§ 10.
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie odbywa się w Szkole zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 07.09.2004 r. (Dziennik Ustaw nr ...) w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Wychowawcy klas I-III na początku roku szkolnego informują rodziców (opiekunom prawnym) o zasadach oceniania opisowego obowiązujących w Szkole.
Wychowawcy kl. IV - VI na początku roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (opiekunów prawnych) o zasadach oceniania obowiązujących w Szkole oraz zapoznają ze Statutem.
Fakt przekazania informacji rodzicom (prawnym opiekunom), o których mowa w ustępie 2 i 3 wychowawca odnotowuje w dzienniku lekcyjnym w miejscu przeznaczonym na notatki, rodzice potwierdzają to podpisem na liście w dzienniku lekcyjnym.
Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego do nauczania w klasach integracyjnych regulują odrębne przepisy.
Zasady oceniania z religii (etyki) regulują odrębne przepisy.
§ 11.
Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie
pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju
motywowanie ucznia do dalszej pracy
dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia
umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji metod pracy dydaktyczno-wychowawczej
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
ustalanie kryteriów oceniania zachowania
ocenianie bieżące ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania wg skali i w formach przyjętych w danej szkole
przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych
ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, wg skali, o której mowa w § 12 ust. 2 i w § 13 ust.3
ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce
§ 12.
Nauczyciele na początku roku szkolnego formułują wymagania edukacyjne oraz informują uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o tych wymaganiach, niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów. Nauczyciele potwierdzają ten fakt poprzez zapis w dzienniku lekcyjnym w rubryce przeznaczonej na temat lekcji.
Kryteria wymagań na poszczególne oceny nauczyciel danych zajęć dołącza do planu dydaktycznego.
Opracowane przez zespół przedmiotowy sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia dołączane są do dokumentacji mierzenia jakości pracy szkoły.
W celu uzyskania oceny wyższej niż przewidywana uczeń powinien w ciągu tygodnia od podania informacji zwrócić się do nauczyciele, a w ciągu dwóch tygodni spełnić określone przez niego warunki. Dopuszcza się możliwość poprawy oceny o jeden stopień.
Nauczyciel ustala warunki uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej i formułuje je na piśmie, rodzice zobowiązani są podpisać przekazaną informację.
Warunki uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ustala wychowawca w porozumieniu z zespołem nauczycieli uczących w danym oddziale i zespole klasowym. Tryb postępowania pozostaje taki jak przy poprawie oceny z zajęć edukacyjnych.
Informacje, o których mowa w punktach 1 – 4 zebrane są w informatorze i stanowią część dokumentacji pracy wychowawcy. Dostępne są także na stronie internetowej szkoły, u Dyrektora Szkoły oraz w bibliotece.
Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
W klasie czwartej wprowadza się miesięczny okres ochronny w celu przystosowania się do nowego sposobu oceniania.
Pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana jego rodzicom w czasie zebrań oraz konsultacji.
§ 13.
Oceny są jawne, zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców
Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
§ 14.
Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, informatyki, muzyki i plastyki – należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
Przy ocenianiu uczniów z dysleksją, dysgrafią, dysortgrafią należy
§ 15.
W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego oraz informatyki.
Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego oraz informatyki podejmuje Dyrektor Szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza (na czas określony w tej opinii).
W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
§ 16.
Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz na ustaleniu ocen klasyfikacyjnych z poszczególnych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania (wg określonej skali; zob. § 19 i 21)
Klasyfikowanie semestralne uczniów przeprowadza się w drugiej połowie stycznia.
Klasyfikowanie końcoworoczne w klasach I – III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym i ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej oraz oceny zachowania zgodnie z § 19 i § 18.
Klasyfikowanie końcoworoczne, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania, wg skali, o której mowa w § 19, 20, 18, 20.
Przed semestralnym i końcoworocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym Rady Pedagogicznej nauczyciele przedmiotów są zobowiązani na tydzień wcześniej poinformować w formie pisemnej ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych) o przewidywanych dlaniego ocenach klasyfikacyjnych. W przypadku ocen niedostatecznych i nieklasyfikowania uczeń i jego rodzice są informowani o tym (w formie pisemnej) najpóźniej na ostatnim zebraniu przypadającym przed klasyfikacją.
Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
§ 17.
Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy, który ma obowiązek poinformować na początku roku szkolnego rodziców i uczniów o jej kryteriach. Karty oceny zachowania z poszczególnych miesięcy są przedstawione rodzicom do podpisu. Ich wynik stanowi podstawę do wystawienia oceny śródrocznej i końcoworocznej.
Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
Przy ustalaniu oceny zachowania wychowawca odwołuje się do
Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna. W sytuacjach wyjątkowych uczeń lub jego rodzice mają prawo do odwołania się od tej oceny do Dyrektora Szkoły, który po konsultacji z wychowawcą, pedagogiem i psychologiem, uzasadnia ocenę na piśmie i informuje rodziców.
Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności
§ 18.
W klasach I – III ocena zachowania jest oceną opisową i przyjmuje formę następującej karty:
CHARAKTERYSTYKA ZACHOWANIA, PRACY I KONTAKTÓW SPOŁECZNYCH DZIECKA:
Skala oceny:
zawsze
zazwyczaj
czasami
sporadycznie
nigdy
Zachowania ucznia
§ 19.
1. W klasach I – III ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową
OCENA OPISOWA W KLASACH I – III
SKALA OCEN
umiejętność opanowana w stopniu przekraczającym wymagania
umiejętność opanowana i utrwalona
umiejętność opanowana
opanowanie umiejętności wymaga ćwiczeń utrwalających
opanowanie umiejętności wymaga stałych i dodatkowych ćwiczeń
MATEMATYKA:
określa położenie przedmiotów w przestrzeni
nazywa i rozróżnia figury geometryczne
zna i rozumie podstawowe pojęcia geometryczne
wykonuje pomiary i proste obliczenia
posługuje się liczbami w praktyce
zna wstępne pojęcia zbioru
pisze i odczytuje liczby naturalne w zakresie ...
dodaje i odejmuje w zakresie ...
porównuje i porządkuje liczby
zaznacza na osi liczbowej
mnoży i dzieli w zakresie
wykonuje obliczenia działań zgodnie z prawami matematycznymi
rozwiązuje proste równania
wykonuje obliczenia sposobem pisemnym
rozumie dziesiętny system pozycyjny
rozwiązuje zadania tekstowe
rozwiązuje zadania tekstowe stosując równania
układa treść zadań do formuł matematycznych
posługuje się liczbą we wszystkich jej aspektach
SŁUCHANIE I ROZUMIENIE:
potrafi się skupić i wysłuchać cudzej wypowiedzi
potrafi w różnej formie wypowiedzieć się na temat słuchanego tekstu (wypowiedzi)
rozumie cudzą wypowiedź i potrafi się do niej ustosunkować
MÓWIENIE I WYPOWIADANIE SIĘ
wypowiada się pojedynczymi wyrazami
wypowiada się pojedynczymi zdaniami
wypowiada się zdaniami w rozwiniętej formie
poprawnie zadaje pytania i udziela na nie odpowiedzi
wypowiada się w rozwiniętej formie na temat lektur, swoich przeżyć, na tematy bliskie życiu
opisuje wygląd osób, przedmiotów – dostrzega istotne różnice
operuje pojęciami z różnych dziedzin życia
CZYTANIE I ROZUMIENIE TEKSTU:
czyta głoskami
czyta sylabami
czyta wyrazami
czyta zdaniami
czyta zdaniami poprawnie, płynnie, z intonacją
rozumie czytany tekst i wypowiada się na jego temat
rozumie i wypełnia pisemne polecenia
wypowiada się na temat cicho przeczytanego tekstu
rozumie treść zadań tekstowych
analizuje przeczytany tekst
PISANIE I REDAGOWANIE:
prawidłowo pisze kształty liter i łączy je
utrzymuje pismo w liniach
pisze płynnie, czytelnie, w odpowiednim tempie
poprawnie przepisuje wyrazy oraz zdania drukowane i pisane
poprawnie pisze z pamięci
poprawnie pisze ze słuchu
poprawnie redaguje zdania
poprawnie redaguje teksty
pisze z zachowaniem poznanych reguł ortograficznych
poprawnie redaguje kolejność zdarzeń
poprawnie redaguje opis
§ 20.
Kryteria oceny zachowania (od września 2004)
Ocenę zachowania za I okres i końcoworoczną, począwszy od klasy IV ustala się wg następującej skali:
wzorowe
bardzo dobre
dobre
poprawne
nieodpowiednie
Ustala się następujące kryteria oceny zachowania
Ocenę wzorową trzymuje uczeń, gdy:
z własnej woli, bezinteresownie pomaga innym w nauce,
reprezentuje szkołę na zewnątrz w uroczystościach, konkursach i zawodach sportowych,
angażuje się w prace Samorządu Szkolnego, Klasowego i innych organizacji (np. chóru, ZHP), działających na terenie szkoły,
pracuje społecznie na rzecz szkoły, poświęcając swój wolny czas.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń gdy:
zachowuje się w każdej sytuacji w sposób godny młodego Polaka,
rzetelnie pracuje nad poszerzeniem swej wiedzy i umiejętności, systematycznie przygotowuje się do zajęć szkolnych, uczestniczy w wybranych przez siebie zajęciach pozalekcyjnych lub wyrównawczych,
postępuje zgodnie z dobrem szkolnej społeczności, dba o honor i tradycje szkoły, współtworzy jej autorytet,
godnie i kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią, dba o piękno mowy ojczystej,
okazuje szacunek nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły, podporządkowuje się zarządzeniom Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej, Nauczycieli oraz ustaleniom Samorządu Szkolnego i Klasowego,
przestrzega zasad współżycia społecznego, a szczególnie
dba o bezpieczeństwo oraz zdrowie własne i kolegów, m.in.
troszczy się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd, stara się o utrzymanie czystości i porządku na terenie klasy i szkoły,
okazuje swą miłość do przyrody przez poszanowanie zieleni i opiekuńczy stosunek do zwierząt.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń gdy:
nie przeszkadza nauczycielom w prowadzeniu lekcji i wykonuje ich polecenia,
bezpiecznie i kulturalnie zachowuje się podczas lekcji i przerw,
przestrzega zasad dobrego wychowania na terenie szkoły, podczas wycieczek i wyjazdów,
z szacunkiem odnosi się do pracowników szkoły i innych osób dorosłych,
jest koleżeński w stosunku do rówieśników i innych uczniów w szkole, jego zachowanie nie jest egoistyczne,
bierze udział w uroczystościach na terenie szkoły i pomaga w ich organizacji,
solidnie wywiązuje się z powierzonych mu obowiązków,
przestrzega szkolnych przepisów porządkowych
systematycznie uczęszcza na lekcje – wszystkie nieobecności ma usprawiedliwione.
Ocenę poprawną otrzymuje uczeń gdy nastąpi jakiekolwiek odstępstwo od punktów 1 – 9 (z pominięciem punktu 6).
Zastosowane środki zaradcze przynoszą rezultaty.
Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń gdy:
nagminnie i celowo przeszkadza nauczycielom w prowadzeniu lekcji, np. zbyt głośno rozmawia, krzyczy, wychodzi z ławki bez pozwolenia, rzuca po klasie różnymi przedmiotami, itp.
opuszcza zajęcia szkolne bez usprawiedliwienia – wagaruje
jest agresywny, stosuje przemoc wobec innych uczniów w szkole
ma wulgarny słownik – posługuje się nim pomimo napomnień nauczycieli
kłamie i oszukuje
przynosi do szkoły przedmioty zagrażające bezpieczeństwu
niszczy sprzęt szkolny i mienie osobiste innych
nie szanuje przyrody.
Zastosowane środki zaradcze przynoszą rezultaty.
Ocenę naganną otrzymuje uczeń gdy:
lekceważy i świadomie nie wypełnia podstawowych obowiązków szkolnych; nagminnie opuszcza zajęcia szkolne bez usprawiedliwienia– wagaruje
zachowuje się agresywnie wobec nauczycieli, pracowników szkoły, znęca się nad kolegami
ulega nałogom: pali papierosy, pije alkohol, zażywa narkotyki.
rozmyślnie dewastuje meble i urządzenia szkolne, a jego działania mają cechy wandalizmu
znęca się nad zwierzętami
dopuszcza się kradzieży na terenie szkoły i poza nią, wchodzi w konflikt z prawem.
Stosowane środki wychowawcze nie odnoszą skutków.
§ 21.
Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne – semestralne oraz oceny klasyfikacyjne – końcoworoczne, począwszy od klasy IV, ustala się w stopniach wg następującej skali:
stopień celujący |
6 |
cel. |
stopień bardzo dobry |
5 |
bdb. |
stopień dobry |
4 |
db. |
stopień dostateczny |
3 |
dst. |
stopień dopuszczający |
2 |
dop. |
stopień niedostateczny |
1 |
ndst. |
Przy ocenach bieżących dopuszcza się stosowanie znaków „+” „ – ” i skrótów jw.
Uczniowie obowiązani są posiadać na lekcjach uzupełniony zeszyt przedmiotowy. Brak zeszytu lub zadania odnotowany jest w dzienniku jako „bz”. Brak zeszytu lub zadania upoważnia nauczyciela przedmiotu do wpisania oceny niedostatecznej.
Uczniowie mogą zgłaszać nieprzygotowanie do lekcji (jedno lub dwa w semestrze), co odnotowuje się w dzienniku jako „np”.
Sprawdzian (klasówka) z większej partii materiału powinien być zapowiedziany co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem, zanotowany ołówkiem w dzienniku i poprzedzony lekcją powtórzeniową. Nauczyciele obowiązani są do podania na początku semestru ilości przewidzianych sprawdzianów.
Ocenie podlegają różne formy pracy ucznia; odpowiedzi ustne, prace pisemne, ćwiczenia praktyczne, zadania domowe i inne.
Ustala się następujące ogólne kryteria stopni:
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który
posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia
biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy
osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) lub posiada inne porównywalne osiągnięcia
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który
opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie
sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który
nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie wystarczającym do poprawnego stosowania wiadomości samodzielnego wykonywania typowych zadań teoretycznych lub praktycznych
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który
opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie podstawowym
wykonuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który
ma braki w opanowaniu programu nauczania, ale nie przekreślają one możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki
wykonuje zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności
Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który
nie opanował wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie, a braki te uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z przedmiotu
nie jest w stanie wykonać zadań o niewielkim stopniu trudności mimo stworzonej mu szansy uzupełnienia braków
§ 22.
Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, Szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków poprzez:
objęcie ucznia szczególną opieką ze strony wychowawcy
zindywidualizowanie wymagań edukacyjnych
spotkania i konsultacje z nauczycielami przedmiotów
objęcie opieką pedagoga i psychologa szkolnego
ścisłą współpracę z domem rodzinnym.
Wszystkie działania nauczyciela w tym zakresie powinny być udokumentowane.
§ 23.
Egzaminy klasyfikacyjne:
Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny po rozpatrzeniu indywidualnej sytuacji ucznia.
Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza Szkołą. Egzamin ten nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka, wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych. Uczniowi spełniającemu obowiązek szkolny poza szkołą zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w trybie i terminie uzgodnionym z uczniem i jego rodzicami. Na pisemną prośbę rodziców lub w wyjątkowych wypadkach, ucznia, Dyrektor Szkoły powołuje Komisję do przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego oraz wyznacza termin jego przeprowadzenia w okresie dwóch tygodni przed radą klasyfikacyjną.
Egzamin klasyfikacyjny składa uczeń przed nauczycielem przedmiotu oraz nauczycielem takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych (dotyczy uczniów spełniających obowiązek szkolny w szkole).
Uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą składa egzamin klasyfikacyjny przed komisją, w skład której wchodzą dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji oraz nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
Nauczyciel przedmiotu może być na własną prośbę zwolniony z udziału w komisji egzaminacyjnej. Na powołanie do komisji nauczyciela z innej szkoły musi wyrazić zgodę jej dyrektor.
Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem nieklasyfikowanym z powodu usprawiedliwionej nieobecności oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami) liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie ucznia).
Pytania (ćwiczenia i zadania praktyczne) egzaminacyjne ustala egzaminator. Stopień trudności pytań (ćwiczeń, zadań praktycznych) musi odpowiadać kryterium stopnia, o który ubiega się uczeń.
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z wyjątkiem przedmiotów: plastyka, muzyka, technika, informatyka i wychowanie fizyczne, gdzie powinno się przede wszystkim zastosować formę zadań praktycznych.
Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne, wyniki oraz uzyskane oceny. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o jego ustnych odpowiedziach. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły, pod warunkiem, że przeprowadzenie egzaminu jest możliwe przed konferencją klasyfikacyjną.
Ocena końcowowroczna ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania, zamiast oceny klasyfikacyjnej, wpisuje się „nieklasyfikowany”.
§ 24.
Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która
w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
W skład komisji wchodzą
w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji
nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;
w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko
kierownicze - jako przewodniczący komisji,
wychowawca klasy,
wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
pedagog,
psycholog,
przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
przedstawiciel rady rodziców
Nauczyciel, prowadzący dane zajęcia edukacyjne, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 19 ust. 1. – sprawdzić, w rozporządzeniu, jakie to zastrzeżenie
Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
skład komisji,
termin sprawdzianu
zadania (pytania) sprawdzające,
wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
skład komisji,
termin posiedzenia komisji,
wynik głosowania,
ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
8. Do protokołu, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
10. Przepisy ust. 1-9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
paragraf 17 rozporządzenia
§ 25.
Promowanie:
Uczeń klasy I – III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie. Propozycja oceny zostaje przedstawiona rodzicom na miesiąc przed klasyfikacją.
Począwszy od klasy IV uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego z zastrzeżeniem § 26 p.9.
Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.
Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w § 25 p.1 lub 2, nie otrzymuje promocji i powtarza tę samą klasę z zastrzeżeniem § 25 p.4
Ucznia klasy I – III szkoły podstawowej można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami.
§ 26.
Egzaminy poprawkowe:
Począwszy od klasy IV, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej, uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych, jeżeli uczeń jest klasyfikowany, a jego oceny niedostateczne wynikają z długotrwałych, usprawiedliwionych nieobecności.
Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor Szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły. W skład komisji wchodzą
Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji
nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący
nauczyciel prowadzący takie same zajęcia edukacyjne lub pokrewne – jako członek komisji
Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z Dyrektorem tej Szkoły.
Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki (techniki) oraz wychowania fizycznego, gdzie powinno się zastosować przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez Dyrektora Szkoły, pod warunkiem, że jest to możliwe przed rozpoczęciem zajęć dydaktycznych nowego roku szkolnego.
Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę, z zastrzeżeniem § 26 p.9.
Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
§ 27.
Warunki ukończenia Szkoły:
Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, a w przypadku klasy szóstej, przystąpił do egzaminu, o którym mowa w § 27 p.2.
W klasie szóstej szkoły podstawowej okręgowa komisja egzaminacyjna przeprowadza sprawdzian poziomu opanowania umiejętności określonych w standardach wymagań ustalonych odrębnymi przepisami.
Wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie Szkoły.