§ 2.
Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie i realizuje program wychowawczy w oparciu o zasady Konstytucji, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i Międzynarodowej Konwencji Praw Dziecka. Dla spełnienia zadań statutowych Szkoła opracowuje Szkolny zestaw programów.
Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych dla uzyskania świadectwa ukończenia Szkoły.
Umożliwia absolwentom kontynuowanie nauki w gimnazjum.
Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w Ustawie stosownie do warunków Szkoły i wieku uczniów.
Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości Szkoły.
Sprawuje opiekę nad uczniem mającym trudności w nauce, współpracując z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, prowadząc zajęcia reedukacyjne i wyrównawcze oraz rewalidacyjne.
Dla dzieci z wadami postawy organizuje gimnastykę korekcyjną zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Zapewnia nauczanie indywidualne uczniom nie mogącym uczęszczać do szkoły z przyczyn zdrowotnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Zapewnia stałą bądź doraźną pomoc materialną uczniom znajdującym się w trudnych warunkach zgodnie z obowiązującymi przepisami i w miarę posiadanych środków finansowych.
Umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej.
Organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do Szkoły np. do oddziału integracyjnego.
Umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów, realizowanie indywidualnych programów nauczania.
§ 3.
Sposoby wykonywania zadań w odniesieniu do warunków rozwoju ucznia, jego bezpieczeństwa i warunków pracy :
Szkoła diagnozuje możliwości, predyspozycje i potrzeby dziecka poprzez obserwację, rozmowy z rodzicami, przeprowadzanie wywiadów środowiskowych i ankiet
Szkoła stymuluje rozwój ucznia poprzez dostosowanie tempa pracy do jego możliwości intelektualnych
Szkoła umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do jej ukończenia oraz do dalszego kształcenia na poziomie gimnazjum poprzez :
realizację szkolnego zestawu programów nauczania dostosowanego do możliwości szkoły
stosowanie efektywnych i atrakcyjnych metod nauczania
uczenie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności
zapewnienie odpowiedniej bazy dydaktycznej i stałe jej unowocześnianie na miarę możliwości finansowych Szkoły
tworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju uczniów zgodnie z ich potrzebami, indywidualnymi zainteresowaniami i możliwościami intelektualnymi
tworzenie wewnątrzszkolnego systemu monitorowania i diagnozowania osiągnięć szkolnych uczniów
poszukiwanie instytucji wspierających rozwój dzieci wybitnie uzdolnionych
Szkoła kształtuje środowisko wychowawcze dziecka – wspierając w tym względzie rodziców – stosownie do jego wieku, potrzeb i warunków szkoły. W tym celu :
realizuje własny program wychowawczy opiniowany przez rodziców
systematycznie monitoruje zachowania dzieci
kultywuje tradycje
szczególnie dba o to, aby wychowawca stanowił dla swoich uczniów autorytet
umożliwia i wspiera działalność organizacji uczniowskich
dokładnie poznaje środowisko rodzinne ucznia
współpracuje z innymi instytucjami wychowawczymi
Szkoła dba o to, aby uczeń i w trakcie organizowanych przez nią zajęć czuł się bezpiecznie pod względem psychicznym i fizycznym. W tym celu należy zwrócić uwagę na:
poszanowanie godności osobistej ucznia
dbałość o jego dobro i troskę o zdrowie
honorowanie podmiotowości ucznia
tworzenie w szkole miłej i przyjaznej atmosfery przez wszystkich członków społeczności szkolnej
kształtowanie u ucznia pozytywnej motywacji do pracy
kształtowanie prawidłowych relacji międzyludzkich
stworzenie uczniom optymalnych warunków pracy poprzez
właściwe ustalenie tygodniowego planu zajęć
dostosowanie sprzętów szkolnych do wzrostu uczniów i rodzaju pracy
właściwe oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń szkolnych
rzetelne i odpowiedzialne pełnienie przez nauczycieli dyżurów podczas przerw i przed lekcjami
oznakowanie ciągów komunikacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami
systematyczne zaznajamianie uczniów z przepisami ruchu drogowego
organizowanie form pracy zapisanych w programie wychowawczym szkoły, które umożliwia uczniom opanowanie tych przepisów i podnoszenie umiejętności poruszania się po drogach
współdziałanie szkoły z instytucjami i organizacjami zajmującymi się zagadnieniami ruchu drogowego
obciążenie pracą domową zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej
uświadamianie uczniom zagrożeń oraz znaczenia zdrowia i dbałości o nie
kształtowanie wrażliwości uczuciowej uczniów, asertywności, odpowiedzialności, rzetelności i wytrwałości
kształtowanie umiejętności obiektywnej oceny siebie i innych, poznawania własnych uczuć i opanowania emocji i komunikowania się
Szkoła organizuje i prowadzi różne formy działalności ekologicznej, poszukując form pracy atrakcyjnych dla ucznia:
„tygodnie ekologiczne”
wycieczki krajoznawcze
biuletyn informacyjny
Szkoła udziela uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w celu wspomagania ich rozwoju oraz efektywności uczenia poprzez:
korygowanie odchyleń od normy
wyrównywanie i korygowanie braków w zakresie wiedzy i umiejętności
eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń (w tym zaburzeń zachowania)
Szkoła za zgodą rodziców kieruje uczniów do poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innych specjalistycznych poradni.
Szkoła dba o stworzenie właściwych warunków do nauki dzieciom mającym szczególne potrzeby edukacyjne między innymi poprzez tworzenie klas integracyjnych.
Szkoła wspiera rodziców dzieci niepełnosprawnych pod względem organizacyjnym oraz pomocy pedagogicznej i psychologicznej.
Uczniom uzdolnionym szkoła umożliwia:
udział w konkursach szkolnych i pozaszkolonych
udział w zajęciach pozalekcyjnych
wypełnienie obowiązku szkolnego poza szkołą
przyspieszenie promocji
korzystanie z indywidualnego toku lub programu nauczania
wcześniejsze wypełnienie obowiązku szkolnego
Szkoła na miarę swoich możliwości wspiera dzieci z rodzin najuboższych.
Sprawuje opiekę nad dziećmi znajdującymi się w trudnej sytuacji losowej współpracując z innymi instytucjami, na mocy odrębnych przepisów.
§ 4.
Szkoła realizuje cele wychowawcze w oparciu o program wychowawczy zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną, po zasięgnięciu opinii Komitetu Rodzicielskiego i Samorządu Uczniowskiego.
1.1 Uczeń wszechstronnie rozwija swoją osobowość.
1.2. Uczeń aktywnie uczestniczy w życiu rodziny, społeczności szkolnej i lokalnej.
1.3. Uczeń potrafi pracować w zespole.
1.4. Uczeń potrafi komunikować się z rówieśnikami i osobami dorosłymi.
1.5. Uczeń potrafi dokonywać właściwych wyborów zgodnych z normami moralnymi.
1.6. Uczeń odczuwa potrzebę uczestnictwa w kulturze.
1.7. Uczeń ma świadomość o swojej przynależności do świata przyrody.
1.8. Uczeń rozumie potrzebę dbania o własne zdrowie i zdrowie innych.
Szczegółowe zasady pracy wychowawczej określa program wychowawczy.
§ 5.
Zakres i sposób wykonywania zadań opiekuńczych Szkoły ustala się odpowiednio do wieku ucznia i potrzeb środowiskowych.
Do otaczania opieką uczniów przebywających na terenie Szkoły podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych zobowiązani są nauczyciele. Nauczyciel jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i higienę pracy ucznia.
W czasie zajęć poza terenem Szkoły za bezpieczeństwo uczniów odpowiedzialny jest zawsze tylko nauczyciel-kierownik wycieczki. Dodatkową opiekę stanowić mogą rodzice lub inne osoby pełnoletnie (po uzgodnieniu z Dyrektorem Szkoły)
Należy przestrzegać następujących zasad sprawowania opieki:
jeden opiekun na 30 uczniów, jeżeli grupa nie wyjeżdża poza miasto i nie korzysta z publicznych środków komunikacji
jeden opiekun na 15 uczniów, jeśli grupa nie wyjeżdża poza miasto, ale korzysta ze środków komunikacji miejskiej
jeden opiekun na 10 uczniów w przypadku wyjazdu poza miasto i imprez turystycznych
w klasach I-III wskazana jest większa liczba opiekunów
obowiązkiem każdego kierownika wycieczki / imprezy / jest sprawdzenie stanu liczebnego uczniów przed wyruszeniem z każdego miejsca i po przybyciu na miejsce
nauczyciel prowadzący wycieczkę jest zobowiązany do zapoznania uczestników z zasadami bezpieczeństwa w czasie podróży, zasad zachowania się w lesie, regulaminem kąpieli itp. w zależności od charakteru wycieczki.
Jeżeli uczeń sprawia problemy wychowawcze, to w czasie wyjść poza szkołę, rodzice są zobowiązani do zapewnienia mu opieki.
Przed lekcjami i w czasie przerw międzylekcyjnych nauczyciele pełnią dyżury według opracowanego harmonogramu, zapobiegając niebezpiecznym zachowaniom i zabawom uczniów.
6.1. Dyżur przed lekcjami pełniony jest od godziny 7.45.
6.2. W czasie przerwy śniadaniowej uczniowie pozostają w sali lekcyjnej pod opieką Nauczyciela, z którym mieli lekcję.
6.3. W czasie sprzyjających warunków atmosferycznych dużą przerwę międzylekcyjną uczniowie wraz z dyżurującymi nauczycielami mogą spędzać na boisku szkolnym
6.4. Nauczyciel zastępujący nieobecnego Nauczyciela zobowiązany jest do pełnienia za niego dyżuru po odbytym zastępstwie.
Nauczyciel prowadzący ostatnią lekcję przewidzianą dziennym planem zajęć oddziału zobowiązany jest do sprowadzenia uczniów do szatni.
Nauczyciele nauczania zintegrowanego zobowiązani są po zakończeniu zajęć sprowadzić uczniów do szatni, a dzieci korzystające z opieki świetlicy powierzyć wychowawcy świetlicy.
Uczeń może być zwolniony do domu tylko na pisemną prośbę rodziców. W przypadku nieprzewidzianego zwolnienia, spowodowanego złym samopoczuciem, rodzice są zobowiązani do osobistego odebrania dziecka.
Nauczyciel prowadzący ostatnią lekcję ma obowiązek podać uczniom do dzienniczków informację o ewentualnym odwołaniu zajęć dydaktycznych w dniu następnym.
Informacja ta musi być podpisana przez rodziców. W przeciwnym wypadku uczeń nie może opuścić szkoły.
§ 6.
Szkoła sprawuje indywidualną opiekę nad niektórymi uczniami, a zwłaszcza nad:
uczniami najniższych klas oraz kończącymi Szkołę
uczniami z zaburzeniami rozwojowymi i innymi dysfunkcjami, umożliwiając im naukę w klasach integracyjnych, w których opiekę nad nimi powierza się pedagogowi specjalnemu i innym specjalistom (logopeda, psycholog, reedukator itp.)
uczniami, którym przyznano nauczanie indywidualne na podstawie orzeczeń specjalistycznych placówek opiekuńczych
uczniami wybitnie uzdolnionymi, umożliwiając im poszerzanie wiedzy zgodne z predyspozycjami
uczniami zagrożonymi niedostosowaniem społecznym
uczniami, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy opieki: w tym stała lub doraźna pomoc materialna (np. w postaci bezpłatnych obiadów)
Szkoła promuje zdrowy styl życia i zasady profilaktyki zdrowotnej, zapewniając:
śródroczne wyjazdy na zieloną szkołę wg ustalonego regulaminu
profilaktyczne badania okresowe lekarskie i stomatologiczne
opiekę higienistki szkolnej
leczenie stomatologiczne
§ 7.
Szkoła może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną.
§ 8.
Szkoła współpracuje z:
poradniami psychologiczno-pedagogicznymi
Krakowskim Ośrodkiem Terapii
Szkołą Przyszpitalną dla Dzieci Leczonych Psychiatrycznie
Centrum Leczenia Nerwic
Towarzystwem Przeciwdziałania Alkoholizmowi i Innym Uzależnieniom
Dominikańskim Centrum Informacji o Sektach
§ 9.
Zasady i formy współpracy z rodzicami:
Szkoła współdziała z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
Szkoła jest zobowiązana zapoznać rodziców z
zadaniami i zamierzeniami dydaktycznymi, wychowawczymi i opiekuńczymi
wymaganiami edukacyjnymi stawianymi uczniom
sposobami sprawdzania ich osiągnięć
zasadami oceniania
postępami dziecka w nauce i zachowaniu oraz z przyczynami trudności i możliwościami pomocy
przepisami prawa oświatowego i wewnątrzszkolnymi uregulowaniami
ustawą o systemie oświaty
statutem szkoły
przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
szkolnym zestawem programów nauczania
Szkoła informuje rodziców o sposobie nauczania i zakresie treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka.
Szkoła informuje rodziców o możliwości nauczania religii/etyki.
Rodzice opiniują:
program wychowawczy szkoły
szkolny zestaw programów nauczania
plan organizowanych dla dzieci imprez i wypoczynku
Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu powinni:
dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły
zapewnić regularne uczęszczanie dziecka do szkoły i usprawiedliwiać jego nieobecności z podaniem przyczyny
zapewnić mu warunki umożliwiające przygotowanie do zajęć szkolnych
zapewnić dziecku realizującemu obowiązek szkolny poza szkołą warunki do nauki określone w zezwoleniu dyrektora szkoły
usunąć na własny koszt szkody wyrządzone na terenie Szkoły przez dziecko w terminie do dwóch tygodni
Szkoła oczekuje od rodziców stałego kontaktu:
zainteresowania postępami dziecka w nauce i jego zachowaniem poprzez
uczestniczenie w zebraniach klasowych
zgłaszanie się na prośbę wychowawcy, nauczyciela uczącego, pedagoga, dyrektora
informowanie wychowawcy o sytuacji rodzinnej i zdrowotnej dziecka
informowanie wychowawcy lub pedagoga o niepokojących przejawach w zachowaniu dziecka
pomocy przy organizowaniu wycieczek, wyjść do kina i teatru oraz imprez, uroczystości itp.
przedstawiania swoich uwag, zastrzeżeń i wniosków dotyczących funkcjonowania Szkoły
Formy kontaktu Szkoły z rodzicami:
comiesięczne spotkania
indywidualne kontakty z wychowawcą, nauczycielami, pedagogiem lub Dyrektorem Szkoły
pisemna informacja
kontakt telefoniczny wychowawcy lub pedagoga
spotkania Dyrektora lub Rady Pedagogicznej z jej inicjatywy z przedstawicielami rodziców
spotkania okolicznościowe, wspólny udział w uroczystościach