Po raz pierwszy zasady bezprzetargowego najmu lokali użytkowych w budynkach komunalnych podmiotom prowadzącym galerie sztuki określone zostały w roku 1996. Docelowo przewidziano możliwość wynajęcia 18 lokali użytkowych usytuowanych na terenie Krakowa. Wskazania podmiotu uprawnionego do wyłączenia z przetargu na jego rzecz lokalu użytkowego dokonywała Komisja ds. Galerii Sztuki. Komisja oceniała m.in. dotychczasową działalność, lub charakterystykę profilu przyszłej galerii, opis zamierzeń artystycznych z uwzględnieniem planów dotyczących współpracy ze środowiskiem artystycznym, ewentualne plany wydawnicze, publikacje dokumentujące przedsięwzięcia wystawiennicze oraz plan finansowy działalności galerii. Do roku 2005 lokale z zasobów Miasta uzyskało 15 podmiotów.
Mając na uwadze kreowanie długofalowej polityki w zakresie tworzenia warunków materialnych i instytucjonalnych dla rozwoju kultury (cel operacyjny III - 4 Strategii Rozwoju Krakowa) oraz duże zainteresowanie możliwością prowadzenia galerii sztuki w lokalach wynajmowanych od Gminy Miejskiej Kraków na preferencyjnych warunkach, w roku 2006 Rada Miasta Krakowa przyjęła „Program mecenatu artystycznego i usług publicznych w zakresie kultury – galerie sztuki”.