Plan kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Krakowa na kadencję 2024-2029, przyjęty Uchwałą Nr VII/134/24 Rady Miasta Krakowa z dnia 3 lipca 2024 r., w sprawie planu kontroli Komisji Rewizyjnej.
1. Kontrola realizacji zadań wybranych w ramach Budżetu Obywatelskiego,
2. Kontrola organizacji pracy Urzędu Miasta Krakowa oraz miejskich jednostek organizacyjnych,
3. Kontrola realizacji budżetu Miasta Krakowa,
4. Kontrola zarządzania mieniem Miasta Krakowa,
5. Kontrola jednostek pomocniczych Miasta Krakowa,
6. Kontrola nadzoru nad spółkami z udziałem Miasta Krakowa,
7. Kontrola sposobu realizacji uchwał Rady Miasta Krakowa,
8. Kontrola sposobu udzielania przez Prezydenta Miasta odpowiedzi na interpelacje i wnioski,
9. Kontrola działalności Prezydenta Miasta w zakresie wynikającym z upoważnienia udzielonego przez Radę Miasta Krakowa,
10. Realizacja innych kontroli w zakresie zleconym przez Radę Miasta Krakowa.
Lista kontroli
W przygotowaniu
Podstawa prawna
Na podstawie art. 18a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):
Rada gminy kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy; w tym celu powołuje komisję rewizyjną.
W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje, o których mowa w art. 19 ust. 1.
Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.
Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli. Uprawnienie to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji, powoływanych przez radę gminy na podstawie art. 21 ust. 1.
Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej określa statut gminy.
oraz na podstawie Statutu Miasta Krakowa (tekst jednolity: Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego z 2019 r. poz. 7074, z 2002 r. poz. 19):
§ 56
Komisja Rewizyjna może powoływać ze swojego składu co najmniej trzyosobowe zespoły kontrolne działające na podstawie pisemnego zlecenia przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego:
imiona i nazwiska członków zespołu oraz przewodniczącego zespołu,
podmiot kontrolowany,
przedmiot i zakres kontroli,
planowany termin rozpoczęcia i zakończenia kontroli.
Zespół wykonuje swoje obowiązki co najmniej w składzie stanowiącym quorum.
Tryb pracy zespołu kontrolnego określa Komisja Rewizyjna, stosownie do przedmiotu i zakresu planowanej kontroli.
Przewodniczący na wniosek Komisji Rewizyjnej występuje do Prezydenta o zlecenie wykonania ekspertyzy, wydania opinii itp.
Sprawozdanie z kontroli przeprowadzonej przez zespół kontrolny zawiera:
skład zespołu kontrolnego,
podmiot kontrolowany,
miejsce, datę, przedmiot i zakres kontroli,
ustalenie stanu faktycznego stwierdzonego przez kontrolujących oraz opis stanu prawnego,
wyjaśnienia kontrolowanych na temat, ustalonego przez zespół, stanu faktycznego i prawnego,
w razie stwierdzenia nieprawidłowości, wykaz dokumentów na podstawie których stwierdzono nieprawidłowości,
wnioski dotyczące oceny struktury organizacyjnej i prawnej pod względem komplementarności zadań, kompetencji i odpowiedzialności,
propozycje wniosków i zaleceń pokontrolnych,
podpisy kontrolujących i obecnych podczas kontroli,
ewentualne zdanie odrębne członka zespołu.
Sprawozdanie z kontroli podpisane przez wszystkich członków zespołu kontrolnego sporządzane jest w czterech egzemplarzach i doręczane:
Komisji Rewizyjnej,
kontrolowanemu,
Prezydentowi,
Przewodniczącemu.
Kontrolowany przedstawia swoje stanowisko w terminie 10 dni od doręczenia sprawozdania z kontroli.
Zespół kontrolny przedstawia na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej w obecności kontrolowanego i przedstawiciela Prezydenta w formie pisemnej wyniki i wnioski z przeprowadzonej kontroli, najpóźniej w ostatnim dniu terminu określonego w zleceniu, o którym mowa w ust 1.
W oparciu o sprawozdanie z kontroli, Komisja Rewizyjna sporządza protokół kontroli i przedstawia go Prezydentowi i Przewodniczącemu wraz z wnioskami pokontrolnymi i ewentualnymi projektami uchwał.
Prezydent przedstawia Komisji Rewizyjnej swoje stanowisko do protokołu kontroli w terminie 10 dni od jego otrzymania.
Wnioski i zalecenia pokontrolne dotyczące jednostek podległych Prezydentowi, przyjęte do realizacji lub niezwłocznie zrealizowane, traktuje się jako osiągnięcie celu kontroli, natomiast w pozostałych sprawach, Komisja Rewizyjna w formie wniosków lub projektów uchwał wnosi o rozstrzygnięcie sprawy przez Radę.
Wnioski, zalecenia, opinie itp. dotyczące spraw rozpatrywanych przez Komisję w trybie innym niż poprzez zespół kontrolny kierowane są do Prezydenta i Przewodniczącego przy odpowiednim zastosowaniu zasad określonych w ust. 9 i 10.