W roku 2014 zgodnie z prowadzonym Rejestrem kancelaryjnym skarg, wniosków i petycji skierowanych do Straży Miejskiej Miasta Krakowa, wpłynęło 48 skarg związanych z wykonywanymi przez strażników czynnościami służbowymi.
Osoby skarżące we wnoszonych skargach najczęściej kwestionowały sposób realizacji interwencji, znaczna część zarzutów odnosiła się do niewłaściwego, zdaniem wnoszących skargi, zachowania realizujących czynności funkcjonariuszy. Kolejna grupa uwag dotyczyła niepodjęcia/odmowy podjęcia zgłaszanych interwencji.
Z podanej ogólnej liczby 48 pism skargowych w 5 przypadkach uznano zasadność podniesionych przez skarżących zarzutów, w 9 częściową zasadność.
W przypadku uznania słuszności uwag skarżących informacje każdorazowo przekazywane były Naczelnikom Oddziałów i/lub bezpośrednim przełożonym strażników celem:
- podjęcia odpowiednich działań naprawczych (np. dokonania weryfikacji dotychczasowego obiegu korespondencji i podjęcia działań zmierzających do uniknięcia sytuacji związanej z jej zagubieniem),
- dokonania analizy określonych zagadnień i w zależności od jej wyników podjęcia stosownych działań (przykładowo dokonania analizy odnoszącej się do charakteru kwalifikacji prawnej czynu a następnie wskazania jednolitej praktyki działania),
- uwzględnienia podnoszonych aspektów w nadzorze sprawowanym nad osobami podległymi,
- omówienia w ramach odpraw do służby wątpliwych/sprawiających trudność w stosowaniu zagadnień np. zagadnienia związane z wątpliwościami w oznakowaniu, ustalenia poczynione w tym zakresie z zarządcą terenu.
Dodatkowo te aspekty, które wymagały szerszego omówienia były przekazywane Naczelnikowi Wydziału Organizacyjnego celem uwzględnienia w programie prowadzonych w jednostce szkoleń (takie rozwiązanie zastosowano m.in. celem zwrócenia uwagi na zasadność każdorazowego wykonywania dokumentacji fotograficznej w sytuacji odstąpienia od interwencji w związku z niedostateczną widocznością lub czytelnością oznakowania)