im. Kazimierza Pułaskiego
w Krakowie
„Głównym celem edukacji jest nie nauka, lecz rozbudzenie ducha”
Renan
„Sztuka wychowania polega na znajomości środków, przy pomocy których można nadać ciału większą krzepkość, wykształcić umysł i uszlachetnić duszę.”
Helwecjusz
Opracowany program wychowawczy ma przyczynić się do stworzenia w naszej szkole atmosfery wzajemnej życzliwości i tolerancji, ma być podstawą do stworzenia jednolitego frontu wychowawczego Szkoły, Rodziny i Środowiska.
Podstawowym prawem i obowiązkiem w naszej szkole jest nauka i uczestniczenie w zajęciach.
Każdy członek społeczności szkolnej jest świadomy swoich praw i obowiązków wynikających z przynależności do tej społeczności.
Wszyscy pracownicy szkoły są wychowawcami - wychowują poprzez swoje zachowanie i osobowość. Każdy ma świadomość, że wzorce osobowe wychowują najlepiej, stara się więc prezentować postawy mogące służyć za wzorce osobowe.
Zasadą wszystkich członków wspólnoty szkolnej jest niesienie pomocy innym, reagowanie na zło i kulturalne zachowanie w każdej sytuacji.
We współczesnej szkole istotne jest podmiotowe traktowanie Wychowanków, szanowanie Ich godności osobistej i indywidualności. Nie można na Wychowankach wymuszać określonych zachowań, lecz należy stwarzać sytuacje wyzwalające aktywność dzieci
Pragniemy w naszej Szkole kontakty z Wychowankami oprzeć na zasadach:
autentyzmu tj. dążyć, aby Nauczyciele i Uczniowie byli otwarci na kontakty z innymi, zachowywali się w sposób naturalny, spontaniczny, zgodny z własnymi odczuciami, wyrażali własne opinie, myśli, sądy.
akceptacji tj. ,aby Nauczyciele aprobowali swoich Wychowanków bez względu to, czy spełniają oczekiwane wymagania
empatii tj., aby Nauczyciele i Uczniowie starali się wczuwać w wewnętrzny świat drugiego człowieka i rozumieli motywy jego działania.
Mając na uwadze powyższe zasady, będziemy dążyli do tego, aby każdy Wychowawca był:
Szkoły Podstawowej nr 30
im. Kazimierza Pułaskiego
w Krakowie
Kierunki pracy wychowawczej zostały wypracowane w oparciu o konsultację z Rodzicami i Uczniami naszej Szkoły. Poprzez analizę ankiet ,rozmowy i sondaże zostały ustalone następujące cele wychowawcze:
Uczeń wszechstronnie rozwija swoją osobowość.
Uczeń aktywnie uczestniczy w życiu rodziny ,społeczności szkolnej i lokalnej. 3. Uczeń potrafi pracować w zespole.
Uczeń potrafi komunikować się z rówieśnikami i osobami dorosłymi.
Uczeń potrafi dokonywać właściwych wyborów ,zgodnych z normami moralnymi.
Uczeń odczuwa potrzebę uczestnictwa w kulturze.
Uczeń ma świadomość o swojej przynależności do świata przyrody. 8. Uczeń rozumie potrzebę dbania o własne zdrowie i zdrowie innych.
Dążąc do realizacji w/w celów będziemy stosować różne metody i formy pracy.
METODY PRACY |
FORMY PRACY |
|
|
Każdy wychowawca, mając na uwadze potrzeby swojego zespołu klasowego, ustala na początku roku szkolnego plan działań wychowawczych w danym roku szkolnym pamiętając, iż w trzyletnim cyklu edukacyjnym muszą pojawić się wszystkie ustalone cele.
W rocznym planie pracy oprócz celów operacyjnych, zadań, osób odpowiedzialnych za ich wykonanie, planuje również sposoby ewaluacji, tj.:
ankiety
sondaże wśród uczniów, rodziców, pracowników Szkoły
obserwacje
analizy wytworów prac plastycznych, technicznych i literackich uczniów
rozmowy z uczniami, rodzicami
wywiady
testy
testy zdań niedokończonych
kwestionariusze do samooceny
podsumowania imprez
analizy dokumentów szkolnych
podsumowania udziału w imprezach, konkursach, przeglądach.
W pracy wychowawczej, Nauczyciela opiekującego się oddziałem klasowym wspierać będą wszyscy pracownicy Szkoły, a w szczególności:
pedagog szkolny
psycholog szkolny
dyrektor Szkoły
pielęgniarka szkolna
zespół Nauczycieli uczących w danej klasie.
Wszystkie działania wychowawcze podejmowane w naszej Szkole zmierzają do ukształtowania absolwenta, który będzie:
Dbał o własny rozwój, odznaczał się poczuciem własnej godności, opanowaniem, skromnością, odwagą, odpowiedzialnością i wytrwałością
Dostrzegał problemy drugiego człowieka, chętnie pomagał innym, cenił prawdę, dotrzymywał danego słowa.
Odznaczał się wysoką kulturą osobistą.
Umiał współżyć w grupie.
Umiał wyrażać własne zdanie i słuchać innych.
Cenił i szanował własną pracę i pracę innych, samodzielnie dążył do wykonania powierzonych zadań, dbał o warsztat pracy.
Z dumą i szacunkiem odnosił się do polskiej historii, tradycji i kultury.
Szanował historię i tradycję Szkoły; Patrona Szkoły traktował jako autorytet moralny.
Dbał o piękno i czystość języka ojczystego.
Szanował ludzi o odmiennych poglądach, innych ras, narodowości i wyznań.
Kochał i chronił przyrodę.
Miał ukształtowany nawyk korzystania z dóbr kultury.
Znał i stosował przepisy ruchu drogowego, bezpiecznie korzystał z środków transportu.
Umiał zachować się w sytuacjach zagrożenia. Znał zasady udzielania pierwszej pomocy.
Cenił życie i zdrowie swoje i innych, dbał o prawidłowy rozwój swojego organizmu, uprawiał sport. Będzie przekonany o szkodliwości nałogów dla zdrowia fizycznego, psychiki oraz kontaktów społecznych.
OBOWIĄZKI NAUCZYCIELI I INNYCH PRACOWNIKÓW SZKOŁY
Wszyscy nauczyciele wspierają pracę wychowawcy klasy.
Wszyscy nauczyciele wprowadzają do tematyki swojego przedmiotu elementy programu wychowawczego naszej szkoły.
Wszyscy nauczyciele doskonalą się w zakresie pracy wychowawczej.
Obowiązkiem każdego nauczyciela jest reagowanie na negatywne zachowania uczniów i powiadamianie o tym wychowawcy klasy.
Obowiązkiem każdego nauczyciela jest reagowanie na pozytywne zachowania uczniów i powiadamianie o tym wychowawcy klasowego.
Każdy nauczyciel ma prawo do zapoznania się z proponowaną przez wychowawcę ocenę zachowania i zgłoszenia swoich uwag na ten temat.
Każdy nauczyciel respektuje zasady pracy wychowawczej określone przez wychowawcę w swojej klasie.
Pracownicy szkoły aktywnie uczestniczą w procesie wychowania poprzez:
reagowanie na przejawy negatywnych zachowań i informowanie o tym wychowawcy klasy
reagowanie na pozytywne zachowania i informowanie o tym wychowawcy klasy
wyrażanie swoich opinii do wychowawcy klasy na temat oceny zachowania uczniów
własny przykład.
OBOWIĄZKI RODZICÓW
Każdy z rodziców powinien uczestniczyć w życiu klasy i szkoły.
Świadomie współpracować ze szkołą zgodnie z jej założeniami wychowawczymi. Kultywować tradycje szkoły.
Uczestniczyć w zebraniach i dniach otwartych w szkole.
Brać udział w imprezach organizowanych przez szkołę. Wspomagać ich organizację.
Uczestniczyć w pogadankach, prelekcjach odbywających się w szkole.
Występować z inicjatywami na rzecz podniesienia jakości pracy szkoły w obszarze - wychowanie.
Wspierać szkołę w pozyskiwaniu dodatkowych środków finansowych.
OBOWIĄZKI WYCHOWAWCY
Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca..
Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
tworzenie warunków wspomagających rozwój uczniów, proces jego uczenia się, przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie
inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów
podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami z innymi członkami społeczności szkolnej.
Wychowawca w celu realizacji zadań jest zobowiązany do:
otaczania indywidualną opieką każdego wychowanka
planowania i organizowania wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnych form życia zespołowego rozwijających jednostki i integrujących zespół klasowy
ustalania treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy
współdziałania z nauczycielami tworzącymi zespół uczących w danym oddziale, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka
utrzymywania kontaktów z rodzicami uczniów w celu:
poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci
współdziałania z rodzicami tzn. okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach
włączanie ich w sprawy życia klasy i Szkoły
współpracy z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi pomoc w rozpoznawaniu potrzeb, także zdrowotnych, oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów. (Organizację i formy udzielania pomocy psychologicznej i pedagogicznej dla uczniów określają odrębne przepisy)
gromadzenia wszelkich dostępnych informacji o uczniu
dokumentowania swej pracy poprzez:
przygotowanie planu pracy wychowawczej
prowadzenie zeszytu wychowawcy
wypełnianie „arkusza spostrzeżeń wychowawcy”
Wychowawca organizuje co miesiąc spotkania z rodzicami; pierwszym spotkaniu podaje terminy następnych.
Kontakty wychowawcy z domem rodzinnym odbywają się poprzez: .
spotkania w ramach zebrań
wpis do dzienniczka ucznia
indywidualny kontakt z rodzicami
Zebrania muszą być protokołowane, a inne formy kontaktu również dokumentowane na piśmie.
Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące oddziału; prowadzenie dziennika, wypełnianie arkuszy ocen, wypisywanie świadectw i inne.
Wychowawca ma. prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora, Rady Pedagogicznej, Pedagoga i innych wyspecjalizowanych ośrodków i placówek oświatowych bądź naukowych. Początkującym nauczycielom wychowawcom pomocy udziela Dyrektor oraz pedagog szkolny.
Godziny do dyspozycji wychowawcy klasy.
Plan pracy wychowawczej opracowuje wychowawca na początku roku szkolnego w oparciu o : PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH W KLASACH IV-VI. W planowaniu tematyki, metod i form pracy uwzględnia sugestie uczniów i ich rodziców; wykorzystuje swoją wiedzę o zespole klasowym. Równolegle wybrana przez wychowawcę tematyka powinna być włączana do realizacji na każdym przedmiocie.
W nauczaniu zintegrowanym nauczyciel planuje zadania wychowawcze na początku roku szkolnego w oparciu o :
PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH W KLASACH I-III. Wykorzystuje do realizacji planu sytuacje społeczne i treści realizowane w ramach programu nauczania. Nauczyciele uczący w kl. I-III, nie będący wychowawcami, włączają się również do realizacji tematyki wybranej przez wychowawcę.