https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=3276&sub=procedura&proc=ML-12
Urząd Miasta Krakowa
Wydział Mieszkalnictwa
ML-12
<p><strong>Udzielenie pomocy mieszkaniowej z tytułu niezaspokojonych potrzeb mieszkaniowych (braku tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego lub innej nieruchomości) oraz osiągania niskich dochodów.</strong></p>
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych
<p>Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem możesz się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: ml.umk@um.krakow.pl.</p>
<p>Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji orzeczeń sądów powszechnych oraz realizacji zadań własnych gminy w zakresie zaspakajania potrzeb mieszkaniowych.</p>
<p>Twoje dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pod nazwą „Ewidencja wnioskodawców ubiegających się o pomoc mieszkaniową Gminy Miejskiej Kraków”.</p>
<p>Informujemy, że:</p>
<ol>
<li>Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.</li>
<li>Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane u nas przez co najmniej 10 lat, po czym mogą ulec zniszczeniu lub zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie.</li>
<li>Mają Państwo prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.</li>
<li>Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.</li>
<li>Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości realizacji orzeczeń sądów powszechnych oraz zadań własnych gminy w zakresie zaspakajania potrzeb mieszkaniowych.</li>
<li>Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, uchwała Nr XXX/794/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków oraz tymczasowych pomieszczeń, Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.</li>
</ol>
<p> Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.</p>
Załatw sprawę elektronicznie
<p>Usługa nie jest możliwa do załatwienia elektronicznie.</p>
Tłumaczenia
<p>Informacja o usłudze nie jest przetłumaczona na język obcy.</p>
Sprawę załatwia
<p>Referat Pomocy Mieszkaniowej <br />
Wydział Mieszkalnictwa <br />
Urząd Miasta Krakowa <br />
Rynek Podgórski 1 <br />
30-533 Kraków</p>
Obejrzyj wersję w języku migowym
<p>Film z tłumaczeniem opisu usługi na język migowy.</p>
Dokumenty od wnioskodawcy (klienta)
<p><strong>Wymagane dokumenty:</strong></p>
<ol start="1">
<li>Wniosek w sprawie mieszkaniowej.</li>
<li>Deklaracja o wysokości dochodów.</li>
<li>Dokument/y potwierdzający/e wysokość dochodów wszystkich członków gospodarstwa domowego uzyskanych w okresie trzech pełnych miesięcy kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku, w szczególności:</li>
</ol>
<ul>
<li style="margin-left: 40px;">zaświadczenie o dochodzie z zakładu pracy (dot. osób zatrudnionych na podstawie m.in. umowy o pracę, umowy zlecenia, o dzieło);</li>
<li style="margin-left: 40px;">zaświadczenie z ZUS/KRUS lub odcinki przekazów pocztowych renty/emerytury lub wyciąg z konta bankowego (dot. osób pobierających świadczenia emerytalno-rentowe); W przypadku przekazów pocztowych/wyciągów bankowych konieczne przedłożenie dodatkowo: dokumentu potwierdzającego aktualną wysokość renty/emerytury brutto, składki na ubezpieczenie zdrowotne, zaliczki na podatek, rodzaju i kwoty wypłacanych dodatków, dokonywanych potrąceń - jeśli dotyczy;</li>
<li style="margin-left: 40px;">odcinki przekazów pocztowych lub wyciąg z konta bankowego lub odpis wyroku sądowego przyznającego alimenty (dot. osób otrzymujących alimenty na podstawie wyroku sądowego);</li>
<li style="margin-left: 40px;">karta zasiłkowa o wypłaconych świadczeniach rodzinnych/z funduszu alimentacyjnego lub odcinki przekazów pocztowych lub wyciąg z konta bankowego (dot. osób pobierających świadczenia rodzinne i świadczenia z funduszu alimentacyjnego);</li>
<li style="margin-left: 40px;">zaświadczenie/decyzja potwierdzająca rodzaj i wysokość zasiłku/stypendium dla uczniów, studentów i doktorantów (dot. pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym np. stypendium szkolne i zasiłek szkolny, pomocy materialnej dla studentów np. stypendium socjalne, stypendium dla osób niepełnosprawnych, zapomoga, stypendium finansowane przez jednostkę samorządu terytorialnego, stypendia doktoranckie, stypendia sportowe oraz inne stypendia o charakterze socjalnym przyznane uczniom i studentom);</li>
<li style="margin-left: 40px;">zaświadczenie z urzędu gminy o dochodowości z hektara przeliczeniowego (dot. osób posiadających gospodarstwo rolne);</li>
<li style="margin-left: 40px;">oświadczenie o dochodach w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dokumenty pozwalające na weryfikację uzyskanego dochodu np. rozliczenie z biura rachunkowego prowadzącego obsługę księgową;</li>
<li style="margin-left: 40px;">oświadczenie o wysokości przychodu z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne( ryczałt, karta podatkowa);</li>
<li style="margin-left: 40px;">zaświadczenie/karta zasiłkowa z urzędu pracy (dot. osób pobierających świadczenia z urzędu pracy np. zasiłki, stypendia finansowane ze środków Unii Europejskiej);</li>
<li style="margin-left: 40px;">przekazy/przelewy pieniężne dokumentujące wysokość zapłaconych alimentów w przypadku, gdy wnioskodawca lub członkowie rodziny są zobowiązani orzeczeniem sądu, ugodą sądową lub inną ugodą zawartą przed mediatorem lub innym tytułem wykonawczym pochodzącym lub zatwierdzonym przez sąd do ich płacenia na rzecz osoby spoza gospodarstwa domowego.</li>
</ul>
<ol start="4">
<li>Oświadczenie o stanie majątkowym.</li>
<li>Dokumenty potwierdzające centrum życiowe na terenie Krakowa przed dniem złożenia wniosku. Kraków uznaje się za centrum życiowe w przypadku udokumentowania przez wnioskodawcę oraz osoby objęte wnioskiem faktycznego zamieszkiwania na terenie Gminy Miejskiej Kraków.</li>
<li>Zaświadczenie z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej zawierające informację w jakich miejscach i kiedy przeprowadzane były wywiady środowiskowe.</li>
<li>Prawomocne orzeczenie o separacji (dotyczy osób pozostających w separacji).</li>
<li>Prawomocne orzeczenie sądu lub ugodę o podziale majątku dorobkowego po rozwiązaniu małżeństwa (dotyczy osób które są po rozwodzie).</li>
<li>Dokumenty pozwalające na określenie miejsc poprzedniego zameldowania wnioskodawcy oraz osób objętych wnioskiem.</li>
<li>Dokumenty pozwalające na wykluczenie okoliczności, iż wnioskodawcy lub osobom objętym wnioskiem przysługuje lub przysługiwał tytuł prawny do lokali mieszkalnych lub innych nieruchomości, w których wnioskodawca, jego małżonek oraz osoby objęte wnioskiem były zameldowane w latach poprzednich.</li>
<li>Dokumenty pozwalające na wykluczenie okoliczności, iż wnioskodawcy lub osobom objętym wnioskiem przysługiwał tytuł prawny do lokali mieszkalnych lub innych nieruchomości, które przysługują zstępnym, wstępnym i rodzeństwu wnioskodawcy oraz jego małżonka.</li>
<li>Ostateczna decyzja o wymeldowaniu (dotyczy osób, które zostały wymeldowane w trybie administracyjnym).</li>
<li><strong>Można również dołączyć:</strong></li>
</ol>
<ul style="margin-left: 40px;">
<li>zaświadczenie o poruszaniu się na wózku inwalidzkim;</li>
<li>orzeczenie potwierdzające: lekki, umiarkowany lub znaczny stopień niepełnosprawności, częściową lub całkowitą niezdolność do pracy, lub całkowitą niezdolność do pracy i całkowitą niezdolność do samodzielnej egzystencji (I, II lub III grupa inwalidzka);</li>
<li>prawomocny wyrok sądowy orzekający o występowaniu przemocy skierowanej przeciwko wnioskodawcy lub osobie objętej wnioskiem;</li>
<li>zaświadczenie Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych, legitymację osoby represjonowanej wydaną przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, inny stosowny dokument świadczący o represjach i prześladowaniach;</li>
<li>zaświadczenia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej lub innych instytucji dotyczące okresu pobytu w placówkach świadczących pomoc w czasowym zapewnieniu schronienia;</li>
<li>zaświadczenia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, placówek opiekuńczo-wychowawczych dotyczące pobytu w placówkach dzieci wnioskodawcy;</li>
<li>postanowienie sądu rodzinnego o umieszczeniu wnioskodawcy w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub rodzinie zastępczej;</li>
<li>postanowienie sądu rodzinnego o ustaniu rodziny zastępczej;</li>
<li>zaświadczenia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej lub placówek opiekuńczo-wychowawczych dotyczące pobytu w placówkach lub w rodzinie zastępczej;</li>
<li>opinię Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, placówek opiekuńczo – wychowawczych dotyczącą wnioskodawcy;</li>
<li>dokumenty, które uprawdopodobniają brak możliwości zamieszkania w lokalu mieszkalnym, do którego tytuł prawny przysługuje rodzicom biologicznym lub osobom pełniącym funkcję spokrewnionej rodziny zastępczej;</li>
<li>prawomocne orzeczenie sądowe o eksmisji z lokalu bez prawa do lokalu socjalnego (dotyczy osób, w stosunku do których została orzeczona eksmisja);</li>
<li>prawomocne orzeczenie sądowe stwierdzające utratę tytułu prawnego do lokalu nie wchodzącego w skład zasobu mieszkaniowego Gminy Miejskiej Kraków.</li>
<li>dokumenty potwierdzające centrum życiowe na terenie Krakowa w okresie 5 lat przed dniem złożenia wniosku;</li>
<li>inne dokumenty, zaświadczenia, orzeczenia, które mogą mieć wpływ na ocenę sytuacji, materialnej, rodzinnej lub zdrowotnej wnioskodawcy i osób objętych wnioskiem.</li>
</ul>
<p><u>Wniosek i załączniki do niniejszej procedury winny być złożone w oryginale.</u></p>
<p>W przypadku doręczenia kserokopii pozostałych wymaganych dokumentów należy przedłożyć ich oryginały do wglądu.</p>
Opłaty
<p>Ta usługa jest bezpłatna.</p>
Forma załatwienia
<ol>
<li>Po złożeniu wniosku wraz z kompletem wymaganej dokumentacji otrzymasz pisemną informację o wstępnej pozytywnej weryfikacji wniosku lub informację o braku podstaw prawnych do pozytywnego załatwienia sprawy.</li>
<li>W przypadku wstępnej pozytywnej weryfikacji wniosku oraz uzyskania odpowiedniej ilości punktów w oparciu o „Kwestionariusz kwalifikacji punktowej warunków socjalno-mieszkaniowych Wnioskodawcy” zostaniesz objęty ostateczną listą mieszkaniową osób zakwalifikowanych do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu.</li>
<li>Następnie zostanie przedstawiona Ci oferta objęcia lokalu mieszkalnego, po przyjęciu propozycji, zostanie wydane skierowanie do zawarcia umowy najmu.</li>
</ol>
Termin załatwienia
<ol>
<li>W ciągu 30 dni od dnia złożenia wniosku, wraz z kompletem wymaganej dokumentacji otrzymasz pisemną informację o wstępnej pozytywnej weryfikacji wniosku lub informację o braku podstaw prawnych do pozytywnego załatwienia sprawy.</li>
<li>W uzasadnionych przypadkach, okres weryfikacji może być przedłużony o kolejne 30 dni, o czym zostaniesz pisemnie powiadomiona/y.</li>
<li>W ciągu 30 dni od dnia przyjęcia oferty zawarcia umowy najmu (w przypadku, gdy stan techniczny zaoferowanego lokalu umożliwia jego zasiedlenie) zostanie wydane skierowanie do zawarcia umowy najmu.</li>
</ol>
Dokumenty uzyskiwane w postępowaniu
<p>Podczas prowadzonego postępowania Wydział Mieszkalnictwa może wystąpić o opinię na Twój temat do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Policji, Straży Miejskiej oraz właściwej Rady Dzielnicy. Zostanie również wypełniony kwestionariusz kwalifikacji punktowej Twoich warunków socjalno-mieszkaniowych.</p>
Tryb odwoławczy
<p>Nie przysługuje Ci uprawnienie do wniesienia odwołania.</p>
Podstawa prawna
<ol>
<li>Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.</li>
<li>Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.</li>
<li>Uchwała Nr XXX/794/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków oraz tymczasowych pomieszczeń.</li>
</ol>
Dostępność procedury
<ol>
<li>Biuletyn Informacji Publicznej Miasta Krakowa</li>
<li>Punkty Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta Krakowa</li>
</ol>
Informacje dodatkowe dla klienta
<p>Definicja dochodu została opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej: <a href="https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=185163" target="_self">Definicja dochodu.</a></p>
Wniosek w sprawie mieszkaniowej - załącznik nr 1
https://www.bip.krakow.pl/zalaczniki/procedury/449539/karta
Deklaracja o wysokości dochodów - załącznik nr 2
https://www.bip.krakow.pl/zalaczniki/procedury/449548/karta
Zaświadczenie o dochodach - załącznik nr 3
https://www.bip.krakow.pl/zalaczniki/procedury/449551/karta
Oświadczenie o stanie majątkowym - załącznik nr 4
https://www.bip.krakow.pl/zalaczniki/procedury/449554/karta
Oświadczenie o wysokości dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - załącznik nr 5
https://www.bip.krakow.pl/zalaczniki/procedury/449557/karta
Oświadczenie o przychodach - załącznik nr 6
https://www.bip.krakow.pl/zalaczniki/procedury/455506/karta
https://www.bip.krakow.pl/zalaczniki/procedury/449563/karta
720p
https://mediampi.krakow.pl/mktv/2022/08/ML-12_720.mp4
480p
https://mediampi.krakow.pl/mktv/2022/08/ML-12_480.mp4
360p
https://mediampi.krakow.pl/mktv/2022/08/ML-12_360.mp4
Wydział Mieszkalnictwa
https://www.bip.krakow.pl/?id=32&sub=struktura&query=id%3D10209%26pz%3D1
RYSZARD PAŻUCHA
Andrzej Poznański - Dyrektor Wydziału
2009-01-28
2024-01-26
2024-02-12