S T A T U T
Samorządowego Przedszkola nr 111
„Pod Modrzewiem”
w Krakowie
Rozdział 1
Nazwa i rodzaj przedszkola
§ 1.
1. Nazwa przedszkola brzmi: Samorządowe Przedszkole nr 111 „Pod Modrzewiem” w Krakowie
2.Samorządowe Przedszkole Nr 111 w Krakowie, zwane dalej „Przedszkolem”, jest przedszkolem publicznym.
3.Siedzibą Przedszkola jest budynek na os. Na Stoku 21, 31-704 Kraków.
4.Organem prowadzącym Przedszkole jest Gmina Miejska Kraków. Urząd Miasta ma siedzibę w Krakowie przy pl. Wszystkich Świętych 3 -4 w Krakowie.
5.Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem jest Małopolski Kurator Oświaty.
§2
Ilekroć w statucie jest mowa o:
1) przedszkolu –należy przez to rozumieć Samorządowe Przedszkole nr 111 w Krakowie
2) dyrektorze –należy przez to rozumieć Dyrektora Samorządowego Przedszkola nr 111 w Krakowie;
3) nauczycielach –należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w Samorządowym Przedszkolu nr 111 w Krakowie;
4) dzieciach –należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Samorządowego Przedszkola nr 111 w Krakowie;
5) rodzicach –należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem uczęszczającym do Samorządowego Przedszkola nr 111 w Krakowie;
6) organie prowadzącym –należy przez to rozumieć Gminę Miejską Kraków;
7) organie sprawującym nadzór pedagogiczny –należy przez to rozumieć Małopolskiego Kuratora Oświaty;
8) ustawie –należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016r.-Prawo oświatowe (Dz. U.z 2017 r. poz. 59 z późn. zm.).
Rozdział 2
Cele i zadania przedszkola
§ 3.
1. Cele przedszkola.
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.
Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania –
uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
2. Zadania przedszkola:
2.1) Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
2.2) Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
2.3) Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
2.4) Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
2.5) Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
2.6) Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
2.7) Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
2.8) Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
2.9) Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
2.10) Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
2.11) Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
2.12) Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
2.13)Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
2.14) Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
2.15) Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
2.16) Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego.
2.17) Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
Zadania Przedszkola są realizowane z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna:
3.1) Przedszkole udziela dzieciom i ich rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3.2) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu.
3.3) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej dzieciom.
3.4) Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
3.5 )Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
3.6) Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3.7) W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana dzieciom w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
a) zajęć rozwijających uzdolnienia;
b)zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
c)zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
d) porad i konsultacji.
3.8) Rodzicom dzieci i nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
3.9) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest organizowana i udzielana we współpracy z:
a) rodzicami dzieci;
b) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
c) placówkami doskonalenia nauczycieli;
d) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
e) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
3.10) Do zadań dyrektora przedszkola w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy:
a) planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
b) ustalania form udzielania pomocy, okresu oraz wymiaru godzin dla poszczególnych form, o których mowa w ust.7;
c) uzgadnianie z podmiotami wskazanymi w ust. 9 warunków współpracy;
d) zaplanowanie i przeprowadzenie działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3.11)Do zadań nauczycieli i specjalistów w przedszkolu należy w szczególności:
a) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
b) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci;
c) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub w funkcjonowaniu dziecka, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola;
d) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
e) prowadzenie obserwacji pedagogicznej mającej na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcia wczesnej interwencji;
f) analiza i ocena gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna);
g) informowanie innych nauczycieli o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z dzieckiem;
h) udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem.
12. Nauczyciele udzielający dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzą dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami
§ 4.
Sposób realizacji zadań przedszkola
Przedszkole realizuje zadania poprzez:
1.Prowadzenie bezpłatnego nauczania i wychowania w zakresie ustalonym przez organ prowadzący.
2. Objęcie opieką wszystkich dzieci i zapewnienie im atmosfery akceptacji i bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków do prawidłowego rozwoju.
3.Udzielanie dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współpracy z rodzicami dzieci, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz rodziny i dzieci,
4.Wspieranie działań wychowawczych rodziców, tworzenie warunków umożliwiających dziecku osiągniecie gotowości szkolnej.
5.Organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi.
6. Umożliwienie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej na podstawie stosownych rozporządzeń.
7. Dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej; zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami dzieci.
8. Zajęcia w przedszkolu zawiesza się w razie wystąpienia:
zagrożenia bezpieczeństwa dzieci
temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z dziećmi, zagrażającej zdrowiu dzieci;
8.3) zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną;
innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu i zdrowiu dzieci.
9. W przypadku zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 8, na okres powyżej 2 dni dyrektor przedszkola organizuje dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te są organizowane nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 8.
10. W czasie realizacji zajęć prowadzonych metodami i technikami kształcenia na odległość wszyscy nauczyciele zobowiązani są do zapewnienia wychowankom bezpieczeństwa w sieci.
11. W realizacji zajęć prowadzonych metodami i technikami kształcenia na odległość nauczyciele korzystają z technologii informacyjno-komunikacyjnych takich jak:
komunikatory, poczta elektroniczna, grupy społecznościowe, kontakt telefoniczny;
inne niż wskazane w pkt 1, umożliwiające kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania
12. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość są organizowane z uwzględnieniem:
równomiernego obciążania dzieci zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia;
2) zróżnicowania zajęć w każdym dniu;
możliwości psychofizycznych dzieci.
13.Przedszkole zapewnia warunki bezpiecznego uczestnictwa dzieci w zajęciach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość poprzez:
przekazywanie rodzicom kart pracy do wydruku lub wydrukowanych kart pracy;
13.2) propozycji zabaw z dzieckiem z użyciem przedmiotów dostępnych w domu;
13.3) przesyłanie linków do filmów edukacyjnych, multimedialnych książeczek i gier edukacyjnych;
Materiały, o których mowa w ust. 13 dostosowane są do potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym.
14. W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość dyrektor przedszkola przekazuje dzieciom, rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
15. W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, dyrektor, w porozumieniu z radą pedagogiczną, może czasowo modyfikować:
zakres treści nauczania wynikających z programów nauczania oraz ramowego rozkładu dnia przedszkola;
tygodniowy rozkład zajęć w zakresie prowadzonych w przedszkolu zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
16. O sposobie realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, jak również o modyfikacji tygodniowego zakresu treści nauczania oraz tygodniowego rozkładu zajęć, dyrektor przedszkola informuje organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
17. Podczas realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nauczyciele przedszkola informują rodziców o dostępnych materiałach i możliwych sposobach oraz formach ich realizacji przez dziecko w domu. Przekazują rodzicom dzieci materiały niezbędne do realizacji zajęć w domu za pośrednictwem poczty elektronicznej.
17.1) Jeżeli rodzice dziecka nie posiadają dostępu do Internetu, nauczyciel przesyła na telefon komórkowy rodzica informacje o dostępnych materiałach niezbędnych do realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, a także możliwych sposobach i formach ich realizacji przez dziecko w domu.
18. Potwierdzeniem uczestnictwa dziecka w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość jest:
przesłanie przez rodziców zdjęć lub filmów z wykonanych przez dzieci zadań;
odbieranie wiadomości;
wykonywanie zadań w formie ustalonej dla stosowanego narzędzia zdalnego nauczania.
18.1) Potwierdzenie uczestnictwa dziecka w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość uwzględnia zasady poszanowania sfery prywatności rodziców dziecka oraz warunki techniczne i oprogramowanie sprzętu służącego do realizacji zadań.
18.2) W przypadku rodziców dziecka, którzy nie mają dostępu do Internetu, obecność potwierdzana jest poprzez odbieranie wiadomości SMS, zapoznanie się z przesłanym materiałem i wykonanie zadań w formie ustalonej przez nauczyciela.
19. W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nauczyciele przedszkola i specjaliści monitorują postępy dziecka na bieżąco i przekazują rodzicom informacje telefonicznie lub innej dopuszczalnej formie, regularnie i terminowo, z zachowaniem poufności.
20. W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, rodzice mają możliwość indywidualnych kontaktów z nauczycielami w formie:
rozmów indywidualnych w bezpośrednim kontakcie;
rozmów telefonicznych.
21. Dyrektor, na wniosek rodziców, organizuje zajęcia na terenie przedszkola dla dziecka, które z uwagi na trudną sytuację rodzinną nie może realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w miejscu zamieszkania, o ile możliwe jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki na terenie przedszkola oraz na danym terenie nie występują zdarzenia, które mogą zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu dziecka.
22. Dyrektor, na wniosek rodziców, organizuje zajęcia na terenie przedszkola dla dziecka, które z uwagi na rodzaj niepełnosprawności nie może realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w miejscu zamieszkania.
22a. Zajęcia te organizuje się w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem lub inną osobą prowadzącą zajęcia lub z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o ile możliwe jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki na terenie przedszkola oraz jeżeli na danym terenie nie występują zdarzenia, które mogą zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu dziecka.
23. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy nie jest możliwe zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki na terenie danego przedszkola dyrektor, w porozumieniu z organem prowadzącym, może zorganizować dla dziecka, o którym mowa w ust. 21- 22a, zajęcia na terenie innego, wskazanego przez organ prowadzący, przedszkola.
24. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, może odstąpić od organizowania dla dzieci zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
§ 5
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem
W czasie zajęć w przedszkolu i poza przedszkolem za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci odpowiedzialny jest nauczyciel, któremu dyrektor powierzył prowadzenie oddziału w godzinach określonych harmonogramem.
W czasie zajęć poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki) zapewniona jest opieka nauczyciela i dodatkowo na każde 10 dzieci jednej osoby dorosłej. Wycieczki i spacery należy wpisywać do zeszytu spacerów i wycieczek z określeniem miejsca i godziny przewidywanego powrotu. Organizacja wycieczek i spacerów odbywa się zgodnie z regulaminem spacerów i wycieczek przedszkola.
Podczas pobytu dzieci w ogrodzie zajęcia i zabawy dzieci z poszczególnych oddziałów odbywają się ze sprzętem dostosowanym do ich potrzeb i możliwości. Od pierwszych dni pobytu na terenie przedszkolnego ogrodu uczy się dzieci korzystania z urządzeń zgodnie z zasadami bezpieczeństwa.
W czasie zajęć nieodpłatnych prowadzonych na terenie przedszkola w danym roku szkolnym, opiekę nad dziećmi powierza się osobom prowadzącym ww. zajęcia, które to osoby ponoszą pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci.
Rodziców zobowiązuje się do współdziałania z nauczycielem, dyrektorem i pozostałymi pracownikami przedszkola w celu zapewnienia dzieciom bezpiecznego pobytu w przedszkolu poprzez:
5.1) informowanie nauczyciela o aktualnym stanie zdrowia dziecka, a szczególnie o chorobach, niedyspozycjach zagrażających zdrowiu i życiu dziecka,
5.2) okazywanie dokumentu tożsamości przez osoby upoważnione przez rodziców do odbioru dziecka,
5.3) współdziałanie z nauczycielem w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych domu i przedszkola w zakresie wdrażania u dzieci bezpiecznych zachowań.
6. W przedszkolu nie podaje się dzieciom lekarstw ani nie stosuje się żadnych zabiegów lekarskich, jedynie wynikające z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
§ 6
Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
1. Rodzice odpowiedzialni są za zapewnienie dziecku pełnego bezpieczeństwa w drodze do przedszkola i w drodze powrotnej do domu.
2. Dziecko uczęszczające do przedszkola winno być przyprowadzane i odbierane przez rodziców
lub osobę przez nich upoważnioną, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
3. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 2 ma formę papierową. Rodzice składają go nauczycielowi oddziału na początku roku szkolnego. Upoważnienie przechowywane jest
w dokumentacji nauczyciela.
Upoważnienie zawiera:
1) imię i nazwisko osoby upoważnionej;
2) serię i numer dowodu tożsamości;
3) czytelny podpis rodzica.
4. Rodzice ponoszą odpowiedzialność za dziecko do momentu przekazania go nauczycielowi
grupy lub osobie pełniącej dyżur w szatni.
5.Rodzice (prawni opiekunowie) dziecka mają obowiązek przyprowadzania i odbierania dzieci zgodnie z czasem pracy przedszkola określonym w arkuszu organizacyjnym na rok szkolny oraz umową w sprawie korzystania z usług Samorządowego Przedszkola nr 111.
6. W przypadku nieodebrania dziecka do określonej godziny nauczyciel powiadamia telefonicznie rodziców o zaistniałym fakcie, uzgadniając jak najszybszy czas odbioru dziecka z przedszkola,
7. Gdy pod wskazanymi numerami telefonów (praca, dom) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców (prawnych opiekunów), nauczyciel oczekuje z dzieckiem w przedszkolu 1 godzinę.
8. Po upływie tego czasu powiadamia policję o pozostawieniu dziecka w przedszkolu i niemożności skontaktowania się z rodzicami (prawnymi opiekunami).
9. Przedszkole może odmówić wydania dziecka, gdy stan osoby zamierzającej je odebrać będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (tj. osobie pod wpływem alkoholu lub środków odurzających).
10. O każdej odmowie wydania dziecka niezwłocznie powiadomiony jest dyrektor lub jego zastępca. W takiej sytuacji przedszkole zobowiązane jest do podjęcia wszelkich dostępnych czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami.
11. Prośby rodziców (prawnych opiekunów), dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców lub opiekunów muszą być poparte stosownymi dokumentami sądowymi.
Za właściwe przestrzeganie zasad przyprowadzania i odbierania dzieci określonych w ust. 4 odpowiedzialni są rodzice (prawni opiekunowie) i nauczyciele.
§7
Formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania kontaktów z rodzicami
1. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są do współdziałania ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
2. Rodzice mają prawo do:
2.1) zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno – wychowawczej,
2.2) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat aktualnego stanu rozwoju i postępów edukacyjnych dziecka,
2.3) uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb wspomagać,
2.4) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
2.5) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną.
3. Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
3.1) przestrzeganie niniejszego statutu,
3.2) respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców dotyczące funkcjonowania rodziców w przedszkolu,
3.3) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez osobę upoważnioną przez rodziców zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
3.4) terminowe uiszczanie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu,
3.5) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu,
3.6) niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
3.7) zapewnienie regularnego uczęszczania do przedszkola dzieci sześcioletnich podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego,
3.8) zaopatrzenie dzieci w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
3.9) wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka,
3.10) inne obowiązki wynikające z uregulowań wewnętrznych przedszkola.
4. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani do:
4.1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły;
4.2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne;
4.3) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowywanie się do zajęć;
4.4) informowania, w terminie do dnia 30 września każdego roku, dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o realizacji obowiązku szkolnego
5. Formy współdziałania z rodzicami to pomaganie rodzicom w opiece nad dzieckiem i jego wychowaniem poprzez:
1) kontakty indywidualne z rodzicami w miarę potrzeb;
2) zebrania ogólne i grupowe – przynajmniej dwa razy w roku;
3) zajęcia otwarte - przynajmniej dwa razy w roku.
Rozdział 3
Organy przedszkola
§ 8
1. Organami przedszkola są:
1) Dyrektor Przedszkola;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców;
2. Przedszkolem kieruje dyrektor.
2.1) Dyrektora powołuje i odwołuje organ prowadzący zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.2) Do zadań dyrektora w szczególności należą:
a) kierowanie bieżącą działalnością przedszkola i reprezentowanie go na zewnątrz;
b)sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z odrębnymi przepisami c ) sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
d) realizowanie uchwał rady pedagogicznej, podjętych w ramach kompetencji stanowiących rady; e) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym przedszkola, zaopiniowanym przez radę pedagogiczną oraz ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie;
f) wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole; g) współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych; h) stwarzanie warunków do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej przedszkola; i) informowanie dyrektora szkoły w obwodzie, którego dziecko mieszka
o spełnianiu przez dziecko obowiązku odbywania rocznego przygotowania przedszkolnego oraz o zmianach w tym zakresie; j) realizacja zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka;
k) współpraca z Radą Pedagogiczną, radą rodziców i rodzicami oraz środowiskiem lokalnym.
2.3) Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola; b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielem i innym pracownikom przedszkola; c) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników.
2.4) Dyrektor wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości ich pracy w szczególności poprzez:
a) udzielanie instruktażu po odbytych obserwacjach zajęć edukacyjnych oraz bieżących kontrolach pracy nauczycieli; b) ocenianie pracy nauczycieli zgodnie z odrębnymi przepisami; c) organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli.
2.5) Dyrektor odpowiedzialny jest w szczególności za: a) organizację pracy kancelarii, w tym prowadzenie dokumentacji przedszkola; b) sporządzenie arkusza organizacji pracy przedszkola; c) prawidłowy przebieg stażu w związku z ubieganiem się nauczyciela o stopień awansu zawodowego; d) pracę komisję kwalifikacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy e) realizację zaleceń, wskazówek i uwag ustalonych przez organ prowadzący oraz sprawujący nadzór pedagogiczny;
f) rozpatrywanie wniosków, skarg i zażaleń zgodnie z wewnętrznym regulaminem;
g) stwarzanie w przedszkolu atmosfery akceptacji, współpracy i wzajemnej życzliwości.
2.6) Dyrektor przedszkola przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym, wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informuje o działalności przedszkola.
3. Rada Pedagogiczna:
3.1) Jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2) W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym zwłaszcza przedstawiciele rodziców.
Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola. b)Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz odpowiada za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady. c) Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb . d) Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora, organu prowadzącego przedszkole albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej. e) Zebrania rady pedagogicznej mogą być organizowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art.2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002r. o oświadczeniu usług drogą elektroniczną (tj. Dz. U. z 2020r. poz. 344) za pomoc innych środków łączności, a w przypadku kolegialnych organów – także w trybie obiegowym. f) Rada pedagogiczna realizuje swoje zadania statutowe dotyczące kształcenia, wychowania i opieki również w sytuacji czasowego ograniczenia lub zawieszenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w sytuacjach nadzwyczajnych uzasadnionych nadzwyczajnymi okolicznościami zagrażającymi życiu lub zdrowiu dzieci.
3.3) Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, a jej posiedzenia
są protokołowane.
3.4) Regulamin Rady Pedagogicznej w szczególności określa: a) organizację wewnętrzną rady pedagogicznej;
b) zadania i obowiązki przewodniczącego rady pedagogicznej;
c) zadania i obowiązki członków rady pedagogicznej;
d) sposób zawiadamiania wszystkich członków o terminie i porządku zebrania rady;
e) formy i sposób protokołowania zebrań Rady Pedagogicznej;
f) tryb podejmowania uchwał Rady Pedagogicznej.
3.5) Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. W przypadku głosowania Rady Pedagogicznej w trybie zdalnym stosuje się komunikator: e-mail
3.6) Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu
Rady Pedagogicznej, które mogą naruszyć dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
3.7) Uchwały Rady Pedagogicznej powinny mieć charakter aktu prawnego.
3.8) Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
a) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Przedszkola,
b) uchwalanie statutu przedszkola i dokonywanie w nim zmian,
c) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,
d) zatwierdzanie planu pracy przedszkola,
e) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków,
f) wskazanie sposobu wykorzystania wniosków z nadzoru pedagogicznego.
3.9) Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a) organizację pracy przedszkola,
b) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
c) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych pracy i zajęć, w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
d) pracę dyrektora przedszkola na wniosek organu prowadzącego i organu nadzoru pedagogicznego,
e) wniosek o powierzenie nauczycielowi funkcji wicedyrektora lub odwołanie z niego,
f) program z zakresu kształcenia ogólnego przed dopuszczeniem do użytku przedszkolnego.
g) projekt planu finansowego przedszkola.
3.10). Ponadto Rada Pedagogiczna może:
a) wystąpić do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem z wnioskiem o zbadanie i dokonanie oceny działalności przedszkola, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w przedszkolu,
b) z własnej inicjatywy ocenić sytuację i stan przedszkola, wystąpić z wnioskami do organu prowadzącego przedszkole,
c) występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska wicedyrektora, dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w przedszkolu.
d) deleguje przedstawiciela Rady Pedagogicznej do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora Przedszkola;
e) wyłania przedstawiciela do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy
3.11) Rada Pedagogiczna zasięga opinii Rady Rodziców w sprawach dotyczących:
a) statutu przedszkola,
b) innowacji i eksperymentów pedagogicznych prowadzonych w przedszkolu,
c) wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych.
4.Rada Rodziców:
4.1) Rada Rodziców jest organem społecznym przedszkola i stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
4.2) W skład Rady Rodziców wchodzą (po jednym) przedstawicielu rad oddziałowych wybranych w tajnych wyborach na zebraniu rodziców dzieci danego oddziału.
4.3) W wyborach, o których mowa w pkt.2, jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
4.4) Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa się w szczególności:
a) wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady Rodziców,
b) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rady Rodziców oraz przedstawicieli rad oddziałowych,
c) cele i zadania Rady Rodziców,
d) tryb podejmowania uchwał przez Radę Rodziców,
e) zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy Rady Rodziców.
4.5) Rada Rodziców może porozumiewać się z Radami Rodziców innych przedszkoli, szkół i placówek oświatowych i ustalać zasady i zakres współpracy.
4.6) Rada Rodziców może występować do organu prowadzącego przedszkole, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora, Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw placówki.
4.7) W celu wspierania działalności statutowej przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł, zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa jej regulamin.
4.8) Do kompetencji Rady Rodziców należy:
a) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkola;
b) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola;
c) uchwalenie regulaminu swojej działalności;
d) opiniowanie projektu eksperymentu pedagogicznego wdrażanego w przedszkolu;
e) wydanie opinii, na wniosek dyrektora przedszkola, o pracy nauczyciela ubiegającego się o ocenę dorobku zawodowego za okres stażu;
f) wnioskowanie do dyrektora przedszkola o dokonanie oceny pracy nauczyciela;
g) występowanie do dyrektora i innych organów przedszkola, organu prowadzącego przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola;
h) wspólne z dyrektorem wnioskowanie do organu prowadzącego w sprawie ustalenia przerw w funkcjonowaniu przedszkola;
i) delegowanie dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora przedszkola;
j) podjęcie i prowadzenie w przedszkolu działalności przez stowarzyszenia i inne organizacje
5. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
6. Sposób rozwiązywania sporów między organami przedszkola:
6.1) Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor przedszkola, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów,
6.2) W celu rozwiązania sporu Dyrektor może powołać komisję pojednawczą, w skład której wchodzą: dyrektor, przedstawiciel Rady Pedagogicznej, przedstawiciel Rady Rodziców,
Rozdział 4
Organizacja pracy przedszkola
§ 9
Organizacja pracy przedszkola .
1.Przebieg dnia w przedszkolu reguluje „Ramowy rozkład dnia”
2.Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
3.Jeżeli przedszkole dysponuje wolnymi miejscami na prośbę rodziców może przyjąć dzieci, które ukończyły 2,5 roku życia, jeżeli nie wymagają indywidualnej opieki.
4.Organizację pracy przedszkola określa arkusz organizacyjny, który określa w szczególności:
4.1) liczbę oddziałów;
4.2) liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach;
4.3) tygodniowy wymiar zajęć religii, j. nowożytnego, gimnastyki korekcyjnej;
4.4) czas pracy Przedszkola oraz poszczególnych oddziałów;
4.5) liczbę pracowników ogółem, w tym zajmujących stanowiska kierownicze;
4.6) liczbę nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli;
4.7) liczbę pracowników administracji i obsługi, w tym zajmujących stanowiska kierownicze, oraz etatów przeliczeniowych;
4.8) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, logopedę i innych nauczycieli.
5. Praca wychowawczo - dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową oraz dopuszczone do użytku przez dyrektora przedszkola programy wychowania przedszkolnego.
6. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
7. Liczba dzieci w oddziale ogólnodostępnym nie może przekraczać 25.
8. Na podstawie arkusza „Organizacji przedszkola”, ilości i wieku dzieci przyjętych do przedszkola, tworzy się poszczególne oddziały.
9. Czas pracy tych oddziałów dostosowany jest do potrzeb rodziców, nie dłużej niż 10 godzin dziennie. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli, którym powierza funkcję wychowawcy, zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców (prawnych opiekunów).
10. W miarę możliwości dyrektor przedszkola przestrzega zasady ciągłości pracy wychowawczej, przydzielając tak nauczycieli, aby prowadzili swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.
11. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe poza czasem na realizację podstawy programowej.
12. Uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci, w przedszkolu organizuje się nieodpłatnie na życzenie rodziców naukę religii. W tym czasie dzieci nie uczęszczające na religię, mają zapewnioną opiekę nauczyciela.
13. Liczbę nauczycieli w poszczególnych oddziałach co roku zatwierdza organ prowadzący.
14. Zasady bezpieczeństwa, higieny i opieki w czasie pobytu dziecku w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem placówki:
14.1) za bezpieczeństwo dzieci odpowiadają wszyscy pracownicy przedszkola niezależnie od zajmowanego stanowiska zarówno w budynku przedszkola, na terenie ogrodu jak i w czasie wyjść poza teren przedszkola.
14.2) dyrektor przedszkola zobowiązany jest do zapewnienia wychowankom oraz pracownikom bezpiecznych warunków pracy i nauki podczas zajęć obowiązkowych i nieobowiązkowych,
14.3) tygodniowy rozkład zajęć dydaktyczno – wychowawczych dzieci, powinien być ustalony z uwzględnieniem równomiernego rozłożenia zajęć w poszczególnych dniach tygodnia różnorodności zajęć w każdym dniu,
14.4)budynek przedszkola oraz przynależny do niego teren i urządzenia powinny odpowiadać ogólnym warunkom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz posiadać urządzenia przeciwpożarowe, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie, teren przedszkola powinien być ogrodzony i powinien mieć zabezpieczenie uniemożliwiające dzieciom wyjście bezpośrednio na jezdnię, 14.5)jeżeli miejsca, w których mają być prowadzone zajęcia, lub stan znajdujących się w nich urządzeń technicznych może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel jest zobowiązany nie dopuścić do zajęć lub je przerwać, wyprowadzając dzieci z miejsca zagrożenia oraz powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora przedszkola,
14.6) nauczyciele powinni być przeszkoleni w zakresie udzielania pierwszej pomocy, BHP .
14.7) bezpieczeństwo dzieci podczas wycieczek określa regulamin wycieczek
14.8) w celu zapewnienia poprawy bezpieczeństwa dzieci na drogach publicznych, przedszkole powinno prowadzić w czasie zajęć systematyczną pracę nad zaznajamianiem ich z przepisami ruchu drogowego,
14.9) z chwilą przekazania dziecka przez pracownika przedszkola rodzicom, prawnym opiekunom dziecka lub osobie uprawnionej, całkowita odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka spoczywa na rodzicach, opiekunach lub osobach pełnoletnich.
15.Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
16. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.
17.Obsługę finansowo - księgową przedszkola zapewnia Miejskie Centrum Obsługi Oświaty w Krakowie.
18.Podstawą gospodarowania finansami w przedszkolu jest plan finansowy.
§ 10
Czas pracy przedszkola
1.Dzienny czas pracy przedszkola, oddziałów jest zgodny z arkuszem organizacji przedszkola.
2.Przerwy w pracy przedszkola ustala organ prowadzący.
3,Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
4, Realizacja podstawy programowej we wszystkich oddziałach odbywa się w godzinach od 8:00 do 13:00 (5 godzin).
5. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
6. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
6.1) z dziećmi w wieku 2,5 3-4 lat- około 15 minut,
2.2) z dziećmi w wieku 5-6 lat- około 30 minut.
§ 11
Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia ustalone przez organ prowadzący.
1. Przedszkole organizuje wyżywienie dla wychowanków tj. śniadania, drugie śniadanie i obiad.
2. Koszty wyżywienia w przedszkolu pokrywane są przez rodziców (prawnych
opiekunów).
3. Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez ministra edukacji narodowej.
4. Wysokość opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu ponad czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego ustala się zgodnie z bieżącą uchwałą rady miasta.
5. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala dyrektor.
6. Wszystkie uregulowania dotyczące odpłatności za przedszkole reguluje umowa cywilno-prawna zawierana z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawie korzystania z przedszkola.
Rozdział 5.
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola.
§ 12.
Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników.
1. Szczegółowy zakres zadań nauczycieli:
1.1) planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo – opiekuńczej i dydaktycznej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
1.2) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza terenem podczas wycieczek i spacerów itp.,
1.3) współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (opiekunów prawnych) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
1.4) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
1.5) prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej
1.6) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
1.7) twórczych i nowatorskich metod nauczania i wychowania,
1.8) organizowanie współpracy ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno
– pedagogiczną, zdrowotną i inną na podstawie uzyskanej zgody rodziców,
1.9) planowanie własnego rozwoju zawodowego, systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego
1.10) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń, eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
1.11) prowadzenie dokumentacji pedagogicznej dotyczącej powierzonego oddziału zgodnie z odrębnymi przepisami,
1.12) realizacja zaleceń dyrektora lub osób kontrolujących,
1.13) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym i rekreacyjno-sportowym
2. Zakres pracy pedagoga specjalnego i logopedy
2.1) prowadzenie zajęć rewalidacyjnych i specjalistycznych,
2.2) wsparcie ucznia podczas zajęć rewalidacyjnych,
2.3) współpraca z nauczycielami w zakresie przygotowania się do zajęć, pomoc w dostosowaniu wymagań odpowiednio do potrzeb ucznia, instruktaż,
2.4) udział w opracowaniu i modyfikacji IPET,
2.5) prowadzenie dokumentacji pracy z uczniem.
3.Zakres pracy psychologa
3.1) dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci,
3.2) prowadzenie systematycznej i udokumentowanej wytworami dziecka obserwacji,
3.3) diagnozowanie oraz stymulowanie wszechstronnego rozwoju aktywności twórczej dziecka,
3.4) rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka,
3.5) udzielanie porad, pomocy i konsultacji nauczycielom w doborze pracy z dzieckiem,
3.6) prowadzenie i organizowanie różnego rodzaju form pomocy psychologicznej dla dziecka i jego rodziny,
3.7) współorganizowanie warsztatów dla nauczycieli i rodziców,
3.8) wspieranie nauczycieli i rodziców w działaniach wynikających z programu wychowawczego przedszkola,
3.9) tworzenie atmosfery partnerstwa,
3.10) realizowanie planu rozwoju przedszkola,
3.11) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora a wynikających z organizacji przedszkola.
4. Zadania pracowników administracyjno- obsługowych
4.1) Podstawowym zadaniem pracowników administracyjno- obsługowych jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
4.2) Personel obsługowy wspomaga nauczycieli i współdziała z nimi w celu zapewnienia dzieciom bezpiecznych warunków pobytu w przedszkolu, m.in.:
a) zgłasza wszelkie nieprawidłowości w działaniu urządzeń i wyposażenia przedszkola,
b) wspomaga nauczyciela w opiece nad dziećmi
4.3) Szczegółowy zakres zadań pracowników obsługi :
4.3.1) Zakres obowiązków pomocy nauczyciela
a) utrzymywanie porządku i czystości w sali zajęć przy współpracy z woźną oddziałową,
b) kontrolowanie garderoby dzieci w szatni,
c) pomoc przy karmieniu dzieci słabo jedzących,
d) pomoc dzieciom przy ubieraniu i rozbieranie przed i po spacerze i leżakowaniu,
e) udział w przygotowaniu pomocy do zajęć,
f) udział w uroczystościach dla dzieci,
g) pomoc dzieciom przy myciu rąk, korzystaniu z toalety i innych czynnościach higienicznych,
h) opieka podczas spacerów i wycieczek.
4.3.2) Zakres obowiązków woźnej oddziałowej:
a) utrzymywanie w porządku i czystości w przydzielonych pomieszczeniach zgodnie z wymaganiami higieny przedszkolnej,
b) codzienne mycie i dezynfekcja toalety i łazienki dla dzieci,
c) wietrzenie sal i innych pomieszczeń przydzielonych do sprzątania,
d) mycie wszystkich okien w przydzielonych pomieszczeniach, pranie dywanów – w zależności od potrzeb,
e) zabezpieczenie pomieszczeń i ich wyposażenia podczas organizacji remontów,
f) podawanie dzieciom napojów – wg potrzeb,
i) nakrywanie do posiłków – zgodnie z wymaganiami higienicznymi,
h) opieka nad dziećmi podczas spacerów,
i) dyżury w szatni przedszkolnej podczas schodzenia się i rozchodzenia się dzieci.
4.3.3) Obowiązki intendenta:
a) znajomość zasad zdrowego przyrządzania posiłków, polepszanie ich wartości oraz estetyki z zachowaniem pełnych norm żywieniowych, b) zaopatrywanie przedszkola w żywność, prowadzenie kartoteki magazynu żywnościowego, sporządzanie rozliczeń miesięcznych; c) sporządzanie codziennych raportów żywieniowych wydawanie produktów z magazynu
d) odpowiadających normom przewidzianym dla dzieci w wieku przedszkolnym, wpisywanie ich codziennie do dziennika żywieniowego, oszczędne gospodarowanie artykułami spożywczymi;
e) ustalanie jadłospisu przy współudziale dyrektora i kucharki; f) nadzorowanie prawidłowego porcjowania racji żywnościowych (zgodnie z ilością osób żywiących się w danym dniu, g) nadzór nad właściwym przechowywaniem próbek pokarmowych; h) przydzielanie środków czystości i dezynfekcji pracownikom kuchni i woźnym oddziałowym oraz zaopatrywanie pracowników w odzież roboczą zgodnie z przepisami;
h) zaopatrywanie przedszkola w sprzęty, środki czystości, artykuły biurowe zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych,
i) sprawdzanie rachunków i faktur i potwierdzanie wykonanych czynności własnoręcznym podpisem,
k) opisywanie rachunków o przyjęciu towarów do magazynu z podaniem numeru i pozycji kartoteki magazynowej, dbałość o powierzony sprzęt, jego sprawne funkcjonowanie i konserwację,
l) prawidłowe zabezpieczanie powierzonego mienia,
4.3.4) Obowiązki kucharza: a) znajomość zasad zdrowego przyrządzania posiłków, polepszanie ich wartości oraz estetyki z zachowaniem pełnych norm żywieniowych; b)przyjmowanie produktów z magazynu odpowiadających normom przewidzianym dla dzieci w wieku przedszkolnym, kwitowanie odbioru w raportach żywieniowych;
c) przygotowywanie potraw zgodnie z ustalonym jadłospisem, oszczędne gospodarowanie artykułami spożywczymi; d) nadzorowanie prawidłowego porcjowania racji żywnościowych (zgodnie z ilością osób żywiących się w danym dniu); e) pobieranie i właściwe przechowywanie próbek pokarmowych; f) wydawanie posiłków o wyznaczonych godzinach, g) utrzymywanie czystości i nadzorowanie porządku na stanowisku pracy (mycie naczyń i sprzętu kuchennego, systematyczne i dokładne sprzątanie pomieszczeń należących do kuchni);
h) dbałość o powierzony sprzęt, jego sprawne funkcjonowanie i konserwację; prawidłowe zabezpieczanie powierzonego mienia; i) podejmowanie przedsięwzięć zapobiegających powstawaniu strat i szkód w mieniu, a także zapewniających sprawne ich ograniczenie lub likwidację;
5. Wszystkich pracowników obowiązuje:
5.1) troska o zachowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dziecka w przedszkolu,
5.2) reagowanie na dostrzeżone sytuacje lub zachowania wychowanków stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa,
5.3) niezwłoczne powiadomienie dyrektora lub jego zastępcy o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach mających znamiona demoralizacji, przestępstwa lub stanowiących zagrożenie zdrowia lub życia wychowanków,
5.4) zwrócenie uwagi na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola a także ogrodu, zapytanie jej o cel pobytu i odpowiednie postępowanie,
5.5) reagowanie na wszystkie przejawy naruszenia przez dzieci zasad zachowania i dyscypliny, w szczególności na przemoc fizyczną, agresję, używanie wulgarnych słów i zwrotów, wulgarne gesty.
Rozdział 6
Dzieci w przedszkolu
§ 13.
1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka,
a w szczególności prawo do:
1.1) właściwie zorganizowanego procesu wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
1.2) szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,
1.3) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,
1.4) poszanowania jego godności osobistej,
1.5) opieki i ochrony,
1.6) poszanowania jego własności,
1.7) partnerskiej rozmowy na każdy temat,
1.8) akceptacji jego osoby.
2. Do obowiązków dziecka należy:
2.1) poszanowanie godności rówieśników i dorosłych,
2.2) uczenia się i przestrzegania reguł współżycia w grupie,
2.3) wykonywanie czynności samoobsługowych i porządkowych na miarę swoich możliwości,
§ 14.
1. Współdziałanie przedszkola z rodzicami ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków do wszechstronnego rozwoju dzieci, wzajemnego wspierania w procesie wychowania i realizacji celów i zadań przedszkola.
2. W przedszkolu rodzice mają w szczególności prawo do:
2.1) rzetelnej informacji o dziecku i jego rozwoju oraz zachowaniu w grupie rówieśniczej;
2.2) pomocy ze strony przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
2.3) uzyskiwanie informacji podnoszących ich wiedzę psychologiczno-pedagogiczną
2.4) pomocy w kontaktach ze specjalistami: psychologiem, logopedą;
2.5) zgłaszania uwag i propozycji dotyczących organizacji pracy przedszkola;
2.6) otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej i innej zgodnie z ich potrzebami;
2.7) znajomości realizowanego przez nauczycieli programu wychowania przedszkolnego;
2.8) ochrony danych osobowych;
2.9) udziału i organizowania wspólnych spotkań z okazji uroczystości i imprez przedszkolnych;
2.10) wyboru swoich przedstawicieli do rady rodziców;
2.11) zgłaszania uwag i własnych propozycji dotyczących organizacji pracy przedszkola.
3. Na rodzicach dzieci uczęszczających do przedszkola spoczywa obowiązek m.in. do:
3.1) udzielania pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie;
3.2) regularnego kontaktowania się z nauczycielem oddziału w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych;
3.3) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka 6-letniego do przedszkola, w celu odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego;
3.4) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia;
3.5) przyprowadzanie do przedszkola dziecka zdrowego;
3.6) przestrzegania niniejszego statutu;
3.7) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu
4. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są obowiązani do:
4.1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola;
4.2) zapewnienie regularnego uczęszczania na zajęcia;
4.3) zapewnienie dziecku warunków do nauki określonych w zezwoleniu na spełnianie przez dziecko rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem;
4.4) usprawiedliwiania nieobecności dziecka
5. Niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
6. Przez niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% dni zajęć w przedszkolu
§ 15
1. Do Przedszkola mogą uczęszczać dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
2. Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5roku.
4.Dzieci w wieku 3–5lat mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego w przedszkolu.
5.Do przedszkola przyjmuje się kandydatów zamieszkałych na obszarze Gminy Miejskiej Kraków.
6.Kryteria, które brane są pod uwagę przy przyjmowaniu dzieci do Przedszkola, określa organ prowadzący.
7.Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez Dyrektora. Skład komisji i zadania komisji rekrutacyjnej określają odrębne przepisy.
8.O przyjęciu dziecka do Przedszkola w ciągu roku szkolnego decyduje Dyrektor.
§ 16
Postanowienia końcowe.
1.Przedszkole prowadzi dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.Nazwa Przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach używana jest nazwa–Samorządowe Przedszkole nr 111 „Pod Modrzewiem”, 31-704 Kraków, os. Na Stoku 21, tel/fax 12 645 14 80
3.Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu albo jego zmian i uchwala na swoim posiedzeniu.
4.Po nowelizacji statutu Dyrektor opracowuje ujednolicony tekst statutu i udostępnia jego tekst w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronach internetowych Przedszkola.
Statut został uchwalony uchwałą Rady Pedagogicznej nr 6/2022/2023 z dnia 31.08.2022r..