów.
10. Wykonywać polecenia dotyczące spraw szkolnych wydawane przez nauczycieli i osoby funkcyjne.
11. Być tolerancyjnym wobec osób o innych przekonaniach religijnych i światopoglądowych oraz innych ras i narodowości.
Rozdział XII
Kary i nagrody
§ 35
1. Za rzetelną naukę, wzorowe zachowanie i wybitne osiągnięcia uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:
- pochwałę wychowawcy wobec klasy ,
- pochwałę dyrektora wobec klasy lub wszystkich uczniów szkoły,
- dyplom uznania lub list pochwalny,
- nagrodę rzeczową,
- świadectwo z wyróżnieniem.
§ 36
1. Uczeń może zostać ukarany za nieprzestrzeganie Statutu i regulaminu szkolnego .
2. Stosuje się następujące rodzaje kar wobec ucznia:
a) upomnienie wychowawcy wobec klasy,
b) upomnienie lub nagana Dyrektora udzielona wobec klasy,
c) upomnienie lub nagana Dyrektora udzielona wobec uczniów szkoły,
d) zawieszenie prawa do pełnienia funkcji w samorządzie klasy lub innej organizacji oraz reprezentowania szkoły na zewnątrz,
e) zawieszenie prawa do udziału w wycieczkach krajowych lub zagranicznych organizowanych przez szkołę,
f) przeniesienie do klasy równoległej (dotyczy gimnazjum),
g) na uzasadniony względami wychowawczymi wniosek Dyrektora uczeń może zostać przeniesiony przez Kuratora Oświaty do innej szkoły (dotyczy gimnazjum),
h) zawieszenie ucznia (klasy) w wybranych prawach ucznia przez Dyrektora szkoły na wniosek wychowawcy klasy; o przywróceniu praw uczniowskich decyduje Dyrektor i zespół uczący w danej klasie,
i) skreślenie z listy uczniów liceum może nastąpić z pominięciem kar regulaminowych przez Dyrektora na wniosek Rady Pedagogicznej w przypadku rażącego naruszenia postanowień Statutu ZSO,
j) skreślenie decyzją Rady Pedagogicznej liceum ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionych nieobecności. Uczeń taki nie może być przyjęty ponownie.
3. Kara pieniężna nałożona przez Dyrektora szkoły lub wychowawcę za świadome niszczenie mienia szkolnego, stosowana jest niezależnie od innych kar. Kwota stanowi równowartość zniszczonego mienia.
§ 37
Kary stosuje się według ustalonej kolejności. W szczególnie drastycznych przypadkach kary mogą być stosowane z pominięciem gradacji, między innymi za:
a) niszczenie mienia społecznego i wandalizm ,
b) brutalność i wulgarność,
c) szerzenie patologii społecznej,
d) postępowanie wywierające szkodliwy wpływ na kolegów,
e) kradzież mienia społecznego i prywatnego,
f) picie alkoholu i używanie narkotyków, palenie tytoniu na terenie szkoły i w jej najbliższej okolicy.
§ 38
1. Szkoła powiadamia rodziców ucznia o zastosowaniu wobec niego kary.
2. Uczeń, jego rodzice lub opiekunowie mają prawo odwołania się do kary.
3. Od kar wymienionych w § 36 pkt 2a - f. uczeń lub jego rodzice mogą wnieść odwołanie do Dyrektora w terminie 3 dni od zawiadomienia o nałożonej karze.
4. Od kar wymienionych § 36 pkt i – j przysługuje odwołanie pisemne do Kuratorium Oświaty w Krakowie za pośrednictwem Dyrektora Liceum w terminie 14 dni od chwili doręczenia decyzji o nałożeniu kary.
Rozdział XIII
Zasady gospodarki finansowej
§ 39
1. Dyrektor ZSO jest upoważniony do zaciągania zobowiązań finansowych w ramach posiadanych środków określonych w planie finansowo-rzeczowym.
2. Zawierane umowy winny posiadać podpis głównego księgowego Zespołu Ekonomiki Oświaty.
§ 40
Zakres obowiązków dyrektora ZSO:
1. Należyte zabezpieczenie powierzonego majątku (środki trwałe, wyposażenie) przed kradzieżą i dewastacją.
2. Terminowe przeprowadzenie i rozliczenie inwentaryzacji majątku.
3. Ustalenie pracowników odpowiedzialnych materialnie i służbowo za powierzony majątek
§ 41
Dyrektor ZSO ponosi odpowiedzialność za:
1. Terminowe sporządzenie planów finansowo-rzeczowych.
2. Wydatkowanie środków publicznych na realizację zadań w sposób celowy oszczędny z zachowaniem zasad uzyskania najlepszych efektów.
3. Przestrzeganie dyscypliny o finansach publicznych.
Rozdział XIV
Postanowienie końcowe
§ 42
1. Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał.
3. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.