Do zakresu działania Referatu Energetyki (WS-12-2) należą sprawy dotyczące:
realizacja zadań związanych z przygotowaniem i obsługą systemu monitorowania i zarządzania zużyciem mediów w miejskich budynkach użyteczności publicznej oraz obiektach infrastruktury miejskiej;
inwentaryzacja obiektów infrastruktury Gminy Miejskiej Kraków na cele związane z bazą zużycia mediów;
zbieranie danych w zakresie wykonanych remontów oraz termomodernizacji budynków miejskich;
aktualizacja, analiza i przetwarzanie danych związanych ze zużyciem mediów w Gminie Miejskiej Kraków;
raportowanie wyników na podstawie prowadzonej bazy danych;
współpraca z dostawcami mediów w zakresie przekazywanych danych
udział w pracach odbiorowych, wdrażanie, obsługa, zarządzanie oraz wskazanie wytycznych do rozbudowy systemu E-ZEBRA (wykonywanego przez COI przy współpracy z KEGW dla potrzeb GMK) - zintegrowanego narzędzia monitorującego, gromadzącego dane przeznaczonego do monitorowania zużycia mediów w celu ich analizy i raportowania;
analiza i optymalizacja grup taryfowych i mocy umownych;
analiza zużycia mocy biernej celem wskazania obiektów wymagających układów kompensacji mocy biernej, wraz wytycznymi w zakresie wymagań zastosowanych urządzeń i materiałów;
bieżąca kontrola faktur oraz działania układów kompensacji na obiektach wyposażonych w kompensatory;
uruchamianie dostępu do platformy e-licznik w celu bieżącej kontroli, monitoringu parametrów energii elektrycznej;
opracowywanie wymagań technicznych w zakresie planowanych do wykonania instalacji fotowoltaicznych przez jednostki organizacyjne miasta Krakowa;
opiniowanie zasadności planowanych do wykonania instalacji fotowoltaicznych przez inne jednostki organizacyjne miasta Krakowa;
monitorowanie pracy oraz kontrola poprawności działania miejskich instalacji fotowoltaicznych;
zbieranie danych w zakresie wykonanych miejskich instalacji fotowoltaicznych;
bieżąca kontrola miejskich instalacji fotowoltaicznych;
bieżąca obsługa użytkowników miejskich instalacji fotowoltaicznych.