Dokument archiwalny
REGULAMIN PREMIOWANIA
pracowników administracji i obsługi
Szkoły Podstawowej nr 53 w Krakowie
Podstawa prawna:
1. Zarządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 31 lipca 1989 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i pracowników obsługi szkół (Monitor Polski Nr 31, poz. 239 z 1989 r., ze zmianami M.P. z 1994 r. Nr 9, poz.77).
2. Porozumienie zawarte między Ministrem Edukacji Narodowej i Sportu oraz Zarządem Głównym ZNP z dnia 15 listopada 2002 roku w sprawie zasad współdziałania Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu ze Związkiem Nauczycielstwa Polskiego w dziedzinie oświaty i wychowania z roku 2002 r. /Dz. U. z 2003 r. Nr 2002 poz. 1956/.
3. Porozumienie z dnia 10 lipca 1990 r. Ministra Edukacji Narodowej z Krajową Sekcją Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność" w sprawie zasad współdziałania w dziedzinie oświaty i wychowania organów administracji państwowej z instancjami Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność" ( Dz. Urz. MEN Nr 7, poz. 47).
§1.
Premia jest ruchomą częścią zasadniczej płacy pracowników, przyznawaną w zależności od jakości wykonywanej pracy oraz innych pozytywnych wyników
pracy.
§ 2.
Fundusz premiowy tworzy dyrektor placówki w wysokości 20 % planowanego funduszu wynagrodzeń zasadniczych tej grupy pracowników. Dyrektor placówki dysponujący w ciągu roku budżetowego wolnym funduszem płac tej grupy pracowników może przeznaczyć go na zwiększenie funduszu premiowego do wysokości 50% wynagrodzenia zasadniczego.
§ 3.
1. Pracownik ma prawo do premii w wysokości 20 % wynagrodzenia zasadniczego.
2. Premia indywidualna za dany miesiąc nie powinna przekraczać 50% wynagrodzenia zasadniczego pracownika.
§ 4.
Podstawa obliczenia premii indywidualnej jest wynagrodzenie zasadnicze wynikające ze stawki osobistego zaszeregowania za czas efektywnie przepracowany łącznie z wynagrodzeniem za godziny nadliczbowe.
1. Do czasu efektywnie przepracowanego, za który przysługuje premia nie zalicza się nieobecności w pracy z tytułu zwolnień lekarskich i innych nieobecności, o ile z przepisów szczegółowych nie wynika inaczej.
2. W przypadkach określonych w ust. 1 premia miesięczna ulega obniżeniu o 1/23 za każdy dzień roboczy lub o 1/30 za każdy dzień kalendarzowy.
3. Nie stosuje się obniżenia określonego w ust.2 w przypadku :
- urlopu wypoczynkowego,
- oddelegowania do prac poza macierzystą jednostkę,
- zwolnienia lekarskiego w wyniku wypadku przy pracy bez winy pracownika, zwolnienie lekarskie z powodu wypadku w drodze do pracy i z pracy,
- zwolnienia lekarskiego w okresie ostatniego roku przed emeryturą,
- leczenia szpitalnego i poszpitalnego.
§ 5.
Wysokość premii dla poszczególnych pracowników ustala dyrektor placówki
§ 6.
Warunki przyznawania premii:
- terminowe i jakościowe wykonywanie zadań służbowych ustalonych zakresem czynności, planem pracy oraz innych zadań określonych dla danego stanowiska pracy,
- przestrzeganie ustalonego czasu i porządku pracy,
- dokładne i sumienne wykonywanie poleceń przełożonych,
- przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
- przejawianie koleżeńskiego stosunku do współpracowników,
- taktowne, życzliwe zachowanie się i zwracanie do interesantów,
- dbanie o mienie placówki oraz wszelkie urządzenia, maszyny, sprzęt i materiały stanowiące wyposażenie stanowiska pracy,
- utrzymanie dobrego stanu higieniczno - sanitarnego pomieszczeń pracy, urządzeń socjalnych i sanitarnych oraz otoczenia placówki,
- czynne zapobiegania zawładnięciu mienia, marnotrawstwa i kradzieży majątku placówki, jak również wszelkim innym niebezpieczeństwom zagrażającym pracownikom, dzieciom, wychowawcom, młodzieży oraz bezzwłoczne zawiadomienie o tym przełożonych,
- przestrzeganie tajemnicy służbowej.
§ 7.
1. Dyrektor placówki może obniżyć premię pracownikowi w danym miesiącu rozliczeniowym w przypadku :
- niedbałego wykonywania zadań,
- naruszenia dyscypliny pracy,
- spowodowanie szkód materialnych,
- nieprzestrzeganie przepisów bhp i przeciwpożarowych,
- niezabezpieczenia stanowiska pracy i dokumentów, pomieszczeń oraz majątku szkoły.
§ 8.
1. Dyrektor może pozbawić pracownika premii w danym miesiącu rozliczeniowym w przypadku :
- nie wykonania zadań służbowych ustalonych zakresem czynności,
- nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy,
- dopuszczenia się rażącego naruszenia dyscypliny pracy,
- rozwiązania umowy o pracę z winy pracownika,
- stawienia się do pracy w stanie nietrzeźwym lub spożywania alkoholu w miejscu pracy,
- spowodowania lub przyczynienia się do spowodowania wypadku w wyniku nieprzestrzegania przepisów bhp i przeciwpożarowych,
- dopuścił się działania na szkodę majątku placówki,
- dopuszczenia się czynu, który naraził placówkę na szkody społeczno - moralne,
- naruszenia tajemnicy służbowej.
§ 9.
1. Dyrektor, obniżając pracownikowi premię ma obowiązek powiadomić go o tym fakcie z podaniem uzasadnienia. Na wniosek pracownika obowiązany jest uczynić to na piśmie.
2. Dyrektor pozbawiając pracownika premii ma obowiązek powiadomić go o tym fakcie pisemnie z podaniem uzasadnienia w terminie 7 dni od daty pozbawienia premii.
3. Pracownik może odwołać się od decyzji dyrektora w terminie 3 dni, dyrektor rozpatruje odwołanie i podejmuje decyzje w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi.
4. Od ostatecznej decyzji dyrektora, o której mowa w pkt. 3 w sprawie wysokości premii pracownik ma prawo odwołać się do sądu pracy.
§10.
1. Premia wypłacana jest w okresach miesięcznych z dołu w dniu kolejnych wypłat wynagrodzenia zasadniczego.
2. W wyniku niewykorzystania funduszu premiowego w danym miesiącu fundusz ten nie przepada lecz pozostaje do wykorzystania do końca roku.
3. Suma przyznanych premii nie może przekraczać ogólnego funduszu premiowego tej grupy pracowników w stosunku rocznym.
§ 11.
W przypadku uregulowanych przepisami szczegółowymi dotyczącymi wypłat świadczeń wynikających ze stosunku pracy - za okres nieświadczenia pracy wypłaca się średnią premię z ostatnich 3 miesięcy
§ 12.
1. Regulamin premiowania ustala dyrektor placówki i uzgadnia z zakładowymi organizacjami związkowymi.
2. Zmiany w regulaminie mogą być wprowadzone po uzgodnieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi.
3. Postanowienia regulaminu premiowania podaje się do wiadomości pracowników. Zaznajomienie się z regulaminem pracownik potwierdza pismem.
Regulamin obowiązuje od dnia 1 stycznia 2006 roku.